• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Liczba pasażerów w autobusach i trolejbusach w Gdyni bez zmian

Patryk Szczerba
13 lutego 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Liczby w gdyńskiej komunikacji mają prezentować się lepiej, gdy przybędzie buspasów i powstaną nowe węzły przesiadkowe. Liczby w gdyńskiej komunikacji mają prezentować się lepiej, gdy przybędzie buspasów i powstaną nowe węzły przesiadkowe.

Tyle samo, co przed rokiem - ok. 88 mln pasażerów skorzystało w 2016 roku z usług ZKM Gdynia. Spada za to sprzedaż biletów okresowych, co ZKM tłumaczy wprowadzeniem od września bezpłatnej komunikacji dla rodzin z trójką dzieci.



Ile czasu dziennie spędzasz w pojazdach komunikacji miejskiej?

W ostatnich latach sukcesywnie spadała liczba przewożonych pasażerów przez ZKM Gdynia. W 2009 roku było to 99 mln osób, a dwa lata później już 10 mln mniej. Tak duża tendencja spadkowa została w ostatnich latach wyhamowana, ale o małej stabilizacji można mówić dopiero w ostatnich miesiącach.

Czytaj też: Rośnie liczba pasażerów tramwajów i autobusów w Gdańsku

Na wzrosty trzeba poczekać

W 2016 roku z usług ZKM Gdynia skorzystało ok. 87,9 mln pasażerów. To tyle samo, ile w 2015 roku. Przedstawiciele organizatora komunikacji odnotowują jednak, że po bardziej szczegółowych wyliczeniach widać, że nastąpił spadek liczby pasażerów na terenie obsługiwanych gmin ościennych o 3,2 proc.

Całość zbilansowała się wzrostem w samej Gdyni. W 2015 roku przejechało autobusami i trolejbusami w mieście ok. 75,9 mln pasażerów, a w 2016 roku o pół miliona więcej.

W ZKM nie ukrywają, że na wzrost - podobny do notowanego od lat w Gdańsku - trzeba będzie poczekać do zakończenia planowanych inwestycji. Chodzi o zakup 55 autobusów i 30 trolejbusów, z czego połowa będzie pojazdami przegubowymi, budowę węzłów integracyjnych na KarwinachChyloni oraz stworzenie kolejnych buspasów na Nowowiczlińskiej, Chwaszczyńskiej, Wielkopolskiej i Morskiej.

- Dopiero po realizacji tych projektów, których pierwsze efekty będą widoczne pod koniec 2018 roku, spodziewać się można uatrakcyjnienia gdyńskiej komunikacji miejskiej i związanego z tym wzrostu liczby pasażerów. Z opisanych przyczyn w 2017 roku nie spodziewamy się jeszcze wzrostu liczby pasażerów. Z racji bogacenia się społeczeństwa, niestety, systematycznie wzrasta skala użytkowania samochodów osobowych - tłumaczy Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM Gdynia.
Największe nadzieje związane są z Węzłem Karwiny i buspasami na ul. Wielkopolskiej i Nowowiczlińskiej. Największe nadzieje związane są z Węzłem Karwiny i buspasami na ul. Wielkopolskiej i Nowowiczlińskiej.
Rosną wpływy ze sprzedaży biletów, ale tylko w przypadku biletów własnych - czyli tych, które emituje ZKM Gdynia. Sprzedaż własna w 2015 roku wyniosła dokładnie 63 495 209 zł, a rok później - 65 114 019 zł, natomiast wpływy ze sprzedaży biletów metropolitalnych Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej to 8 802 196,60 zł w 2015 r. i 6 619 979,80 zł w 2016 roku, co oznacza spadek o blisko 25 proc.

Mniejsza sprzedaż przez ulgi dla rodzin

W 2016 roku sprzedano razem 515 534 biletów okresowych ZKM w Gdyni (miesięcznych, dekadowych i semestralnych) i 73 978 biletów metropolitalnych. Bilety okresowe w 2016 r. miały 54,7 proc. udziału w wartości sprzedaży biletów własnych i 97,9 proc. udziału w wartości sprzedaży biletów metropolitalnych MZKZG.

- W stosunku do 2015 r. liczba sprzedanych biletów okresowych ZKM w Gdyni spadła o 1,4 proc., a metropolitalnych - o 6,2 proc. Bezpośrednią, najistotniejszą przyczyną spadku liczby sprzedanych biletów było wprowadzenie od 1 września 2016 roku uprawnienia do przejazdów bezpłatnych dla sporej liczby mieszkańców Gdyni - opowiada Marcin Gromadzki.

Miejsca

Opinie (155) 3 zablokowane

  • Dyrektor

    Ten dyrektor to powinien się juz ze stolki porzegnac

    • 6 3

  • Dlaczego w Gdyni jest tyle spólek od komunikacji miejskiej?

    W każdej prezes, dyrektorzy i cała masa powielanych stołków do obsadzenia. W prywatnej firmie to by było nie do pomyślenia

    • 6 4

  • Buspas na Wielkopolskiej? (1)

    Ktoś sie nawciagal czegoś za dużo.Nie w obecnych realiach kiedy Wielkopolska to tylko dwa pasy i bardzo duży ruch.

    • 4 5

    • Wielkopolska

      Jest tam miejsce na dorobienie pasa kolejnego - dlaczego jadąc autobusem mam stać w tak ogromnych korkach. Komunikacja miejska w godzinach 16-18 tam nie ma żadnej siły przebicia.

      • 0 0

  • karta a czas postoju znowu bedziesz. narzekal ze dlugo

    • 3 2

  • Spadek przez rodziny z trójka dzieci a nigdzie nie podali ile tych rodzin było

    • 3 4

  • Wzrasta liczba aut bo każdy ma prawo kupić i poruszać się czym chce.Na tym polega demokracja.Gdyby nie komuna to bylibyśmy prawdopodobnie na etapie Europy Zachodniej.Z lepsza infrastruktura drogowa.

    • 1 4

  • R Rumia

    moze ktos wreszcie pomysli o Rumi jeden autobus obsluguje Gdynie z 40.000 Rumia .Makabra. R zawsze zapchana i to linia pospieszna.i to jedzie z Rumi az po jakies kacze buki To fakt rumianie nie robia nic w tym kierunku aby cos zmienic. To chyba najbardziej uspieni mieszkancy Trójmiasta. Godza sie na to jak jakies cwoki, zero pomyslu jak to zalatwic

    • 5 1

  • a cena za miejsce stojące i siedzące nadal taka sama

    • 4 1

  • 6zl za przejechanie kilku przystanków i spowrotem?! Taniej samochodem!

    • 3 2

  • BUSPAS na Wielkopolskiej, Chwaszczyńskiej i Sopockiej!

    Buspas na Chwaszczyńskiej, Wielkopolskiej i Sopockiej to konieczność - znacznie przyspieszyłoby przemieszczanie się. Sama zrezygnowałabym z auta na rzecz komunikacji miejskiej.

    • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane