• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Lotnisko: prezydenci debatowali, ale się nie dogadali

Michał Stąporek
12 marca 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Po debacie na temat zasadności budowy lotniska w Kosakowie, zarówno Wojciech Szczurek, jak i Paweł Adamowicz zostali przy swoim zdaniu. Po debacie na temat zasadności budowy lotniska w Kosakowie, zarówno Wojciech Szczurek, jak i Paweł Adamowicz zostali przy swoim zdaniu.

Nie było nowych argumentów w dyskusji między prezydentami Gdańska i Gdyni o zasadność budowy lotniska w Kosakowie, ale padło ważne oświadczenie: - Faktycznie, za 10-15 lat oba lotniska będą ze sobą konkurować - przyznał Wojciech Szczurek.



Czy budowa w Gdyni konkurencyjnego lotniska dla Rębiechowa to dobry pomysł?

- Dobrze, że się ugryzłem w język i nie porównałem lotniska w Kosakowie do Schleswiga-Holsteina, który też wpłynął do Gdańska z kurtuazyjną wizytą, a wiadomo ile kłopotów narobił - mówił już po debacie z Wojciechem Szczurkiem i przy wyłączonych kamerach prezydent Gdańska, Paweł Adamowicz.

Choć porównania do niemieckiego pancernika udało się (przynajmniej oficjalnie) uniknąć, a podczas godzinnej debaty, zorganizowanej przez Gazetę Wyborczą, w czwartek na lotnisku w Rębiechowie prezydenci prześcigali się w uprzejmościach ("drogi Wojtku", "mój Pawle", "miły przyjacielu"), nikt nie spijał sobie miodu z ust.

Na początku prezydent Gdyni musiał tłumaczyć się ze swojej wypowiedzi sprzed kilkunastu dni, w której stwierdził, że płynące z Gdańska krytyczne głosy na temat budowy lotniska w Gdyni-Kosakowie są zasłoną dymną, mającą odwrócić uwagę od kłopotów ze sfinansowaniem rozbudowy Rębiechowa.

- To twarde słowa, ale prawdziwe - bronił się Wojciech Szczurek, przypominając, że to sam Michel Platini stwierdził, iż największym zagrożeniem dla Euro 2012 w Polsce jest budowa stadionu we Wrocławiu i rozbudowa lotniska w Trójmieście.

Dziś już wiadomo, że Port Lotniczy im. Lecha Wałęsy zdobył niezbędne miliony, konieczne do dopięcia wartego 450 mln zł programu inwestycyjnego. - Kłopoty były, ale niewielkie i niemal niezawinione przez zarząd lotniska - bronił swoich racji Adamowicz.

Nawiązując do ogromnej inwestycji w Rębiechowie, prezydent Gdańska szybko przeszedł do ataku: - Inwestujemy w Rębiechowie 450 mln zł z publicznych pieniędzy, by móc przyjmować 6,5 mln pasażerów rocznie. Przy obecnym, wolniejszym niż wcześniej wzroście liczby pasażerów, to wystarczy. Po co więc, Wojtku, chcesz wydać ponad 100 mln zł na budowę lotniska w Gdyni? - pytał Adamowicz.

Szczurek nie dał się zbić tropu: - W raporcie, opracowanym na zlecenie samorządu Pomorza, analitycy z Pricewaterhouse Coopers wskazują, że lotnisko w Gdyni ma być drugim regionalnym, komercyjnym, portem lotniczym na Pomorzu. Od dawna mówiliśmy, że na wsparcie lotnisk regionalnych wydamy ponad 100 mln zł. A że Kosakowo będzie portem regionalnym, to wydamy te pieniądze właśnie tam.

- Ten raport jest stary i stracił rację bytu - grzmiał prezydent Gdańska i przekonywał, że analizy sprzed kryzysu i wywołanego nim mniejszego tempa wzrostu przewozów lotniczych, można dziś odłożyć na półkę. - Zamiast wydawać miliony na lotnisko w Kosakowie, mogliście zwiększyć swoje udziały w Rębiechowie, by było "bardziej gdyńskie" - proponowaliśmy wam to. Dziś nawet 37-tysięczny Sopot ma więcej udziałów, niż wy [Gdynia ma ok. 1 proc. udziałów w spółce Port Lotniczy Lech Walesa - przyp. red.].

Wojciech Szczurek ripostował, że nikt nie powinien mieć do niego pretensji o samodzielne rozwijanie portu lotniczego w Kosakowie, skoro przez trzy lata, między 2005 i 2008 rokiem, to zarząd portu lotniczego w Rębiechowie mógł decydować o przyszłości gdyńskiego lotniska: - Chcieliśmy, aby oba trójmiejskie lotniska miały wspólny zarząd, bo wydawało nam się to naturalne. Zarząd Rębiechowa mógł decydować o wszystkim: funkcjach lotniska w Kosakowie i sposobie jego rozwoju. Przez trzy lata jednak nie zrobiono nic, a wreszcie zamówiono raport, z którego wynikało, że rozwój Kosakowa nie ma sensu. Muszę przyznać, że to było chyba najsmutniejsze moje doświadczenie, dotyczące współpracy w Trójmieście - stwierdził Szczurek.

Czy zarząd Portu Lotniczego w Rębiechowie faktycznie nie zrobił nic, by w Kosakowie powstało cywilne lotnisko?

Adamowicz: - Cóż, jeśli Gdynia liczyła, że Rębiechowo wejdzie kapitałowo w inwestycję w Kosakowie, to o tym nie mogło być mowy. Ale jeśli się potwierdzi, że zarząd nie zrobił w tym czasie rzeczywiście nic, to bardzo źle.

W tym momencie z sali dobiegł głos Włodzimierza Machczyńskiego, prezesa Portu Lotniczego Rębiechowie: - Potwierdzi się.

Dlaczego tak się stało? -Bo utworzenie lotniska w Gdyni byłoby działaniem na niekorzyść kierowanej przeze mnie spółki - przyznał Machczyński już po zakończeniu debaty.

Czy rzeczywiście? Prezydent Szczurek od dawna mówił, że lotnisko w Gdyni ma obsługiwać niewielkie, prywatne samoloty, latające bez rozkładu jazdy (czyli tzw. general aviation - w odróżnieniu od ruchu liniowego, do którego zaliczane są także czartery), ewentualnie samoloty, które choćby z powodu pogody nie mogą lądować w Gdańsku. Taki stan ma obowiązywać co najmniej przez 8-10 lat.

- A co później? Co się stanie, gdy do Kosakowa zgłosi się linia, która powie, że chce latać do Trójmiasta, ale w Rębiechowie jest zbyt drogo? - dopytywał prowadzący debatę Mikołaj Chrzan z Gazety Wyborczej.

Przyparty do muru prezydent Gdyni przyznał, że za 10-15 lat Kosakowo będzie jednak konkurowało o tanie linie lotnicze z Rębiechowem.

Adamowicz: - Nie dziw się więc, że niepokoimy się planami Gdyni. Konkurencja sprawi, że spadną wpływy Rębiechowa, które rozbudowujemy za publiczne pieniądze. A tam, gdzie dwie publiczne inwestycje walczą ze sobą, nikt nie może wygrać.

Opinie (498) 9 zablokowanych

  • "Kłopoty były, ale niewielkie i niemal niezawinione przez zarząd lotniska - bronił swoich racji Adamowicz" (3)

    ale krętacz z tego Adamowicza. "Niemal niezawinione", czyli mówiąc po ludzku zawinione. To jest tak jakbym znokautował Adamowicza, a potem powiedział, że nic się nie stało, bo przecież wstał, a tak w ogóle to właściwie niemal nie dałem mu w pysk

    • 27 2

    • podwójne przeczenie (1)

      oznacza w logice potwierdzenie. Adamowicz kto ci dał dyplom

      • 5 1

      • jak to kto? dostał za zasługi

        strajkowe wśród bojkotujących prawo studentów.

        • 2 0

    • nie tylko krętacz

      ale człowiek bez honoru, naobiecywał i CO??

      A opracowania (zapłacone) i do kosza, bo się mu nie podobają czas na nowe zlecenia dla płowskich spółeczek na nowe opracowania a pan Adamowicz powie znowu no nieeeee.

      • 2 1

  • Złote Usta z Liśćmi Dębu i Platynową Deske Sedesową wysadzaną Kasztanami za cytat: "A tam, gdzie dwie publiczne inwestycje (3)

    walczą ze sobą, nikt nie może wygrać." jak to sie budyń martwi o publiczny grosz no no no
    a czy martwił się tak samo stary hiPOkryta gdy afere z geantem chciał przybić panu Szczurkowi? oskarżał w mediach, a przepraszał półgębkiem
    pamieta ktoś jeszcze o tej AFERZE ze spacerową? czy jak to bywa u lemingów - format C ???

    • 23 4

    • nie tylko geant ze spacerowa (1)

      przypomnij sobie jak budowali manhattan we wrzeszczu - tam jednym z warunkow pozwolenia na budowe bylo wybudowanie pzrejscia podziemnego, ktorego nie doczekalismy. idac dalej carrefour na morenie.. tam postulatem do budowy miala byc spora czesc przeznaczona pod rekreacje - i tu tez ten glupek nie potrafil wyegzekwowac niz z ustalen.



      r******a do we wszytkie diurku jak chca !



      wracajac - SZCZUREK BUDUJ TO LOTNISKO.. juz niedlugo bedzie gdansk kolo gdyni a nie gdynia kolo gdanska.

      • 13 1

      • no i bedzie w koncu jakis rozwój

        SZCZUREK BUDUJ TO LOTNISKO

        • 7 1

    • spacerowa

      prawda jest taka, że prokuratura stwierdziła ostatecznie że rozbudowa Spacerowej utknęła w UM Gdynia.

      Adamowicz nie przepraszał za treść, ale za formę.

      Co, na stryszku sopockim było zwarcie w instalacji i format C samoistny?

      • 1 2

  • adamowicz, wez juz skoncz. (1)

    szczurek to ogarniety czlowiek z duza wiedza.. wie dokladnie co z czym sie je, analizuje wszystkie za i przeciw dokladnie, zanim podejmie decyzje.

    dlatego on bedzie mial kolejna kadencje, ty nie.. dowidzenia.

    • 20 4

    • ale przez tą kadencje jak Adamowicz POgrążył Gdańsk

      i dalej go pogrąża. Mało, jeszcze chciał i dalej chce zniszczyć Gdynię na szczęście Gdynia ma Szczurka.
      Polacy opamiętajcie się!!

      • 6 1

  • przykre, że Adamowicz swoją nieudolność zwala na Gdynię (16)

    pracować tak, żeby Gdynia nie była konkurencją - a nie podkładać nieuczciwie nogi

    przykładem tej obłudy jest właśnie zarządzanie pzrez Gdańsk lotniskiem w Gdyni - co spowodowało kompletny paraliż

    ale Adamowicz wozi się limuzyną, więc jemu zwisa czy podróżni ladują w Warszawie i tłuką się 8 godzin autobusem z powodu mgły w Rębiechowie czy awionetki, która blokuje WIELKIE lotnisko na pół dnia...

    przeciez to KPINA

    skoro Rębiechowo nie ma zamiaru budować 2 pasa, to z czym do ludzi?

    niedawno ktoś jęczał, że Gdynia spowoduje że w Gdańsku nie będą lądowały prestiżowe linie - to chyba jakaś kolejna kpina, bo prestiżowe linie chcą zapewnić swoim podróżnym godne warunki, a przecież Gdańsk ZREZYGNOWAŁ z rękawów...

    • 32 7

    • (7)

      dodam jeszcze że Tusk napisałwczoraj na ten temat jakiś beznadziejny artykuł w Gazecie - szkoda, że dziennikarze nie potrafią być obiektywni

      • 4 3

      • od młodego Tuska (6)

        żądasz obiektywizmu on nie dość, że wzorem ojca jest POlitykierem, to jeszcze POdjudza.

        • 5 4

        • artykuł gdzieś znikniknął - podaję parę złotych myśli Tuska (5)

          W rzeczywistości odpowiedzi na pytanie, po co Gdyni własne lotnisko ciągle nie mamy. I dlatego wciąż obecna jest obawa, że chodzi raczej o ambicje i lokalny patriotyzm niż wspominany często w debacie "rozwój systemu transportowego".

          Ale bez względu na to, jak oceniamy tę kwestię, trzeba sobie zadać inne pytanie: czy lotnisko w Gdyni-Kosakowie wypali? Doświadczenia z innych krajów nie są krzepiące.

          A start od zera jest znacznie trudniejszy, o czym świadczyć mogą perypetie portów w Olsztynie-Szymanach czy Zielonej Górze, które mimo infrastruktury od lat nie są w stanie ściągnąć nawet jednego połączenia. Wszystko przez konkurencję większych sąsiadów, ich doświadczenie i możliwość zaoferowania lepszych warunków liniom lotniczym. Nie inaczej będzie zapewne w Trójmieście. Jeśli kiedykolwiek w Gdyni wylądować ma liniowy samolot, będzie to kosztowało ogromne publiczne pieniądze. Bo tylko dopłacając - i to dużo - przewoźnikom Gdynia może realnie myśleć o konkurowaniu z Rębiechowem. Nie oszukujmy się - przepustowość gdańskiego lotniska po rozbudowie starczy na dziesiątki lat. A kwestie pogodowe, o ile rzeczywiście w jakikolwiek sposób różnicują oba porty (przedstawione podczas debaty dane na temat mgły sugerują, że jeśli nawet, to na korzyść Rębiechowa), nie mają dla linii lotniczych żadnego znaczenia.

          • 3 1

          • ja się tylko pytam (4)

            po co wybiórczej taki pseudo dziennikarzyna? Czy chodzi o nazwisko i jakieś ciche układy?

            • 2 1

            • faktycznie już w paru jego artykułach zauważyłem słaby warsztat dziennikarski

              z drugiej strony większość dziennikarzy w Polsce jest stronnicza, nie jest obiektywna, nie posiada etyki zawodowej, itd... czyli kicha na całego, co widać i w gazetach i w telewizjach (tam nawet jeszcze bardziej)

              • 4 2

            • (2)

              nazwisko

              • 0 2

              • no to już GW jest dnem (1)

                jak tak można?

                • 1 2

              • w tam w sumie jest taki sam jak inni

                • 0 0

    • dokładnie (1)

      Zamiast nieuczciwie podkładać nogi, Adamowicz powinien nauczyć się od pana prezydenta Gdyni uczciwego podkładania nogi. Czyli podbierać rozmaite projekty, imprezy i drużyny sportowe od miast sąsiednich.
      Wyścig formuły 1 byłby tutaj strzałem w dziesiątkę. Wszak liczba dziur w jezdni w przeliczeniu na mieszkańca jest podobna tak w Gdańsku jak i w Gdyni (choć dzięki zdolnościom pijaroskim dr. Szczurka w mieście z morza i fantazji panuje inna opinia)

      • 1 8

      • a co Gdańsk buduje tor F1...?

        tymczasem dzięki głupiej zazdrości Gdańszczan, straciliśmy możliwość goszczenia ewentualnych przyszłych zawodów w Gdyni

        co do podbierania czy kopiowania dobrych projektów, to oczywiście KAŻDY powienien to robić, zwłaszcza wzorowac się na przećwiczonych rozwiązaniach zachodnich - to NAM WSZYSTKIM tylko wyszłoby na dobre

        tymczasem w takim Gdańsku wygrywają konkursy firmy, które regularnie zawalają terminy oddawania budów (bo w konkursie powinno być TAKŻE kryterium wywiązywania się ze zobowiązań, tym bardziej że unijne pieniądze są związane z terminowym oddawaniem projektów)

        • 4 1

    • (1)

      Po co w Rębiechowie drugi pas??? Nasza aglomeracja liczy zaledwie około 1mln ludzi, Rębiechowo z jednym pasem spokojnie ich obsłuży.
      W Kosakowie będą rękawy???
      Będzie większy przestronniejszy terminal????
      Będzie dobry dojazd dla ludzi z Gdańska???
      Proponuje przejechać się np z Chełmu na lotnisko w Kosakowie.

      • 2 2

      • po co drugi pas? nie wiem, może po to żeby te 6.5mln rocznie nie było

        dowożone z Warszawy, gdy rozjedzie sie jakiś kolejny latawiec, który ma bazę w Rębiechowie

        w Kosakowie nie musi być rękawów, bo to lotnisko nie pretenduje - jak Gdańsk - do bycia prestiżowym i obsługiwania eleganckich linii lotniczych

        a tak ogólnie, to człowieku łyknij jakieś relanium - niezbyt pojmuję o co walczysz - o to że ktoś kiedyś wybudował niepotrzebnie drugi dworzec kolejowy? no bo przecież jeden duży mógł z powodzeniem obsłużyć cały ruch - ba, gdyby się sprężyli, to nawet jeden peron by wystarczył

        • 1 1

    • Co nie będzie rękawów (3)

      to już Adamowicz przegiął. No to będziemy mieli rozbudowe chyba jeszcze nr 10 i za kazdym razem prowizja. Bo pewnie o to chodzi. A pasażerowie po śniegi, deszczu. A....

      • 1 0

      • a dlaczego nie bedzie? (2)

        w projekcje są rękawy. Znowu PROWIZORKA, która to z kolei?

        • 2 1

        • bo za dużo kosztują - pisali o tym już parę miesięcy temu (1)

          • 2 0

          • To kirdy następna rozbudowa za następne 450 mln. Panie Adamowicz?

            kase trzeba przeprać:))

            • 1 1

  • (3)

    Nie mogą zbudowac terminalu wg. pierwotych planów, ale tylko jego częśc a jednocześnie chcą budowac dwa lotniska. A może jest w tym sens: jeśli w Gdańsku będzie terminal dla odlotów, to niech w Gdyni będzie dla przylotów. I to szybko.
    W ten sposób będzie lotnisko na Euro.

    • 2 2

    • Słusznie. A taras widokowy niech zrobią we Wrocławiu...

      • 4 0

    • (1)

      A w Sopocie odprawa bagażowa i wszyscy będą pogodzeni. Jestem za!;)

      • 0 0

      • A celna ?? ;)

        • 0 0

  • co będą ci panowie robili jak przegrają wybory? (1)

    nie przegrają.

    bo naród nie lubi zmian.

    • 2 3

    • adamowicz przegra.. 2x mu sie udalo wygrac z racji buntu mlodych preciako mocherom. takze po wygralo nad pis'em

      ja tez glosowalem an po, tyle ze nie na tego glaba..

      a szczurek ogarniety, zazdroszcze gdynianom takiego prezydenta ktorego nie trzeb asie wstydzic !

      • 4 2

  • Adam idzie pod wodę, oj idzie.

    • 12 0

  • jestem za Kosakowem (1)

    Nie dlatego, że mieszkam w Gdyni od urodzenia i nie mam zamiaru nigdzie się wyprowadzać, bo tu się naprawdę sympatycznie mieszka, ale dlatego, że mąż lata z Gdańska na statek co trzy tygodnie. Często lot z powodu mgły jest odwołany, nie ma gdzie spokojnie nawet poczekać , bo na drugim poziomie lotniska wszystkie miejsca siedzące są z reguły zajęte! Kiedyś czekałam z córką na opóźniony lot (ostatni z Warszawy) i widok drzemiących na twardych siedzeniach podróżnych przyprawiał mnie o wściekłość. Dodam, że musiałyśmy stać oparte o barierkę przez prawie dwie godziny!!To ma być lotnisko w dużym mieście??

    • 24 7

    • widzisz więcej takich wypowiedzi, a

      nakaz polityczny pisania Młodym Demokratom z PO przeciw gdyńskiemu lotnisku, wytrącimy z ich politycznych rozkazów i uzasadnień.

      • 1 2

  • Na logikę, panie Szczurek, po co płacić za coś czego miasto nie potrzebuje?

    Nie lepiej tą kasę przeznaczyć na rozbudowę Kolei Metropolitalnej i zbudowanie drugiej nitki SKM do Gdańska?

    W ten sposób ułatwi się częściom Gdynian dostęp do lotniska, a całej reszcie dostęp do Gdańska jako takiego (i na odwrót: Gdańszczan do Gdyni).

    Wydawanie grubych milionów na zbędne inwestycje to raczej domena Gdańska

    • 6 13

  • kiedy jest mgła (7)

    a w Rębiechowie bywa dosyć często, ląduje się w Warszawie, żeby potem spędzić upojne 6 godzin w autobusie. W Kosakowie często wtedy są dobre warunki. Z mojego punktu widzenia, jako egoistycznego pasażera, to drugie lotnisko to rewelacja. Myślę też, że Trójmiasto jako całość powinno mieć 2 lotniska. Wróci dobra koniunktura i ponownie okaże się, że Rebiechowo to za mało.

    • 26 3

    • (2)

      rzeczywiście, Gdynia jest lepszą alternatywą niż Warszawa (swoją drogą, dlaczego te samoloty nie lądują w Bydgoszczy?)

      pytanie brzmi, czy aby na pewno na babich dołach ta mgła rzadziej występuje...

      • 1 0

      • nie lądują w Bydgoszczy, bo przewoźnicy nie mają w tym interesu (1)

        natomiast w Gdyni mogłiby lądować, bo przewiezienie pasażerów czy obsługi (która ma potem lecieć dalej, nie tych co lądują) z Gdańska do Gdyni, to tzw. pikuś

        to miałoby ekonomiczny sens

        lądowanie w Bydgoszczy nie ma - lepiej jak kurs wypadnie, niż mają 'organizować' wszystko w połowie drogi

        • 0 1

        • prawda - to że lotnisko jest bliżej nie świadczy że tam wylądują - to musi mieć sens dla linii lotniczych - w Gdyni ma, w Bydgoszczy nie ma

          • 0 0

    • Bo jak jest mgla w Rebiechowie to biegasz szybko do Kosakowa patrzec czy tam nie ma mgly (3)

      • 0 4

      • ty jesteś tak powolny, że nawet bieganie nic ci nie da (2)

        • 2 0

        • Nie musze bo mnie to nie interesi (1)

          W ciagu 2 lat 36 razy ladowalem w Gdansku.Tylko raz lecielismy do Wa-wy z powodu mgly

          • 0 2

          • udawadniasz że jesteś jednak głupi

            • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane