• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk przesuwa budowę przejścia przy dworcu

Maciej Korolczuk
30 czerwca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Budowa naziemnego przejścia przy Dworcu Głównym znów została przesunięta - tym razem aby uniknąć paraliżu w centrum miasta. Budowa naziemnego przejścia przy Dworcu Głównym znów została przesunięta - tym razem aby uniknąć paraliżu w centrum miasta.

Prace przy budowie naziemnego przejścia dla pieszych przy Dworcu GłównymMapka nie ruszą w tym roku. Miasto postanowiło przesunąć je na przyszły rok, by nie powodować dodatkowych utrudnień w centrum Gdańska. Te z pewnością będą niemałe, gdy w przyszłym miesiącu rozpocznie się budowa naziemnego przejścia przy Bramie Wyżynnej.



Budowa naziemnych przejść dla pieszych w Gdańsku to:

Pierwotnie budowa przejścia przy dworcu miała rozpocząć się w drugiej połowie ubiegłego roku.

Terminu nie udało się utrzymać i według ostatnich zapowiedzi (z sierpnia ubiegłego roku) inwestycję przesunięto na połowę 2021 r.

- Z uwagi na konieczność przeprowadzenia postępowania przetargowego w trybie unijnym rozpoczęcie robót możliwe będzie w połowie 2021 roku, a zakończenie w 2022 roku. Obecnie jednak trudno jest określić dokładną datę ich ukończenia. Harmonogram realizacji będzie jednym z elementów umowy z wykonawcą robót - mówiła wówczas Agnieszka Zakrzacka z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.

Dziś już wiadomo, że na nowe przejście w tym roku nie ma szans.

Jak zmieni się okolica Dworca Głównego po przebudowie? Jak zmieni się okolica Dworca Głównego po przebudowie?
W lipcu po drugiej stronie Huciska rozpoczną się bowiem kilkumiesięczne roboty związane ze zwężeniem i przebudową Wałów Jagiellońskich i budową naziemnego przejścia dla pieszych między Bramą Wyżynną a Forum Gdańsk. Już na ubiegłotygodniowej konferencji prasowej miasto zapowiadało, że utrudnienia z pewnością będą odczuwalne, ale nie ma lepszego momentu na przeprowadzenie większości prac niż wakacje.

Lato pod znakiem remontów dróg w Gdańsku



W związku z tym DRMG, która ma prowadzić inwestycję przy dworcu, postanowiła przesunąć o kilka kolejnych miesięcy przetarg na wyłonienie wykonawcy przejścia na Podwalu Grodzkim. Nikomu nie trzeba tłumaczyć, co by oznaczało jednoczesne rozkopanie głównej arterii w dwóch newralgicznych miejscach. Rozdzielenie obu inwestycji ma pomóc w uniknięciu trwającego wiele miesięcy paraliżu w centrum Gdańska.

Pasażerowie od lat narzekają i czekają na wymianę wiat przystankowych w centrum. Pasażerowie od lat narzekają i czekają na wymianę wiat przystankowych w centrum.
- Planujemy ogłoszenie przetargu na budowę przejścia pod koniec 2021 roku, a same prace budowlane na 2022 rok - dodaje dziś Agnieszka Zakrzacka.
Przypomnijmy, że inwestycja zakłada budowę naziemnego przejścia dla pieszych w osi ul. Elżbietańskiej i hotelu Central o szerokości 8 metrów, wraz z przejazdem rowerowym, szerokim na 2 metry. Ponadto powstanie też nowa sygnalizacja świetlna, a pasażerowie komunikacji miejskiej będą korzystać z  wydłużonych do 25 metrów peronów tramwajowych (łącznie krawędź peronowa będzie miała 120 m długości).

  • Inwestycja ma poprawić komfort w poruszaniu się pieszych, rowerzystów i pasażerów komunikacji miejskiej.
  • Interpelacja radnego Mateusza Skarbka ws. zwiększenia liczby wiat przystankowych na przystankach autobusowych przy dworcu.

Na nowych peronach pojawią się też nowe i wygodniejsze wiaty przystankowe. Obecne są mało komfortowe, bo wymianę pasażerów utrudniają np. boczne ścianki podtrzymujące zadaszenie, przez co na wąskich peronach jest jeszcze mniej miejsca. Pasażerowie narzekają też, że na przystankach wiat i ławek jest zbyt mało, na co zwrócił uwagę w swojej ostatniej interpelacji radny Mateusz Skarbek.

Planowana przebudowa zakłada też korektę istniejącej drogi rowerowej od strony budynku dworca oraz budowę miejsc postojowych "Kiss & Ride", stanowisk dla taksówek oraz koperty dla osób niepełnosprawnych. Infrastrukturę przystankową uzupełnią z kolei dwustronne tablice informacji pasażerskiej.

W lipcu ruszy budowa przejścia przy Bramie Wyżynnej (17 opinii)

Śródmieście. W lipcu ruszy budowa przejścia przy Bramie Wyżynnej, a przy dworcu PKP - w przyszłym roku.Trwają ostatnie ustalenia co do przebiegu prac budowlanych na jednej z najbardziej newralgicznych ulic w tej części Gdańska, ul. Wały Jagiellońskie. Na wysokości zabytkowej Bramy Wyżynnej powstanie bowiem naziemne przejście dla pieszych. W związku z tym Miasto zdecydowało, by na przyszły rok przesunąć budowę kolejnego takiego przejścia, które ma powstać na wysokości dworca kolejowego Gdańsk Główny. Zobacz więcej
Śródmieście. W lipcu ruszy budowa przejścia przy Bramie Wyżynnej, a przy dworcu PKP - w przyszłym roku.Trwają ostatnie ustalenia co do przebiegu prac budowlanych na jednej z najbardziej newralgicznych ulic w tej części Gdańska, ul. Wały Jagiellońskie. Na wysokości zabytkowej Bramy Wyżynnej powstanie bowiem naziemne przejście dla pieszych. W związku z tym Miasto zdecydowało, by na przyszły rok przesunąć budowę kolejnego takiego przejścia, które ma powstać na wysokości dworca kolejowego Gdańsk Główny. Zobacz więcej

Opinie (312) 9 zablokowanych

  • to dobrze zrobi na średnią prędkość komunikacji tramwajowej

    nie będzie choroby lokomocyjnej.

    • 7 2

  • Czas na tunel samochodowy

    Gdyby zbudowano tunel w technologii "cut and cover", ruch mógłby przebiegać szybciej. Tunel samochodowy pozwoliłby na przywrócenie poziomu gruntu pieszym i miastu.

    • 2 1

  • Poprośmy konserwatora zabytków i nich przywróci pierwotny wygląd placu z okresu budowy dworca.

    • 3 1

  • Moim zdaniem.

    i**otyzm. Aby zachować równowagę między płynnością ruchu kołowego i bezpieczeństwie pieszych w tym miejscu jak i przy budynku LOT i Forum są w zasadzie tylko dwa rozwiązania. 1. Najtańsze - zostawić tak jak jest i zadbać o sprawne windy dla inwalidów i rodziców z wózkami oraz o czystość tych tuneli; lub 2. Wpuścić cały układ drogowy w tunel najlepiej z tramwajem choć można by go zostawić na powierzchni. Jest to jednak drogie i nie wiadomo czy grunt pozwala, fakt że przy okazji rozwiązano by problem wiecznie zakorkowanego Hiciska

    • 4 1

  • Gdańsk osiągnął tragiczny punkt na drogach co możemy codziennie obserwować w godzinach szczytu już od 13:00 do min. 18:00 (2)

    I co chwila można przeczytać o zamknięciu drogi, zwężeniu drogi, ograniczeniu prędkości, postawienia dodatkowej sygnalizacji, czy budowy kolejnych (owszem potrzebnych ale czemu nie PODziemnych albo NADziemnych ) przejść dla pieszych. Rządzący jakby całkowicie odpłynęli myśląc że zmuszą tymi decyzjami ludzi do porzucenia aut, to się nigdy nie uda a tylko będziemy co raz więcej czasu tracili w korkach (komunikacja przypominam też w nich utyka mimo buspasów bo trzeba jeszcze do nich dojechać ...) Weźcie się wreszcie za drogi w Gdańsku, bo kierowcy was rozliczą przy wyborach.

    • 8 3

    • Masz kompletnie racje, ale Niedojda będzie znowu wybrana. Takie są realia. Nomenklatura potrzebuje takich ludzi.

      • 4 1

    • Tej pani mamy dość

      • 2 1

  • Chaos programowany

    Autobusy jadące z Oruni już teraz maja problem zmienić na prawy pas ruchu na Okopowej aby dojechać do przystanku Brama Wyżynna. Utrudnienie powoduje tutaj kolumna samochodów z Podwala Przedmiejskiego skrecajaca w Okopowa i włączający się z ulicy Wojciecha Bogusławskiego (ten skrót używa wielu jadących z Podwala).
    Jeżeli teraz dojdzie jeszcze jedno przejście/światła to ja nie widzę możliwości, aby 15 metrowy autobus (lub kilka) bez straty czasowej dojechał do przystanku. Autobus tutaj nie ma pierwszeństwa. To będzie chaos.

    • 2 1

  • Jeszcze autobus

    Będą takie sytuacje, że autobus zostanie zablokowany na tym nowym przejściu i wtedy piesi będą go obchodzić.

    • 2 1

  • Naziemne przejście dla pieszych przy Dworcu Głównym to poroniony pomysł. Tam istnieje przejście podziemne zapewniające bezpieczne przejście aż do ul. 3 Maja z wyjściami na przystanki tramwajowe, perony kolejowe, z dojściem do budynku dworca. Naziemne przejście w tym rejonie o dużym natężeniu ruchu to ryzyko wypadków z udziałem pieszych oraz zmniejszenie przepustowości jezdni na jednej z najbardziej obciążonych ulic.

    • 8 2

  • jaka budowa przejścia naziemnego???

    Nie umieją kilka białych pasów normalnie namalować???
    Co to za durny pomysł?
    Chyba dulcynei

    • 6 1

  • Niech wybudują jeszcze przejście naziemne przed Zieleniakiem

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane