• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk przesuwa budowę przejścia przy dworcu

Maciej Korolczuk
30 czerwca 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Budowa naziemnego przejścia przy Dworcu Głównym znów została przesunięta - tym razem aby uniknąć paraliżu w centrum miasta. Budowa naziemnego przejścia przy Dworcu Głównym znów została przesunięta - tym razem aby uniknąć paraliżu w centrum miasta.

Prace przy budowie naziemnego przejścia dla pieszych przy Dworcu GłównymMapka nie ruszą w tym roku. Miasto postanowiło przesunąć je na przyszły rok, by nie powodować dodatkowych utrudnień w centrum Gdańska. Te z pewnością będą niemałe, gdy w przyszłym miesiącu rozpocznie się budowa naziemnego przejścia przy Bramie Wyżynnej.



Budowa naziemnych przejść dla pieszych w Gdańsku to:

Pierwotnie budowa przejścia przy dworcu miała rozpocząć się w drugiej połowie ubiegłego roku.

Terminu nie udało się utrzymać i według ostatnich zapowiedzi (z sierpnia ubiegłego roku) inwestycję przesunięto na połowę 2021 r.

- Z uwagi na konieczność przeprowadzenia postępowania przetargowego w trybie unijnym rozpoczęcie robót możliwe będzie w połowie 2021 roku, a zakończenie w 2022 roku. Obecnie jednak trudno jest określić dokładną datę ich ukończenia. Harmonogram realizacji będzie jednym z elementów umowy z wykonawcą robót - mówiła wówczas Agnieszka Zakrzacka z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.

Dziś już wiadomo, że na nowe przejście w tym roku nie ma szans.

Jak zmieni się okolica Dworca Głównego po przebudowie? Jak zmieni się okolica Dworca Głównego po przebudowie?
W lipcu po drugiej stronie Huciska rozpoczną się bowiem kilkumiesięczne roboty związane ze zwężeniem i przebudową Wałów Jagiellońskich i budową naziemnego przejścia dla pieszych między Bramą Wyżynną a Forum Gdańsk. Już na ubiegłotygodniowej konferencji prasowej miasto zapowiadało, że utrudnienia z pewnością będą odczuwalne, ale nie ma lepszego momentu na przeprowadzenie większości prac niż wakacje.

Lato pod znakiem remontów dróg w Gdańsku



W związku z tym DRMG, która ma prowadzić inwestycję przy dworcu, postanowiła przesunąć o kilka kolejnych miesięcy przetarg na wyłonienie wykonawcy przejścia na Podwalu Grodzkim. Nikomu nie trzeba tłumaczyć, co by oznaczało jednoczesne rozkopanie głównej arterii w dwóch newralgicznych miejscach. Rozdzielenie obu inwestycji ma pomóc w uniknięciu trwającego wiele miesięcy paraliżu w centrum Gdańska.

Pasażerowie od lat narzekają i czekają na wymianę wiat przystankowych w centrum. Pasażerowie od lat narzekają i czekają na wymianę wiat przystankowych w centrum.
- Planujemy ogłoszenie przetargu na budowę przejścia pod koniec 2021 roku, a same prace budowlane na 2022 rok - dodaje dziś Agnieszka Zakrzacka.
Przypomnijmy, że inwestycja zakłada budowę naziemnego przejścia dla pieszych w osi ul. Elżbietańskiej i hotelu Central o szerokości 8 metrów, wraz z przejazdem rowerowym, szerokim na 2 metry. Ponadto powstanie też nowa sygnalizacja świetlna, a pasażerowie komunikacji miejskiej będą korzystać z  wydłużonych do 25 metrów peronów tramwajowych (łącznie krawędź peronowa będzie miała 120 m długości).

  • Inwestycja ma poprawić komfort w poruszaniu się pieszych, rowerzystów i pasażerów komunikacji miejskiej.
  • Interpelacja radnego Mateusza Skarbka ws. zwiększenia liczby wiat przystankowych na przystankach autobusowych przy dworcu.

Na nowych peronach pojawią się też nowe i wygodniejsze wiaty przystankowe. Obecne są mało komfortowe, bo wymianę pasażerów utrudniają np. boczne ścianki podtrzymujące zadaszenie, przez co na wąskich peronach jest jeszcze mniej miejsca. Pasażerowie narzekają też, że na przystankach wiat i ławek jest zbyt mało, na co zwrócił uwagę w swojej ostatniej interpelacji radny Mateusz Skarbek.

Planowana przebudowa zakłada też korektę istniejącej drogi rowerowej od strony budynku dworca oraz budowę miejsc postojowych "Kiss & Ride", stanowisk dla taksówek oraz koperty dla osób niepełnosprawnych. Infrastrukturę przystankową uzupełnią z kolei dwustronne tablice informacji pasażerskiej.

W lipcu ruszy budowa przejścia przy Bramie Wyżynnej (17 opinii)

Śródmieście. W lipcu ruszy budowa przejścia przy Bramie Wyżynnej, a przy dworcu PKP - w przyszłym roku.Trwają ostatnie ustalenia co do przebiegu prac budowlanych na jednej z najbardziej newralgicznych ulic w tej części Gdańska, ul. Wały Jagiellońskie. Na wysokości zabytkowej Bramy Wyżynnej powstanie bowiem naziemne przejście dla pieszych. W związku z tym Miasto zdecydowało, by na przyszły rok przesunąć budowę kolejnego takiego przejścia, które ma powstać na wysokości dworca kolejowego Gdańsk Główny. Zobacz więcej
Śródmieście. W lipcu ruszy budowa przejścia przy Bramie Wyżynnej, a przy dworcu PKP - w przyszłym roku.Trwają ostatnie ustalenia co do przebiegu prac budowlanych na jednej z najbardziej newralgicznych ulic w tej części Gdańska, ul. Wały Jagiellońskie. Na wysokości zabytkowej Bramy Wyżynnej powstanie bowiem naziemne przejście dla pieszych. W związku z tym Miasto zdecydowało, by na przyszły rok przesunąć budowę kolejnego takiego przejścia, które ma powstać na wysokości dworca kolejowego Gdańsk Główny. Zobacz więcej

Opinie (312) 9 zablokowanych

  • Czy tej fali głupoty nie da się powstrzymać? (1)

    • 16 6

    • Samochodozie mówimy stanowcze nie!

      masz ścieżki samochodowe za miastem to sobie tam jeździj

      • 2 5

  • Przydałoby sie przejście naziemne

    przy Zieleniaku. Jak szaleć to szaleć

    • 11 2

  • Absurd (3)

    Wszędzie budują przejścia pod ziemne dla bezpieczeństwa pieszych i żeby ruch był płyny a unas na odwrót

    • 9 7

    • gdzie niby?

      • 2 0

    • od wielu lat w wielu miastach Polski i Europy uwalnia się coraz więcej ulic i placów

      od jeżdżących i parkujących samochodów. Burzy się estakady, likwiduje tzw. overpassy i generalnie poprawia się komfort i bezpieczeństwo ruchu pieszych i rowerzystów. To ma miejsce także w wielu rozsądnie zarządzanych miastach naszego kraju. Budowa wielopoziomowych parkingów w centrum miasta (por. przykład Kutna) jest przedmiotem powszechnych kpin.

      • 2 1

    • Znałem jednego Jopka

      Taki rolnik pijaczek z Brzózek pod Warnołęką.

      • 0 0

  • To dopiero będzie zabawa. (5)

    Samochody od strony Podwala Przedmiejskiego maj już pierwsze światła na skręcie w prawa na Okopowa. Teraz trzeba się włączyć do ruchu na Okopowa, atu już pierwsze światła/przejście. Dalej na Hucisku światła/przejście. W przszlosci przejście i światła przy Dworcu. Dalej światła przy Zieleniaku.
    Korek będzie od Elbląskiej i od Oruni, zobaczycie.
    Autobusy nie będą mogły zjechać na przystanek Brama Wyżynna.
    Bedzie się działo, brawo Niedojda.

    • 16 5

    • (4)

      Zeobi sie buspas i przejada

      • 4 3

      • (3)

        jak, W poprzek ?! one ze środokowego muszą wjechać na przystanek a przepisy nie pozwalają zmieniać pasa ruchu na przejściu i bezpośrednio przed nim

        • 3 1

        • Pozwalają jak są światła na przejściu (1)

          Ale skąd ty możesz znać przepisy jak PJ znalazłeś w chipsach

          • 0 2

          • światła nie mają nic do rzeczy, można zmienić pas jak przed przejściem będą przerywane linie ale w Gdańsku na wielopasmówkach są zawsze ciągłe. Jak są światła na przejściu czy skrzyżowaniu to można na nim wyprzedzać - zmiana pasa nie m tu nic do rzeczy

            • 0 0

        • Na niemieckich blachach już jeden próbował

          • 0 0

  • Kto wpada na takie oderwane od rzeczywistości pomysły? (1)

    Pomimo, że sam korzystam z komunikacji miejskiej, uważam budowę 2 przejść już i tak na zakorkowanej ulicy o głupotę. Ich celem jest jeszcze bardziej wkurzyć kierowców i zakorkować centrum?

    • 12 9

    • miasto odkorkowuje się uspokajając i redukując skalę ruchu pojazdów w centrum miasta

      działając na rzecz poprawy komfortu i bezpieczeństwa ruchu pieszych i rowerzystów oraz innych niezmotoryzowanych. Kierowców wkurza najbardziej nadmiar samochodów, a nie przejścia dla pieszych.

      • 3 3

  • Ekologiczne miasto jak w się patrzy

    No ja osobiście jestem w silnym szoku. Miasto które chce uchodzić za ekologiczne i otwarte spowoduję wzrost emisji spalin przez nadmierne korki. To już będzie taka reguła że przy przejściu podziemnym zawsze będzie naziemne ? Ciekawe ile wypadków z udziałem pieszych wtedy się zacznie, przez nieuwagę kierujących lub roztargnienie przechodniów. Myślałem że jednak ktoś kumaty zarządza naszymi drogami, ale znowu się pomyliłem

    • 11 5

  • Głupi pomysł (4)

    Wygląda na to, że rozwiązaniem problemów komunikacyjnych Gdańska wg. Urzędników jest tak zmęczyć kierowców żeby sobie kupili rowery. A kolejny przykład to zabieranie pasów. Widocznie ktoś sprytny siedzi i rozkmninia jak ograniczyć korki hmm z 2 pasów zrobimy jeden i będzie mniejszy korek.

    • 9 7

    • I słusznie. jesteście szkodnikami (2)

      smrodzicie
      hałasujecie
      niszczycie
      trujecie
      utrudniacie poruszanie się innym
      paraliżujecie miasto
      paraliżujecie komunikację publiczną
      powodujecie masowo wypadki
      kosztuje to wszystko miasto gigantyczne środki i niemal całą miejską przestrzeń
      nie opłaca się miasta was utrzymywać
      proste.

      • 2 4

      • O jeszcze jeden (1)

        Samochody są z nami od ok 100 lat. I to się raczej nie zmieni. Zanieczyszczenia spowodowane komunikacją to mały procent całości. Ale zgadzam się że w obecnej formie przy obecnych cenach paliwa itd. Posiadanie auta w mieście jest nieuzasadnione ekonomicznie.

        • 2 0

        • no są ale to nie znaczy że wszyscy wszędzie muszą się nimi przemieszczać.
          zwłaszcza po mieście gdzie przestrzeń jest ograniczona.
          samochód powinien być ostatecznością. nie możesz innym środkiem dotrzeć do celu do dopiero wtedy wybierasz samochód.

          • 0 2

    • kierowcy sami sobie gotują ten los.

      wysiądź z samochodu i przemyśl tę prostą prawdę.

      • 0 2

  • Naziemne przejście powinno być w postaci kładki.

    • 3 2

  • Do tej pory nie mogę pojąć tego

    Budowa przejścia dla piesztych? Ok. Ale żeby było przemyślane. Po pierwsze większość osób wysiadająca z skm wchodzi do tunelu i tym tunelem wychodzi przed dworzec i dalej na autobus. Po za tym szybciej jest nim iść na tramwaj albo w kierunku starówki niż dokładać 200m drogi do przejścia. Po drugie jak mają już robić to przejście to niech zrobią je sensownie. Dużo osób chodzi na trasie Dworzec Główny - Madison i żeby nie zakłócić ciągu pieszego na tej trasie powinno powstać przejście. Z drugiej strony wiąże się to z przeniesieniem przystanków i tu robi się problem.
    Moim zdanie lokalizacja przejścia jest bezsensowna. Osoby wychodzące z dworca nie zobaczą go, bo będzie zasłonięty przez wiaty u tabuny ludzi na przystanku więc z automatu ludzie pójdą na tunel, bo ma szybszy dostęp i jest zauważalny. Ponadto jak ktoś się zauważy to przejście to przez nie przechodzi i gdzie ma iść? Na wprost jest jakaś uliczka co wygląda na zaplecze, na prawo jest nie wiadomo co, a na lewo kontynuacja ciągu pieszego. To przejście niby ma ułatwić podróżowanie ale efekt chyba jest odwrotny.

    • 8 1

  • Gdzie tu logika?

    Co z tego, że przesuniecie pracę na przyszły rok jak i tak ten paraliż będzie nie unikniony po wybudowaniu obu przejść naziemnych. Nie raz mam wrażenie, że dziecko w szkole podstawowej ma więcej w głowie niż ci co wpadają na tak genialne pomysły.

    • 9 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane