• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mieszkania i usługi zastąpią nieczynny przystanek SKM w Nowym Porcie

Krzysztof Koprowski
7 czerwca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
  • Możliwa forma zabudowy zgodna z projektem planu zagospodarowania. Tramwaj na wizualizacji przemierza ul. Oliwską, od której odchodzi ul. Podjazd zwieńczona nowym budynkiem usługowym w miejscu przystanku SKM.
  • Możliwy układ przestrzenny nowej zabudowy w rejonie dawnego przystanku SKM.
  • Struktura własności gruntów w granicach projektu planu i bezpośrednim sąsiedztwie.

Zabudowa mieszkaniowo-usługowa, trasa pieszo-rowerowa z widokiem na półwysep Westerplatte oraz nowe tereny zieleni urządzonej - to główne ustalenia projektu planu dla rejonu dawnego przystanku SKM w Nowym PorcieMapka. BRG przedstawiło właśnie efekt dwuletnich prac nad planem zagospodarowania, który ma przyczynić się do ożywienia inwestycyjnego w tej części Gdańska.



Czy należy zachować rezerwę terenu do reaktywacji połączeń SKM do Nowego Portu?

Po raz pierwszy o założeniach zmiany funkcji terenu dawnego przystanku Szybkiej Kolei Miejskiej w Nowym Porcie pisaliśmy w 2019 r.

Wówczas na sesji Rady Miasta Gdańska jednogłośnie przyjęto uchwałę o przystąpieniu do sporządzenia nowego planu zagospodarowania, którego ustalenia z początkiem czerwca br. poznaliśmy w ramach procedury wyłożenia projektu planu do publicznego wglądu.

Co warto podkreślić, o jego sporządzanie i zarazem wykreślenie z obowiązujących dokumentów planistycznych funkcji transportu kolejowego zabiegały Polskie Koleje Państwowe.

Przesuń aby
porównać

Nowy budynek usługowy zamiast dworca kolejowego



Pociągi Szybkiej Kolei Miejskiej zakończyły kursowanie do przystanku w Nowym Porcie w 2002 r. Obecnie peron i starotorze są zarośnięte do tego stopnia, że z trudem można dostrzec dawną infrastrukturę kolejową. W ostatnich miesiącach zniknęły też relikty niewielkiej wiaty przy wejściu na peron.

Zapisy projektu planu realizują postulat kolejarzy - miejsce dawnego przystanku i zniszczonego jeszcze pod koniec II wojny światowej dworca zająć ma nowy budynek usługowy o wysokości do 11 m, wieńczący krótką ul. PodjazdMapka.

Wśród dopuszczonych funkcji wymienia się: gastronomię, turystykę, kulturę, edukację i oświatę, opiekę zdrowotną (z wyłączeniem pobytu stałego - szpitali czy domów opieki społecznej), sport, rekreację oraz administrację.

Czytaj też:

[2017 r.] Nikomu nie zależy na przywróceniu pociągów SKM do Letnicy


[2018 r.] Bez szans na powrót SKM do Nowego Portu


[2019 r.] SKM do Nowego Portu: ocaleje większość przystanków



  • Głównie ustalenia planistyczne dla projektu planu oraz terenów w bezpośrednim sąsiedztwie.
  • Przeznaczenie funkcjonalne terenów w granicach projektu planu.
  • Maksymalna wysokość nowej zabudowy w granicach projektu planu.
  • Tereny inwestycyjne wskazane przez Wydział Polityki Gospodarczej Urzędu Miejskiego w Nowym Porcie.

Mieszkania i handel wokół dawnego dworca kolejowego



Po obu stronach ul. Podjazd projekt planu przewiduje zabudowę mieszkaniowo-usługową (na zdecydowanej większości terenu do 11-13 m wysokości), która w swoim układzie przestrzennym ma wykreować niewielki plac wokół nowego budynku usługowego.

Parametry zabudowy zostały znacznie ograniczone pod względem długości elewacji, co w założeniu ma uniemożliwić tworzenie zwartych i długich brył - przede wszystkim od strony ul. Oliwskiej. Dopuszcza się jednak łączenie budynków szklanymi łącznikami, gdyby zaszła taka potrzeba.

Czytaj też:

[2020 r.] Prezydent zapowiada przystanki kolejowe m.in. na linii do Nowego Portu


[2021 r.] Tramwaj połączy Marynarki Polskiej z Hallera



Przesuń aby
porównać

Trasa pieszo-rowerowa zamiast torowiska kolejowego



Teren dawnego torowiska kolejowego przewiduje się przekształcić w zieleń urządzoną z poprowadzeniem szlaku pieszo-rowerowego. Postuluje się też wyeksponowanie pozostałości dawnego peronu - w tym fragmentów kamiennej kostki, która niemal w całości już zarosła.

Wzdłuż ciągu pieszo-rowerowego rozpościerać się będzie panorama na półwysep Westerplatte oraz pomnik Obrońców Wybrzeża. Ażurowe ogrodzenie terenów portowych, dzięki któremu istnieje to atrakcyjne otwarcie krajobrazowe, planuje się podtrzymać zapisami mówiącymi o zakazie wprowadzania elementów zagospodarowania przesłaniających widok.

Punkt widokowy na Westerplatte i wejście do portu



Ponadto wzdłuż ul. BlizowejMapka przewiduje się realizację skweru z zaleceniem utworzenia przy ogrodzeniu portu punktu widokowego w formie wyniesienia lub tarasu. W zaleceniach zawarto także zapis o przebudowie istniejącego naziemnego ciepłociągu na podziemny.

W projekcie planu uwzględniono również zapisy chroniące przedwojenną zabudowę oraz najcenniejsze drzewa.

Czytaj też:

Punkty widokowe w Trójmieście


Orlen chce rozmawiać z Gdańskiem o parku na Szańcu Zachodnim



  • Widok na tereny portowe z dawnego peronu SKM.
  • Widok na tereny portowe na wysokości dawnego peronu.
  • Resztki kostki brukowej ułożone na dawnym peronie kolejowym.
  • Teren przed dawnym dworcem, który znajdował się po prawej stronie.
  • Miejsce potencjalnej nowej zabudowy. Po prawej widoczny tramwaj na ul. Oliwskiej.
  • Ulica Blizowa, która ma prowadzić do nowego punktu widokowego.

Składanie uwag do projektu planu do 29 czerwca



Projekt planu zagospodarowania wraz z prognozą oddziaływania na środowisko dostępny jest na stronach internetowych Biura Rozwoju Gdańska. Uwagi do obu dokumentów można składać do 29 czerwca 2021 r.

Jeżeli uwagi zostaną uwzględnione przez prezydent miasta, projekt planu z poprawkami ponownie trafi do wyłożenia. W przypadku odrzucenia wszystkich uwag, jego przyjęcie zostanie poddane pod głosowanie na sesji Rady Miasta Gdańska.

Czytaj też:

Remont popularnego nabrzeża w Nowym Porcie



Miejsca

Opinie (401) 8 zablokowanych

  • N.P. to dzielnica wielkości Stogów, ale dojazd ma lepszy (tramwaj z dwóch stron)

    Po co tam jeszcze kolejka... znowu ma jeździć pusta ?

    • 5 12

  • Gdańsk miastem deweloperów. Przyszłość i wygoda mieszkańców nie liczy się (1)

    • 10 3

    • Tak to jest

      Dzisiaj każdy budujący budynek mieszkalny nazywa się deweloperem, a 30, 40, 50 lat temu budujący bloki nazywali się spółdzielnią mieszkaniową. To wyłącznie kwestia nazewnictwa. Dzisiaj jeżeli ktokolwiek wybuduje blok jest zły, w centrum miasta - źle, na starych dzielnicach - źle, w południowych tarasach Gdańska - źle, bo daleko wszędzie, kilka kilometrów od wysypiska - źle, bo śmierdzi, niedaleko lotniska - źle, bo hałas, itd. To gdzie młodzi mają mieszkać ? Na plaży w namiocie ? Czy całe życie na jednym pokoju ze starymi rodzicami ? 50 lat temu jak budowała się Zaspa, Przymorze i Żabianka, to nikomu bloki nie przeszkadzały i nikt nie narzekał na betonozę.

      • 3 3

  • Ożywienie jest tylko w magistracie.

    Zamiast uporządkować ładne tereny zielone które są i urządzić mieszkańcom parki kieszonkowe będą stawiać kolejne betonowe kloce w dzielnicy w której już teraz nie ma czym oddychać.
    Ożywienie z tych inwestycji panuje chyba tylko wśród urzędników bo nie u mieszkańców.
    Codzienny hałas setek tirów i tramwai pod oknami,tony sadzy i innego świństwa w powietrzu to chyba nie ma nigdzie na świecie.Ostatnie tereny zielone w nowym porcie wyprzedane za obiecane apartamenty- urzędnicy już się cieszą z mieszkańcami się nie rozmawia bo po co najważniejsza urzędnicza kasa i apartamenty za złotówkę a dla mieszkańców tylko zostają kłopoty.

    • 7 3

  • Patodeweloperka na południowych dzielnicach Gdańska to i Patodeweloperka na północnych dzielnicach : )

    Czego nie rozumiecie, że włodarze muszą się nachapać obecnie od deweloperów na maxa bo czują że przy wyborach ich los może być nie pewny. Korki na południowych dzielnicach są tak ogromne że za żadną cenę mieszkania bym tam nie kupił, teraz będzie powtórka w Nowym Porcie, myślicie że tunel pod martwą wisłą jest nieskończenie przepustowy? ... dobre sobie

    • 10 3

  • Bez sensu !

    Kto wymyśla takie rzeczy ??? Budują tylko wszędzie osiedla, jeden blok przy drugim, za to nie rozbudowują dróg, nie ma nowych dróg itd a w dodatku zabierają jeszcze skm ... jak Ci ludzie potem mają się tam przemieszczać? Jeden wielki korek, masakra. Wszystko jest robione bardzo niemadrze, byleby sprzedać działkę deweloperowi i w nim nie inwestować. Niedługo letnica i nowy port to będzie porażka jak reszta dzielnic, np. morena. SKM jest tam bardzo potrzebna, więc nie wiem skąd myśl, że to nie jest opłacalne. Teraz już ciężko się tam jedzie bo tyle samochodów na drodze.

    • 11 3

  • SKM do Nowego Portu nadal mozna reaktywowac

    Przystanek przy WOC pn. Brzezno jest w NP niestety miasto ma gdzies planowana pomoc panstwa w ramach programu przystankowego i musi koniecznie uwalic ten projekt

    • 9 4

  • Deweloperzy w natarciu! Wiadomo, że jak nie wiadomo o co chodzi to ... (1)

    Żądza pieniądza, brak smaku i szacunku. dla mnie to smutny temat, ale cóż, samo życie.
    Nie było nas, był las. Nie będzie nas, będzie las.

    • 12 4

    • Lasy też wycinają na potęgę.

      • 1 0

  • Jestem ciekawa dla kogo beda te mieszkania?Podejrzewam ,ze nie dla klasy robotniczej

    • 6 6

  • Betonoza Gdańska i inne

    Sznowni, kiedyś już tu napisałem wywod nt betonozy w Gdańsku. Niestety patrząc na poczynania włodarzy miast którzy czestokroć nie mają pojęcia jak kierować tak dużą komórką jaką jest miasto, doprowadzają do patologii czy to z dziedziny urbanistyki czy też np komunikacji
    Wiele można by się tu rozpisywać ale warto zadać sobie pytanie na które wiele z nas zna przecież odpowiedzi dawno:

    1. Zamykanie bądz plany ograniczenia wjazdu do centrum dla aut, powiedzmy że spalinowych i pewnie też benzynowych--- brak parkingów pod i naziemnych
    2. Budowanie gdzie popadnie bloków mieszkalnych----najpierw osiedla potem bloki, zamiast odwrotnie, a to skutkuje brakiem korkami oraz problem z wyjazdem do pracy czy powrotem do domu
    3. Betonoza miasta- zalewanie dzielnic podczas ulew, brak naturalnej absorbcji wody, stare kanalizacje itp
    4. Stawianie na komunikacje miejską a pozniej likwidacja części połączeń
    5. Stawianie na auta elektrycze, a probkemem brak ładowarek na osiedlach parkingach miastach. Stawki mega wysokie. Prąd wytwarzany z węgla. Dochodzi problem utylizacji baterii. Gdzie to eco?

    Przykład odstawienia auta i dojazd do pracy komunikacją przy dwójce dzieci:
    1. Pobódka, śniadanie, odstswienie dzieci do żłobka, przedszkola, dojście na autobus tramwaj, ew skm. Przejazd ( czas) następnie dojście do pracy. Po pracy zakupy- czyli dojazd do sklepu= czas, zakupy, siatki, znowu dojście na komunikacje, dojazd do przedszkola by odebrać dzieci i dojazd do domu. Łatwo policzyć ile to zajmie. Samochodem, komfort załatwienia tych tematów niezależnie, ( bezpiecznie bo przecież jest covid.....)
    Dopóki nie zmieni się podejscie włodarzy, pracodawców ( przedszkola w budynku przy pracy)czy elastyczność w postaci HO, niwymuszona przez pandemie, dopóty nic się nie zmieni

    • 7 4

  • trzeba

    tę prezydętkę zabetonować , wytnie zieleń i beton zaleje..

    • 5 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane