• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mieszkania i usługi zastąpią nieczynny przystanek SKM w Nowym Porcie

Krzysztof Koprowski
7 czerwca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
  • Możliwa forma zabudowy zgodna z projektem planu zagospodarowania. Tramwaj na wizualizacji przemierza ul. Oliwską, od której odchodzi ul. Podjazd zwieńczona nowym budynkiem usługowym w miejscu przystanku SKM.
  • Możliwy układ przestrzenny nowej zabudowy w rejonie dawnego przystanku SKM.
  • Struktura własności gruntów w granicach projektu planu i bezpośrednim sąsiedztwie.

Zabudowa mieszkaniowo-usługowa, trasa pieszo-rowerowa z widokiem na półwysep Westerplatte oraz nowe tereny zieleni urządzonej - to główne ustalenia projektu planu dla rejonu dawnego przystanku SKM w Nowym PorcieMapka. BRG przedstawiło właśnie efekt dwuletnich prac nad planem zagospodarowania, który ma przyczynić się do ożywienia inwestycyjnego w tej części Gdańska.



Czy należy zachować rezerwę terenu do reaktywacji połączeń SKM do Nowego Portu?

Po raz pierwszy o założeniach zmiany funkcji terenu dawnego przystanku Szybkiej Kolei Miejskiej w Nowym Porcie pisaliśmy w 2019 r.

Wówczas na sesji Rady Miasta Gdańska jednogłośnie przyjęto uchwałę o przystąpieniu do sporządzenia nowego planu zagospodarowania, którego ustalenia z początkiem czerwca br. poznaliśmy w ramach procedury wyłożenia projektu planu do publicznego wglądu.

Co warto podkreślić, o jego sporządzanie i zarazem wykreślenie z obowiązujących dokumentów planistycznych funkcji transportu kolejowego zabiegały Polskie Koleje Państwowe.

Przesuń aby
porównać

Nowy budynek usługowy zamiast dworca kolejowego



Pociągi Szybkiej Kolei Miejskiej zakończyły kursowanie do przystanku w Nowym Porcie w 2002 r. Obecnie peron i starotorze są zarośnięte do tego stopnia, że z trudem można dostrzec dawną infrastrukturę kolejową. W ostatnich miesiącach zniknęły też relikty niewielkiej wiaty przy wejściu na peron.

Zapisy projektu planu realizują postulat kolejarzy - miejsce dawnego przystanku i zniszczonego jeszcze pod koniec II wojny światowej dworca zająć ma nowy budynek usługowy o wysokości do 11 m, wieńczący krótką ul. PodjazdMapka.

Wśród dopuszczonych funkcji wymienia się: gastronomię, turystykę, kulturę, edukację i oświatę, opiekę zdrowotną (z wyłączeniem pobytu stałego - szpitali czy domów opieki społecznej), sport, rekreację oraz administrację.

Czytaj też:

[2017 r.] Nikomu nie zależy na przywróceniu pociągów SKM do Letnicy


[2018 r.] Bez szans na powrót SKM do Nowego Portu


[2019 r.] SKM do Nowego Portu: ocaleje większość przystanków



  • Głównie ustalenia planistyczne dla projektu planu oraz terenów w bezpośrednim sąsiedztwie.
  • Przeznaczenie funkcjonalne terenów w granicach projektu planu.
  • Maksymalna wysokość nowej zabudowy w granicach projektu planu.
  • Tereny inwestycyjne wskazane przez Wydział Polityki Gospodarczej Urzędu Miejskiego w Nowym Porcie.

Mieszkania i handel wokół dawnego dworca kolejowego



Po obu stronach ul. Podjazd projekt planu przewiduje zabudowę mieszkaniowo-usługową (na zdecydowanej większości terenu do 11-13 m wysokości), która w swoim układzie przestrzennym ma wykreować niewielki plac wokół nowego budynku usługowego.

Parametry zabudowy zostały znacznie ograniczone pod względem długości elewacji, co w założeniu ma uniemożliwić tworzenie zwartych i długich brył - przede wszystkim od strony ul. Oliwskiej. Dopuszcza się jednak łączenie budynków szklanymi łącznikami, gdyby zaszła taka potrzeba.

Czytaj też:

[2020 r.] Prezydent zapowiada przystanki kolejowe m.in. na linii do Nowego Portu


[2021 r.] Tramwaj połączy Marynarki Polskiej z Hallera



Przesuń aby
porównać

Trasa pieszo-rowerowa zamiast torowiska kolejowego



Teren dawnego torowiska kolejowego przewiduje się przekształcić w zieleń urządzoną z poprowadzeniem szlaku pieszo-rowerowego. Postuluje się też wyeksponowanie pozostałości dawnego peronu - w tym fragmentów kamiennej kostki, która niemal w całości już zarosła.

Wzdłuż ciągu pieszo-rowerowego rozpościerać się będzie panorama na półwysep Westerplatte oraz pomnik Obrońców Wybrzeża. Ażurowe ogrodzenie terenów portowych, dzięki któremu istnieje to atrakcyjne otwarcie krajobrazowe, planuje się podtrzymać zapisami mówiącymi o zakazie wprowadzania elementów zagospodarowania przesłaniających widok.

Punkt widokowy na Westerplatte i wejście do portu



Ponadto wzdłuż ul. BlizowejMapka przewiduje się realizację skweru z zaleceniem utworzenia przy ogrodzeniu portu punktu widokowego w formie wyniesienia lub tarasu. W zaleceniach zawarto także zapis o przebudowie istniejącego naziemnego ciepłociągu na podziemny.

W projekcie planu uwzględniono również zapisy chroniące przedwojenną zabudowę oraz najcenniejsze drzewa.

Czytaj też:

Punkty widokowe w Trójmieście


Orlen chce rozmawiać z Gdańskiem o parku na Szańcu Zachodnim



  • Widok na tereny portowe z dawnego peronu SKM.
  • Widok na tereny portowe na wysokości dawnego peronu.
  • Resztki kostki brukowej ułożone na dawnym peronie kolejowym.
  • Teren przed dawnym dworcem, który znajdował się po prawej stronie.
  • Miejsce potencjalnej nowej zabudowy. Po prawej widoczny tramwaj na ul. Oliwskiej.
  • Ulica Blizowa, która ma prowadzić do nowego punktu widokowego.

Składanie uwag do projektu planu do 29 czerwca



Projekt planu zagospodarowania wraz z prognozą oddziaływania na środowisko dostępny jest na stronach internetowych Biura Rozwoju Gdańska. Uwagi do obu dokumentów można składać do 29 czerwca 2021 r.

Jeżeli uwagi zostaną uwzględnione przez prezydent miasta, projekt planu z poprawkami ponownie trafi do wyłożenia. W przypadku odrzucenia wszystkich uwag, jego przyjęcie zostanie poddane pod głosowanie na sesji Rady Miasta Gdańska.

Czytaj też:

Remont popularnego nabrzeża w Nowym Porcie



Miejsca

Opinie (401) 8 zablokowanych

  • Z mieszkańcami nic sie nie ustala.

    Wali się budynki gdzie jest kawałek jeszcze niezabudowanego placyku..W miejscu gdzie planują postawić budynki ul. Oliwska jest całkowicie pod wodą przy każdym dużym deszczu.Stoją wtedy tramwaje,jest nieprzejezdna tez dla samochodów.Po zabudowaniu ostatnich terenów w tym rejonie będzie potop.Panowie urzędnicy ogarnijcie się.Najpierw wykonajcie porządne odwodnienie inaczej nasze stare budynki zatoną - no ale was pewnie to nie obchodzi.

    • 12 3

  • po mnie

    co z nowa walowa i tunelem pod motlawa mial byc gotowy w 2019 osiedla barbakan oraz robryg po drugiej stronie wybudowane caly ruch dziala przez srodmiescie oraz podwale grodzka gdzie nawierzchnia i chodniki sa zdewastowane przez transport budowlany izwiekszony ruch lokalny chaos i brud jest znakiem firmowym wladz gdanska serdecznosci

    • 5 3

  • brak wybraźni....

    masowe budowanie bloków bez myślenia....jak potem ludzie mają dojeżdżać gdziekolwiek....Gadanie o ekologii ...a samochodów przybywa bo transport publiczny nie jest wystarczający do przewożenia większej ilości ludzi....nie wspominając już o pustych miejscach siedzących i wielu stojących....Wiadomo, że wynika to z głupoty i bezmyślności decyzyjnych....zresztą nie ma co się dziwić....na głupotę nie ma rady...taki brak logiki....

    • 10 3

  • Referendum.

    A powinno być tak: najpierw referendum wśród mieszkańców dzielnicy na temat inwestycji a dopiero potem temat ewentualnej zabudowy lub nie.Tylko po co rozmawiać z plebsem -od niego nic nie skapnie.tak wygląda mądrość naszych wybrańców którzy czują się chyba namaszczeni przez BOGA więc nie boją się nikogo nawet cba. brg to wielka rodzina, Don Corleone by ich się nie powstydził.

    • 9 6

  • Mafia

    Po prostu mafia i że też siły na nich nie ma, ludzie opamiętajcie się.

    • 6 3

  • Po co to narzekanie

    Jak będą wybory znów zagłosujecie na prezydentki i jej świtę, która rządzi nieprzerwanie od upadku komuny, a i tak wszystko wina pis

    • 9 2

  • mało atrakcyjne miejsce do życia

    bida, nędza, menelstwo

    • 5 6

  • Gdansk Nowy Port

    Wystarczy przejechać ul.Śnieżną i Handlową do zbożowców,aby samemu podziwiać wielkie pylące na całą dzielnicę hałdy jakiegoś miału.Zapylenie dzielnicy będzie dodatkową atrakcją dla nowych mieszkańców.

    • 5 1

  • Protest

    Wszystkich , którzy sie z tym nie zgadzają proszę o składanie oficjalnych protestów

    • 8 0

  • Gdańsk Nowy Nowy Port (1)

    Przez błędne decyzje miasta już dawna temu zaprzepaszczono szansę ,aby Nowy Port był atrakcyjną dzielnicą przyjazną dla mieszkańców.W nowej części dzielnicy osiedla Wyzwolenia pozwolono na handel alkoholem bez umiaru,natomiast do starego Nowego Portu wprowadzono ludzi wykluczonych społecznie,bezdomnych,Mopsy,Centrum Kryzysowe,Bank żywności,potworzono mieszkania socjalne dla patologii i ludzi mających problemy z alkoholem,nawiedzoną serce serc ,karmiącą alkoholików itp.Taki element wprowadzono siłowo do jednej małej dzielnicy,a teraz opinię mają zaszarganą jako dzielnica wszyscy mieszkańcy.

    • 9 1

    • Co to znaczy wprowadzono?

      Nowy Port tworzą całe rodziny pokoleniami. To nowym trudno tam żyć. W jakiś sposób się odnaleźć. Nowy Port to te same rodziny od lat. I z tego co obserwuję nie ma problemu z pilnowaniem sobie dzieci nawzajem, zrobieniem zakupów czy jakąś pomocą. Bo wszyscy się znają, a jak nie to wiedzą, że ich dziadkowie się znali. Życzę mieszkańcom Moreny , Wałowej czy innego Wróbla Staw by tak byli zgrani.
      Patologia zagląda nawet w okna super bogatych deweloperów.

      • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane