• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Miliony na projekt linii kolejowej do Obłuża i Kosakowa

Maciej Naskręt
8 stycznia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 15 mln dofinansowania na prace na Puckiej
Przystanek na Oksywiu od lat świeci pustkami. Po 2020 r. może się to zmienić. Przystanek na Oksywiu od lat świeci pustkami. Po 2020 r. może się to zmienić.

We wtorek władze województwa pomorskiego i spółki PKP PLK podpisały umowę na dofinansowanie projektu przebudowy linii kolejowej w kierunku północnych dzielnic Gdyni oraz Kosakowa. Dokumentacja ma powstać do końca 2020 r.



Czy kolej na północ Gdyni odkorkuje drogi?

Unijne wsparcie będzie pochodzić ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020. Na opracowanie dokumentacji dla gdyńskiego odcinka zarezerwowano 3,2 mln zł.

Przygotowanie projektu obejmuje:

  1. wykonanie szczegółowej inwentaryzacji linii,
  2. opracowane studium wykonalności, uwzględniającego zakres i koszty robót zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie standardami,
  3. karta informacyjna przedsięwzięcia lub raport ochrony środowiska
  4. program funkcjonalno-użytkowy.


- Wydaje się, że projekt trasy kolejowej na północ Gdyni zostanie wykonany z uwzględnieniem elektryfikacji. Szczegółowe założenia poznamy po opracowaniu dokumentacji - mówi Ryszard Świlski, zastępca marszałka województwa.
Gdynia na razie nie partycypuje w kosztach przygotowania tego przedsięwzięcia. Dotąd nie padła też jasna deklaracja ze strony władz miasta np. w sprawie realizacji węzłów przesiadkowych na linii do Obłuża.

30 lat bez kolei na północ Gdyni



Pociągi pasażerskie zjechały ze wspomnianych linii w latach 90. ubiegłego wieku. Temat wznowienia kursów na północ Gdyni powraca zawsze przy okazji korków na estakadzie Kwiatkowskiego. W 2016 r. miłośnicy kolei udowodnili, że już teraz można dojechać szynobusem do Oksywia. Głos w tej sprawie zabrała wiceprezydent Gdyni, Katarzyna Gruszecka-Spychała.

Kolejarze z PLK widzą potrzebę rozbudowy linii do północnych dzielnic Gdyni. Oczywiście w tym momencie nie można stwierdzić z całą stanowczością, że ta inwestycja zostanie zrealizowana.

Linia na północy Gdyni, która wymaga rewitalizacji. Linia na północy Gdyni, która wymaga rewitalizacji.

Północ Gdyni "dusi się" w korkach



Łączna liczba mieszkańców obszaru położonego w bezpośrednim zasięgu oddziaływania Trasy Kwiatkowskiego to ok. 70 tysięcy. W tej liczbie zawierają się mieszkańcy m.in. Obłuża, Pogórza, Oksywia, Babich Dołów i szybko rozrastającej się gminy Kosakowo.

Wzrastająca z roku na rok liczba samochodów sprawia, że sceny, jakie obecnie widzimy na estakadzie przy okazji remontów za kilka lat mogą zagościć tam na stałe. Kolej jest jedyną alternatywą a wykorzystanie istniejącej trasy przez Chylonię jest bez wątpienia lepsze niż próby stworzenia nowej linii przez port.

Projekty także dla linii na Pomorzu



Warto nadmienić, że we wtorek zostały też podpisane umowy na dofinansowanie projektów dla innych tras kolejowych na Pomorzu:

  1. linii kolejowej nr 229 na odcinku Kartuzy - Sierakowice (rewitalizacja i ewentualna elektryfikacja),
  2. linii kolejowej nr 213 na odcinku Reda - Hel,
  3. linii kolejowej nr 229 na odcinku Lębork - Nowa Wieś Lęborska (rewitalizacja i elektryfikacja),
  4. linii kolejowej nr 211 na odcinku Lipusz - Kościerzyna,
  5. linii kolejowej nr 212 na odcinku Lipusz - Bytów.


Łączna wartość sześciu projektów, w tym tego dla Gdyni, to prawie 17,5 mln zł. Dofinansowanie unijne wyniesie ponad 12 mln zł.

Miejsca

Opinie (335) 7 zablokowanych

  • Wojciech Szczurek - prezydent Kamiennej Góry, Orłowa i Wiczlina (1)

    Na stanowisku prezydenta Gdyni północnej jest wakat.

    • 14 3

    • no i Śródmieścia

      a jakże...

      • 2 0

  • Chyba troche za szumna nazwa tego projektu (2)

    Przecież ta kolej nie pojedzie ani do Kosakowa ani na Pogórze, Po co ludzi wprowadzacie w błąd. Ona będzie tylko dla mieszkańców Obłuża. Po co mieszkańcom Pogórza i Kosakowa jeździć przez Chylonię na Obłuże bo tam kolej się kończy i potem znów autobusem dalej. Ci mieszkańcy i tak będą jeździć przez Trasę Kwiatkowskiego czy to autobusem czy samochodem.

    • 11 2

    • kibic (1)

      Gdyńskie Pogórze rozumie ale Kosakowo to nie Gdynia ... co mnie to .........

      • 3 0

      • Pogórze dzielnica Gdyni - to miałam na myśli

        • 2 0

  • ha ha !

    szyny sa !!!!

    • 3 0

  • Jak tam kasa za projekt lodowiska

    Tak samo w błoto.

    • 6 3

  • Super

    Super sr*wa

    • 2 0

  • Przejdźmy do konkretów

    To jak mamy ponad 3 mln z UE na rozwój kolei to może warto już wykonywać projekt. Zbieranie dokumentacji przez 2 lata na tak krótką trasę i kilka przystanków, za taką kasę... brzmi jakby projekt był z góry skazany na niepowodzenie, ale kasa jest to bierzemy , czemu nie! ...no chyba, że to tyle musi trwać i kosztować?

    • 2 0

  • dojazd do Kosakowa

    w godzinach szczytu - naprawdę koszmar! Również w kwestii bezpieczeństwa. Karetki, straż, policja mają utrudniony dojazd. Najwyższy czas na nowe połączenie. Doczekamy się pewnie za kilkanaście lat...

    • 2 0

  • To nic nie da

    Moim zdaniem korków nie ubędzie bo ludzie są wygodni poto mają samochody żeby nimi jezdzić wolą mieć swoje a nie tłuc się autobusami czy koleją ... Być może trochę klientów będzie na kolei ale raczej ubedzie tych klientów z autobusów niż z samochodów jak ktoś ma prawo jazdy to po co się narażać na to że przyjdą jakieś obszczymury ukraśc Ci telefon albo zachclane będą jechać obok Ciebie z meczu Arki Gdynia i bedą trząść autobusem czy pociagiem

    • 1 2

  • Jeśli będzie ona szła przez Chylonia to utopicie miliony...

    Albo jak w USA na powierzchni koło estakady Kwiatkowskiego albo wogole... ludzie nie wybiorą opcji z dłuższym czasem... trza wybudować kawałek nowej lini - konieczne i jedyne sensowne rozwiązanie na te i kolejne czasy.

    • 1 0

  • OK, tylko po co kręcić kółka przez Chylonię, skoro na mapie widać krótszą trasę bezpośrednio z Gdyni Głównej (wzdłuż Wiśniewskiego)?

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane