• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Motorniczy apeluje o poprawki na przejściu i przystanku. "Stwarza zagrożenie"

Maciej Korolczuk
22 września 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Piesi oczekujący na przejście na wąskim chodniku między jezdnią a torowiskiem mogą - zdaniem motorniczych - zostać potrąceni przez jadący tramwaj. Piesi oczekujący na przejście na wąskim chodniku między jezdnią a torowiskiem mogą - zdaniem motorniczych - zostać potrąceni przez jadący tramwaj.

Przystanek tramwajowy ChmielnaMapka i wytyczone tam naziemne przejście dla pieszych są niebezpieczne dla pieszych - uważa pan Marcin, motorniczy Gdańskich Autobusów i Tramwajów. Nasz czytelnik wskazuje też na inne miejsca na mapie Gdańska, gdzie konieczna jest poprawa bezpieczeństwa i usprawnienie ruchu tramwajowego.



Czy zwracasz uwagę na wady w realizacjach miejskich inwestycji?

Skrzyżowanie Chmielnej z Podwalem Przedmiejskim otwarto jesienią 2018 roku. Jego przebudowa była pierwszym etapem przywracania tej części miasta pieszym, którzy przed modernizacją byli skazani na korzystanie z podziemnego tunelu.

Poza modernizacją samego skrzyżowania i budowy tam naziemnego przejścia dla pieszych, przebudowano też podziemne sieci i wyremontowano odcinek Chmielnej od Pszennej do Spichrzowej. Prace pochłonęły 16 mln zł.

Znaczenie i popularność przystanku wzrosły zwłaszcza po otwarciu tam naziemnego przejścia dla pieszych. Swoje zrobiła też intensywna i dynamiczna rozbudowa południowej części Wyspy Spichrzów, gdzie powstało wiele mieszkań na krótkoterminowy wynajem, przez co latem z ul. Chmielnej i samego przejścia korzystało wielu turystów.

I tu zaczęły się problemy, bo, zdaniem pana Marcina, motorniczego Gdańskich Autobusów i Tramwajów, nowe przejście przez skrzyżowanie jest wadliwie zaprojektowane.

Zdaniem pana Marcina wiata na przystanku tramwajowym stoi zbyt blisko wyjścia z tunelu i przede wszystkim przejścia przez torowisko i powinna zostać przesunięta w głąb przystanku. Zdaniem pana Marcina wiata na przystanku tramwajowym stoi zbyt blisko wyjścia z tunelu i przede wszystkim przejścia przez torowisko i powinna zostać przesunięta w głąb przystanku.
- Wielokrotnie zgłaszany problem był bagatelizowany przez miasto - mówi pan Marcin. - W okresie wakacyjnym dochodziło do mnóstwa sytuacji, gdzie piesi nie zdążyli przejść przez obie jezdnie w kierunku Starego Miasta i zatrzymywali się pomiędzy lewoskrętem a torowiskiem. Dla prowadzących tramwaj to bardzo niebezpieczna sytuacja, w której może dojść do potrącenia.
Wąski chodnik między jezdnią a torowiskiem, na którym piesi oczekują na zielone światło, to nie jedyny problem w tym miejscu. Pan Marcin zwraca też uwagę na niefortunne umiejscowienie słupka z przyciskiem do wzbudzania zielonego światła dla pieszych. Znajduje się on bowiem pomiędzy torowiskiem. W skrajnych przypadkach, gdy tramwaje jadą jednocześnie w obu kierunkach, pieszy może znaleźć się tam pomiędzy nimi.

Zdaniem motorniczych do poprawki jest też wiata na samym przystanku tramwajowym.

- Prosiłem o przesunięcie wiat bliżej środka platform, aby nie gromadzić tłumów przy przejściu i światłach, co stwarza kolejne niebezpieczeństwo. Jednak nikt nie pochylił się nad tym tematem - ubolewa pan Marcin.
Kontrowersyjne jest też umiejscowienie guzika wzbudzającego zielonego światło dla pieszych na słupku stojącym między torowiskiem. W sytuacji jednoczesnego przejazdu tramwajów w obu kierunkach pieszy może znaleźć się w potrzasku między pojazdami. Kontrowersyjne jest też umiejscowienie guzika wzbudzającego zielonego światło dla pieszych na słupku stojącym między torowiskiem. W sytuacji jednoczesnego przejazdu tramwajów w obu kierunkach pieszy może znaleźć się w potrzasku między pojazdami.

W maju list do prezydenta



Wobec szeregu błędów pan Marcin zwrócił się w maju do Piotra Borawskiego, wiceprezydenta Gdańska, o usunięcie tych i innych wad. Jak napisał, "w ostatnich kilku latach niepojącym jest fakt, iż wszystkie realizowane projekty związane z przebudową skrzyżowań z przejazdami torowymi posiadają wady projektowe. Dlaczego na etapie projektu nikt tych błędów nie weryfikuje i nie poprawia?" - dopytywał w liście.

Poza skrzyżowaniem na Chmielnej z Podwalem Przedmiejskim, pan Marcin zwrócił uwagę na nowo wybudowany odcinek torowy na ul. Warszawskiej.

- Na jednym ze spotkań w GAiT proszono o zmianę usytuowania zwrotnicy na skrzyżowaniu z al. Havla w projekcie, tak aby znajdowała się przed wjazdem na samo skrzyżowanie, by uniknąć niebezpiecznej sytuacji dla motorniczych podczas potencjalnej awarii zwrotnicy. Prośba nie została wysłuchana - punktuje motorniczy.
I wylicza dalej:

Skrzyżowanie z ul. GrudziądzkąMapka

- Dlaczego już w fazie projektu nie wpisuje się pętli indukcyjnych do przyszłego priorytetu dla pojazdów szynowych?
Ciąg skrzyżowań z przejazdami torowymi od przystanku ZaborniaMapka do Ujeściska.

- Błędnie skoordynowana praca sygnalizacji świetlnej i ich długość fazy, powoduje sytuacje kolizyjne dla pojazdów w ruchu. Dodatkowo pętle indukcyjne na wysokości stacji paliw w kierunku Ujeściska są błędnie zaprogramowane i uruchamiają fazę dla tramwajów zbyt późno.
Nowo oddane przejście dla pieszych na wysokości Bramy Wyżynnej.Mapka

- Błędnie zaprojektowana sygnalizacja świetlna powoduje konflikt tramwajów i pieszych. Sygnał "uwaga tramwaj" pojawia się w fazach, w których tramwaj ma czerwone światło, co stwarza duże niebezpieczeństwo dla pieszych.

Pętle indukcyjne na wszystkich ww. skrzyżowaniach.

- Dlaczego po przebudowie i oddaniu ich do użytku z automatu pętle znajdujące się w tych miejscach nie są aktywowane dla identyfikacji tramwaju pod program priorytetu dla pojazdów szynowych? Czy rzeczywiście w przyszłości jest potrzeba tworzenia kolejnych projektów zmian sygnalizacji i wydawanie kolejnych pieniędzy na coś, co mogłoby już być aktywne po realizacji?
Kierowca podsumowuje swój wywód.

- Obecnie wiadomo, że w Gdańsku jest realizowany program "Wizja Zero", który ma za zadanie zwiększenie bezpieczeństwa na gdańskich drogach. Tymczasem wszystkie wymienione nowo wyremontowane skrzyżowania powodują efekt odwrotny do zamierzonego. Przyczynia się do tego zbyt duża liczba błędów na etapie projektów, które przed ich realizacją nie są należycie weryfikowane - uważa pan Marcin.

Miasto: jesteśmy w dialogu z motorniczymi



Wątpliwości motorniczego z prośbą o odniesienie się do ich treści przesłaliśmy do biura prasowego Urzędu Miejskiego. Jak mówi Paulina Chełmińska z referatu prasowego, władze miasta są w stałym kontakcie z motorniczymi.

- Prezydent, po otrzymaniu listu, spotkał się z panem Marcinem przy jednym stole. Rozmowy są wciąż prowadzone - tłumaczy Chełmińska.
Jednocześnie wskazuje, że motorniczowie z podobnymi pomysłami powinni w pierwszej kolejności występować do związków zawodowych GAiT. Dopiero te będą rozmawiać o ich propozycjach z władzami miasta.

Opinie (170) 1 zablokowana

  • ZDiZ

    To beton . Od lat tematy podnoszone wcale nie są realizowane

    • 8 1

  • Tak jest ze wszystkimi uwagami kierowcow i motorniczych. Stworzono nawet maila do zglaszania i były spotkania i co? Niczego potrzebnego nie zrealizowali.

    • 8 0

  • Nasi projektanci popełniają mnóstwo błędów

    Przez kilkadziesiąt lat mojej zawodowej pracy miałem do czynienia z bardzo wieloma projektami budowlanymi i drogowymi i niestety każdy zawierał liczne błędy. Często były tak ewidentne że aż niemozliwe że zostały popełnione. Nawet wysoko specjalistyczne biuro popełniło błąd, który mógł doprowadzić do katastrofy kolejowej na głównym szlaku.

    • 5 0

  • a dlaczego wypowiada się jakaś pani Paulina, która o tramwajach nie ma pojęcia (1)

    dawać tu Borawskiego, niech się wypowie w tej sprawie

    • 8 1

    • myślę, że pani Paulina i tak ma większe pojęcie niż Borawski

      • 7 1

  • Natychmiast zwolnic tych urzedników co wykonali zaprojektowali te fuszerki !!Ale to najwierniejsi wyborcy pani prezydent !! (1)

    Wiec zadnej odpowiedzialności nie poniosą!

    • 11 0

    • W urzędzie nie projektują ale odpowiadają za to co zatwierdzają do realizacji

      • 1 0

  • Nasza wladza (22)

    Po co wogole robione przejście skoro jest tunel ????Chyba bardziej bezpiecznego przejścia nie ma no może kładka ???Tyle lat było ok ale trzeba dewelopera się słuchać niech teraz naprawia to jeszcze raz się pytam po co na co te przejście skoro jest tunel powtarzam jest tunel dla pieszych

    • 103 46

    • Po to, że przejściem jest łatwiej przejść (13)

      Choć patrząc na to, że forum dostosowało się do tunelu, to jest to tylko mała pomoc.

      • 10 9

      • przejściem jest łatwiej przejść (11)

        ale ryzyko wypadku - kalectwa lub śmierci jest 100% wyższe niż przejście tunelem...
        ... wiec Gdzie TU Sens?

        • 20 10

        • Łatwiej dla niektórych, a dla niektórych to jedyna droga, bo mają problem z poruszaniem się. Ile razy trzeba to powtarzać aby (4)

          taka osoba jak ty to zrozumiała? To takie trudne? I nie opowiadaj mi tutaj o windach, bo te zazwyczaj są popsute.

          • 16 9

          • (2)

            Skoro są popsute - to trzeba je naprawić, a nie budować przejścia gdzie piesi ryzykują życie. Ale widocznie serwis wind nie ma znajomości, a spec od malowania pasów nad tunelem ma - i to są właśnie efekty.

            • 10 11

            • jak jest jedna winda to nie da się jej tak po prostu natychmiast naprawić jak się zepsuje - to zawsze trwa (1)

              (w Gdańsku potrafi to trwać wiele miesięcy jak pokazały windy przy Armii krajowej)

              • 9 4

              • w mojej firmie naprawa windy trwa 24h - taką mamy umowę z dostawcą i montażystą wind.

                - po 24h sypią się słone kary.

                • 4 5

          • tam nie ma schodów....

            • 0 1

        • do tunelu prowadzą śliskie często schody - dla starszych osób (i nie tylko) to bardzo niebezpieczne miejsca (4)

          • 9 5

          • a przejście naziemne jest bezpieczne? (2)

            kilkaset tysięcy potrąceń rok w rok ... W Polsce rocznie na samych tylko pasach jest to 250 osób zabitych, a 1300 jest ciężko rannych,

            • 5 4

            • (1)

              to jest odpowiedź do :
              "ale ryzyko wypadku - kalectwa lub śmierci jest 100% wyższe niż przejście tunelem"

              na śliskich schodach również może dojść do wypadku - poza tym twoja statystyka obejmuje wszystkie przejścia łącznie z tymi nieoświetlonymi, bez sygnalizacji świetlnej - ile osób zginęło już na tym przejściu bo przecież ktoś musiał skoro co roku na przejściach giną setki ludzi?

              • 3 5

              • mówmy o faktach - nie o twoich konfabulacjach.

                jedna osoba już została potrącona z pobytem w szpitalu - na tym konkretnym przejściu ... a ile osób w tym samym czaso-okresie doznało podobnej kontuzji na schodach przejścia podziemnego tuż obok - nikt!
                ???

                • 6 2

          • Szyny też są śliskie a po za tym schody ci nie przeszkadzają gdy chcesz skorzystać z SKM?

            • 5 1

        • W Gdańsku nie ma sensu 3/4 podejmowanych decyzji

          jakiś czas temu robili remont Chlebnickiej, po położeniu nawierzchni przypomnieli sobie o wymianie kanalizacji...samo Podwale było przez x czasu remontowane, zerwali nawierzchnię w kilu miejscach i tak to stało przez ponad pół roku rozwalone. Wyspa Sobieszewska i droga przez środek pola + uzbrojenie prywatnych działek - a od 20 lat nie są w stanie wymienić nawierzchni w głównej drodze przez całą wyspę. Złote powozy, kozy nad Motławą, odtworzenie wydm nad morzem. To jest jakiś matrix.

          • 3 0

      • bzdura, nie widziałeś chyba tego tunelu

        wystarczyło przerobić trochę wejścia z jednej strony, tam nie ma żadnych schodów. Oni to zrobili, bo chcą Pszenną przerobić i sprzedać działki obok pod zabudowę.

        • 3 1

    • Dla takich jak ja, którzy mają problem z chodzeniem po schodach (2)

      Uzupełniłem twoją skromną wiedzę?

      Emeryt

      • 9 9

      • (1)

        To jeszcze proszę o uzupełnienie wiedzy jak korzystasz z SKM gdy winda zepsuta?

        • 6 4

        • Proszę bardzo, uzupełniam twoją wiedzę

          SKM jechałem ostatnio 5 lat temu (jak jeszcze pracowałem), teraz nie mam dokąd jeździć.

          Emeryt

          • 4 6

    • Jeszcze powinna być kładka...

      Żeby każdy mógł sam zdecydować czy chce przechodzić pod ziemią, na ziemi czy nad ziemią.
      I dopiero wtedy jest tak jak powinno być...

      • 7 1

    • deweloperka się dobrała po drugiej stronie Wyspy Spichrzów jakiś czas temu

      budując hotele i nowe osiedla pod wynajem więc UM zrobił im dobrze.

      • 5 2

    • Spokojnie, (1)

      niech pan nie zapomina , że w społeczeństwie są również osoby kalekie jeżdżące na wózku dla którego zjechanie wózkiem po stromej, zjeżdżalni należy do bardzo niebezpiecznych i muszą być oni zdani na łaskę innych ludzi, mnie to też za bardzo nie pasuje,bo jestem kierowcą,ale pomyślmy czasem o innych.

      • 2 1

      • Pomyślmy też o nich gdy chcą się dostać na skm i zróbmy przejście przez tory kolejowe

        • 0 0

    • Raczej pytanie powinno brzmieć: po co jest tunel, skoro jest przejście naziemne.

      • 1 1

  • Taki burdel i to w mieście rządzonym przez platforme. I oni chcą rządzić Polska. Platforma to totalni nieudacznicy

    • 6 3

  • A co związki zawodowe...

    ...mają do skrzyżowań, sygnalizacji czy innych takich? Mają skupić się na poprawie warunków pracy w zakładzie, a nie wszystkim na mieście. Poza tym miasto ma na ZZ wywalone - przykładem niech będzie komisja ds rozkładów, której spotkania odbyły się raptem kilka razy, a potem obecny dyrektor ZTM powiedział, że to nie ma sensu. A co do Chmielnej to pewnie znów usłyszymy, że to z pieniędzy UE i przez pięć lat modyfikacje są niemożliwe...

    Tak, Marcin ma 200% racji - w tym mieście wszyscy uważają się za najmądrzejszych, a nikt nie zapyta o zdanie kierowców czy motorniczych, którzy potem się z tym muszą męczyć...

    • 12 0

  • a mnie zastanawia dlaczego Borawski od maja nic z tym nie zrobił

    tzn wiem dlaczego. Bo najważniejsze są spędy partyjne, a nie problemy miasta, których nie chce i nie umie rozwiązać.

    • 8 0

  • Ten przycisk to mistrzostwo świata (1)

    Nie chciałbym znaleźć się z dzieckiem pomiędzy 2 tramwajami! Co na to bhp ? Jaki inspektor to odebrał ?

    • 11 0

    • gdański inspektor, nie ten z Terespola Podl.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane