- 1 Jak zniszczono Rady Dzielnic w Gdyni (72 opinie)
- 2 Lądowanie w Poznaniu przez nocny Duathlon (97 opinii)
- 3 PKP chce oddać Gdyni tunel. Szansa na zmiany w centrum (115 opinii)
- 4 Wybudują chodnik w miejscu prowizorki (48 opinii)
- 5 Pozostałości baterii mającej bronić portu (66 opinii)
- 6 Odnaleziono ciało zaginionego nurka (135 opinii)
Wspólny bilet za 150 zł od 1 lipca: nowe szczegóły
Ok. 9,4 mln zł rocznie będzie kosztowało wprowadzenie wspólnego biletu metropolitalnego dla 14 gmin, w tym Trójmiasta. Jeżeli uda się dotrzymać harmonogramu prac, bilet metropolitalny za 150 zł (75 zł ulgowy) zacznie obowiązywać już od 1 lipca. Na razie nie planuje się dalszej integracji taryfowej na poziomie biletów jednorazowych, lecz kontynuację prac nad wartym ponad 106 mln zł biletem Fala, automatycznie wybierającego najlepsze rozwiązanie taryfowe. W Sopocie i Gdyni nie powstanie odpowiednik nowego biletu okresowego, jaki wprowadził Gdańsk na ZTM i kolej za 99 zł.
Będzie on pozwalał na swobodne przemieszczanie się komunikacją miejską wszystkich gmin wchodzących w skład Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdański oraz pociągami SKM, PolRegio (dawniej pod nazwą Przewozy Regionalne) oraz na trasie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
- Dzisiaj przedstawiliśmy szczegółowe propozycje włodarzom gmin, które będą prowadziły dalsze konsultacje i podejmowały odpowiednie decyzje. Bilet za 150 zł opiera się na istniejącym bilecie metropolitalnym [dotychczas w cenie 230 zł - dop. red.] i mamy nadzieję, że pomoże oraz ułatwi to przemieszczenie się w obrębie metropolii - mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki.
Uproszczenie taryfy przewozowej MZKZG
Nowy bilet, a właściwie obniżka biletu metropolitalnego z ceny 230 do 150 zł (ulgowy 75 zł), będzie wprowadzony do oferty już 1 lipca. Jednocześnie ze sprzedaży zostaną wycofane wszystkie pozostałe bilety łączone okresowe MZKZG tj.:
- bilet łączony z koleją Gdańsk-Sopot lub Gdynia-Sopot w cenie 150 zł,
- bilet łączony z koleją sieciowy jednego organizatora w cenie 210 zł,
- biletu łączony z koleją sieciowy na cały obszar MZKZG w cenie 230 zł (to właśnie on zostanie przekształcony w bilet za 150 zł).
Utrzymany zostanie natomiast bilet komunalny ZTM Gdańsk + ZKM Gdynia + MZK Wejherowo przypuszczalnie w dotychczasowej cenie 132 zł.
Bez zmian pozostaną zasady wyrabiania biletów metropolitalnych oraz doładowania karty w punktach sprzedaży czy przez Internet.
Większe obciążenie budżetowe dla samorządów
Kosztami biletu w nowej cenie zostaną obciążone gminy wchodzące w skład MZKZG. Obecnie bilet za 230 zł w rozbiciu na finansowanie przedstawia się następująco:
- 134 zł to kwota biletu odprowadzana do przewoźników kolejowych,
- 96 zł to kwota biletu płacona przez pasażera na rzecz MZKZG.
Po obniżce ceny do 150 zł podział finansowania będzie wyglądał następująco:
- 134 zł nadal będzie trafiało do przewoźników kolejowych,
- 16 zł będzie trafiało do MZKZG.
Rozkłady jazdy komunikacji miejskiej w Trójmieście
Z wstępnych szacunków wynika, że 14 gmin wchodzących w skład Związku będzie musiało w skali roku znaleźć w swoich budżetach ok. 9,39 mln zł na pokrycie tych różnic.
W przypadku miasta Trójmiasta będzie to odpowiednio:
- dla Gdańska - ok. 4,68 mln zł,
- dla Gdyni - ok. 2,53 mln zł
- dla Sopotu - ok. 260 tys. zł.
Dodajmy, że obecnie gminy wchodzące w skład Związku wnoszą do niego łączną kwotę ok. 5,2 mln zł, zaś w 2021 r. będzie to ok. 14,59 mln zł.
Harmonogram prac nad wprowadzeniem biletu
Harmonogram przedstawiony podczas posiedzenia MZKZG w środę zakłada:
- pod koniec marca: przegłosowania obniżki nowego systemu taryfowego, w tym biletu za 150 zł oraz przyjęcia uchwały w ramach Związku dot. zwiększenia składek członkowskich,
- do połowy czerwca: podpisanie aneksów umów z SKM i PolRegio oraz wprowadzenie zmian w systemach sprzedażowych,
- 1 lipca 2020 r.: wprowadzenie biletu w cenie 150 zł oraz likwidacji biletów okresowych jw.
Przeniesienie ustalania zasad taryfowych do MZKZG?
Samorządowcy myślą już o dalszej integracji w ramach metropolii i przekazaniu ustalaniu całego systemu taryfowego do MZKZG. Obecnie MZKZG tworzy niejako równoległy system taryfowy, co w efekcie prowadzi do komplikacji w zrozumieniu cenników przewozów w Trójmieście i okolicach.
Najlepszym przykładem jest bilet przez telefon komórkowy, za który właśnie odpowiada Związek, a nie ZTM Gdańsk czy ZKM Gdynia i dlatego też jego cena jest inna niż biletu kupionego w kiosku czy automacie na przystanku (niższą cenę biletu telefonicznego tłumaczy się "rekompensatą" za transfer danych potrzebny do jego zakupu).
- Jest to rozpoczęcie prac, propozycja, która została dzisiaj przedstawiona podczas posiedzenia MZKZG, zaś członkowie zgodnie przystali, aby rozpocząć taką procedurę [ustalania taryf na poziomie Związku - dop. red.]. Zostanie ona przeanalizowana wraz z prawnikami i dalej omawiania na kolejnych posiedzeniach MZKZG. Będziemy dyskutowali, czy i kiedy do takiego połączenia i przeniesienia kompetencji może dojść - zapowiada Piotr Borawski, zastępca prezydenta Gdańska ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu.
Czytaj też: Artykuł archiwalny z 2016 r.: Biletowe zamieszanie w autobusach Trójmiasta
Gdynia i Sopot nie wprowadzą biletów łączonych z koleją
Nim to jednak nastąpi, w życie wejdą podwyżki cen ZTM Gdańsk oraz ZKM Gdynia.
Największą rewolucją w przypadku Gdańska będzie połączenie biletu okresowego (bilet ważny przez wszystkie dni tygodnia będzie kosztował 99 zł) z możliwością nieograniczonego podróżowania wszystkimi pociągami SKM oraz PolRegio w granicach Gdańska dla posiadaczy Karty Mieszkańca (w tym po trasie PKM oraz do/z przystanków Gdańsk Orunia i Gdańsk Lipce).
Podobnego rozwiązania nie planują jednak póki co wprowadzać władze Gdyni oraz Sopotu.
- Nie mamy takiego planu. Przy braku ustawy metropolitalnej nie zdołamy sfinansować wszystkich pomysłów. Wybieramy zatem te najpotrzebniejsze i najlepsze. Za taki uznaliśmy bilet metropolitalny - tłumaczy wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki.
Czytaj też:
- Artykuł z 2006 r.: Gdynia chce metropolii
- Artykuł z 2007 r.: Trójmiasto czeka na ustawę metropolitalną. I jeszcze poczeka
- Naszym zdaniem tylko bilet obejmujący wszystkie 14 gmin ma sens. Nikogo nie chcemy wykluczać. Komunikacja publiczna jest krwiobiegiem każdej nowoczesnej metropolii. W naszym przypadku rdzeń metropolii stanowi Trójmiasto, które tworzą jego mieszkańcy, ale do którego przyjeżdżają i z którego wyjeżdżają tysiące ludzi. Mamy nadzieję, że zaproponowana atrakcyjna cena 150 zł normalny i 75 zł ulgowy zachęci do korzystania z komunikacji miejskiej i zmieni nawyki podróżowania. Przykładowo - dziś mamy 8 tys. osób bezrobotnych w Trójmieście,a zarejestrowanych ofert pracy ok. 30 tys. Potrzebujemy pracowników, a bilet, który zaproponowaliśmy może być bardzo ważnym argumentem przy podejmowaniu decyzji o miejscu zatrudnienia - mówi Izabela Heidrich, rzecznik Urzędu Miasta Sopotu.
Nie będzie rezygnacji Fali, która wybierze najlepszą taryfę
Wprowadzenie biletu metropolitalnego za 150 zł nie oznacza, że samorządy wycofują się z projektu biletu Fala, którego koszt wdrożenia opiewa na kwotę 106,5 mln zł (90 mln zł to dofinansowanie unijne), zaś roczne utrzymanie od 2023 r. dla wszystkich członków zrzeszonych w projekcie pochłonie łącznie (koszty wraz z amortyzacją) 22 mln zł.
- Fala nie jest biletem, ale systemem do rozliczeń, stanowi platformę zintegrowanych usług mobilności. Będzie to narzędzie, w którym bilety metropolitalne będą wkładem do tego systemu - objaśnia Kamil Bujak, przewodniczący zarządu MZKZG.
Czytaj więcej: Bilet metropolitalny kupimy w 2021 r.
Do czasu wprowadzenia Fali, pasażerowie niekorzystający z biletów okresowych, będą musieli nadal głowić się nad doborem odpowiednich taryf przy podróżach międzymiastowych lub/i łączonych - pojazdem lokalnego gminnego przewoźnika oraz koleją.
Miejsca
Opinie (266)
-
2020-02-13 08:26
Wejherowo to nie 3 miasto
- 2 5
-
2020-02-13 08:40
już widzę jak się budyniowcy przerzucą na transport miejski
tylko gadać o ekologii, karpiach, dzikach, mięsie a potem wsiąść w starą bmkę i pyr pyr do żaby
- 4 2
-
2020-02-13 08:42
Brawo Szczurek (2)
Gdańsk ma bilet za 99 zł a Gdynia za 150. Świetnie !!!
- 17 1
-
2020-02-13 09:53
Ale Gdansk nie ma Zenka i Maryli w sylwestra
- 7 0
-
2020-02-13 17:57
Wojtek ma skodę superb w skórach i parkuje gdzie chce ijak chce
- 2 0
-
2020-02-13 08:44
A co z regulaminami ulg? W ZTM status studenta niezaleznie od wieku pozwala na ulge, w Gdyni i SKM tego nie ma.
- 4 1
-
2020-02-13 08:46
SIP we Wrzeszczu (2)
Czy ekrany Systemu Informacji Pasażerskiej we Wrzeszczu wyszły już z fazy testów i zostały udostępnione podróżnym?
- 7 1
-
2020-02-13 09:56
Prędzej z fazy testów wyjdzie pojazd kosmiczny na Marsa
- 2 1
-
2020-02-13 10:04
Ale wiesz, że to pytanie
do pkp plk? Miasto Gdańsk jakby co, to nie ma tu nic do gadania.
- 2 0
-
2020-02-13 08:47
Czyli jednak się da?
To na prawdę świetna wiadomość, że po tylu latach (ponad 20!!!) jednak okazuje się, że da się zintegrować bilet dla Trójmiasta i okolic. Musiał się zmienić rynek pracy (teraz trzeba ściągać pracowników spoza centrum), technologia musiała pójść do przodu (bilet w smartfonie, płatności zbliżeniowe i bliki), wreszcie władza musiała się nieco zmienić (to pierwszy plus, jaki widzę u nowej prezydent - ale za to taki, który przykrywa wszelkie dotychczasowe minusy), żeby ruszyć choć trochę z posad układ i pozwolić na zmiany. Cieszę się ogromnie!
- 6 1
-
2020-02-13 08:53
ciekawe czemu w Gdyni nie powstanie odpowiednik jednego biletu gdańskiego? (1)
przecież to miałoby sens
część ma swój bilet (tańszy) dla zainteresowanych, druga część swój, a całosć ma inny droższy na cały teren
co w tym takiego skomplikowanego? to przecież odpowiednik stref
niemniej nie ma nadal 'pomysłu' na najważniejszą rzecz, czyli bilet metropolitarny ale jednorazowy, i to jest skandal- 9 0
-
2020-02-13 09:43
większość ludzi chyba jednak jeździ tylko sporadycznie
- 0 2
-
2020-02-13 08:53
Zrobić jedno przedsiębiorstwo transportowe w metropolii i jeden zarząd transportu (1)
Ustalanie cen biletów na poziomie metropolitalnym, wprowadzić wspólne malowanie dla autobusów w Gdańsku, Gdyni i Wejherowie. Żeby nie było kłótni o barwy, autobusy, tramwaje i trolejbusy można malować w barwy pomorskie - żółto-czarne.
- 12 2
-
2020-02-13 09:18
oddać to zadanie marszałkowi
kacykowie miejscy nigdy się nie dogadają.
Jawny konflikt interesów.- 2 1
-
2020-02-13 08:55
doprecyzujmy, że...
"Bez zmian pozostaną zasady wyrabiania biletów metropolitalnych oraz doładowania karty w punktach sprzedaży czy przez Internet".
Chodzi o to, że ... biletu metropolitalnego nie "wyrabia" się. Personalizuje się natomiast kartę elektroniczną, na której może zostać on zapisany. Przez Internet karty nie można doładować. Można jedynie zakupić bilet ze wskazaniem numeru karty, na której zostanie on zapisany podczas pierwszej kontroli biletów, jakiej poddany zostanie jej właściciel w pojeździe.- 2 1
-
2020-02-13 09:01
A ja czekam na bilet za 99 zł w Gdyni
na autobusy, skm i pkm
- 6 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.