• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe trasy tramwajowe w Gdańsku za pieniądze z Krajowego Programu Odbudowy

Adam Nowak
5 maja 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Pięć nowych tras tramwajowych, o których budowie dyskutuje się od dawna, proponuje nasz czytelnik. Jego zdaniem powinny zostać wybudowane za środki, jakie miasto otrzyma z Krajowego Programu Odbudowy, solidarnościowego funduszu Unii Europejskiej, stworzonego, by wesprzeć gospodarki, które ucierpiały w czasie pandemii. Pięć nowych tras tramwajowych, o których budowie dyskutuje się od dawna, proponuje nasz czytelnik. Jego zdaniem powinny zostać wybudowane za środki, jakie miasto otrzyma z Krajowego Programu Odbudowy, solidarnościowego funduszu Unii Europejskiej, stworzonego, by wesprzeć gospodarki, które ucierpiały w czasie pandemii.

- Miliardy z Krajowego Programu Odbudowy powinniśmy wydać na rozbudowę sieci tramwajowej w Gdańsku - przekonuje Adam Nowak z Gdańska.



Podana przez nas kilka dni temu informacja, że do Trójmiasta popłynie kilkanaście miliardów złotych z Krajowego Programu Odbudowy zainspirowała naszego czytelnika do "rozplanowania" części tych środków.

Przekonuje on, że dzięki środkom z KPO Gdańsk zyskuje niepowtarzalną szansę, żeby nadrobić wieloletnie zaległości w rozwoju sieci tramwajowej.

Oto jego przemyślenia



Czy pieniądze z KPO zostaną rozsądnie wydane?

Inwestycje w tramwaje są jednymi z najbardziej kosztownych, jednak przynoszą wymierny efekt. Trasa na Chełm i Łostowice, której jeszcze kilkanaście lat temu nie było, stanowi dziś magistralę z Południa do centrum, którą podróżują tysiące gdańszczan każdego dnia.

Rozwój miasta nie skupia się wyłącznie na Południu. Władze zdają się zapominać, że w obrębie Dolnego Tarasu powstaje coraz więcej mieszkań i biur - większość bez sensownego dostępu do wydajnej komunikacji miejskiej.

Przykłady z Zachodu pokazują, że budowa samych linii tramwajowych (bez dróg!) przynosi świetne rezultaty w jakości rozwoju miasta, jest tańsza i zwiększa atrakcyjność transportu zbiorowego. Chciałbym więc wyciągnąć z miejskich planów kilka inwestycji w tramwaje, które powinny zostać zrealizowane "na wczoraj".

Aby skrócić czas potrzebny na osobne przygotowanie dokumentacji, można wykorzystać formułę "projektuj i buduj", gdzie miejskie jednostki przedstawiłyby wstępne wytyczne dla każdej z tras, a wykonawca na bieżąco by je realizował.

Skoro opisane poniżej połączenia znajdują się w miejskich dokumentach, oznacza to, że jednostki mają już dla nich przygotowane założenia i byłyby gotowe podjąć współpracę z wykonawcą.

Linia Bażyńskiego - KołobrzeskaMapka



O budowie tej trasy mówiło się wiele w kontekście dowozu pracowników Olivia Business CentreAlchemii. Co prawda pandemia nieco zmieniła tryb pracy w biurach, ale ruch w większości wróci.

Nowa trasa tramwajowa wzdłuż ul. Bażyńskiego i Kołobrzeskiej (na zdjęciu ich skrzyżowanie z al. Grunwaldzką) zapewniłaby komunikację miejską tysiącom pracowników z kompleksów biurowych Olivia Business Centre i Alchemia. Nowa trasa tramwajowa wzdłuż ul. Bażyńskiego i Kołobrzeskiej (na zdjęciu ich skrzyżowanie z al. Grunwaldzką) zapewniłaby komunikację miejską tysiącom pracowników z kompleksów biurowych Olivia Business Centre i Alchemia.
Trzeba wyjść naprzeciw potrzebom i nie dopuścić do ponownego wzmożenia ruchu samochodowego na Grunwaldzkiej.

Poza tym zwyczajnie brakuje szybkiego połączenia komunikacją miejską Oliwy i Przymorza. Przejazd na około przez Żabiankę trwa zbyt długo. Wiemy też, jak bardzo obleganym ciągiem samochodowym jest Kołobrzeska, nie ma dnia powszedniego bez korka na tej ulicy.

Budowa linii tramwajowej z towarzyszącą ścieżką rowerową poprawiłaby przyjazność tego rejonu miasta i zapewniłaby wygodną alternatywę dla samochodów.

Tramwaj przez Obrońców Wybrzeża - Czarny Dwór Mapka



Obrońców Wybrzeża na Przymorzu jest najgęściej zaludnioną ulicą w Gdańsku. Oprócz słynnego falowca mamy tam tysiące nowych mieszkań i potężny generator ruchu w postaci Galerii Przymorze.

Bardzo duże obłożenie autobusów linii 148, zarówno przez mieszkańców dojeżdżających do tramwaju, jak i przez osoby dojeżdżające z Brzeźna i Nowego Portu na rynek na Przymorzu, tylko potwierdza trafność tej idei.

Nowa trasa tramwajowa miałaby być elementem przebudowanej Drogi Zielonej, łączącej Przymorze z al. Hallera. Nowa trasa tramwajowa miałaby być elementem przebudowanej Drogi Zielonej, łączącej Przymorze z al. Hallera.
Autobusy na Czarnym Dworze stoją w wielkich korkach, a realizacja tramwaju znacząco poprawiłaby szybkość komunikacji miejskiej względem samochodów w tym rejonie.

Połączenie Wrzeszcz PKP - Kościuszki (Żołnierzy Wyklętych)Mapka



Dziwnym jest, że jeden z największych dworców w Gdańsku nie ma połączenia tramwajowego. Linia w śladzie ul. Klonowej, a dalej przez Kościuszki lub Żołnierzy Wyklętych do Rzeczypospolitej to kolejne ważne połączenie poprzeczne, które zapewniłoby dojazd między Przymorzem, Zaspą, stacją Wrzeszcz PKP i samym Wrzeszczem.

Tramwaj łączący al. Grunwaldzką z dworcem Wrzeszcz PKP i al. Legionów pokonywałby tory kolejowe nowym wiaduktem, który powstałby obok dwóch już istniejących. Tramwaj łączący al. Grunwaldzką z dworcem Wrzeszcz PKP i al. Legionów pokonywałby tory kolejowe nowym wiaduktem, który powstałby obok dwóch już istniejących.
Obecnie trzeba się wlec autobusem przez wielkie korki - tramwaj mógłby je ominąć i być szybszym.

Trasa Płażyńskiego - Letnica - Amber ExpoMapka



Jednym z najsilniej rozwijających się rejonów miasta jest Letnica. Powstało tam kilka tysięcy nowych mieszkań, w planach są kolejne oraz nowe biura.

Komunikacja miejska w tej dzielnicy praktycznie nie istnieje.

Trasa tramwajowa od al. Hallera do ul. Marynarki Polskiej (na zdjęciu) zapewniłaby komunikację dla kilku tysięcy mieszkańców letnicy (po prawej stronie) oraz dowóz kibiców na stadion piłkarski w Gdańsku. Trasa tramwajowa od al. Hallera do ul. Marynarki Polskiej (na zdjęciu) zapewniłaby komunikację dla kilku tysięcy mieszkańców letnicy (po prawej stronie) oraz dowóz kibiców na stadion piłkarski w Gdańsku.
Przyspieszenie budowy linii tramwajowej, łączącej al. Hallera (wylot z Czarnego Dworu), przez nowe osiedla w Letnicy, koło stadionuAmber Expo, nie tylko uatrakcyjniłoby dojazd dla mieszkańców nowych osiedli w każdy rejon miasta, ale i wspomogłoby dowóz kibiców na mecze na stadion.

Władze miasta mówiły o tej trasie na konferencji jako o zastąpieniu SKM do Nowego Portu - czas na realizację, bo wykluczenie transportowe Letnicy tylko zachęca do podróży samochodem i zwiększania korków!

Z Lawendowego Wzgórza do JaworzniakówMapka



Z obecnej krańcówki na Lawendowym Wzgórzu do pętli autobusowej na Jaworzniaków brakuje zaledwie jednego kilometra. Budowa tego krótkiego odcinka linii tramwajowej pozwoliłaby na obsługę kolejnego dużego pasma mieszkań na Południu oraz przyspieszyłaby dojazd do centrum (przez Nową Warszawską) i na Morenę.

Pan Adam sugeruje przedłużenie trasy tramwajowej biegnącej al. Pawła Adamowicza na południe, do ul. Jaworzniaków. Pan Adam sugeruje przedłużenie trasy tramwajowej biegnącej al. Pawła Adamowicza na południe, do ul. Jaworzniaków.
Docelowo z trasą GPW stałaby się magistralnym połączeniem między Południem, Moreną a Wrzeszczem.

Priorytety to priorytet!



Oczywiście wszystko to musi być połączone z realnym przyspieszeniem jazdy tramwajem, czyli wprowadzeniem priorytetów na skrzyżowaniach i podwójnymi przystankami. Przydałby się też dodatkowy tor do zjazdów w prawo na Hucisku, aby wyeliminować zatory.

Żeby tramwaj mógł być sprawny, tani i atrakcyjny, musi być szybki. Obecnie gdańskie tramwaje są zaprzeczeniem szybkości, szybciej jedzie się rowerem. Powolna komunikacja zawsze będzie droga w utrzymaniu, bo potrzeba więcej autobusów i tramwajów, a i pasażerów korzysta z niej mniej.

Konieczna zmiana podejścia urbanistycznego



Niech władze miasta wreszcie zrozumieją, że nie da się rozładować korków, budując kolejne pasy. To robiła Ameryka w połowie XX wieku - rozpruwała miasta wielopasmowymi autostradami.

I co? Miasta zaczęły się wyludniać, bo kto chciał mieszkać nad rurami wydechowymi samochodów.

Od kilkunastu lat w Ameryce następują powroty tramwajów na ulice, władze inwestują w nie niebotyczne kwoty. Dlaczego? Bo nauczyły się własnym doświadczeniem, że to się zwróci i kolejne pokolenia za to podziękują.

To samo we Francji. Kolejne miasta na całym świecie powiększają swoje sieci tramwajowe o dziesiątki lub setki kilometrów torów, a nawet budują nowe systemy od zera!

A co w Gdańsku? Wielkim sukcesem nazywamy otwarcie ledwo 3-kilometrowej trasy na al. Adamowicza, po której tramwaj porusza się tempem spacerowym. W miejskich dokumentach wciąż są plany wyburzeń zwartej zabudowy i budowa szerokich autostrad przez miasto, czego dowód stanowi ostatnia dyskusja o kamienicach przy ul. Do Studzienki.

Potrzebujemy generalnej i zdecydowanej zmiany w myśleniu urbanistycznym, bo obecna polityka przestrzenno-komunikacyjna doprowadzi to miasto do katastrofy - wyburzymy wszystko, co cenne, i będziemy stać w wielogodzinnych korkach.

Apel do władz Gdańska



Niech władze Gdańska zrozumieją, że tkwimy w transportowym zastoju od kilkudziesięciu lat. Szybkie trasy bezkolizyjnego tramwaju i kolej to jedyne możliwości na poprawę jakości poruszania się po mieście.

Trasy, które opisałem, powinny powstać "na wczoraj", a władze i niektóre jednostki miejskie wciąż chcą wpuszczać kolejne pasy tysięcy samochodów, zatruwających spalinami mieszkańców naszego pięknego Gdańska.

Nie idźmy tą drogą! Skończmy definitywnie z jednoznaczną faworyzacją samochodów, ale jednocześnie pokażmy, że komunikacja miejska potrafi być dobra, szybka, wydajna i tania!

Dajmy ludziom alternatywę, bo bez pilnych inwestycji w linie tramwajowe udusimy się w samochodowym smogu. Duży zastrzyk pieniędzy z KPO jest do tego niepowtarzalną szansą, bo możemy je wydać na kilka tras jednocześnie i zrewolucjonizować jakość transportu zbiorowego w Gdańsku.

Proszę, nie zmarnujmy tego!
Adam Nowak

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (471) ponad 10 zablokowanych

  • jeśli ten pan mówi że galeria przymorze to wielki ruch to ja nie mam pytań

    • 2 0

  • Wystarczyłoby w godzinach szczytu dać więcej autobusów

    A nie ludzie w 199 upakowani jak sardynki

    • 4 0

  • (3)

    Nadal tysiące kierowców woli jechać samotnie do pracy samochodem uwzględniając stanie przez godzinę w korkach niż jechać tramwajem. Nawet wtedy gdy do przystanku na początku i na końcu mają góra 100 metrów. To chyba odreagowanie czasów gdy samochód był synonimem luksusu i pozycji społecznej. Ekonomicznie licząc paliwo, amortyzację , stratę czasu , bezpieczeństwo swoje i samochodu to się w ogóle nie opłaca. Patrzę jak tramwaje śmigają codziennie obok stojących w kilometrowym korku od Wrzeszcza do Lotu i się dziwię. Ale jeśli ktoś tak lubi....Oczywiście rozumiem, że niektórzy również odwożą dzieci albo żonę do pracy itd ale to mniejszość. W 90% jedzie tylko kierowca.

    • 8 4

    • Powiem tak

      Przed pandemia, jaj sie zaczynaly wakacje to sie drogi rozluźniały, a pierwszego dnia szkoły drogi sie dopychały, większość korków to odstawianie bombelkow do "lepszej" szkoły na drugim koncu miasta

      • 1 0

    • Co ty bredzisz co dziennie widze awarie tramwajów i ludzi chodzacych po torach do przejscia

      I jeszce sie tak nie zdarzyło by s tramwajem był szybciej.Ale pamietamy za to tramwaja jadace po 5km/h

      • 3 2

    • Bo w tramwaju śmierdzi twierdził taki kierowca zaciągając się kolejną fają.

      • 1 3

  • Gdańsk Południe to nie Gdańsk, to jakieś kaszubskie wioski (2)

    • 5 23

    • Owszem to były wioski. ale po włączeniu w granice miasta, obecnie stanowią jego dzielnice.

      • 1 0

    • Odezwał się mieszczuch pełną gębą

      A w butach słoma.

      • 6 0

  • Co za brednie. Już teraz tramwaje się zatykają we Wrzeszczu i Oliwie. Stoją na światłach jeden za drugim.

    Czego brakuje to wiaduktów i estakad by pokonać Grunwaldzką i tory kolejowe, które dzielą miasto. Wiadukty wąskie i rzadko rozmieszczone. Spróbuj się przejść z Zaspy do biurowców. Urbaniści nie ogarniają, że oprócz działek dla developerów i biurowców potrzebne są trakty komunikacyjne.

    • 2 0

  • droga redakcjo... (2)

    ... zerknijcie jeszcze raz dobrze na mapę z waszego artykułu (zdjęcie 1), gdzie tak naprawdę znajduje się ulica Bażyńskiego - Kołobrzeska. Ja rozumiem, że ze względów technicznych linię mogą prowadzić równolegle przez obecny teren ogródków działkowych, ale artykuł i zdjęcie 2 sugeruje, że linia miałaby iść bezpośrednio po ulicach B-K, a mapa mówi już co innego. Niekonsekwencja.

    • 11 0

    • Otóż nie masz racji

      Linia tramwajowa Bażyńskiego - Kołobrzeska istotnie będzie szła bezpośrednio po ulicach. Bażyńskiego da się poszerzyć na tyle, żeby tam zmieściło się torowisko tramwajowe, a Kołobrzeską zawęzi się do jednego pasa i wszystko będzie hulać. Podobnie ulica Obrońców Wybrzeża zostanie zawężona do jednego pasa, żeby można było wybudować tam torowisko. Jak wiadomo ulica Czarny Dwór korkuje się niemiłosiernie ze względu na dojazd do tunelu, ale plany rozbudowy Zielonej Drogi zostały okrojone do Zielonego Bulwaru, który absolutnie nie usprawni ruchu na tym odcinku. Autobusy stoją w korkach, bo przepustowość głównych ulic Gdańska jest bardzo wątpliwa.

      • 0 0

    • To samo odcinek na Jaworzniaków

      Redakcja chyba nie zna topografii miasta i wprowadza ludzi w błąd na mapie. To smutne.

      • 3 0

  • Linia tramwajowa do Maszynowa Park. Na pętli potężny parking P+R .

    • 2 0

  • trzeba patrzeć skąd dokąd przemieszczają się ludzie.

    widzę potrzebę nowych linii na przykładzie Wrzeszcza-Oliwy :
    1. Bażyńskiego-Kołobrzeska-Czarny Dwór-Hallera-Stadion/Marynarki Polskiej z odgałęzieniem na nowe osiedla na Letnicy

    2. Dmowskiego - PKP Wrzeszcz - Kościuszki - Jana Pawła II - Hallera z odgałezieniem Czarny Dwór- Obrońców Wybrzeża

    • 4 0

  • Zróbcie porządek z havla/świętokrzyka/niepołomicka !!!!

    Pozwalacie Robygowi budować tam ChinaTown a zapominacie że jest tylko jedna droga dojazdowa, kiedy włodarze miasta zaczną myśleć?

    • 6 1

  • A co z projektowana trasa omijajaca centrum miasta z ul.Siennickiej poprzez Głęboką , (1)

    potem miał byc tunel pod Motławą i Popiełuszki do Bramy Oliwskiej... Czyzby odłożono na nigdy?

    • 3 0

    • kasa...

      most się wali, nie ma za co kopać tunelu...
      A ta trasa to dobry pomyśl...
      Jeszcze bypass z Armii Krajowej przez Olszynkę i faktycznie można burzyć Okopową a z Podwala Przedmiejskiego zrobić deptak...

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane