• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy Port i Nowa Wyzwolenia: ponad pół tysiąca głosów sprzeciwu odrzuconych

Krzysztof Koprowski
9 lipca 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Mieszkańcy Nowego Portu mają dość ciężkiego transportu przez ul. Wyzwolenia. Obawiają się, że nowa droga nie rozwiąże ich problemów, lecz przeniesie ok. 200 m dalej. Mieszkańcy Nowego Portu mają dość ciężkiego transportu przez ul. Wyzwolenia. Obawiają się, że nowa droga nie rozwiąże ich problemów, lecz przeniesie ok. 200 m dalej.

Władze miasta zdecydowały się odrzucić ponad pół tysiąca podpisów mieszkańców Nowego Portu pod uwagami dotyczących projektu nowego planu zagospodarowania wraz z kontrowersyjnym przebiegiem ul. Nowej Wyzwolenia. Teraz radni dzielnicy zbierają podpisy pod petycją do prezydent Aleksandry Dulkiewicz.



Czy urzędnicy powinni posłuchać mieszkańców?

O nowym pomyśle na realizację i przebieg ul. Nowej Wyzwolenia pisaliśmy w maju, kiedy odbyła się dyskusja publiczna nad wyłożonym wówczas do publicznego wglądu projektem planu zagospodarowania dla tej części Nowego Portu.

Pomysły urbanistów z Biura Rozwoju Gdańska od początku były negowane przez mieszkańców, którzy wnioskowali o "przesunięcie" projektowanej ulicy możliwie najdalej od ich zabudowań - na tereny kolejowe, w tym użytkowane w przeszłości przez Szybką Kolej Miejską.

Mieszkania i handel zamiast przystanku SKM w Nowym Porcie


Przebieg drogi wskazany ponad 10 lat temu



Z drugiej strony urzędnicy przekonywali, że nowa forma drogi, odsuniętej o co najmniej 23,5 m od najbliższych bloków, ze szpalerami drzew, nie będzie uciążliwa pod względem hałasu. Jednocześnie projektem planu realizowali ustalenia studium z 2018 r. (plan musi być zgodny ze studium), do którego złożono tylko dwie uwagi dotyczące ul. Nowej Wyzwolenia (zostały odrzucone w całości). Podobny przebieg drogi zawarty był też w studium z 2007 oraz 2001 r.

Proponowany przebieg drogi, w opinii urbanistów, będzie lepiej służył obsłudze komunikacyjnej nowej zabudowy. Nie będzie też kolidował z terenami kolejowymi oraz nie będzie wymagał kosztownej przebudowy wiaduktu w ciągu ul. Krasickiego.

555 podpisów odrzuconych przez władze miasta



- To przykre, że 555 podpisów mieszkańców trafiło do kosza. Nikt nie jest przeciwny realizacji tej drogi, ale nie w sposób, jak jest proponowany w projekcie planu. Mieszkańcy domagają się, by droga przebiegała pod wiaduktem w ciągu ul. Krasickiego, prosto na tereny portu - mówi Łukasz Hamadyk, przewodniczący Zarządu Dzielnicy Nowy Port.
Propozycja mieszkańców zakłada budowę drogi wzdłuż i po terenach kolejowych, zaś urzędników - równolegle do ul. Wyzwolenia. Propozycja mieszkańców zakłada budowę drogi wzdłuż i po terenach kolejowych, zaś urzędników - równolegle do ul. Wyzwolenia.

Mieszkańcy: projekt planu jest nie do zaakceptowania



Czego w projekcie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego nie akceptują mieszkańcy? Oto najważniejsze uwagi zgłoszone do tego dokumentu:

  • Nowa droga nie spowoduje wyprowadzenia ruchu ciężkiego z dzielnicy. Odpowiedź urzędników: plany zagospodarowania nie regulują zasad ruchu a ul. Nowa Wyzwolenia pozwoli na uspokojenie ruchu na istniejącej ul. "starej" Wyzwolenia.
  • Możliwość zabudowy mieszkaniowo-usługowej pozbawi dzielnicę dużego obszaru czynnego biologicznie. Odpowiedź urzędników: dotychczasowy plan zagospodarowania pozwala już na zabudowę produkcyjno-usługową, zaś powierzchnia biologicznie czynna w nowym planie będzie wynosić 20-30 proc. dla poszczególnych obszarów zabudowy.
  • Ponad 50 proc. gruntów znajduje się w rękach prywatnych, co wpłynie na koszt realizacji nowej drogi. Odpowiedź urzędników: nowy przebieg drogi ograniczy potrzebę wykupu gruntów, a pełen układ drogowy wymaga ok. 1,06 ha terenu z planu o powierzchni 11,55 ha.

Z projektem planu oraz wszystkimi uwagami wraz z uzasadnieniem ich odrzucania można zapoznać się na stronie Biura Rozwoju Gdańska.

Proponowana przez BRG forma realizacji ul. Nowej Wyzwolenia Proponowana przez BRG forma realizacji ul. Nowej Wyzwolenia

1,5 tys. podpisów pod petycją do prezydent miasta



Rada Dzielnicy zapowiada, że nadal będzie walczyć o inny przebieg ul. Nowej Wyzwolenia. Obecnie zbierane są podpisy pod petycją do prezydent miasta Aleksandry Dulkiewicz, w której zawarte są postulaty:
  • odrzucenia procedowanego projektu planu i przygotowania nowego przy udziale mieszkańców, na podstawie badań ankietowych oraz warsztatów, współpracy z przedstawicielami portu oraz kolei,
  • ogłoszenia otwartego konkursu urbanistycznego na bazie planu wypracowanego przez mieszkańców,
  • wyboru najlepszej propozycji urbanistycznej przez mieszkańców.

- Mamy już ponad 1,5 tys. podpisów pod petycją i zbieramy dalej. Jest bardzo duże zainteresowanie ze strony mieszkańców [o miejscach zbiórki Rada informuje na bieżąco przez Facebooka - dop. red.]. Liczymy, że prezydent miasta posłucha głosu suwerena, a nie rozpychających się łokciami deweloperów w Letnicy - kończy Hamadyk.

Miejsca

Opinie (262) ponad 20 zablokowanych

  • Chcecie coś osiągnąć czy być zauważonymi? Nie chcecie drogi pod oknami?

    No to widły w dłoń, kilka taczek i walczcie. W tym dzisiejszym b.rdelu inaczej już się niestety nie da!
    Żadne spotkania na które nie zostaniecie zaproszeni, żadne petycje których nikt nie raczy przeczytać... Nie bądźcie obojętni, nie walczcie ze sobą, walczcie o swoje! Pokażcie "dulskiej", że należy liczyć się z wolą mieszkańców, bo ona jest dla mieszkańców i ich interesy ma reprezentować!
    Jak długo będziecie grzeczni, tak długo będziecie olewani. Przykre, że dożyliśmy barbarzyńskich czasów, w których większość istotnych i ważnych spraw można załatwić jedynie przemocą bądź kopertą. Na każdym kroku uzewnętrzniają butę, arogancję i obojętność wobec mieszkańców, a pózniej dziwią się, że połowa miasta ich nienawidzi...

    • 16 2

  • nawet brak flagi PL na molo

    • 10 1

  • Gdański Beton

    Widać jak w Gdańsku traktuje się mieszkańców.Założę się,że jakby rzadził Pis w radzie miasta napewno by było inaczej z ta droga i nie wyrzucilby niczego do kosza tak samo jak ma się to do developerki i galerii handlowych oraz przestrzennego zagospodarowania tylko beton i nic wiecej

    • 13 2

  • Problem (1)

    Problem w tym że tam gdzie mieszkańcy proponują przebieg nowej drogi już ruszyły przygotowania do naprawy infrastruktury kolejowej aby pociągi miały lepszy dojazd do portu po odbiór aut i nie ma miejsca na nową droge.

    • 5 8

    • ale

      marchewka na działce ważniejsza

      • 0 0

  • ktoś to wybral. Nie jęczeć teraz

    • 7 2

  • Ludzie idzcie pod pokoje tej garstki z biura rozwoju miasta zapytac dlaczego zignorowali poltysiaca glosow i jakim prawem?

    Trza tych ludzi wyciaggnac przed kamery i mikrofony,znalezsc dechdentow ,ktorzy wyrzucali te glosy do kosza....Ta banda kretynow sprzedanych jest dla was ,na wasze potrzeby.Maja wam wiernie jak psy panu sluzyc a nie ukladac sie z deweloperami.Dosc juz tej mafii w Gdansku.Podpieraja sie takimi ekspertyzami wydanymi jak ta na Stogach ,gdy stary dziad powiedzial ,ze mozna zabetonowac plaze pod sownice.Tylko stanowczy upor mieszkancow pokazal im miejsce w kacie...

    • 14 0

  • Jak uzbieraliscie 500 glosow w swojej sprawie to moze.... (1)

    To moze uzbierajcie tesiace glosow o odwolanie absolutnie calego Biura Rozwoju Miasta. Gdanska?Czas ich odwolac bezapelacyjnie i nieodwolalnie. naglasniac,naglasniac ,naglasniac.Moze TVN 24 na poczatek???Tyle szkod co ta druzyna zrobila swoim dzialaniem lub jego brakiem nie zrobil nikt inny.Na drugim miejscu moze byc odwolanie Grzelaka,Lisickiego i kilku ich kumpli

    • 15 1

    • Już widzę jak TVN się tym zajmie ..... ale podpiszę się pod petycją w sprawie rozwiązania BRG z ochotą

      • 1 0

  • Tam jeszcze ktoś mieszka? (1)

    Haha te pół tysiąca głosów to pewnie wszyscy mieszkańcy.

    • 3 11

    • A jak tam twój apartament na Kowalach?

      • 4 0

  • Tzrzeba bylo madrze glosowac w wyborach

    To arogancji władz miasta może by takiej nie było. A tak to wiadomo oni już swoją wizję na te tereny mają dawno dogodne

    • 11 1

  • Falowiec

    Falowiec stoi od ponad 40 lat.Jak wprowadzalismy sie to ciezki transport jezdzil do portu gdanskiego i z portu ul.Oliwska,gdzie do tej pory sa bramy portowe,a nie srodkiem osiedla mieszkaniowego ul.Wyzwolenia,a i przewozy byly mniejsze.Pociag towarowy zlikwidowano lata temu.

    • 10 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane