• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Obwodnica pęka w szwach. Nowa ekspresówka potrzebna jak nigdy

Maciej Naskręt
18 lipca 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Korki na obwodnicy to dzisiaj smutna codzienność. Korki na obwodnicy to dzisiaj smutna codzienność.

Ogromny ruch, a co za tym idzie wypadki, kolizje, korki i mnóstwo straconego czasu, to codzienność na trójmiejskiej obwodnicy. Utrudnienia rozlewają się na sąsiednie drogi i całe Trójmiasto grzęźnie w zatorach. Receptą jest budowa Obwodnicy Metropolitalnej, ale musi się to dziać tu i teraz. Winni temu co dzieje się na obwodnicy są też sami kierowcy - pisze Maciej Naskręt.



Czy budowa Obwodnicy Metropolitalnej odkorkuje istniejącą obwodnicę?

Zanim podejmę decyzję o wjechaniu na obwodnicę kilkukrotnie sprawdzam sytuację w naszym Raporcie z Trójmiasta. Pozwala mi to ocenić, z jakimi utrudnieniami będę musiał się zmierzyć. Niestety od roku jeździ się tam coraz gorzej, bowiem ruch stale rośnie, więc każde zdarzenie na obwodnicy sprawia, że w korku stoi się dłużej.

Jeszcze dwa lata temu poważny zator na obwodnicy miał miejsce dwa lub trzy razy w tygodniu. Dzisiaj to już codzienność. Najgorzej jest gdy pada deszcz, wtedy stłuczka goni stłuczkę, a korki potrafią tworzyć się w kilku miejscach naraz. W korkach kierowcy stali w środę rano, we wtorek popołudniu, czy w poniedziałek.

Jak zatem zapobiec tej sytuacji?

Bez Obwodnicy Metropolitalnej czeka nas paraliż



Nie ma żadnego pośredniego rozwiązania. Niedawno informowaliśmy o tym, że Obwodnica Trójmiasta jest trzecią najmniej bezpieczną ekspresówką w Polsce. Średnio dochodzi na niej do 40 kolizji i wypadków w ciągu roku, na każdym kilometrze drogi.

Dlatego proponowaliśmy wymalowanie pasów zachęcających do zachowania odstępu , sugerowaliśmy zasadzenie krzewów, by kierowcy nie oglądali tego, co dzieje się po przeciwnej stronie drogi .

Obwodnica Trójmiasta jest bowiem drogą, poza drobnymi wyjątkami, przystosowaną do obsługi ruchu z końca lat 90. ubiegłego wieku. Droga nie ma pasów awaryjnych, miejsc obsługi podróżnych, czy tablic zmiennej treści z informacjami o korkach na drodze.

Sytuację może rozwiązać jedynie budowa Obwodnicy Metropolitalnej - drogi ekspresowej z Chwaszczyna do Południowej Obwodnicy Gdańska, po drodze mijającej Żukowo. Potrzeba na nią nieco ponad 2 mld zł. Rząd chce ją zbudować w formule partnerstwa publiczno-prywatnego . Nowa trasa będzie dawała kierowcom alternatywę. Będą mogli ominąć korek na Obwodnicy Trójmiasta.

Sęk w tym, że z powodu odsuwającego się w czasie uprawomocnienia decyzji środowiskowej nie można ruszyć z inwestycją. Jej wydanie zaskarżyło do sądu pięć podmiotów. Wśród nich byli: Genowefa Zasada, sołtys Glincza, która odwołanie złożyła wspólnie z Bartoszem Radko, Eugeniusz Patoka - przedsiębiorca z gminy Kolbudy, wójt gminy Kolbudy, czyli Leszek Grombala, a także Małgorzata Mejer z okolic Żukowa.

Obecnie już tylko dwie osoby skarżą decyzję. W sprawie drugiego już wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego na postępowanie o wydanie decyzji środowiskowej na Obwodnicę Metropolii Trójmiejskiej wpłynęły dwie skargi kasacyjne. Pierwszą z nich wniosła osoba z Glincza, a drugą ‒ osoba ze Straszyna.

Osoba skarżąca z Glincza podnosi m.in. zarzut umieszczenia w raporcie prognoz hałasu i ruchu w rejonie węzła Glincz przy założeniu istnienia obu łącznic węzła, podczas gdy planuje się początkowo budowę tylko jednej z nich. Zarzut jest nietrafiony bo oddziaływanie musi być przedstawione w zakresie docelowym. Budowa połączenia drogi krajowej nr 20 z włączeniem do Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej w okolicy miejscowości Glincz może zostać zatem wykonana właśnie w etapach, a więc poprzez wybudowanie początkowo jednej łącznicy a następnie drugiej.

W przypadku drugiej kasacji osoba ta nie była uczestnikiem postępowania odwoławczego, które toczyło się wcześniej.

Harmonogram (wstępny) budowy Obwodnicy Metropolitalnej:
  1. planowany termin podpisania umowy z wykonawcą robót w systemie "projektuj i buduj" - styczeń 2019 r.
  2. planowany termin wykonania projektu budowlanego - listopad 2019 r.
  3. planowany termin uzyskania Decyzji ZRID - kwiecień 2020 r.
  4. planowany termin rozpoczęcia robót - maj 2020 r.
  5. planowany termin oddania do ruchu - sierpień 2022 r.


Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej. Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej.

A może rozbudowa obwodnicy? Tak, ale nie teraz



Pojawiają się też opinie, że w pierwszej kolejności należy rozbudować istniejącą obwodnicę. Zgadzam się z tym, ale połowicznie. Owszem należy rozbudować obwodnicę, ale dopiero po otwarciu Obwodnicy Metropolitalnej.

Sytuacja, z którą spotykamy się podczas tych wakacji pokazuje, że jakiekolwiek prace prowadzone na jezdni obwodnicy wywołują ogromny paraliż. Z tego powodu za dnia gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg i Autostrad nie planuje żadnych napraw. Nie zlecają nawet tych najpilniejszych robót wiedząc jakie korki może to wywołać.

Zwężenie obwodnicy na czas prac w jakimkolwiek miejscu przy obecnym natężeniu ruchu wynoszącym średnio 70-100 tys. aut na dobę spowoduje, że część z tych kierowców wybierze objazdy. W efekcie sparaliżowane będą drogi dojazdowe do obwodnicy, jak i główna droga z centrum Gdańska do centrum Gdyni.

Ponadto przebudowa Obwodnicy Trójmiasta to nie praca na wakacje, czy pół roku, ale na pewno na dwa lub trzy lata. Poza tym samo przygotowanie dokumentacji do rozbudowy może zająć kilka lat.

Klasyczna sytuacja na obwodnicy. Wypadek po wjechaniu w tył samochodu jadącego lewym pasem. Klasyczna sytuacja na obwodnicy. Wypadek po wjechaniu w tył samochodu jadącego lewym pasem.

Kierowcy wciąż popełniają te same błędy



Nie jest jednak tak, że ze wszystkich kłopotów wyprowadzi naszą aglomerację nowa obwodnica. Problem leży też po stronie kierowców z ułańską fantazją, którzy zapominają, że obwodnica to nie jest tor wyścigowy.

Wspólnym mianownikiem wszystkich wypadków jest brak koncentracji i wyobraźni kierowców. Klasycznym tego przykładem jest jazda "na zderzaku" przy prędkości 120 km/h. Zapominamy, że auta po naciśnięciu pedału hamulca nie zatrzymują się w miejscu.

W efekcie mamy najechania na tył pojazdów i to na lewym pasie. Wtedy pojawiają się kierowcy-rzeczoznawcy, którzy powoli przejeżdżają w rejonie wypadku, by ocenić rozmiar strat. To sprawia, że tworzą się wielokilometrowe korki i to w obu kierunkach.

Jeśli wiesz jak usprawnić ruch na obwodnicy, masz pomysł, jak tanim kosztem tego dokonać napisz do mnie na adres m.naskret@trojmiasto.pl. Najbardziej interesujące propozycje przedstawimy drogowcom.

Miejsca

Opinie (501) ponad 20 zablokowanych

  • Zaspaliście dyplomowani eksperci !!!.

    • 3 2

  • wielu Debili poza furmanką niczym innym nie powinni jeżdzić ! (1)

    popatrzcie na cyferblaty tych Idiotów - błędny zdziczały wzrok ,wyraz twarzy nie zmącony żadną myślą , wogóle -twarz nie wykazuje na zachodzenie jakich procesów myślowych w głowie ! poprostu Gamoń ! - gamoń i tyle. Potrafi trzymać się kierownicy i cisnąć do dechy ! .Często człowiek odnosi wrażenie ,że on zamiast miejsca za kierownicą ,powinien kołysać się gryząc rękaw piżamy na parapecie okna szpitala w Kocborowie !...

    • 6 3

    • Pomijając trafność diagnozy martwi mnie ta pogarda wobec innych ludzi. Naprawdę myślisz, że jesteś lepszy od nich?

      • 2 0

  • (14)

    Proste. Odcinkowy pomiar prędkości. I ruch będzie 10x płynniejszy, wypadków będzie 20x mniej. Bez wyprzedzania nie ma zatorów i kolizji.

    • 379 80

    • Tylko odcinkowy pomiar i problem znika. (3)

      W czym jest ciągle problem ?? 10 fotoradarów nie mozna zamomtowac ?

      • 31 6

      • Można, ale nikt nie chce się narażać tzw opini publicznej... (2)

        I za bardzo nie ma komu tego ogarnąć. Gdyby zamontowano odcinkowy pomiar prędkości na obwodnicy to jutro wystawiono by jakieś 10 000 mandatów (ostrożnie zakładając, że tylko 10% kierowców przekracza prędkość). Z dokładnie tych samych powodów odcinkowy pomiar prędkości nie działa na Słowackiego, mimo, że został zainstalowany dawno temu i działa. Niestety lobby Januszów "jeżdżę szybko, ale bezpiecznie" w tym kraju jest tak silne, że jeszcze długie lata codziennie będzie ginąć na drogach 8 osób, kilkadziesiąt zostanie kalekami, a miliony będą stać korkach.

        • 18 3

        • Drobna a istotna różnica (1)

          Słowaka to droga miejska, obwodnica to droga krajowa.
          Na Słowaka włodarze musieli by podjąć taką decyzję. Na obwodnicy GDDKiA - a tym jak niedługo przytną budżet z powodu rozdawnictwa krajowego, to zaczną szukać kopalni kasy. Bo właśnie tym jest nasza obwodnica - kopalnią kasy z mandatów i wykroczeń. A brak pasa awaryjnego oraz MOP'ów może być jedną z przyczyn dlaczego Policja tak niechętnie łapie na obwodnicy: nie ma gdzie zjechać by wystawić kwita, bez ryzykowania własnego życia.

          • 10 1

          • Żadna różnica. Powód jest ten sam.

            Akurat Słowackiego to droga wojewódzka. BTW pisząc miejska masz na myśli gminną czy powiatową? Zresztą bez różnicy - miasto i policja chce uruchomienia systemu, inaczej po co by go instalowali? Z tym, że obsługiwać go nie chce GITD (a tylko oni mogą to robić) nieoficjalnie przyznając, że boją się fali mandatów. Było o tym na trojmiasto.pl nie raz.

            • 2 0

    • Ponoć są już prace nad określeniem w przepisach (8)

      konkretnych odległości jakie muszą zachować kierowcy miedzy samochodami na ekspresówkach i autostradach. Oby szybko to wprowadzili, a policja równie szybko kupiła odpowiedni sprzęt, taki jak jest w niemczech, aby wyłapywać zderzakowców.

      • 66 0

      • (3)

        Jak jest przestrzegane ograniczanie prędkości to nikt nie wyprzedza bo wszyscy jadą lewym pasem z przepisową prędkością. A nawet jak wyprzedza to nie na wariata.

        • 27 1

        • przepisowo powinni jechać prawym pasem. (2)

          • 9 16

          • Ok to doprecyzuję

            Wyprzedzający lewym pasem będą jechać raczej stałą, zbliżoną do dozwolonej, prędkością. Nie będzie nerwowego wyprzedzania osoby która np wyprzedza ciężarówkę przez kogoś kto koniecznie musi cisnąć 150. Wszyscy wyprzedzający na lewym pasie będą mieli tę samą prędkość.

            • 14 0

          • Jeśli jest wolny

            A ten tak się składa prawie nigdy na obwodnicy nie jest wolny

            • 13 2

      • No i co z tego? Wystarczyłoby egzekwowanie isniejących już przepisów. Nowe przepisy nic nie dadzą jak nie będą przestrzegane.

        • 6 0

      • to lobby producentów nowych zabawek. (1)

        wystarczy karać mandatami łamiących obecnie obowiązujące przepisy. #lewy #pas #tylko #wyprzedzanie !!

        • 9 5

        • Ale takiego przepisu nie ma

          Zapis w PoRD brzmi zupełnie inaczej i dobrze o tym wiesz. A jak nie wiesz, to może lepiej oddaj prawko.

          • 8 3

      • Przepisy przepisami ale przecież u nas jeden kierowca lepszy od drugiego i w nosie ma zasady ruchu drogowego

        • 40 0

    • I większą obecność policji...

      • 66 5

  • Dzieki pisuarom nie mamy nowych dróg w gdańsku. (4)

    Więc ruszcie się na wybory :D

    • 6 13

    • Bo nie potrzeba tu więcej dróg (1)

      Potrzeba sprawnej komunikacji

      • 4 3

      • potrzebna jest także poprawa bezpieczeństwa i komfortu ruchu pieszych i rowerzystów

        szczególnie na dojazdach i dojściach do stacji SKM (po zwiększeniu taktu do 5 minut).

        • 2 1

    • POdziękuj Adamowiczowi.

      • 2 5

    • Za to macie budynia i jego deweloperów.

      Wyprzedane PO koleżeńsku nieruchomości za grosze, zalany gdańsk PO 15-minutowym deszczu oraz ludzkie odchody i POmyje w Motławie.

      • 4 5

  • czemu w sondzie nie ma odpowiedzi

    "Nie, zmianę może przynieść tylko zmiana polityki przestrzennej"

    • 5 3

  • Potrzrbna jak nigdy, ale nigdy nie powstanie (1)

    • 3 5

    • niekonieczna, mam nadzieję, że nie powstanie

      SKM co pięć minut lepiej rozwiąże problemy komunikacyjne Trójmiasta niż setki milionów wydane na obwodnice i sensowna (restrykcyjna) polityka parkingowa.

      • 0 2

  • (1)

    a jak się zacznie korkować obwodnica, obwodnicy co dalej? Zbudują obwodnicę, obwodnicy, obwodnicy...?

    • 8 1

    • nie, zostaną zmienieni przez ekipę potrafiącą myśleć inaczej przy kolejnych wyborach

      • 0 1

  • Rozwiązanie problemu (2)

    Ograniczenie za całej trasie prędkości do 70km/h oraz wprowadzenie odcinkowego pomiaru prędkości.

    To rozwiązanie wyeliminuje wypadki.
    Dojedziesz 10 min później ale przewidywalnie i bez przestojów po 1,5 h.

    • 2 6

    • Może jeszcze 50 (1)

      • 0 3

      • przepustowość pasa ruchu jest największa przy prędkości ok. 40 km/h

        ale by to ogarnąć trzeba wiedzieć, że wzrost prędkości przy małych odstępach powoduje spadek bezpieczeństwa i mega korki, o czym m.in. jest ten artykuł

        • 0 0

  • Na sytuacje na obwodowej jest prosta recepta. Bez wydawania miliardów.

    ograniczenie prędkości. tak wiem że dla wielu jest to niewyobrażalne. Ograniczeniw do 80 albo nawet 60 kmh. Proszę sobie policzyć ile zyskuje auto przejeżdżając całą trase obwodnicy z prędkością 80 a 120 i zobaczycie ze ten minimalny zysk nie warty jest ryzyka zdrowia czy korków.
    Oczywiście egzekwowanie tego przepisu z pełną surowoscia.

    • 6 3

  • Ekrany oddzielające przeciwległe jezdnie (1)

    To chyba najszybsze rozwiązanie, które zmniejszy liczbę korków o połowę, o połowę!

    • 5 2

    • typowy przejaw wiedzy anegdotycznej

      Ekrany pomagają w eliminowaniu podglądactwa, ale przepustowość zwiększają tylko w przypadku zaistnienia wypadków na sąsiedniej jezdni.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane