• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Oferty na elektryczne autobusy dla Gdyni

Krzysztof Koprowski
10 stycznia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dwa nowe trolejbusy na Gwiazdkę
W przetargu wpłynęły oferty m.in. od dostawcy autobusów Mercedes, które w wersji elektrycznej były testowane w Gdyni w tłusty czwartek (20.02.2020 r.). W przetargu wpłynęły oferty m.in. od dostawcy autobusów Mercedes, które w wersji elektrycznej były testowane w Gdyni w tłusty czwartek (20.02.2020 r.).

Gdynia otworzyła oferty w przetargu na dostawę 24 autobusów elektrycznych. W postępowaniu wpłynęły trzy oferty na autobusy standardowej długości oraz dwie na autobusy przegubowe. Część ofert mieści się w zakładanym budżecie, choć o wyborze dostawców zdecyduje również szereg rozwiązań technicznych.



Czy rodzaj napędu pojazdów komunikacji miejskiej ma dla ciebie znaczenie?

O ogłoszonym przetargu na zakup szesnastu standardowych i ośmiu przegubowych autobusów elektrycznych pisaliśmy w listopadzie 2020 roku.

Cieszył się on dużym zainteresowaniem ze strony potencjalnych dostawców, którzy złożyli ponad 200 zapytań i propozycji w zakresie rozwiązań technicznych m.in. wyświetlaczy, sposobu ładowania pojazdów czy defibrylatorów automatycznych, w które będą wyposażone pojazdy.

Ostatecznie wpłynęły oferty od trzech podmiotów. Zgodnie z zapisami przetargu wykonawcy mogli składać oferty osobno na autobusy standardowej długości (ok. 12 m) i "przegubowce" (ok. 18 m).

W zakresie szesnastu autobusów standardowych złożono trzy oferty (kwoty brutto):
  1. SOR Libchavy spol. s.r.o.- 46 385 169,60 zł
  2. Solaris Bus & Coach sp. z o.o. - 51 561 600 zł
  3. EvoBus Polska Sp. z .o.o. - 47 224 128 zł

W części przetargu dotyczącej ośmiu autobusów przegubowych złożono dwie oferty (kwoty brutto):
  1. Solaris Bus & Coach sp. z o.o. - 31 242 000 zł
  2. EvoBus Polska Sp. z .o.o. - 32 639 280 zł

Rozkłady jazdy komunikacji miejskiej w Trójmieście



  • Solaris, podobnie jak EvoBus, złożył oferty na autobusy standardowej długości oraz przegubowe. Na zdjęciu pojazdy tego producenta podłączone pantografami w trakcie ładowania.
  • Elektryczny Solaris testowany w Gdyni w 2019 r.

Identyczne okresy gwarancji, zdecydują pozostałe kryteria



Wszyscy oferenci uwzględnili w swoich propozycjach siedmioletni okres gwarancji na konstrukcję autobusów oraz ośmioletni w zakresie magazynów energii (akumulatorów).

Zamawiający, czyli Przedsiębiorstwo Komunikacji Autobusowej w Gdyni, przewidział na realizację I części zamówienia (autobusy standardowe) - 49 041 656,96 zł brutto oraz II części zamówienia (autobusy przegubowe) - 29 557 594,66 zł brutto.

O ostatecznym wyborze dostawcy pojazdów zdecydują (kryteria dotyczą obu typów autobusów):
  • najniższa cena - 53 proc.,
  • okres gwarancji i rękojmi - 10 proc.,
  • okres gwarancji i rękojmi na akumulatory (magazyny energii) - 4 proc.,
  • zużycie energii elektrycznej - 5 proc.,
  • system automatycznego sterowania ogrzewaniem autobusu i magazynów energii - 5 proc.,
  • rozwiązania techniczne umieszczenia silników - 4 proc.,
  • rozwiązania techniczne klimatyzatora - 5 proc.,
  • rodzaj zastosowanego ogrzewania przestrzeni pasażerskiej - 4 proc.,
  • zastosowanie automatycznego systemu wykrywania i tłumienia ognia - 5 proc.,
  • systemy poprawiające bezpieczeństwo jazdy - 5 proc.

Producenci doskonale znani pasażerom w Trójmieście



Warto zwrócić uwagę, że pojazdy marki Solaris oraz Mercedes-Benz (ich dostawcą na rynek polski jest EvoBus) są doskonale znane mieszkańcom Gdyni i pozostałych miast Trójmiasta.

Ponadto elektryczny Mercedes był testowany na ulicach Gdańska i Gdyni w lutym 2020 r., zaś Solarisy od wielu lat stanowią główny trzon taboru trolejbusowego. "Elektryk" tego producenta również był testowany w Gdyni - w lipcu 2017 r.

Czytaj też:

Autobusy elektryczne w Trójmieście - czy to się opłaca?



  • Elektryczny autobus SOR Libchavy.
  • Solbus z napędem CNG testowany w Gdyni w 2012 r.

Czeska propozycja nietestowana w Trójmieście



SOR Libchawy to natomiast czeski producent taboru autobusowego, którego pojazdy były produkowane także w Polsce na licencji udzielonej zakładom w Solcu Kujawskim. Wyprodukowano wówczas autobusy pod marką Solbus, które w niewielkiej liczbie były eksploatowane w Trójmieście przez przewoźnika Warbus oraz w wersji ze sprężonym gazem ziemnym CNG testowano w Gdyni.

Przypomnijmy, że wszystkie nowe autobusy elektryczne będą ładowane na pętlach oraz w zajezdni autobusowej. Na trasie odbywać się będzie za pomocą pantografów podłączanych do sieci bezpośrednio z kokpitu kierowcy podczas postoju na przystankach końcowych, zaś w zajezdni z wykorzystaniem 22 ładowarek.

Na realizację dostaw wszystkich autobusów przewidziano 300 dni od momentu podpisania umowy.

Zakup pojazdów oraz przygotowanie niezbędnej infrastruktury realizowane jest dzięki wsparciu unijnemu. Całkowita wartość projektu wynosi ok. 81 mln zł, z czego unijna dotacja ok. 68,5 mln zł.

Auta elektryczne - testy, porównania, najnowsze informacje


Elektryczny autobus marki Mercedes na ulicach Gdańska w lutym br.

Miejsca

  • PKA Gdynia, Platynowa 19/21

Opinie (183) ponad 10 zablokowanych

  • Dziesiątki milionów na autobusy (7)

    a na Kaczych Bukach i Polifarbie nie ma dróg, kanalizacji czy oświetlenia!

    • 55 21

    • Kupiłem apartament na Kaczych (3)

      ...Przyjechałem z Biłgoraju z rodziną , kupiłem apartament na Kaczych Bukach a tu smród i hałas z zajezdni autobusowej . Coś z tym trzeba zrobić.

      • 4 4

      • Tak, (1)

        Wyprowadz sie. Jak kupowales mieszkanie kolo zajezdni to co? Nie widziales jej? Nie wiedziales z czy to sie je?

        • 4 3

        • Przecież to prowo...

          • 5 0

      • nie widział, że obok jest zajezdnia jak kupował?

        zajezdnia tak nagle tam z nieba spadła?

        • 4 2

    • developer nie zbudował?

      • 9 1

    • Idź do dewelopera zapytaj, gdzie te drogi. Pewnie łykałeś jak pelikan wszystkie bajki i myślałeś, że złapałeś boga za nogi, bo w cenie kawalerki w centrum dostałeś 3 pokoje? No to teraz siedź cicho i czekaj na drogi za 20-30 lat.

      • 15 3

    • Nie ma też dla kogo tego robić

      bo Gdynia traktuje te dzielnice jako odległe rubieże niemieszkaniowe i nikt normalny się tam nie buduje. A jak się znajdzie jakiś nawiedzony wielbiciel sarenek, to już jego problem.

      • 9 3

  • Jak robicie już te ładowanie autobusów elektrycznych (3)

    to może pójdzie po rozum i zróbcie w podobny sposób ładowanie aut elektrycznych...? Może być szyna prądowa w jezdni. Auta będą się mogły ładować podczas ruchu, a nie 12h stać pod gniazdkiem... Oczywiście producenci aut elektr. będą musieli zmodyfikować nieco swoje dotychczasowe niewypały.

    • 1 12

    • (2)

      Szyna prądowa w jezdni? Aha. Bo jezdnie to są tak czyste jak podłogi w urzędzie miejskim. No i nie pada śnieg ani deszcz.

      • 2 1

      • Nie znam się ale coś napiszę? To niech wam w końcu sprzątają te ulice.

        • 0 0

      • Do Japonii nam jeszcze daleko jak widać a taki jeden mędrzec obiecywał tutaj drugą Japonię już dawno temu...

        • 1 0

  • no szkoda że Gdynia wzgardziła dofinansowaniem (i to chyba prawie w 100%) z Hiszpanii (2)

    ale widać nie dało się na tym ukręcić lodów

    • 8 6

    • Tylko Częstochowa sie zadecydowała na to dofinansowanie z Hiszpanii (1)

      I zobacz co tam się dzieje. Tylko jeden producent był gotowy by zrobić im autobusy, potem producent padł, z serwisem mają problem, jeden wóz im spłonął jako nówka, inne się psują mega często. Ciekawe kiedy je po prostu zezłomują, pewnie jak koszty napraw tych unikatow przekroczą nominalnie to dofinansowanie.

      • 2 2

      • wiesz co - gdyby ktos mi dał samochód za darmo

        to jednak bym go wziął, nawet jesli po paru latach miałbym go zezłomować

        ale widać szczurek i UM jest bogaty, z naszej kieszeni

        • 1 0

  • A ja jestem ciekawy,,,, (3)

    kiedy ogłoszą utylizacja akumulatorów z owych autobusów i jaki będzie jej koszt.

    • 26 6

    • Każdy kupi te akumulatory z pocałowaniem ręki (1)

      są idealne to tworzenia banków energii, nawet jeżeli nie nadają się już do pracy w pojeździe

      • 2 2

      • To bedom farmy akumulatorowe w Kolbudach? Ja tam na razie widze tylko kurze.

        • 2 1

    • Nie twa sprawa Janusz...

      • 5 5

  • Wolę trolejbusy

    ...i słupki w mieście

    • 10 3

  • Najważniejsza jest wygoda, żeby było gdzie usiąść

    I mieć miejsce na nogi, bo nie każdy ma 1.50 w kapeluszu, że się wszędzie zmieści

    • 9 1

  • Gratulacje

    Będziecie mieli w Gdyni SOR-y. Czeski sprzęt.

    • 4 7

  • No fajno!

    a drogi już wyremontowane w tej Gdynia macie?

    • 13 4

  • Czyżby powrót Solarisa do PKA? Zresztą dla mnie to mogłyby wrócić jelczedesy. Pamiętam te wieczorne przejazdzki smidowicza na 150 po przejściu ze 190... To już nie wroci.

    • 7 4

  • Trzeba wybrac dobrze.

    I tak żeby się nie psuło cały czas. Czyli zagraniczne.

    • 13 14

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane