• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
Skopiowano

PKM odejdzie od czerwonych wiat? Wizje nowych przystanków

Michał Brancewicz
29 czerwca 2022, godz. 16:00 
Opinie (140)
Pierwszą nagrodę w kwocie 7 tys. zł za pracę "Przesiądź się na kulturę" otrzymały Patrycja Stawska i Małgorzata Maina. Pierwszą nagrodę w kwocie 7 tys. zł za pracę "Przesiądź się na kulturę" otrzymały Patrycja Stawska i Małgorzata Maina.

Charakterystyczne, czerwone wiaty, które widać z daleka, są jednym z najbardziej rozpoznawalnych elementów linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Podczas planowanej rozbudowy PKM na południe, nowe przystanki będą prawdopodobnie inne. Jakie, tego nie wiadomo, na razie swoje pomysły zaprezentowali studenci.



PKM Południe powinna mieć przystanki:

- Od czerwonych wiat nie odchodzimy, tylko PKM Południe nie ma być wierną kalką pierwszej PKM, bo powstanie w zupełnie innych realiach - wyjaśnia Tomasz Konopacki, rzecznik spółki Pomorska Kolej Metropolitalna. - Tam my się musimy zmieścić pomiędzy istniejącą już zabudową, a przy pierwszej PKM to wokół niej powstają obecnie osiedla. Oczywiście chcemy dalej nawiązywać do pierwszych wiat.
Na razie z tym wyzwaniem zmierzyli się studenci. Ocenianych było 18 prac biorących udział w konkursie "Kolej na południe", organizowanym przez PKM SA i Uczelnie Fahrenheita.

Przyznano trzy nagrody i pięć wyróżnień. Autorzy trzech najlepiej ocenionych projektów otrzymali nagrody finansowe o łącznej wartości 15 tys. zł ufundowane przez PKM SA.

Pierwsza nagroda


  • Pierwszą nagrodę w kwocie 7 tys. zł za pracę "Przesiądź się na kulturę" otrzymały Patrycja Stawska i Małgorzata Maina.

Pierwszą nagrodę w kwocie 7 tys. zł za pracę "Przesiądź się na kulturę" otrzymały Patrycja StawskaMałgorzata Maina w uznaniu za śmiałe, całościowe, rozwiązanie wielkomiejskie łączące przystanek z bogatym programem funkcjonalnym i efektownie rozwiązaną przestrzenią publiczną.


Druga nagroda



Druga nagroda i 5 tys. zł przypadła Urszuli CałusińskiejKlaudii Chorobińskiej. Nagrodzona praca pt. "Połączenie" została wyróżniona za rozwiązanie urbanistyczne łączące izolowane obecnie części dzielnicy za pomocą parkowej przestrzeni publicznej oraz wykazanie potencjału rozwiązania komunikacyjnego kołowego.


Trzecia nagroda



Trzecia nagroda w kwocie 3 tys. zł trafiła do Ludmiły MatsisovichMarty Kloch. Projekt "Żółta wstążka" został doceniony za konsekwentną spójną realizację zamysłu przestrzennego łączącego różne części dzielnicy oraz zachowanie zielonego charakteru miejsca.


W drugim etapie konkursu na bazie ośmiu wybranych projektów studenci będą przygotowywać szczegółowe koncepcje innowacyjnych rozwiązań środowiskowych, społecznych i gospodarczych wzmacniających atrakcyjność kolei pasażerskiej dla użytkowników.

- Kiedy pomysły naszych studentów architektury połączymy z pomysłami i kompetencjami studentów Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego i Uniwersytetu Gdańskiego, jestem przekonana, że powstaną innowacyjne, kreatywne rozwiązania, uwzględniające szereg aspektów społecznych, ekologicznych czy prozdrowotnych, które zaprojektowane teraz, będą sprawdzały się również za kilkanaście czy kilkadziesiąt lat - podsumowała prof. Lucyna Nyka, dziekan Wydziału Architektury PG.
Oczywiście studenckie wizje nie są projektami przeznaczonymi do realizacji. Niewykluczone jednak, że staną się inspiracją dla przyszłych projektantów linii PKM Południe.

Dodatkowy przystanek na trasie PKM Południe



Wyróżnione prace


Pierwsze wyróżnienie
Natalia Buć i Milena Mroch, praca pt. "Równowaga" - za powściągliwość ingerencji w przestrzeń, uzyskanie zielonej przestrzeni w trudnej lokalizacji komunikacyjnej. Natalia Buć i Milena Mroch, praca pt. "Równowaga" - za powściągliwość ingerencji w przestrzeń, uzyskanie zielonej przestrzeni w trudnej lokalizacji komunikacyjnej.

Drugie wyróżnienie
Anna Pliszka i Agnieszka Kowalik, praca pt. "Kolej na relację z południem" - za nawiązanie do istniejących elementów tworzących identyfikację wizualną istniejących przystanków PKM i realność adaptacji w innych lokalizacjach. Anna Pliszka i Agnieszka Kowalik, praca pt. "Kolej na relację z południem" - za nawiązanie do istniejących elementów tworzących identyfikację wizualną istniejących przystanków PKM i realność adaptacji w innych lokalizacjach.

Trzecie Wyróżnienie
Robert Maskos i Jelizawieta Miakotina, praca pt. "Nowe centrum Orunii Górnej" - za odwagę w kreowaniu wielkomiejskiego, wielopoziomowego węzła komunikacyjnego, z funkcją kulturową, integrującą społeczność. Robert Maskos i Jelizawieta Miakotina, praca pt. "Nowe centrum Orunii Górnej" - za odwagę w kreowaniu wielkomiejskiego, wielopoziomowego węzła komunikacyjnego, z funkcją kulturową, integrującą społeczność.

Czwarte wyróżnienie
Dominika Wodeńko i Sylwester Witczak, praca pt. "Latający dywan" - za ciekawą formę, rozwiązania przestrzenne i proponowane rozwiązania proekologiczne, a także atrakcyjność przekazu rysunkowego. Dominika Wodeńko i Sylwester Witczak, praca pt. "Latający dywan" - za ciekawą formę, rozwiązania przestrzenne i proponowane rozwiązania proekologiczne, a także atrakcyjność przekazu rysunkowego.

Piąte wyróżnienie
Joanna Kreft i Julia Lebioda, praca pt. "Fuzja" - za interesujące rozwiązania funkcjonalne i realne powiązanie kondygnacji nadziemnych z podziemnymi. Joanna Kreft i Julia Lebioda, praca pt. "Fuzja" - za interesujące rozwiązania funkcjonalne i realne powiązanie kondygnacji nadziemnych z podziemnymi.


O PKM Południe:


To zakrojony na szeroką skalę projekt rozbudowy linii kolejowej na południe Gdańska i dalej m.in. do Pruszcza oraz Kolbud.

W pierwszym etapie, do 2030 roku, powstać ma siedmiokilometrowy odcinek od przystanku SKM Śródmieście do węzła przesiadkowego w Kowalach. Na trasie powstanie sześć przystanków.

Do końca 2023 roku trwać będą prace nad studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym, które da odpowiedz, czy można tę inwestycję na tym terenie w ogóle zrealizować.

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (140)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.