• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pas startowy na Zaspie wielkim placem budowy. Gdańsk prezentuje projekt planu

Krzysztof Koprowski
28 lipca 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowi deweloperzy będą budować na pasie startowym

W środku wakacji do publicznego wglądu wyłożono budzący ogromne emocje projekt planu zagospodarowania dla dawnego pasa startowego na ZaspieMapka. Dokument daje dużą swobodę deweloperowi w kształtowaniu przyszłej zabudowy mieszkaniowo-usługowej o wysokości do 55 m (18 kondygnacji), w ramach której powstanie ok. 1,1 tys. mieszkań. Dyskusja publiczna odbędzie się 11 sierpnia.




Czy dyskusje nad planami zagospodarowania powinny odbywać się w lipcu i sierpniu?

Wyłożenie do publicznego wglądu projektu planu zagospodarowania przestrzennego "Zaspa Młyniec - południowa część dawnego pasa startowego przy al. Jana Pawła II", obejmującego obszar od ul. Hynka aż do kładki nad al. Rzeczypospolitej, to końcowy etap prac planistycznych dla tego rejonu miasta.

Wcześniej, w kwietniu 2018 r., zmieniono studium zagospodarowania, w którym pas startowy został wyłączony z obszaru dominacji funkcji usługowej w ramach Centralnego Pasa Usługowego.

O takie zmiany zabiegał deweloper - Spravia (wcześniej pod nazwą Budimex Nieruchomości), który w 2015 r. przejął ten teren od niemieckiej spółki za 11 mln euro, a kilka miesięcy później rozstrzygnął konkurs architektoniczno-urbanistyczny na kształt zabudowy.

Bieżące prace nad planami zagospodarowania w Trójmieście


  • Obecnie na dawnym pasie startowym stoją dwa wieżowce dewelopera Spravia (dawniej pod nazwą Budimex Nieruchomości).
  • Obecnie na dawnym pasie startowym stoją dwa wieżowce dewelopera Spravia (dawniej pod nazwą Budimex Nieruchomości).
  • Obecnie na dawnym pasie startowym stoją dwa wieżowce dewelopera Spravia (dawniej pod nazwą Budimex Nieruchomości).

Nowy plan zagospodarowania niezbędny dla budowy osiedla



Dzisiaj na pasie startowym od strony ul. Hynka stoją już dwa ok. 55-metrowe wieżowce mieszkalne z handlowo-usługowym przyziemiem. Kolejne budynki będą częściowo przeznaczone pod mieszkania na wynajem.

Realizację następnych etapów osiedla utrudnia obowiązujący plan zagospodarowania z 2004 r., dopuszczający wysoką zabudowę tylko na 5 proc. powierzchni terenu, a ponadto dalej w stronę kładki ograniczający jej wysokość do 15 m. W obowiązującym planie istnieje też nakaz realizacji usług i handlu o powierzchni minimum 50 tys. m kw., czyli więcej niż np. Galeria Bałtycka we WrzeszczuMapka (ok. 45 tys. m kw.).

Zapisy procedowanego nowego planu zagospodarowania przestrzennego w znacznym stopniu znoszą te ograniczenia:
  • na całym terenie dopuszczona jest funkcja mieszkaniowa, a lokale usługowe obowiązkowe są wyłącznie w parterach na odcinku kościół - kładka,
  • minimalna powierzchnia usług nie jest zdefiniowana poza wskazaniem jej lokalizacji w budynkach,
  • wysokość zabudowy do 55 m (18 kondygnacji) jest dopuszczona na całej długości działki wzdłuż ul. Hynka,
  • w drugiej linii zabudowy od ul. Hynka, w stronę kładki maksymalna wysokość obniżona zostaje do 15 m (5 kondygnacji), a następnie od rejonu kościoła ponownie wzrasta do 20-23 m (6-7 kond.), by osiągnąć 40 m (13 kond.) w sąsiedztwie kładki.

  • Zwycięska koncepcja architektoniczno-urbanistyczna pracowni Kwadrat (z Gdyni) we współpracy z Wolski Architekci (Sopot).
  • Zwycięska koncepcja architektoniczno-urbanistyczna pracowni Kwadrat (z Gdyni) we współpracy z Wolski Architekci (Sopot).
  • Zwycięska koncepcja architektoniczno-urbanistyczna pracowni Kwadrat (z Gdyni) we współpracy z Wolski Architekci (Sopot).
  • Zwycięska koncepcja architektoniczno-urbanistyczna pracowni Kwadrat (z Gdyni) we współpracy z Wolski Architekci (Sopot).

Duża swoboda dla dewelopera w kształtowaniu przestrzeni



Warto odnotować także, że w toku sporządzania projektu planu wykonano kolejny ukłon w stronę dewelopera i w sposób bardzo liberalny dopuszczono realizację 55-metrowców bez wskazywania sposobu ich sytuowania na działce, a także zasad budowy wokół chodników (w tym minimalnych szerokości) czy zakazu lokalizacji parkingów od frontu.

Efekty takiego podejścia planistycznego widać już w pierwszym etapie inwestycji, gdzie dla pieszych pozostawiono wąski przesmyk wzdłuż wejść do sklepów i podwyższonych względem chodnika miejsc postojowych.

W projekcie planu zrezygnowano także ze wskazywania obowiązkowych przejść pomiędzy budynkami na rzecz sprecyzowania jedynie miejsc wejścia i wyjścia z terenu. Kwestię "rozprowadzenia" ruchu pieszego po działce wokół wieżowców pozostawiono deweloperowi.

  • Nowa przestrzeń publiczna w obrębie zbudowanych wieżowców.
  • Nowa przestrzeń publiczna w obrębie zbudowanych wieżowców.
  • Nowa przestrzeń publiczna w obrębie zbudowanych wieżowców.
  • Nowa przestrzeń publiczna w obrębie zbudowanych wieżowców.
  • Wieżowce od strony ul. Hynka.
  • Wieżowce od strony ul. Hynka.

Wielkopowierzchniowy handel i obowiązkowe usługi społeczne



Na wniosek dewelopera przywrócono możliwość realizacji wielkopowierzchniowego handlu, lecz ograniczonego do powierzchni sprzedaży 17 tys. m kw. To skala galerii handlowej Madison w centrum GdańskaMapka.

W zakresie usług obowiązkowe jest ponadto zarezerwowanie powierzchni 500 m kw. pod tzw. usługi społeczne np. przedszkole, dom sąsiedzki, dom kultury czy placówkę pomocy społecznej. Kwestia organizacji i funkcjonowania (w tym finansowania) leży po stronie dewelopera. Spełnienie tego kryterium może nastąpić np. poprzez wynajem przestrzeni usługowej prywatnemu przedszkolu.

Ogólnodostępny plac w centralnej części pasa startowego



Nowością względem obowiązującego planu jest ogólnodostępny plac w centralnym punkcie pasa startowego - na wysokości charakterystycznego odgięcia bryły budynku Jana Pawła II 4Mapka, przez który będzie przechodziło się do istniejącego pasażu handlowego i bibliotekiMapka po przeciwnej stronie pasa startowego. Plac ten pojawił się wcześniej w zwycięskiej koncepcji architektoniczno-urbanistycznej.

Dodatkowy plac przewidziano na zapleczu wieżowców, przez który w zamyśle urbanistów przechodzić się będzie w kierunku niższej zabudowy.

Na wysokości charakterystycznego odgięcia istniejącej zabudowy i pasażu handlowego powstanie ogólnodostępny plac pomiędzy nowymi budynkami osiedla. Na wysokości charakterystycznego odgięcia istniejącej zabudowy i pasażu handlowego powstanie ogólnodostępny plac pomiędzy nowymi budynkami osiedla.

Dojście do przychodni i poprzeczna droga przez pas



W projekcie planu wskazano obowiązkowe połączenie piesze na wysokości przychodni zdrowia (ul. Startowa 1Mapka) oraz drogowe (z obustronnymi chodnikami) pomiędzy dwiema stronami dawnego pasa startowego w pobliżu kościoła - pozwoli to na bezpośredni przejazd z ul. PilotówMapka do Dywizjonu 303Mapka.

Od strony ul. Dywizjonu 303 obsługa komunikacyjna przewidziana jest przez ciąg pieszo-jezdny w przebiegu zbliżonym do jezdni wykorzystywanej w przeszłości do prowadzenia ruchu w stronę al. Rzeczypospolitej.

Rozbudowa al. Jana Pawła II do czterech pasów do 2040 r.



Istniejąca al. Jana Pawła II znajduje się wprawdzie poza granicami projektu planu, jednak w analizie oddziaływania na środowisko możemy znaleźć informacje o docelowej rozbudowie do czterech pasów ruchu (po dwa w każdą stronę).

Plan zagospodarowania nie precyzuje w żaden sposób terminów realizacji, jednak dla potrzeb prognozy oddziaływania na środowisko przyjęto rok 2040 jako horyzont czasowy realizacji pełnego układu drogowego w tej części miasta (w tym Drogi Czerwonej wzdłuż torów kolejowych).

Dawna jezdnia al. Jana Pawła II  w stronę al. Rzeczypospolitej. W przebiegu zbliżonym do niej przewidziano nowy ciąg pieszo-jezdny. Dawna jezdnia al. Jana Pawła II  w stronę al. Rzeczypospolitej. W przebiegu zbliżonym do niej przewidziano nowy ciąg pieszo-jezdny.

Bez wydzielonych terenów zieleni urządzonej



Pod względem zieleni nie zostały wydzielone żadne obszary w formie parku czy skweru. Realizacja tej funkcji będzie odbywała się wyłącznie poprzez ogólnikowe zapisy dotyczące:
  • maksymalnej powierzchni zabudowy - 35 proc. (przy ul. Hynka) oraz 65 proc. na pozostałym obszarze,
  • minimalnej powierzchni biologicznie czynnej (np. trawnika z drzewami) - 25 proc.,
  • przydomowej zieleni rekreacyjnej (np. placu zabaw bez obowiązku udostępnienia osobom postronnym spoza osiedla) o powierzchni min. 0,3 m kw. na każdy 1 m kw. powierzchni mieszkań,
  • wspomniane już ogólnodostępne place miejskie między budynkami.

Szpalery wzdłuż ulic, plac i dojście do przychodni bez drzew



W projekcie planu wskazano obowiązek utworzenia szpalerów drzew wzdłuż ciągu pieszo-jezdnego po stronie ul. Dywizjonu 303 oraz wzdłuż łącznika drogowego Startowa - Dywizjonu 303.

Warto odnotować, że obowiązkowego szpaleru drzew nie wskazano na placu w centralnej części pasa startowego ani też na łączniku pieszym prowadzącym do przychodni.

Czytaj też:

Na Hucisku stanęły donice, ale będą posadzone drzewa



Wytyczne Gdańskiego Standardu Ulicy Miejskiej dla poszerzonej al. Jana Pawła II. Wytyczne Gdańskiego Standardu Ulicy Miejskiej dla poszerzonej al. Jana Pawła II.

Nowe zapisy dot. Gdańskiego Standardu Ulicy Miejskiej



W projekcie planu pojawiły się nowe zapisy dotyczące wytycznych do Koncepcji Programowo-Przestrzennych nowych ulic. To efekt przyjętego w grudniu 2020 r. Gdańskiego Standardu Ulicy Miejskiej.

Wskazanie ich dopiero w uzasadnieniu projektu uchwały może być jednak niezwykle trudne w egzekucji w toku realizacji docelowego układu drogowego.

Dla poszerzonej al. Jana Pawła II (jak już wspomniano, poza granicami planu) przewidziano cztery pasy ruchu po 3 m szerokości każdy, obustronne 2,5-metrowe drogi rowerowe, obustronne szpalery drzew i chodniki o szerokości od 2,17 m do 3 m (poszerzone o kolejne 2 m przed lokalami usługowymi).

Dla łącznika drogowego Startowa - Dywizjonu 303 jako pożądaną formę wskazano dwa pasy ruchu po 2,5 m szerokości każdy, obustronne szpalery drzew oraz obustronne chodniki szerokości 3 m. Ruch rowerów na tym krótkim odcinku będzie odbywał się po jezdni.

Wytyczne Gdańskiego Standardu Ulicy Miejskiej łącznika drogowego Pilotów - Dywizjonu 303. Wytyczne Gdańskiego Standardu Ulicy Miejskiej łącznika drogowego Pilotów - Dywizjonu 303.

Dyskusja publiczna 11 sierpnia po wcześniejszej rejestracji



Projekt planu zagospodarowania wraz z prognozą oddziaływania na środowisko dostępny jest na stronie internetowej Biura Rozwoju Gdańska.

Dyskusję publiczną przewidziano 11 sierpnia 2021 r. o godz. 17:00. Odbędzie się ona w formie zdalnej z wykorzystaniem platformy Webex Events, wymagającej wcześniej rejestracji na wydarzenie (szczegóły również na stronie BRG).

Prezydent miasta i radni zdecydują o losach planu dla Zaspy



Uwagi do obu dokumentów w formie pisemnej można składać pocztą tradycyjną lub e-mailem na adresy Biura Rozwoju Gdańska w terminie do 30 sierpnia 2021 r.

Następnie zostaną one rozpatrzone przez prezydent miasta, która zdecyduje o ich uwzględnieniu (wówczas powtórzona zostanie procedura wyłożenia projektu planu z naniesionymi poprawkami) lub odrzuceniu i skierowaniu dokumentu na sesję Rady Miasta Gdańska (tutaj nad ostatecznym przyjęciem bądź odrzuceniem głosować będą radni).

Czytaj też:

[Artykuł z 2016 r.] System planowania przestrzennego w Polsce



Zrywanie płyt z dawnego pasa startowego w 2019 r.



Nieruchomości Mapa inwestycji

Mapa inwestycji

Zależy ci na lokalizacji? Sprawdź na naszej mapie inwestycji mieszkaniowych i biurowych, gdzie aktualnie w sprzedaży są nieruchomości z rynku pierwotnego.

Inwestycje

Zaspa VVita

Zaspa VVita

Spravia

Gdańsk Zaspa, ul. Jana Pawła II Mapa

31 do 105 m2
Powierzchnia
zakończona
Realizacja

Miejsca

Opinie (804) ponad 10 zablokowanych

  • co by nie gadać ale za komuny jednak plan przestrzenny miał sens (8)

    wprawdzie powciskali tysiące ludzi do mieszkanek z płyty ale jak się wychodziło na zewnątrz to przestrzeń była, dzieciaki miały gdzie biegać, na spacer też było gdzie iść... Zaspa miała swój urok i przestrzeń... teraz zaleją całe osiedle do końca betonem... za 5 lat jak przyjdą upały ludzie będą padali jak muchy a sieci energetyczne będą się paliły jak knoty kiedy co zamożniejsi odpalą klimę w mieszkaniu... nie wiecie w co się pakujecie...

    • 141 8

    • No więc walcz człowieku o godność Zaspy - bo może jeśli zauważymy że na Zaspie się udało - to uda się także na innych osiedlach w całej Polsce. A tak to jak zwykle narzekanie na ekranie ale nie bunt wobec złych działań Rady Miasta i braku wizji urbanistycznej przy i tak już ciasnej urbanistyce terenu dzielnic - to jest właśnie przyczyna niezadowolenia wielu dzielnic miejskich - krytyka wobec władz miasta, krytyka zarządu transportu miejskiego nie potrafiącego sobie poradzić z nadmiarem albo niedomiarem pasażerów, problemy powodziowe, problemy retencyjne, nadmiar ruchu samochodowego w mieście. Brak sprzątania budynków przy rozbudowanej aglomeracji budynków. Czy ma być u nas jak w Łodzi czy Warszawie gdzie samochody stoją w korkach przy wylotówkach po parę godzin ???

      • 0 0

    • (4)

      Jasne - i tak budowali, że do najbliższego przystanku czy sklepu miałeś kilometr lub więcej.

      • 2 13

      • (3)

        Gdzie tak niby? Przystanki różnych środków komunikacji z każdej strony. Pojedź sobie na jakieś kapitalistyczne osiedle- bez chodnik,a kilkanaście minut piechotą do autobusu, jeżdzącego co pół godziny (południowe osiedla Gdańska).

        • 12 1

        • (2)

          Te osiedla są dobrze skomunikowane na skutek wieloletnich działań miasta. Pierwotnie to było wygwizdowo z nielicznymi sklepami i szczątkową komunikacją miejską.
          To właśnie urbanistom PRL-u - zapatrzonym ślepo w modernizm - zawdzięczamy chaos przestrzenny w Gdańsku.

          • 1 10

          • Chcesz mi powiedzieć, że Zaspa nie miała od początku komunikacji?

            Linia skm istniała tam chyba jeszcze przed budową osiedla, tramwaje od kiedy tam mieszkam (a mam 40 lat i od początku na zaspie) były na wiadukcie + 2 autobusy - 124 do Wrzeszcza i 127 do Oliwy. Na tamte czasy to wystarczało. A to, że miasto się rozrosło, to niestety ale wiąże się też z koniecznością uruchamiania nowych linii. Poza tym, do 89 roku wszystko było centralnie sterowane i rozdzielane z góry, więc to nie żadne wysiłki miasta. Miasto co najwyżej zgłaszało zapotrzebowanie, a kasę na to dawała centrala. Tak było w PRL.

            • 5 0

          • Nie do końca tak było. Osiedle przy SKM, zaraz pociągnęli tramwaj od pętli przy Kościuszki. Za mostem tramwaje przy Grunwaldzkiej, jakaś linia autbusowa się pojawiła. Ale fakt- komuniakacja autobusowa długo nie domagała, ulic w zasadzie nie było. Za to SKM jeździła co 6 minut, poza szczytem co 12 minut, 3 składy... Dziś nieosiągalny poziom.

            • 7 0

    • Nieśmiało przypomnę (1)

      że tam był niedawno betonowy pas po horyzont. Beto zerwali i pobudują normalne osiedle z alejkami, sklepami, drzewami, ławkami i jak widzę jakimś sporym placem po środku. Ja bym to nazwał postępem w stosunku do tego co było. Ale co kto woli, co kto woli.

      • 1 7

      • Nie normalne osiedle, a gęste, deweloperskie. W tym właśnie problem i stąd protesty.

        • 5 0

  • PARK i tylko PARK - żadnych budynków

    Który uratuje Zaspę przed powodzią i betonozą Gdańska

    • 0 0

  • Skandal, najgęściej zamieszkała dzielnica Gdańska

    Skandal, najgęściej zamieszkała dzielnica Gdańska zostanie przez to sparaliżowana komunikacyjnie, miały powstać 3 niskie bloki co już i tak by utrudniło parkowanie i komunikację, ale jak widać przekręty są na każdym kroku i powstaną kolejne wielkie wieżowce... Gdzie parkingi? Gdzie tereny zielone? Przecież tak gęsto napchali tych budynków że już w ogóle nie będzie gdzie zaparkować nie mówiąc o wyjeździe z osiedla

    • 1 0

  • a kto wcześniej oddał teren niemcom?!

    • 1 0

  • Drzewa sadzić a nie budować i budować (20)

    Znowu w Gdańsku nowe osiedle i budynki, czy to takie ciekawe? Może w końcu Gdańsk pochwaliłby się nowym parkiem, zielenią posadzoną na osiedlach, drzewami. Przed moim blokiem wycięto były sad i postawiono bloki a można było zrobić piękny park dla rodzin z dziećmi.

    • 380 65

    • Przecież trzeba zapchać każdą dziurę niedługo to będą tylko same mury.

      • 0 0

    • Trzeba było kupić sad i zrobić park.

      ALe oczywiście chcesz decydować kto i co ma robić ze swoim terenem.

      • 0 0

    • Park by się nadał i drzewa (4)

      Dokładnie ten teren by się fantastyczne nadawał jakieś fontanny itd itp ale nie trzeba zawalić wszystko betonem burżuje złodzieje pseudo-biznesmeni wykupią po kilka mieszkań z tych budynków i będą wynajmować a ludziki będą ciężki szmal płacić masakra...

      • 43 14

      • niedługo to potrwa (1)

        W gdansku jest już od groma mieszkań pod wynajem. Samo w sobie Trójmiasto nawet w sezonie nie jest aż tak atrakcyjne, żeby wszystkie te mieszkania zostały wynajęte i biznes się kręcił. Bańka w końcu pęknie, czego wszystkim deweloperom i powaznym biznesmenom z całego serca życzę. Szkoda, że nierentowne bloki nie tak łatwo usunąć i będą szpecić miasto prezez najbliższe dekady

        • 6 5

        • kup zrób park...

          )

          • 1 0

      • Racja, Zaspa byłaby pięknym parkiem. (1)

        Ale musieli zalać wszystko betonem i postawić jakieś szkarady z wielkiej płyty...

        Zawsze można je zburzyć :)

        • 23 17

        • Zapraszam na spacer po Zaspie, pokażesz mi ten beton. A potem ja chętnie przejdę się z Tobą po Twojej dzielnicy, porównamy sobie.

          • 16 3

    • kur*a (3)

      i z tymi parkami wszędzie za każdym razem

      Całkiem niedaleko drugi największy park w Gdańsko o powierzchni 25ha

      Park im. Jana Pawła II park na obszarze gdańskiego osiedla Zaspa, pomiędzy dawnym pasem startowym lotniska Gdańsk-Wrzeszcz (obecnie al. Jana Pawła II), al. Rzeczypospolitej a dzielnicą Przymorze Wielkie. Powierzchnia parku wynosi 25,1 ha, jest to drugi pod względem powierzchni park Gdańska (po parku im. Ronalda Reagana).

      • 8 9

      • Święta racja (1)

        Na co komu te parki, palmiarnie, tereny zielone. Wszystko należy zlikwidować, drzewa usunąć, trawę zaorać i tereny oddać developerom. Ile takich 18-piętrowych szaf można by postawić na terenie parku oliwskiego. 25 ha to też niezły teren pod zabudowę. Aleja Jana Pawła II dwupasmowa? Po co? Kolejna ściema. Skoro ul. Obrońców Wybrzeża planuje się zawęzić do jednego pasa. No i Park Regana oraz cały pas nadmorski. Zabudować budynkami z widokiem na zatokę. Jaka kasa wpłynie.

        • 1 1

        • tam był betonowy pas startowy, kto mówi o likwidowaniu parków?

          wpisz sobie w google Plaza Mayor i zobacz jak wygląda miasto

          • 0 0

      • Psychoza parkowa

        Dokładnie., wszędzie parki, a między budynkami potężne przestrzenie. Ale wincyj wincyj. to się przeprowadź jeden z drugim na wieś

        • 6 10

    • Paweł

      Beton na betonie plus jeszcze wycinka lasu nadmorskiego, a poźniej szok że w Gdańsku powodzie są.

      • 3 1

    • Sadzić drzewa!!!!Gdańsk to beton (2)

      Jaka władza takie miasto czyli beton ...beton i jeszcze raz beton wszechobecny ...Tam powinien powstać piękny park .
      Najlepiej każdy kawałek zieleni ,wolny plac zabudować !to chore !!!!!Nie można godzić się na coś takiego.

      • 6 6

      • wyprowadz sie z miasta (1)

        kto ci broni?

        • 1 4

        • zamknij buzię

          kto ci broni?

          • 0 0

    • Dajcie już spokój z tymi parkami

      Akurat na zaspie więcej parków niż w Oliwie.

      • 4 4

    • Urbanista

      A ludzie gdzie będą mieszkać? W drzewach?
      To jest miasto, a parków mamy dużo!

      • 4 8

    • (1)

      Przecież tam był sam beton! Teraz chociaż wybudują parę bloków to i będą tereny zielone!

      • 9 13

      • Wlasnie to mogloby byc pare blokow. A bedzie patozajezdnia, sznury z praniem miedzy blokami na 16 pietrze.

        • 5 5

    • Czyli miasto ma wydac zamiast zarobic? :) Zeby tak sie dzialo, potrzebne jest odpowiednie prawo, normy nakazujace zachowanie x terenow zielonych na powierzchni y...

      • 9 8

  • (59)

    Rozumiem, ze w brzeznie dla plażowiczów z tych 1100 mieszkań zostaną wybudowane nowe parkingi, żebym w końcu mógł po pracy zaparkowac na swojej ulicy? Czy nikt nie widzi tego problemu?? Te nowe osiedla zwalają sie na plażę na równi z turystami, a parkingów dla nich nie ma.

    • 322 61

    • masz komunikacje miejska janusz

      nie musisz wszedzie swoim passatem 30 eltnim jezdzic. dzieki temu zmniejszysz korki abys nie płakal ja kzawsze w innycj komnetarzach z tego samego adresu IP ze zakorokowane wszystko i maisto nic nei robu. ty te kork irobisz janusz

      • 0 0

    • Parkometry postawią.

      I "problem rozwiązany".

      • 1 0

    • slowo kluczowe: twoja ulica (23)

      ktora nie jest w najmniejsyzm stopniu twoja, nie masz wiekszych praw do parkowania na niej, niz inni mieszkancy miasta. Tylko prywatne miejsce ci to gwarantuje

      • 54 23

      • Pomija też fakt, że grunty spoldzielnia dostała (17)

        po preferencyjnej cenie.

        • 24 15

        • Puknij sie w leb jak nie znasz kto i ile tu przytulil do kieszeni. I to dobrze sie puknij w leb i czytaj ponizej (6)

          Lotnisko, jak wszystkie lotniska w kraju bylo po 2 wojnie swiatowej panstwowe.
          Zostala powolana spolka na ktora panstwo przenioslo prawa wlasnosci. Nastepnie spolka ta sprzedala grunt dla firmy Niemieckiej.
          Niemcy po 10latach (aby byc pewnym ze w razie W wszystko sie przedawnilo) sprzedali grunt dla Budimexu za 11mln Euro. Obecnie Budimex sprzedal to dalej dla Szwedow i obecnie jest tylko budowniczym tego co zechca Szwedzi a oni chca tu budowac 1100 mieszkan pod wynajem. Wiec gdzie kto tu co dostal??? A owszem, osoby zwiazane z przeniesieniem wlasnosci na 1sza firme to juz inna opowiesc i dodam ze firma ta zniknela z rynku zaraz po sprzedazy gruntu dla NIemcow i kasa sie rozplynala.

          • 8 4

          • na 1sza firme to juz inna opowiesc"

            muszę sprostować - wojewoda Płażyński sprzedał Niemcom, i gdzieś zginęły mu dokumenty i nie wiedział komu? A wcześniej sp.Pas, która nabrała w sposób podstępy inwestor gdzie gwarantem transakcji był prezyd. m. Gdańska - jako dysponent mieniem skarbu państwa. I tak wyrolowali z oszczędności także mnie.
            Taki to był polski biznes

            • 0 0

          • (1)

            Pisząc "sprzedał dla" od razu wiadomo żeś wsiur z Podlasia a nie żaden Gdańszczanin. Pewnie głosowałeś na Brauna nie?

            • 0 0

            • Ja jestem od urodzenia Gdańszczaninem i głosowałem na Brauna.

              Nie będę głosować na obecny stan utrzymujący się od dwudziestukilku lat. Gdańsk potrzebuje zmian w urzędzie, przewietrzenia i rozbicia kliki z układami a nie sycylijskiej stagnacji.

              • 2 1

          • Piotr co ty gadasz

            • 0 0

          • (1)

            KTOS musial powolac ta pierwsza spolke, nie mozna rozplynac sie w powietrzu

            • 3 2

            • doczytaj kto powolal:)

              • 2 1

        • (7)

          To czy cena byla preferencyjna, czy nie nie ma znaczenia, bo kiedy dochodzi do uszkodzenia chodnika spoldzielnia naprawia to z funduszu remontowego, na ktory zrzucaja sie mieszkancy. Gdzie tu sprawiedliwosc? Droga jest wspolna i to niby przywilej, ze mieszkaniec ma gdzie zaparkowac, a chodnik mimo, ze prywatny i konserwowany z kasy mieszkancow rowniez?

          • 21 4

          • To, ze cena byla preferencyjna, zawsze ma znaczenie. Wyrobilem sobie o Tobie niepochlebne zdanie. (2)

            • 1 1

            • (1)

              Musiała taka być, bo wykup gruntów był masowy, pod wiekszoscią bloków spółdzielni. To nie były pojedyncze oferty, a wiadomo, że jeśli kupujesz coś hurtem to dostajesz preferencyjne warunki. Wczesniej mielismy do czynienia z patologią, w której prywatne bloki z lokalami własnościowymi stały na terenie należącym do miasta. Miasto mogłoby odsprzedać ziemie jakiemuś developerowi i co wtedy? Masowe wysiedlenia?? Bardzo dobrze, że ta sprawa została uregulowana.

              • 3 1

              • No nie do końca,

                bo w cenę tego metra wliczona jest droga, chodnik i inna infrastruktura, za którą spółdzielcy musieli zapłacić aprioli i dalej płacą za eksploatacje i utrzymanie np.terenów zielonych. A dzisiaj np. SM"Rozstaje" wycina drzewa i krzewy a na tablicach informacyjnych biadoli, że miasto za każde wycięte przez nich drzewo karze im dosadzać 4 -ry nowe. Tylko jakoś nigdzie nie spotkałem w okolicy nowych nasadzeń. Może miasto nakazało dosadzić drzewa gdzieś na prywatnych miejscach osłaniających działki i parcele urzędników lub władze spółdzielcze??

                • 0 0

          • (3)

            Uważasz, że utrzymanie chodników na nowych osiedlach należy do miasta?
            Przykładowo teren Awiatora jest ogólnodostępny, ale utrzymanie należy do wspólnot czterech budynków, wchodzących w skład osiedla.

            • 14 2

            • (2)

              Jedyne co uważam to to, ze wprowadzona powinna zostac strefa platnego parkowania. Nikt nikomu niczego nie zaluje, dopoki nie utrudnia to zycia mieszkancom, bo to oni odpowiadaja za utrzymanie prawie wszystkiego wokół tej drogi. Ot co.

              • 14 9

              • Nie dla strefy! Rozsprzedac miejsca parkingooe dla mieszkancow niech kazdy postawi slupek i finiti

                NIe wiem skad sie biora milosnicy strefy, jak ludzie maja biznes w strefie to i tak przyjada i zajma miejsca i tak przyjada, Koniec Kropka

                • 4 8

              • Na jednym tracimy, na innym zyskujemy

                Podałem przykład Awiatora, bo akurat jestem mieszkańcem tego osiedla. Przed budynkami mamy zlokalizowane parkingi ogólnodostępne, które są wykorzystywane nie tylko przez mieszkańców naszych wspólnot, mimo że to my ponosimy koszty ich utrzymania. Pewnie czułbym z tego powodu większy dyskomfort, gdybym nie miał miejsca parkingowego w garażu podziemnym. Jest jeszcze jeden pocieszający dla nas fakt. Nasze osiedle graniczy z dużym parkiem Jana Pawła II, który możemy praktycznie traktować jak park nasz, osiedlowy, mimo,że utrzymanie tak dużego terenu zieleni praktycznie nie kosztuje nas nic więcej, poza wnoszone do kasy miasta podatki od nieruchomości.

                • 6 6

        • to nigdy nie były grunty żadnej spółdzielni

          • 12 1

        • Ten grunt , niby" fakt" to jaka spódzielnia dostała ?pas startowy nigdy nie należał do żadnej spódzielni.

          • 10 2

      • (4)

        Wprowadzą długo zapowiadaną spp to się skończy ten cyrk. Nie może być tak, żeby mieszkancy danego osiedla nie mieli gdzie parkowac, bo przyjezdni zawalają wszystkie miejsca. Tam tylko ta ulica nalezy do miasta, nawet chodniki wzdłuż niej są prywatne, bo nakazali nam wykupić grunty.

        • 10 11

        • Skoro grunty są Wasze, to zróbcie na nich prywatne parkingi i po sprawie... (3)

          • 11 5

          • Mozemy zrobic, ale na terenie bylego pasa nie bedzie ogolnych miejsc. Przyjedziesz do kolegi co bedzie mieszkal tam (1)

            I co zrobisz? Zaparkujesz auto na terenie spoldzielni mieszkaniowej, ktorej teraz proponujesz aby wybudowala. OK wybuduje to nie problem, ale wtedy trzeba tam na kazdym miejscu slupki postawic i tylko dla mieszkancow osiedla! A ty jak przyjedziesz do kolegi to zaparkuj sobie na parkingu nadmorkim, zaplac i przyjdz sobie w 17minut jak ktos to napisal do kolegi,

            • 9 1

            • Nie przyjade. Nikt do Was nie przyjedzie.

              • 0 1

          • Grunt przed blokiem jest szerokosci chodnika. Mam pecha, ze mieszkam przy ulicy. Przy kazdym innym bloku jest albo szlaban, albo zakaz wjazdu dla przyjezdnych.

            • 0 8

    • Miasta to nie obchodzi, bo budowali by tyle parkingów i osiedli

      • 0 0

    • Z pasu startowego do plaży jest 17 minut spacerem. (8)

      • 35 18

      • (7)

        Niektorzy 300 m do sklepu muszą przejechac samochodem, a co dopiero 17 minut piechotą...

        • 53 9

        • hehe grubasy (3)

          • 13 8

          • Otyłość to największa choroba wpływająca na śmiertelność ludzki. Proponuję paszporty BMI, gdzie po przekroczeniu byłby zakaz kupowania słodyczy, fast foodów i nakaz aktywności fizycznej. Jak to opaska na ramie, zwolnienie z pracy i ostracyzm.

            • 1 2

          • Niekoniecznie (1)

            Są osoby, które z przyczyn zdrowotnych nie mogą dużo chodzić

            • 15 19

            • Zawsze sie jakis zdrowotny odezwie, a choc faktycznie kilku takich istnieje, reszta to lenie.

              • 9 2

        • Polemizowalbym czy z Hynka na plaze jest 17minut?!? (2)

          • 16 5

          • Jak sie sprezysz, to dobrniesz do ranczo, ktorego nie ma. Kolejne 10 minut tzw. (przez opasow) pałerłokin i jestes :)

            Chociaz chyba nawet do ranczo nie ma szans w 17 minut :)

            • 5 0

          • Jeżi z psem sąsiada, to możliwe :)

            • 6 1

    • napewno nie

      • 0 0

    • To po co

      W Brzeźnie budować dalej...dochodzi beton, spaliny z aut, korki a ubywa zieleni. Przybywa hałasu, ścisku...Czy ktoś coś mówił o projekcie przywrócenia świetności uzdrowisku? Hevelianum? Brawa za odwagę zatem w otoczeniu blokowisk już niedługo....

      • 2 0

    • (6)

      Może zabroń budować osiedla za obwodnicą? Oni to dopiero przyjeżdżają i stają Ci pod klatką żeby się po plażingować ;)

      • 7 5

      • (5)

        Opcje są dwie: albo zrobią kilkupiętrowy parking, albo strefe płatnego parkowania ze zniżką dla mieszkańców. Inaczej wszystkie ulice w Brzeźnie będą zastawiane dzień w dzień na amen. Pas startowy to jedno, rozrasta się też osiedle "Zajezdnia wrzeszcz" poza tym wyburzyli starą "Balladynę" i postawili kolejne osiedle, do tego dostawili Baltic Towers, jeszcze oprócz tego na Gdańskiej za Biedronką buduje się kolejne osiedle.Nowych parkingów nie widać, a zaludnienie Brzeźna wzrasta. Wprowadzasz się nad morze po to, żeby korzystać z jego uroków to chyba zrozumiałe.

        • 2 4

        • Oto cala taktyka patodeweloperki w naszym Palermo (3)

          chodzi o wyszarpanie na maksa gruntow na dolnym tarasie ,gdzie jeszcze Niemcy zbudowali infrastrukture (transport publiczny,tramwaje,drogi,,szkoly,przedszkola,szpitale itp).Wtrynic gdzie sie da nowe osiedla iapartamentowce.Na podworkach,w parkach,na pasie starowym,na nabrzezu portowym.Gdziekolwiek,byleby podczepic sie pod infrastrukture .Nic nie inwestowac w otoczenie-a kase za metr kw. przytulic jak na Manhattanie.Ekonomia polskiego zlodzieja.Tylko,ze mieszkancy tych starych rejonow Gdanska obciazani sa takim coraz wiekszym balastem,smrodem,tlokiem,nawet nie maja gdzie zaparkowac,znika im zielen miejska,zycie staje sie ciezkie.Na ich koszt dorabiaja sie cwani urzednicy w zmowie z patodeweloperka.

          • 16 5

          • No fajnie. (1)

            Miasto próbuje rozbudowywać infrastrukturę. I co? Mamy protesty że tramwaj będzie jechał przez Wrzeszcz...

            • 2 9

            • Bo to d**ilna, bandycka trasa!

              • 2 1

          • i o to właśnie chodzi

            miasta w Polsce należą do najmniej zagęszczonych na świecie, a istniejącą infrastrukturę trzeba wykorzystać na maksa. Dlaczego miasto ma płacić za nową infrastrukturę na obrzeżach gdy są wolne tereny w środku miasta? Przecież wtedy płacimy wszyscy, za nowe drogi, szkoły, transport publiczny. Jeśli chcesz mieć las za oknem, to zamieszkaj na wsi. Mieszkanie w mieście ma swoje ograniczenia i trzeba się z tym pogodzić. Nie można mieć ciastka i zjeść ciastka.

            • 6 8

        • Żadne parkingi, żadne opłaty. Zakaz wjazdu i tyle.

          • 0 2

    • Nie musisz jeździć autem

      Jeśli przeszkadza cj brak parkingów przesiądź się na taksówkę

      • 3 8

    • (6)

      Jeśli w srodku miasta chcesz miec samochod, bedziesz musial sobie poszukac platnego miejsca postojowego lub nabyc garaz. Tak to dziala na swiecie.

      • 11 7

      • (4)

        Bardzo chętnie wykupie abonament jeżeli utworzą SPP, o której już wiele razy była mowa. Żaden problem. Chopdzi o to, żeby władze miasta w końcu zaczęły robić cokolwiek w kwestii poprawy sytuacji, bo narazie na obiecankach się kończy, a osiedla wyrastają jak grzyby po deszczu.

        • 4 5

        • Wykupisz abonament jeżeli będzie w wysokości rynkowej, a nie dotowanej? (1)

          Bo za 5% opłaty każdy by chciał parkować...

          • 10 3

          • Sęk w tym, że nie każdy mieszka w tym miejscu i nie każdy płaci za utrzymanie tego, co jest wzdłuż tej drogi, bo to należy do mieszkańców, dlatego mieszkancy w miejscu swojego zamieszkania muszą mieć pewne przywileje, wynikające chociażby z ich wkładu w utrzymanie prywatnych częsci wspólnej infrastruktury. Proste.

            • 3 6

        • ale dlaczego miasto ma obchodzić twój prywatny samochód? (1)

          czy jak mi się telewizor popsuje to też mam iść do miasta żeby mi ten problem rozwiązało?

          no ludzie. nie ma nic bardziej roszczeniowego niż kierowca

          • 6 7

          • No tak, bo w tym kraju jedyny przywilej to płacenie za wszystko,jedyne co do Ciebie należy to oplaty i utrzymanie okolicy( tj koszenie trawy, odśnieżanie zimą, czy zamiatanie chodnika, bo to wszystko z kasy spoldzielni), cała reszta jest wspólna Jesli mieszkancy nie powinni miec przywilejow na swojej ulicy w dodatku pod swoim blokiem to przyjezdni powinni lewitować nad prywatnymi chodnikami, a śmieci wyrzucać sobie do bagażnika, bo na tej ulicy nie ma nawet miejskiego śmietnika.

            • 4 1

      • Niby jakim swiecie? Powiedzial ten co byl na swiecie, chyba palcem na mapie byles a nie na swiecie.

        • 2 4

    • Wystarczy ścieżka rowerowa (3)

      I parking dla rowerow

      • 3 5

      • (2)

        Ta i codzienne śmiganie rowerem do pracy na Łostowicach. Jazda samochodem nawet w korkach- 20-40 min max. Podróż tramwajem+ przesiadki autobusowe ponad godzina+ niespodziewane awarie i inne. Nie daj Boże pracę w sobotę, mój rekordowy czas powrotu z Łostowic to 1godzina 50 min. Taki jest powód posiadania samochodu. Niedługo nawet tramwaj do Brzeźna nie dojedzie, bo bedą remontować Hallera. Jedynie samochodem można bezproblemowo to wszystko ominąć i nie cackać się z jakimiś zastępczymi liniami autobusowymi.

        • 6 7

        • Kurdę, ludzie to jednak potrafią śmigać tymi samochodami... (1)

          20-40 min to się spędza na AK przed skręceniem w Łostowicką :D

          • 6 3

          • Zależy o której wyjedziesz ok 13 przeważnie just bez większych zatorów.

            • 4 2

    • Brzeźno, z wyłączeniem mieszkańców, powinno być strefą zamkniętą dla samochodów! (1)

      • 19 15

      • czemu "z wyłączeniem mieszkańców"?

        Brzeźno powinno być strefą zamkniętą dla samochodów, kropka. Zieleń zamiast asfaltu.

        • 8 6

  • Wszędzie wieżowce!

    Więcej mieszkań! Wyciąć wszystkie drzewa, wszystko zabudować, resztę zabetonować! Świetny plan..

    • 0 0

  • był sobie plan zagospodarowania terenów lotniska rok 1969-itd

    Wspaniała przestrzeń do rekreacji, festynów, zawodów latawców, ćwiczeń z jazdy samochodem i wszelkiej rozrywki. Dojazd kolejką, tramwajem, autobusem i samochodem. Na wszystko było miejsce wymarzone. Odkładano realizację pomysłu......dziś wiemy kto trzymał teren i dla kogo.

    • 0 1

  • horror urbanstyczny

    setki nowych mieszkan i drogi bez modernizacji to gwarantowane korki przez caly dzien. czas sie pakowac i wynosci z zaspy

    • 1 1

  • Rak na tkance spółdzielni mieszkaniowej Młyniec (4)

    Nowi mieszkańcy będą za darmo korzystać z terenów wspólnych spółdzielni. Przychodnia już zapchana, a co to będzie później. Szkoły to samo. Brak słów dla tej patologii w mieście przy uchwalaniu planów zagospodarowania przestrzennego.

    • 31 4

    • NIe zauważyłem tłoku w szkołach podstawowych na Zaspie

      jest raczej mniej klas niż więcej.

      • 0 0

    • (2)

      To wasza wspaniała spółdzielnia finansuje również przychodnie i szkoły?

      • 4 7

      • Włącz myślenie! (1)

        Młyniec został zaprojektowany tak aby mieszkańcy mieli dostęp do wspólnych przestrzeni, do komunikacji, do przychodni, do szkół. Gdzie w nowym Pato planie są przychodnie, szkoły, place zabaw, boiska??

        • 8 2

        • Na młńcu. Parkingi też na młyńcu.

          Patologia!

          • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane