- 1 Wypadek i blokada obwodnicy. W akcji LPR (220 opinii)
- 2 Co się wydarzyło na lotnisku z piątku na sobotę (152 opinie)
- 3 Napad na bank miał być żartem (131 opinii)
- 4 W majówkę ruszają linie sezonowe (42 opinie)
- 5 Rozporządzenie ws. zakazu wstępu do lasów (159 opinii)
- 6 2,5 roku więzienia dla rosyjskiego szpiega (97 opinii)
Pas startowy na Zaspie wielkim placem budowy. Gdańsk prezentuje projekt planu
W środku wakacji do publicznego wglądu wyłożono budzący ogromne emocje projekt planu zagospodarowania dla dawnego pasa startowego na Zaspie. Dokument daje dużą swobodę deweloperowi w kształtowaniu przyszłej zabudowy mieszkaniowo-usługowej o wysokości do 55 m (18 kondygnacji), w ramach której powstanie ok. 1,1 tys. mieszkań. Dyskusja publiczna odbędzie się 11 sierpnia.
- Nowy plan zagospodarowania niezbędny dla budowy osiedla
- Duża swoboda dla dewelopera w kształtowaniu przestrzeni
- Wielkopowierzchniowy handel i obowiązkowe usługi społeczne
- Ogólnodostępny plac w centralnej części pasa startowego
- Dojście do przychodni i poprzeczna droga przez pas
- Rozbudowa al. Jana Pawła II do czterech pasów do 2040 r.
- Bez wydzielonych terenów zieleni urządzonej
- Szpalery wzdłuż ulic, plac i dojście do przychodni bez drzew
- Nowe zapisy dot. Gdańskiego Standardu Ulicy Miejskiej
- Dyskusja publiczna 11 sierpnia po wcześniejszej rejestracji
- Prezydent miasta i radni zdecydują o losach planu dla Zaspy
Wcześniej, w kwietniu 2018 r., zmieniono studium zagospodarowania, w którym pas startowy został wyłączony z obszaru dominacji funkcji usługowej w ramach Centralnego Pasa Usługowego.
O takie zmiany zabiegał deweloper - Spravia (wcześniej pod nazwą Budimex Nieruchomości), który w 2015 r. przejął ten teren od niemieckiej spółki za 11 mln euro, a kilka miesięcy później rozstrzygnął konkurs architektoniczno-urbanistyczny na kształt zabudowy.
Bieżące prace nad planami zagospodarowania w Trójmieście
Nowy plan zagospodarowania niezbędny dla budowy osiedla
Dzisiaj na pasie startowym od strony ul. Hynka stoją już dwa ok. 55-metrowe wieżowce mieszkalne z handlowo-usługowym przyziemiem. Kolejne budynki będą częściowo przeznaczone pod mieszkania na wynajem.
Realizację następnych etapów osiedla utrudnia obowiązujący plan zagospodarowania z 2004 r., dopuszczający wysoką zabudowę tylko na 5 proc. powierzchni terenu, a ponadto dalej w stronę kładki ograniczający jej wysokość do 15 m. W obowiązującym planie istnieje też nakaz realizacji usług i handlu o powierzchni minimum 50 tys. m kw., czyli więcej niż np. Galeria Bałtycka we Wrzeszczu (ok. 45 tys. m kw.).
Zapisy procedowanego nowego planu zagospodarowania przestrzennego w znacznym stopniu znoszą te ograniczenia:
- na całym terenie dopuszczona jest funkcja mieszkaniowa, a lokale usługowe obowiązkowe są wyłącznie w parterach na odcinku kościół - kładka,
- minimalna powierzchnia usług nie jest zdefiniowana poza wskazaniem jej lokalizacji w budynkach,
- wysokość zabudowy do 55 m (18 kondygnacji) jest dopuszczona na całej długości działki wzdłuż ul. Hynka,
- w drugiej linii zabudowy od ul. Hynka, w stronę kładki maksymalna wysokość obniżona zostaje do 15 m (5 kondygnacji), a następnie od rejonu kościoła ponownie wzrasta do 20-23 m (6-7 kond.), by osiągnąć 40 m (13 kond.) w sąsiedztwie kładki.
Duża swoboda dla dewelopera w kształtowaniu przestrzeni
Warto odnotować także, że w toku sporządzania projektu planu wykonano kolejny ukłon w stronę dewelopera i w sposób bardzo liberalny dopuszczono realizację 55-metrowców bez wskazywania sposobu ich sytuowania na działce, a także zasad budowy wokół chodników (w tym minimalnych szerokości) czy zakazu lokalizacji parkingów od frontu.
Efekty takiego podejścia planistycznego widać już w pierwszym etapie inwestycji, gdzie dla pieszych pozostawiono wąski przesmyk wzdłuż wejść do sklepów i podwyższonych względem chodnika miejsc postojowych.
W projekcie planu zrezygnowano także ze wskazywania obowiązkowych przejść pomiędzy budynkami na rzecz sprecyzowania jedynie miejsc wejścia i wyjścia z terenu. Kwestię "rozprowadzenia" ruchu pieszego po działce wokół wieżowców pozostawiono deweloperowi.
Wielkopowierzchniowy handel i obowiązkowe usługi społeczne
Na wniosek dewelopera przywrócono możliwość realizacji wielkopowierzchniowego handlu, lecz ograniczonego do powierzchni sprzedaży 17 tys. m kw. To skala galerii handlowej Madison w centrum Gdańska.
W zakresie usług obowiązkowe jest ponadto zarezerwowanie powierzchni 500 m kw. pod tzw. usługi społeczne np. przedszkole, dom sąsiedzki, dom kultury czy placówkę pomocy społecznej. Kwestia organizacji i funkcjonowania (w tym finansowania) leży po stronie dewelopera. Spełnienie tego kryterium może nastąpić np. poprzez wynajem przestrzeni usługowej prywatnemu przedszkolu.
Ogólnodostępny plac w centralnej części pasa startowego
Nowością względem obowiązującego planu jest ogólnodostępny plac w centralnym punkcie pasa startowego - na wysokości charakterystycznego odgięcia bryły budynku Jana Pawła II 4, przez który będzie przechodziło się do istniejącego pasażu handlowego i biblioteki po przeciwnej stronie pasa startowego. Plac ten pojawił się wcześniej w zwycięskiej koncepcji architektoniczno-urbanistycznej.
Dodatkowy plac przewidziano na zapleczu wieżowców, przez który w zamyśle urbanistów przechodzić się będzie w kierunku niższej zabudowy.
Dojście do przychodni i poprzeczna droga przez pas
W projekcie planu wskazano obowiązkowe połączenie piesze na wysokości przychodni zdrowia (ul. Startowa 1) oraz drogowe (z obustronnymi chodnikami) pomiędzy dwiema stronami dawnego pasa startowego w pobliżu kościoła - pozwoli to na bezpośredni przejazd z ul. Pilotów do Dywizjonu 303.
Od strony ul. Dywizjonu 303 obsługa komunikacyjna przewidziana jest przez ciąg pieszo-jezdny w przebiegu zbliżonym do jezdni wykorzystywanej w przeszłości do prowadzenia ruchu w stronę al. Rzeczypospolitej.
Rozbudowa al. Jana Pawła II do czterech pasów do 2040 r.
Istniejąca al. Jana Pawła II znajduje się wprawdzie poza granicami projektu planu, jednak w analizie oddziaływania na środowisko możemy znaleźć informacje o docelowej rozbudowie do czterech pasów ruchu (po dwa w każdą stronę).
Plan zagospodarowania nie precyzuje w żaden sposób terminów realizacji, jednak dla potrzeb prognozy oddziaływania na środowisko przyjęto rok 2040 jako horyzont czasowy realizacji pełnego układu drogowego w tej części miasta (w tym Drogi Czerwonej wzdłuż torów kolejowych).
Bez wydzielonych terenów zieleni urządzonej
Pod względem zieleni nie zostały wydzielone żadne obszary w formie parku czy skweru. Realizacja tej funkcji będzie odbywała się wyłącznie poprzez ogólnikowe zapisy dotyczące:
- maksymalnej powierzchni zabudowy - 35 proc. (przy ul. Hynka) oraz 65 proc. na pozostałym obszarze,
- minimalnej powierzchni biologicznie czynnej (np. trawnika z drzewami) - 25 proc.,
- przydomowej zieleni rekreacyjnej (np. placu zabaw bez obowiązku udostępnienia osobom postronnym spoza osiedla) o powierzchni min. 0,3 m kw. na każdy 1 m kw. powierzchni mieszkań,
- wspomniane już ogólnodostępne place miejskie między budynkami.
Szpalery wzdłuż ulic, plac i dojście do przychodni bez drzew
W projekcie planu wskazano obowiązek utworzenia szpalerów drzew wzdłuż ciągu pieszo-jezdnego po stronie ul. Dywizjonu 303 oraz wzdłuż łącznika drogowego Startowa - Dywizjonu 303.
Warto odnotować, że obowiązkowego szpaleru drzew nie wskazano na placu w centralnej części pasa startowego ani też na łączniku pieszym prowadzącym do przychodni.
Czytaj też:
Na Hucisku stanęły donice, ale będą posadzone drzewa
Nowe zapisy dot. Gdańskiego Standardu Ulicy Miejskiej
W projekcie planu pojawiły się nowe zapisy dotyczące wytycznych do Koncepcji Programowo-Przestrzennych nowych ulic. To efekt przyjętego w grudniu 2020 r. Gdańskiego Standardu Ulicy Miejskiej.
Wskazanie ich dopiero w uzasadnieniu projektu uchwały może być jednak niezwykle trudne w egzekucji w toku realizacji docelowego układu drogowego.
Dla poszerzonej al. Jana Pawła II (jak już wspomniano, poza granicami planu) przewidziano cztery pasy ruchu po 3 m szerokości każdy, obustronne 2,5-metrowe drogi rowerowe, obustronne szpalery drzew i chodniki o szerokości od 2,17 m do 3 m (poszerzone o kolejne 2 m przed lokalami usługowymi).
Dla łącznika drogowego Startowa - Dywizjonu 303 jako pożądaną formę wskazano dwa pasy ruchu po 2,5 m szerokości każdy, obustronne szpalery drzew oraz obustronne chodniki szerokości 3 m. Ruch rowerów na tym krótkim odcinku będzie odbywał się po jezdni.
Dyskusja publiczna 11 sierpnia po wcześniejszej rejestracji
Projekt planu zagospodarowania wraz z prognozą oddziaływania na środowisko dostępny jest na stronie internetowej Biura Rozwoju Gdańska.
Dyskusję publiczną przewidziano 11 sierpnia 2021 r. o godz. 17:00. Odbędzie się ona w formie zdalnej z wykorzystaniem platformy Webex Events, wymagającej wcześniej rejestracji na wydarzenie (szczegóły również na stronie BRG).
Prezydent miasta i radni zdecydują o losach planu dla Zaspy
Uwagi do obu dokumentów w formie pisemnej można składać pocztą tradycyjną lub e-mailem na adresy Biura Rozwoju Gdańska w terminie do 30 sierpnia 2021 r.
Następnie zostaną one rozpatrzone przez prezydent miasta, która zdecyduje o ich uwzględnieniu (wówczas powtórzona zostanie procedura wyłożenia projektu planu z naniesionymi poprawkami) lub odrzuceniu i skierowaniu dokumentu na sesję Rady Miasta Gdańska (tutaj nad ostatecznym przyjęciem bądź odrzuceniem głosować będą radni).
Czytaj też:
[Artykuł z 2016 r.] System planowania przestrzennego w Polsce
Zrywanie płyt z dawnego pasa startowego w 2019 r.
Mapa inwestycji
Zależy ci na lokalizacji? Sprawdź na naszej mapie inwestycji mieszkaniowych i biurowych, gdzie aktualnie w sprzedaży są nieruchomości z rynku pierwotnego.
Inwestycje
Miejsca
Opinie (804) ponad 10 zablokowanych
-
2021-07-30 11:58
Serdczny urząd
Trochę przesada. Teren rzeczywiście można zabudować, bo średnio tam wygląda, ale zaburzenie całego układu osiedla i te 18 pięter to trochę dużo. Na szczęście mamy fantastyczny urząd, jak wnioskowałem o warunki zabudowy trochę poniżej 50% działki to nie bo pani wyszło trochę ponad 30% maksymalnie. A wiadomo zasada dobrego sąsiedztwa obowiązuje. Widocznie nie wszędzie skoro dla dewelopera ustanowili plan zagospodarowania przestrzennego nawet na 65% zabudowy i dużo wyższe budynki niż znajdujące się obok z każdej strony. Na pewno wszyscy okoliczni mieszkańcy na to liczyli i są zadowoleni.
- 1 0
-
2021-07-30 19:40
Wszyscy tak narzekają, a jak przychodzą wybory to wszyscy i tak głosują Olę developerke...a później lament,
- 1 0
-
2021-07-30 22:02
horror urbanstyczny
setki nowych mieszkan i drogi bez modernizacji to gwarantowane korki przez caly dzien. czas sie pakowac i wynosci z zaspy
- 1 1
-
2021-07-30 22:53
był sobie plan zagospodarowania terenów lotniska rok 1969-itd
Wspaniała przestrzeń do rekreacji, festynów, zawodów latawców, ćwiczeń z jazdy samochodem i wszelkiej rozrywki. Dojazd kolejką, tramwajem, autobusem i samochodem. Na wszystko było miejsce wymarzone. Odkładano realizację pomysłu......dziś wiemy kto trzymał teren i dla kogo.
- 0 1
-
2021-07-31 19:09
Wszędzie wieżowce!
Więcej mieszkań! Wyciąć wszystkie drzewa, wszystko zabudować, resztę zabetonować! Świetny plan..
- 0 0
-
2021-08-02 17:09
a kto wcześniej oddał teren niemcom?!
- 1 0
-
2021-08-04 13:28
Skandal, najgęściej zamieszkała dzielnica Gdańska
Skandal, najgęściej zamieszkała dzielnica Gdańska zostanie przez to sparaliżowana komunikacyjnie, miały powstać 3 niskie bloki co już i tak by utrudniło parkowanie i komunikację, ale jak widać przekręty są na każdym kroku i powstaną kolejne wielkie wieżowce... Gdzie parkingi? Gdzie tereny zielone? Przecież tak gęsto napchali tych budynków że już w ogóle nie będzie gdzie zaparkować nie mówiąc o wyjeździe z osiedla
- 1 0
-
2021-08-04 18:51
PARK i tylko PARK - żadnych budynków
Który uratuje Zaspę przed powodzią i betonozą Gdańska
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.