- 1 Od soboty spore utrudnienia na A1 (17 opinii)
- 2 Całe Trójmiasto w strefie zakażenia ASF (234 opinie)
- 3 Po 80 latach dzwony wróciły do Gdańska (130 opinii)
- 4 Z Sopotu na fotel wiceprezydenta Krakowa (47 opinii)
- 5 Szukają szczątków legionisty na Westerplatte (34 opinie)
- 6 Lewica chce walczyć o krótszy tydzień pracy (183 opinie)
Pas startowy na Zaspie wielkim placem budowy. Gdańsk prezentuje projekt planu
W środku wakacji do publicznego wglądu wyłożono budzący ogromne emocje projekt planu zagospodarowania dla dawnego pasa startowego na Zaspie. Dokument daje dużą swobodę deweloperowi w kształtowaniu przyszłej zabudowy mieszkaniowo-usługowej o wysokości do 55 m (18 kondygnacji), w ramach której powstanie ok. 1,1 tys. mieszkań. Dyskusja publiczna odbędzie się 11 sierpnia.
- Nowy plan zagospodarowania niezbędny dla budowy osiedla
- Duża swoboda dla dewelopera w kształtowaniu przestrzeni
- Wielkopowierzchniowy handel i obowiązkowe usługi społeczne
- Ogólnodostępny plac w centralnej części pasa startowego
- Dojście do przychodni i poprzeczna droga przez pas
- Rozbudowa al. Jana Pawła II do czterech pasów do 2040 r.
- Bez wydzielonych terenów zieleni urządzonej
- Szpalery wzdłuż ulic, plac i dojście do przychodni bez drzew
- Nowe zapisy dot. Gdańskiego Standardu Ulicy Miejskiej
- Dyskusja publiczna 11 sierpnia po wcześniejszej rejestracji
- Prezydent miasta i radni zdecydują o losach planu dla Zaspy
Wcześniej, w kwietniu 2018 r., zmieniono studium zagospodarowania, w którym pas startowy został wyłączony z obszaru dominacji funkcji usługowej w ramach Centralnego Pasa Usługowego.
O takie zmiany zabiegał deweloper - Spravia (wcześniej pod nazwą Budimex Nieruchomości), który w 2015 r. przejął ten teren od niemieckiej spółki za 11 mln euro, a kilka miesięcy później rozstrzygnął konkurs architektoniczno-urbanistyczny na kształt zabudowy.
Bieżące prace nad planami zagospodarowania w Trójmieście
Nowy plan zagospodarowania niezbędny dla budowy osiedla
Dzisiaj na pasie startowym od strony ul. Hynka stoją już dwa ok. 55-metrowe wieżowce mieszkalne z handlowo-usługowym przyziemiem. Kolejne budynki będą częściowo przeznaczone pod mieszkania na wynajem.
Realizację następnych etapów osiedla utrudnia obowiązujący plan zagospodarowania z 2004 r., dopuszczający wysoką zabudowę tylko na 5 proc. powierzchni terenu, a ponadto dalej w stronę kładki ograniczający jej wysokość do 15 m. W obowiązującym planie istnieje też nakaz realizacji usług i handlu o powierzchni minimum 50 tys. m kw., czyli więcej niż np. Galeria Bałtycka we Wrzeszczu (ok. 45 tys. m kw.).
Zapisy procedowanego nowego planu zagospodarowania przestrzennego w znacznym stopniu znoszą te ograniczenia:
- na całym terenie dopuszczona jest funkcja mieszkaniowa, a lokale usługowe obowiązkowe są wyłącznie w parterach na odcinku kościół - kładka,
- minimalna powierzchnia usług nie jest zdefiniowana poza wskazaniem jej lokalizacji w budynkach,
- wysokość zabudowy do 55 m (18 kondygnacji) jest dopuszczona na całej długości działki wzdłuż ul. Hynka,
- w drugiej linii zabudowy od ul. Hynka, w stronę kładki maksymalna wysokość obniżona zostaje do 15 m (5 kondygnacji), a następnie od rejonu kościoła ponownie wzrasta do 20-23 m (6-7 kond.), by osiągnąć 40 m (13 kond.) w sąsiedztwie kładki.
Duża swoboda dla dewelopera w kształtowaniu przestrzeni
Warto odnotować także, że w toku sporządzania projektu planu wykonano kolejny ukłon w stronę dewelopera i w sposób bardzo liberalny dopuszczono realizację 55-metrowców bez wskazywania sposobu ich sytuowania na działce, a także zasad budowy wokół chodników (w tym minimalnych szerokości) czy zakazu lokalizacji parkingów od frontu.
Efekty takiego podejścia planistycznego widać już w pierwszym etapie inwestycji, gdzie dla pieszych pozostawiono wąski przesmyk wzdłuż wejść do sklepów i podwyższonych względem chodnika miejsc postojowych.
W projekcie planu zrezygnowano także ze wskazywania obowiązkowych przejść pomiędzy budynkami na rzecz sprecyzowania jedynie miejsc wejścia i wyjścia z terenu. Kwestię "rozprowadzenia" ruchu pieszego po działce wokół wieżowców pozostawiono deweloperowi.
Wielkopowierzchniowy handel i obowiązkowe usługi społeczne
Na wniosek dewelopera przywrócono możliwość realizacji wielkopowierzchniowego handlu, lecz ograniczonego do powierzchni sprzedaży 17 tys. m kw. To skala galerii handlowej Madison w centrum Gdańska.
W zakresie usług obowiązkowe jest ponadto zarezerwowanie powierzchni 500 m kw. pod tzw. usługi społeczne np. przedszkole, dom sąsiedzki, dom kultury czy placówkę pomocy społecznej. Kwestia organizacji i funkcjonowania (w tym finansowania) leży po stronie dewelopera. Spełnienie tego kryterium może nastąpić np. poprzez wynajem przestrzeni usługowej prywatnemu przedszkolu.
Ogólnodostępny plac w centralnej części pasa startowego
Nowością względem obowiązującego planu jest ogólnodostępny plac w centralnym punkcie pasa startowego - na wysokości charakterystycznego odgięcia bryły budynku Jana Pawła II 4, przez który będzie przechodziło się do istniejącego pasażu handlowego i biblioteki po przeciwnej stronie pasa startowego. Plac ten pojawił się wcześniej w zwycięskiej koncepcji architektoniczno-urbanistycznej.
Dodatkowy plac przewidziano na zapleczu wieżowców, przez który w zamyśle urbanistów przechodzić się będzie w kierunku niższej zabudowy.
Dojście do przychodni i poprzeczna droga przez pas
W projekcie planu wskazano obowiązkowe połączenie piesze na wysokości przychodni zdrowia (ul. Startowa 1) oraz drogowe (z obustronnymi chodnikami) pomiędzy dwiema stronami dawnego pasa startowego w pobliżu kościoła - pozwoli to na bezpośredni przejazd z ul. Pilotów do Dywizjonu 303.
Od strony ul. Dywizjonu 303 obsługa komunikacyjna przewidziana jest przez ciąg pieszo-jezdny w przebiegu zbliżonym do jezdni wykorzystywanej w przeszłości do prowadzenia ruchu w stronę al. Rzeczypospolitej.
Rozbudowa al. Jana Pawła II do czterech pasów do 2040 r.
Istniejąca al. Jana Pawła II znajduje się wprawdzie poza granicami projektu planu, jednak w analizie oddziaływania na środowisko możemy znaleźć informacje o docelowej rozbudowie do czterech pasów ruchu (po dwa w każdą stronę).
Plan zagospodarowania nie precyzuje w żaden sposób terminów realizacji, jednak dla potrzeb prognozy oddziaływania na środowisko przyjęto rok 2040 jako horyzont czasowy realizacji pełnego układu drogowego w tej części miasta (w tym Drogi Czerwonej wzdłuż torów kolejowych).
Bez wydzielonych terenów zieleni urządzonej
Pod względem zieleni nie zostały wydzielone żadne obszary w formie parku czy skweru. Realizacja tej funkcji będzie odbywała się wyłącznie poprzez ogólnikowe zapisy dotyczące:
- maksymalnej powierzchni zabudowy - 35 proc. (przy ul. Hynka) oraz 65 proc. na pozostałym obszarze,
- minimalnej powierzchni biologicznie czynnej (np. trawnika z drzewami) - 25 proc.,
- przydomowej zieleni rekreacyjnej (np. placu zabaw bez obowiązku udostępnienia osobom postronnym spoza osiedla) o powierzchni min. 0,3 m kw. na każdy 1 m kw. powierzchni mieszkań,
- wspomniane już ogólnodostępne place miejskie między budynkami.
Szpalery wzdłuż ulic, plac i dojście do przychodni bez drzew
W projekcie planu wskazano obowiązek utworzenia szpalerów drzew wzdłuż ciągu pieszo-jezdnego po stronie ul. Dywizjonu 303 oraz wzdłuż łącznika drogowego Startowa - Dywizjonu 303.
Warto odnotować, że obowiązkowego szpaleru drzew nie wskazano na placu w centralnej części pasa startowego ani też na łączniku pieszym prowadzącym do przychodni.
Czytaj też:
Na Hucisku stanęły donice, ale będą posadzone drzewa
Nowe zapisy dot. Gdańskiego Standardu Ulicy Miejskiej
W projekcie planu pojawiły się nowe zapisy dotyczące wytycznych do Koncepcji Programowo-Przestrzennych nowych ulic. To efekt przyjętego w grudniu 2020 r. Gdańskiego Standardu Ulicy Miejskiej.
Wskazanie ich dopiero w uzasadnieniu projektu uchwały może być jednak niezwykle trudne w egzekucji w toku realizacji docelowego układu drogowego.
Dla poszerzonej al. Jana Pawła II (jak już wspomniano, poza granicami planu) przewidziano cztery pasy ruchu po 3 m szerokości każdy, obustronne 2,5-metrowe drogi rowerowe, obustronne szpalery drzew i chodniki o szerokości od 2,17 m do 3 m (poszerzone o kolejne 2 m przed lokalami usługowymi).
Dla łącznika drogowego Startowa - Dywizjonu 303 jako pożądaną formę wskazano dwa pasy ruchu po 2,5 m szerokości każdy, obustronne szpalery drzew oraz obustronne chodniki szerokości 3 m. Ruch rowerów na tym krótkim odcinku będzie odbywał się po jezdni.
Dyskusja publiczna 11 sierpnia po wcześniejszej rejestracji
Projekt planu zagospodarowania wraz z prognozą oddziaływania na środowisko dostępny jest na stronie internetowej Biura Rozwoju Gdańska.
Dyskusję publiczną przewidziano 11 sierpnia 2021 r. o godz. 17:00. Odbędzie się ona w formie zdalnej z wykorzystaniem platformy Webex Events, wymagającej wcześniej rejestracji na wydarzenie (szczegóły również na stronie BRG).
Prezydent miasta i radni zdecydują o losach planu dla Zaspy
Uwagi do obu dokumentów w formie pisemnej można składać pocztą tradycyjną lub e-mailem na adresy Biura Rozwoju Gdańska w terminie do 30 sierpnia 2021 r.
Następnie zostaną one rozpatrzone przez prezydent miasta, która zdecyduje o ich uwzględnieniu (wówczas powtórzona zostanie procedura wyłożenia projektu planu z naniesionymi poprawkami) lub odrzuceniu i skierowaniu dokumentu na sesję Rady Miasta Gdańska (tutaj nad ostatecznym przyjęciem bądź odrzuceniem głosować będą radni).
Czytaj też:
[Artykuł z 2016 r.] System planowania przestrzennego w Polsce
Zrywanie płyt z dawnego pasa startowego w 2019 r.
Mapa inwestycji
Zależy ci na lokalizacji? Sprawdź na naszej mapie inwestycji mieszkaniowych i biurowych, gdzie aktualnie w sprzedaży są nieruchomości z rynku pierwotnego.
Inwestycje
Miejsca
Opinie (804) ponad 10 zablokowanych
-
2021-07-29 00:05
Park
To taki piękny teren pod nieduży park, ale NIE! BETON!
1100 mieszkań z czego pewnie grubo ponad połowa pójdzie pod wynajem. Nowa pani prezydent już pewnie liczy złotówy...! Piękny przykład wszystkiego dla Gdańska. A jak Gdańsk będzie zalewać ulewa to cóż, taki mamy klimat...- 2 1
-
2021-07-29 00:14
Deweloperzy rzadza naszym miastem...
Kiedy ta destrukcja Gdanska sie skonczy???????
- 6 0
-
2021-07-29 00:22
Gdańsk miastem tolerancji dla dewelopera
Miasto całkowicie poddało się dyktatowi deweloperów.
Wycinka lasu w Brzeźnie, wycinka drzew na działce przy Zwycięstwa, zabudowa wysoka w pasie nadmorskim, zabudowa Oliwy .. i wiele innych.
Do tego kradzież miasta. Każda inwestycja deweloperska prowadzi do zajmowania przez samochody okolicznych ulic, generowanie korków w układzie drogowym często z przed II WŚ, etc.
Zero myślenia o przyszłości. Liczy się tylko tu i teraz. Najgorszy okres Gdańska. Bezpowrotne zniszczenie wielu dzielnic. Brak jakiejkolwiek urbanistyki. A wystarczy podjechać do Berlina tak lubianego przez polityków pomorskich. Tam dominuje zabudowa niska z duża ilością zieleni i dobra komunikacja publiczna. Nawet byle lotnisko zamieniają w wielki park.- 4 0
-
2021-07-29 01:06
Tam jest niebezpiecznie (1)
Każdy z Trójmiasta od dziecka wie, że tam zostały zakopane chemikalia. Moi rodzice oponowali nawet jak chciałam kupić swego czasu mieszkanie w starych PRLowych blokach niedaleko. A budowanie domów mieszkalnych wprost na tym "składzie" to zagrożenie dla zdrowia tych ludzi, którzy tam będą mieszkać. Boże, co pieniądz potrafi zrobić z ludzi, zgroza
- 2 3
-
2021-07-29 14:07
co za bzdury, tam nie ma żadnego składu
- 2 0
-
2021-07-29 01:23
Trzeba będzie otworzyć więcej sklepów z piwem na tym osiedlu, (1)
gdyż te co już są, to popołudniami gdy zaczyna się weekend, nie dają rady z obsługą mieszkańców.
- 4 1
-
2021-07-29 10:28
To prawda na Zaspie brak sklepów zwłaszcza na Młyńcu
a te które są, jest w nich mega tłok i kolejki
- 0 0
-
2021-07-29 01:32
Słyszałem, że pracownia Kwadrat w pierwotnej wersji zaprojektowała sklep Biedronki
Podobno wycofali się z tej koncepcji po interwencji sieci Merkus, która ma sklep w pobliżu.
Jeśli to prawda to zastanawiające jest w jaki sposób Merkus tego dokonał, tzn. jakich "argumentów" użył?- 3 0
-
2021-07-29 05:10
XoXo
Najlepiej wszystko zalać betonem. Po co nam skwerki, parki?
- 1 1
-
2021-07-29 05:14
Wszystko na opak (1)
W Polsce wszystko robimy na odwrót.. Zamiast najpierw, bądź równolegle zacząć prace związane z droga to tutaj najpierw buduje się osiedla, sprowadza setki ludzi i samochodów...Kiedy już wszyscy się stłoczą zaczynają się remonty, które jeszcze bardziej wszystko komplikują. Przecież to będzie totalny paraliż.
- 0 2
-
2021-07-29 07:48
To są mieszkania inwestycyjne
one będą stały puste, to takie samo inwestowanie jak w sztabki złota, lepsze to i niech stoi puste, niż pieniądz zjada inflacja
- 0 0
-
2021-07-29 05:16
Beton (1)
Najlepiej zalać wszystko betonem, a potem w dziwnych miejscach zbiorniczki retencyjne budować. Teraz jest okazja by ten fatalny pas fajnie, zielono zagospodarować, pomyśleć o tych co już tam mieszkają Ale po co nam parki, skwerki pieniądz deweloperski najważniejszy
- 3 1
-
2021-07-29 07:05
Zaspa to jeden wielki park zieleni, więcej nie potrzeba
- 0 0
-
2021-07-29 05:34
Nie rozumiem, dlaczego w nowej Jana Pawła, nie przewidziano tramwajów łączących chociażby al. RzP z Wojska P.?
Gdańsk to jednak stan umysłu: wieśniak w drugim pokoleniu w mieście
- 4 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.