• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Deweloperzy gotowi zainwestować 900 mln zł w Nowy Port

Michał Brancewicz
16 stycznia 2024, godz. 07:00 
Opinie (274)
Mapa z podziałem na publiczne i komercyjne (na żółto) elementy, które będzie zagospodarowywał prywatny inwestor. Mapa z podziałem na publiczne i komercyjne (na żółto) elementy, które będzie zagospodarowywał prywatny inwestor.

Doraco, Cordia, MultibudDekpolemDevelia - ci deweloperzy zgłosili chęć stworzenia partnerstwa publiczno-prywatnego z miastem w celu zagospodarowania Nowego Portu. Umowa PPP powinna zostać podpisana w marcu 2025 r. Realizacja wszystkich elementów pochłonie ok. 900 mln zł i może zająć nawet 15 lat.



Uda się wyłonić prywatną firmę, która zainwestuje w Nowy Port?

Obszar inwestycyjny znajduje się w różnych częściach Nowego Portu i ma powierzchnię 13 ha, z czego 8 ha zostanie przeznaczonych na cele komercyjne.

Wybrana firma będzie musiała zrealizować szereg inwestycji tzw. celu publicznego, by móc zagospodarować pozostały obszar, z którego czerpać będzie zyski.

Miasto oczekuje w pierwszej kolejności zagospodarowania wybranych nieruchomości.



Zagospodarowanie nieruchomości na cele:

  1. mieszkaniowo-usługowe: duży kompleks usługowo-mieszkaniowy (usługi np. o profilu gastronomicznym, handlowym, medycznym), co przyczyni się do wzrostu liczby miejsc pracy,
  2. sportowo-rekreacyjne i turystyczne: np. park rekreacyjny z walorami historycznymi (Szaniec Zachodni), budowa basenu w rejonie ul. Krasickiego i Gałczyńskiego w Gdańsku,
  3. społeczne: budowa żłobka publicznego przy ul. Mylnej w Gdańsku.

Kolejnym elementem jest usprawnienie ruchu pieszego i samochodowego.

Planowane remonty ulic:

  • remont jezdni wraz z chodnikami i sieciami podziemnymi przy Przedszkolu nr 1 "Tęczowa Jedyneczka" przy ul. Władysława IV w Gdańsku,
  • modernizacja ulicy Wyzwolenia w Gdańsku,
  • przekształcenie ulicy Wyzwolenia w zielony bulwar "Zielona Wyzwolenia",
  • utwardzenie nawierzchni placu przy ul. Wyzwolenia w Gdańsku,
  • ciąg pieszy i pieszo-jezdny łączący ul. Oliwską i Na Zaspę.

W Nowy Port mają być wpompowane setki milionów prywatnych złotych. Jedną z inwestycji tzw. celu publicznego ma być stworzenie zielonego bulwaru wzdłuż ul. Wyzwolenia. W Nowy Port mają być wpompowane setki milionów prywatnych złotych. Jedną z inwestycji tzw. celu publicznego ma być stworzenie zielonego bulwaru wzdłuż ul. Wyzwolenia.

Inwestycje o wartości ponad 900 mln zł



Następna część dotyczy poprawy sytuacji socjalno-bytowej mieszkańców dzielnicy Nowy Port poprzez budowę i sprzedaż na rzecz miasta 31 wyodrębnionych mieszkań.

Przyszły inwestor ma wybudować także schronisko dla osób bezdomnych.

Do tego musi zbudować wyodrębnione lokale o innym przeznaczeniu niż mieszkalne, na potrzeby statutowe Gdańskich Nieruchomości o łącznej powierzchni nie mniejszej niż 400 m kw.

Wkład Gdańska w postaci nieruchomości gruntowych wyniesie ok. 134 mln zł (ok. 15 proc.). Na dzień podpisania umowy wartość nieruchomości zostanie zwaloryzowana, a następnie będzie waloryzowana w okresie umowy (w oparciu o ceny rynkowe - na podstawie wycen), w miarę jak inwestor będzie wykupował kolejne działki.

Szacowana wartość nakładów na cele komercyjne wynosi 778 mln zł netto (ok. 85 proc.).

Wartość inwestycji w cele publiczne ma wynieść ponad 100 mln zł.

Negocjacje potrwają 8 miesięcy



Wymienione powyżej zadania stanowią punkt wyjściowy do negocjacji, dotyczących także terminu realizacji wszystkich przedsięwzięć. Urzędnicy chcą, by podmiot prywatny, już po wybudowaniu, podjął się utrzymania basenu, żłobka i schroniska dla bezdomnych.

15 stycznia 2024 r. otwarto koperty z wnioskami o dopuszczenie do udziału w negocjacjach. Złożyły je cztery podmioty:

Deweloperzy chcący inwestować w Nowy Port

  1. DORACO Investment Sp. z o.o. (lider konsorcjum) i Korporacja Budowlana DORACO Sp. z o.o.
  2. CORDIA DEVELOPMENT 15 Sp. z o.o.
  3. Multibud Investment W. Ciurzyński SA (lider konsorcjum) i Dekpol Deweloper Sp. z o.o.
  4. DEVELIA S.A. (lider konsorcjum) i NP 11 Sp. z o.o. Sp. k

Teraz miasto ma 30 dni na ocenę wniosków i zaproszenie wybranych podmiotów do negocjacji. Same negocjacje potrwają ok. 8 miesięcy od dnia zaproszenia.

Umowa PPP w marcu 2025



Zaproszenie do składania ofert zostanie wysłane w terminie 35 dni od zakończenia negocjacji.

Na złożenie oferty wraz z koncepcją urbanistyczno-architektoniczną będzie minimum 60 dni od dnia zaproszenia. Potem nastąpi ich otwarcie, a 45 dni później informacja o wyborze najkorzystniejszej oferty. W ciągu kolejnych 10 dni dojdzie do podpisania umowy.

Jeśli uda się dotrzymać tych terminów, umowa w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego zostanie podpisana w marcu 2025 r.

Realizacja wszystkich zadań może zająć nawet 15 lat.

Miejsca

Opinie (274) 8 zablokowanych

  • o promie wróć (2)

    A co z promem,czy wróci chociaż mały?

    • 15 1

    • Czemu nie kupisz, żeby wrócił. (1)

      • 1 11

      • nie jestem UM Gdańska.

        • 5 0

  • Zabytek (1)

    Czy zabytkowy Dworek Fischera ocaleje?

    • 12 1

    • Wiadomo, ze nie

      • 1 2

  • Oby nic nie ruszali, bo wszystko co miasto robi jest na niekorzyść mieszkańców (1)

    • 31 5

    • Dawny Morski Dom Kultury

      Wizytówka Nowego Portu niszczeje na naszych oczach.

      • 12 0

  • Basen na Krasickiego (3)

    Fajnie ze planują basen, tylko dlaczego z pieniędzy, które pisze się ze są na Nowy Port. Z topografia i znaków wynika ze Krasickiego i Galczynskiego to Brzezno, więc basen niech powstanie ale z funduszy Brzezna. Jeśli z pieniędzy Nowego Portu, to niech powstanie na tej dzielnicy.

    • 39 15

    • wieczni malkontenci

      najważniejsze, żeby w ogóle powstał.

      • 16 8

    • Miasto dało działkę.

      • 4 6

    • Pani naprawdę myśli, że na w budżecie miasta "swoje" pieniądze?

      .

      • 2 2

  • Nowa Wyzwolenia (4)

    Priorytetem w tej dzielnicy jest zakaz wjazdu ciężkiego,portowego transportu przez środek osiedla mieszkaniowego ,ul.Wyzwolenia.Przed promowaniem ostatnio Zielonej Wyzwolenia miała być Nowa Wyzwolenia!

    • 20 4

    • niby gdzie ? Wzdłuż torów miała być ale developerka podkupiła (2)

      • 5 0

      • (1)

        Osiedle Porto?

        • 0 1

        • Oby nie tam.

          Wąska droga osiedlowa, skręcająca ostro...
          Potrzeba sensownego rozwiązania bez popadania że skrajności w skrajność. Tereny są (aczkolwiek nie wszystkie w rękach miasta) - należy je mądrze wykorzystać

          • 0 2

    • Powstała Nowa Letnica?

      Od lat były tereny na obwodnicę dzielnicy NP.

      • 0 0

  • (1)

    w planach jest polaczenie portu z brzeznem zabudowa od powstalego parku naprzeciwko twierdzy wisloujscie i terenow,ktore teraz dzierzawi port,bardzo lakomy kasek,marina na zakrecie 5-ciu gwizdow,apartamenty i to przy kanale bardzo ladne miejsce to miejsce sie prosi o zamieszkanie

    • 6 15

    • To miejsce prosi by zostawić je w spokoju

      • 7 4

  • Schronisko dla bezdomnych (1)

    Czyli żegnaj komunikacjo publiczna

    • 11 3

    • Schronisko dawno powinno być zlikwidowane w tej dzielnicy!!Dosyć mamy już tych pijanych,agresywnych nierobów snujących się po NP.

      • 10 4

  • Opinia wyróżniona

    Reaktywacja kolejki SKM do Gdańska przez Nową Letnicę (39)

    Pobudują bloki,kolejka nie wróci?

    • 188 12

    • Nie wroci (20)

      Stare pisowskie obietnice

      • 8 20

      • (16)

        Od kiedy w Gdańsku rządzi PiS?
        Udziałowcami w SKM są urzędy miejskie w Trójmieście, Gdańsk również. Gdyby serdeczne władze miejskie chciały ponownie uruchomić SKM z Nowego Portu i Letnicy to mają do tego odpowiednie środki. Brakuje tylko jednego: chęci.

        • 35 11

        • Większościowym udziałowcem jest PKP, więc od nich wszystko zależy. (5)

          Brakuje tylko jednego: chęci.

          • 23 2

          • Współpraca PKP z miastem,czy jej brak?! (3)

            Taka linia Gdańsk-- -Nowa Letnica -----Brzeźno,jaka wygoda dla tysięcy mieszkańców. Tory do Nowego Portu wcześniej celowo rozebrano,dla wygody portu gdańskiego.

            • 7 4

            • nie portu a miasta (2)

              Ktore tej linii nie ma zamiaru finansowac.
              Wedlug wizji miasta, zupelnie realnej, biorac pod uwage wplywy, jakie miasto w porcie mialo, port mial opuscic lewy brzeg Wisly.

              Ale nie pyklo w 2015...

              A ze przy okazji deweloper sie przyplatal...

              • 0 5

              • (1)

                Miasto ma mały procent zysku z portu,gro idzie do Warszawy. Dzielnica NP ma tylko pył węglowy i dziurawe ulice.

                • 3 1

              • a co to ma do rzeczy?!

                Miasto moglo miec udzialy w porcie.
                Okazalo sie byc jednak bardzo nielojalnym partnerem. Wolalo szarogesic sie w radzie nadzorczej i robic przewaly na gruntach.

                Bycie udzialowcem to nie tylko honory i apanaze. To rowniez koszty!

                • 1 2

          • Od nich nic nie zalezy...

            Bajki o PKP to wygodna sciema samorzadu dla naiwnych.
            Kase na transport publiczny ma samorzad i nigdy nie przeznaczy jej na finansowanie kolei.

            Bo ma do wykarmienia swoich tramwajarzy, swoje PKM i swoje Regio.

            • 4 0

        • (6)

          Brakuje też przystanków a linia fizycznie kończy się na Letnicy. Tak więc brak nie tylko chęci ale i możliwości. Planuje się wybudowanie linii tramwajowej która zaspokoi potrzeby mieszkańców

          • 5 9

          • (5)

            Jest chyba zasadnicza różnica pomiędzy przejazdem tramwajem a kolejką.

            • 9 1

            • (4)

              No jest zwłaszcza gdy doliczysz czas dojścia do kolejki która jest na uboczu - jak zmobilizujesz mieszkańców Wrzeszcza Dolnego by przeznaczyli 15 min na spacer do przystanku a potem jeszcze czas oczekiwania? Szybciej dojedziesz tramwajem. Z Centrum Nowego Portu a w szczególności z Wyzwolenia masz kawał drogi do dawnego przystanku SKM(który obecnie nie istnieje) - czyli chcesz puścić SKM tylko dla mieszkańców Letnicy?

              • 6 6

              • Częstotliwość jazdy tramwajów (1)

                też coraz mniejsza, a mieszkańcy Górnego Wrzeszcza i Gdańska kolejką mieliby dużo łatwiej

                • 4 3

              • Te trasy tramwajowe to są ostatnio takie wycieczki krajoznawcze i to coraz dłuższe.

                • 4 0

              • Z osiedla Porto bliziutko do przystanku o nazwie Gdańsk Brzeźno znajdującego się w NP.

                • 2 0

              • Do Brzeźna przez Nową Letnicę

                • 1 0

        • no to masz skm które kursuje do stadionu - dalej nie ma torów

          • 1 4

        • (1)

          Dezinformacja - były pomysły wykupu SKM przez województwo. PKP nie chce sprzedać. To nie jest spółka w rękach samorządów. Ponadto linia do NP jest we własności pkp plk, a nie SKM.

          • 3 2

          • a co to ma do rzeczy?!

            Trzeba drewno do lasu wozic?

            SKM to przewoznik. Ktory ma tylko jednego klienta. I to ten klient decyduje o rozwoju lub zaniku SKM.

            Co w zamian?
            Raczej nic.
            Tereny przy torach ciesza sie obecnie wielka popularnoscia wsrod budowlancow, to w koncu PKP odda linie 250 pod szklaki.
            Tak samo jak zrobi to samorzad, gdy polozy lape na SKM. A uzasadnienie sie znajdzie, po to jest UG i kohorty dyspozycyjnych "ekspertow".

            • 1 2

      • Para Rząd 13 grudnia sprzedał wszystko swoim (1)

        • 2 6

        • Bredzisz,Rząd z 15 października jeszcze tym się zajmie.

          • 1 2

      • raczej stare liberalne i gdanskie "nie"

        Wiesz kto odpowiada za organizacje transportu zbiorowego?
        Wiesz, ze ten transport jest dotowany, aby cokolwiek funkcjonowalo?

        Wiec gdanski pieniadz nigdy nie pojdzie do obcych kolejarzy. Bo Gdansk ma swoich tramwajarzy.

        I to jest cala tajemnica wiary...

        • 2 2

    • Nie ma takiej możliwości i nigdy to nie powstanie. (3)

      Tory SKM przecinają się z drogą wjazdową do portu . Stacje pośrednie zostały zliwidowane ( Nowe Szkoty. Kolonia,Zaspa Towarowa oraz docelowa Nowy Port)

      • 13 10

      • To kwestia pieniedzy i checi a nie brak fizycznej mozliwosci.

        • 19 4

      • Dla portu liczy się tylko kasa,zyski idą do stolicy.Dzielnica nic z tego nie ma oprócz festynów! (1)

        A kiedyś kolejka mogła jeździć,więc i teraz by mogła wbrew zamiarom portu gdańskiego.

        • 1 2

        • dla miasta nie liczy sie nic, oprocz kasy

          Jak miasto moze nie wydac kasy, to jej nie wyda. Tym bardziej, gdy musialoby placic "obcej" firmie (PKP), na ktorej nie trzyma lapy i gdzie nie ma "namiestnika"...

          Mieszkancy?
          Mieszkancy sa dostawca PIT, a ten nalezy sie jak psu micha. I jest glownym strumieniem dochodu miasta.

          • 2 0

    • Nowy Port (1)

      to piękna stara dzielnica Gdańska. Piękne stare kamienice. Dom Kultury do reaktywacji,cos takiego niszczeje.

      • 23 1

      • Morski Dom Kultury sprzedano,właściciele zapuszkowani.

        • 7 0

    • Masz przecież tramwaj. Po drugie teren po dawnym przystanku w Nowym Porcie będzie zabudowany. Po trzecie zaś linia by miała sens gdyby istniała przymorska skm

      • 3 14

    • Powietrze mają wozić? (1)

      • 5 14

      • Nie,Nowa Letnica jeszcze w budowie!

        • 7 5

    • czasy gdy stało się w kolejkach

      po chleb, po kawę, po herbatę i po mięso na kartki - bez kaczyńskiego nie wrócą

      • 4 5

    • (1)

      To samo jest w Gdyni. Tory są, jakaś tam infrastruktura też ale nie ma jednego: checi wsłuchania sie w potrzeby mieszkańców. Jak rządzacy obiecują to obiecują, jak zabierają to zabierają.

      • 6 0

      • bo to koszty dla miasta...

        A mieszkancy sa od dostarczania PIT a nie od konsumpcji budzetu.

        • 3 0

    • (1)

      Po co kolejka? Zeby puste powietrze wozila.

      • 3 13

      • Żeby było mniej aut na drogach - patrz Wa-Wa.

        • 10 2

    • Zamiast kolejki wystarczy na jej tory puscic tramwaj-taniej i katwiej bo tory i trakcja pasuja!! (1)

      • 1 8

      • naiwnosc

        Nie pasuja.
        A sklady wielosystemowe sa rowniez wielokrotnie drozsze.

        • 1 0

    • (1)

      Miliard zł. Niezła kasa jak na jedną dzielnicę! Popieram !

      • 1 3

      • a skad to wyliczenie?

        Najtrudniejszy odcinek s18, miedzy innymi z 3 km tunelem zostal wyceniony na dwa miliardy.

        • 0 1

  • 2025? (3)

    Zapomnieli o Aquaparku?

    • 11 2

    • To miał być w Nowej Letnicy,i zespół kin i boisk ,parki.

      • 3 0

    • (1)

      bedzie

      • 1 2

      • w Redzie?

        • 0 0

  • Z tą władza wyjdzie jak na Bzyńskiego

    • 9 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane