• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Plany zakupów nowych pociągów dla Trójmiasta

bra
23 lipca 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Pociąg Impuls z 2016 roku jest ostatnim nowy zakupem SKM. Jeszcze w tym roku ma zostać ogłoszony przetarg na 10 nowoczesnych składów. Pociąg Impuls z 2016 roku jest ostatnim nowy zakupem SKM. Jeszcze w tym roku ma zostać ogłoszony przetarg na 10 nowoczesnych składów.

Jesienią SKM planuje ogłosić zapowiadany od dawna przetarg na zakup 10 nowych pociągów, które mogą kosztować nawet blisko 400 mln zł. Z kolei województwo pomorskie zamierza do 2030 roku nabyć 20 pojazdów elektrycznych, z których niewykluczone, że część trafi na linię SKM.



Doczekamy się nowych pociągów na linii SKM?

Od kilku lat Szybka Kolej Miejska zgłasza chęć kupienia 10 nowych tzw. elektrycznych zespołów trakcyjnych. Każdy pojazd ma mieć od pięciu do siedmiu członów i długość do 150 metrów. W 2018 roku spółce udało się uzyskać gwarancję dofinansowania unijnego w wysokości ok. 160 mln zł. Drugą połowę środków SKM miała pozyskać biorąc kredyt lub emitując obligacje.

Brakuje 234 mln zł



Nowe pociągi jednak nadal nie pojawiły się w Trójmieście. Co więcej, wciąż nie został ogłoszony przetarg na ich zakup. Jednak jak podaje portal rynek-kolejowy.pl, ma się to stać w trzecim lub czwartym kwartale tego roku.

Według obecnych szacunków zakup 10 składów został wyceniony na 393,8 mln zł. To oznacza, że spółka musi znaleźć jeszcze niemal 234 mln zł. SKM złożyła wniosek o kredyt do Europejskiego Banku Inwestycyjnego, którego gwarantem miałby być Skarb Państwa. Większościowym udziałowcem są bowiem Polskie Koleje Państwowe.

Dla SKM równie ważna co kredyt jest też wieloletnia, co najmniej na 10 lat, umowa przewozowa, którą przewoźnik stara się od dawna wywalczyć od Urzędu Marszałkowskiego. Samorząd nie chce na to przystać, dopóki PKP nie zgodzi się na to, by to on miał większościowe udziały.

65 pociągów do 2040 roku



Tymczasem Urząd Marszałkowski, w związku z planami elektryfikacji linii PKM i 201, również przymierza się do zakupu pociągów elektrycznych.

Obecnie Urząd Marszałkowski użycza SKM swoje pociągi do obsługi połączeń na linii PKM. Obecnie Urząd Marszałkowski użycza SKM swoje pociągi do obsługi połączeń na linii PKM.
Portal rynek-kolejowy.pl informuje, o planowanych zakupach nowych pociągów przez województwo pomorskie.

Do 2030

  • 20 pojazdów czteroczłonowych do ruchu aglomeracyjnego na trasie Gdańsk - Wejherowo
  • 20 pojazdów pięcioczłonowych do ruchu regionalnego

Do 2040

  • 25 pojazdów do ruchu aglomeracyjnego

Niewykluczone, że część z nich kursować będzie na linii SKM. Obecnie Urząd Marszałkowski użycza swojego taboru spalinowego spółce SKM do obsługi połączeń na linii PKM i dalej na Kaszuby.
bra

Opinie (161) 8 zablokowanych

  • Niech dalej Walczą z rządem, niech dalej tylko antypis

    Cale to towarzystwo pomorskie pilnuje tylko swoich własnych interesow, niestety, gdanszczanie obudźcie się

    • 7 4

  • Czemu ten impuls nie jeździ!!!?!

    • 4 1

  • srebrne są ładniejsze

    pięknie w czasie jazdy sie prezentują te niebisko żółte już tak nie

    • 6 1

  • Niezłe tempo, hehe

    Przy tych planach to obecne, najnowsze składy zdążą się zestarzeć zanim dojdą kolejne nowe. Zresztą na ich przykładzie widać januszostwo kolei: trzymają je chyba pod kocem, bo raz ma ruski rok zdaża się je zobaczyć w akcji. Nie przeszkadza to oczywiście chwalić się na lewo i prawo, na stronie, na wszelkich grafikach i plakatach jakoby takie składy były normą... A normą są 50+ letnie trupy bez klimatyzacji, powierzchownie odnowione. To już instagramowe karyny mniej zakłamują rzeczywistość filtrami i toną tapety. Najwyższy czas sprywatyzować SKM a leśnych dziadów pogonić. Pozdrawiam cieplutko Remomę!

    • 4 2

  • trupy w akcji (1)

    a czy marszałek województwa o tym jusz wie bo jak do tej pory to zarząd śpi i zajmuje się polityka a nie gospodarka

    • 6 0

    • Jusz wie...

      • 0 0

  • O

    • 3 0

  • nie wiem czy w ogóle się doczekamy nowości ale te impulsy nie są najlepsze...
    przede wszystkim nie są gładko-podłogowe jak stare ENy które projektował ktoś mądry
    jakieś podjazdy, siedzenia na podestach, jakieś takie nieprzejrzyste w środku
    bez miejsca dla kierownika pociągu
    i jak się okazało bez możliwości centralnego otwierania drzwi...
    niefunkcjonalne jednym słowem
    a w każdym razie nie jako środek komunikacji metropolitalnej
    trochę zmarnowane pieniądze
    dziwne jest też to że najwyraźniej marszałek sabotuje zakupy jak i samą SKM i ze różne podmioty nie koordynują swoich działań
    może w tym wszystkim chodzi tylko o stołki...

    • 2 2

  • Obynie było tak

    Krótsze, ciasne pociągi i na dodatek rzedziej kursujące z droższymi biletami ;). A na poważnie to już dawno wszystko powinno być dostosowane do wyższych standardów bo poziom zadowolenia z skm wśród mieszkańców 3miasta jest niski od lat

    • 7 0

  • Kolej w Polsce (1)

    Dekady zaniedbań kolei kosztem innych środków transportu min. dróg doprowadziły do sytuacji gdzie jedyną linią w Polsce gdzie można rozwinąć Vmax 200km/h jest Centralna Magistrala Kolejowa zbudowana za Gierka a szacunkowy koszt doprowadzenia polskiej kolei do standardów europejskich to 300mld zł czyli 3/4 rocznego budżetu Polski. Koleje typu SKM wiedząc, że mają monopol na świadczenie usług dojazdowych w obszarze metropolitalnym nie robią niczego by zachęcić ludzi do korzystania z ich usług - kible EN57 dalej wożą pasażerów. Czas przejazdu jest długi, nie ma parcia na użytkowanie linii np. na Obłuże. Na kolei dalej panuje komuna "Nie ma Pan alternatywy - i co nam Pan zrobi?" Trzeba było zrobić jak Brytyjczycy sprzedać to przy pierwszej dogodnej okazji i dać rynkowi samemu uregulować kolej.

    • 7 4

    • PiS rządzi o 5 lat... A teraz chórem "Przez osiem ostatnich lat, Polcy i Polaki..."

      • 0 0

  • a nie lepiej rowery Mevo ? (1)

    Nie moglibyśmy kupić u niemieckiego operatora Nextbike.de bardzo fajne elektryczne rowery zwane tutaj Mevo , made in China ??
    Cena jest bardzo atrakcyjna , coś około 5 tys złotych ( elektronika aplikacja ) .
    Chociaż w tej wersji jako substytut pociągu mógłby być trochę droższy , tak do 10 tys za rower

    Byłby to świetny interes
    taki rower w Chinach kosztuje coś około 700 zl .
    Ile można zarobić !

    • 1 4

    • Otwieraj biznes, zarabiaj

      Będziemy korzystać

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane