• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Po roku skanowania tablic: 2 razy więcej skontrolowanych aut, większa dyscyplina

Maciej Korolczuk
17 listopada 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (231)
Najnowszy artykuł na ten temat Dokładność pomiaru aut w e-kontroli wynosi 3 cm
E-kontrola płatnego parkowania działa w Gdańsku od roku. I przynosi pozytywne efekty - system został uszczelniony, spada liczba kierowców parkujących na gapę i rośnie liczba kontroli. E-kontrola płatnego parkowania działa w Gdańsku od roku. I przynosi pozytywne efekty - system został uszczelniony, spada liczba kierowców parkujących na gapę i rośnie liczba kontroli.

Dwukrotnie więcej skontrolowanych aut i mniej kierowców parkujących na gapę - to główne wnioski płynące po roku funkcjonowania e-kontroli płatnego parkowania w Gdańsku. W ciągu 12 miesięcy na ulicach Gdańska skontrolowano ponad 1,7 mln aut, z czego tylko 4 proc. nie miało opłaconego postoju.



Gdy parkuję w strefie płatnego parkowania:

Na początku listopada minął rok od uruchomienia w Gdańsku e-kontroli stref płatnego parkowania.

Od jesieni ubiegłego roku po ulicach Gdańska porusza się charakterystyczny, niebieski pojazd elektryczny wyposażony w system kamer skanujących tablice rejestracyjne zaparkowanych aut.

Auto do e-kontroli w zamierzeniu urzędników jest uzupełnieniem i uszczelnieniem dotychczasowego systemu, opartego o pracę 11 kontrolerów, którzy pieszo przemierzają strefy płatnego parkowania i skanują zaparkowane tam pojazdy.

Jak wynika ze zgromadzonych przez 12 miesięcy danych - system działa, jest wydajny i przynosi wymierne efekty.

Przyjrzeliśmy się im z bliska.

W pierwszym roku funkcjonowania hybrydowej kontroli w SPP liczba kontrolowanych aut wzrosła z 848 tys. do 1,7 mln. W pierwszym roku funkcjonowania hybrydowej kontroli w SPP liczba kontrolowanych aut wzrosła z 848 tys. do 1,7 mln.

E-kontrola poprawiła wydajność zwykłych kontrolerów



Na początek kilka liczb.

Do czasu uruchomienia pojazdu do e-kontroli w ciągu 12 pełnych miesięcy 11 kontrolerów sprawdzało ok. 848 tys. pojazdów. Gdy w listopadzie 2021 roku na ulice wyjechało elektryczne auto z systemem kamer, liczby te znacząco wzrosły.

Co ciekawe - poprawiła się wydajność samych kontrolerów, którzy w analogicznym okresie skontrolowali 1,1 mln aut. Ponadto ponad 643 tys. aut zeskanowały kamery umieszczone na aucie do e-kontroli, co oznacza, że w ciągu ostatniego roku kontroli poddano w sumie ponad 1,7 mln aut. Wzrost rok do roku wynosi więc ponad 100 proc.

Opłata za brak ważnego biletu za postój wynosi obecnie 200 zł (jeśli opłacimy ją w ciągu 14 dni od otrzymania, kwota wynosi 130 zł)

Maleje grono parkujących na gapę



Radykalny wzrost liczby kontrolowanych pojazdów natychmiast podziałał na kierowców parkujących dotąd "na gapę". System odnotował wzrost drobnych opłat za parkowanie, co oznacza, że wielu kierowców, którzy dotychczas parkowali "tylko na chwilę" i rezygnowali przez to z opłaty, teraz mimo wszystko idzie do parkometru, albo sięga po aplikację mobilną.

- Większe prawdopodobieństwo kontroli sprawiło, że spada liczba kierowców, którzy ryzykowali zaparkowanie pojazdu bez wykupienia biletu parkingowego. O ile w okresie rocznym poprzedzającym start e-kontroli 5,84 proc. wszystkich kontroli kończyły się wystawieniem opłaty dodatkowej, tak w ostatnich 12 miesiącach ten odsetek spadł do 4,44 proc. I to mimo faktu wzrostu liczby kontroli - wylicza Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
I choć procentowo liczba parkujących bez opłat spadła, to ze względu na dwukrotnie większą liczbę skontrolowanych aut - suma wystawionych opłat dodatkowych mocno wzrosła. Z 49 tys. przed rokiem do ok. 78 tys. obecnie.

Choć odsetek ukaranych kierowców jest mniejszy to liczba wystawionych opłat dodatkowych wzrosła z 49 do 78 tys. Choć odsetek ukaranych kierowców jest mniejszy to liczba wystawionych opłat dodatkowych wzrosła z 49 do 78 tys.

Rośnie liczba opłaconych biletów za parkowanie



Powyższe dane mają ścisły związek ze zwiększoną liczbą kupowanych biletów parkingowych. Przed uruchomieniem e-kontroli, a więc od listopada 2020 roku do jesieni ubiegłego roku, kierowcy zakupili blisko 2,5 mln biletów. W ostatnich 12 miesiącach kierowcy opłacili już 2,7 mln biletów (wzrost o prawie 10 proc.).

Zmianę można zauważyć nie tylko w częstotliwości, ale też sposobie wnoszenia opłaty. Coraz więcej kierowców sięga po najwygodniejszą i najtańszą formę, a więc korzysta z aplikacji mobilnych. W tym przypadku wzrost wyniósł 25 proc.

W ostatnich 12 miesiącach wzrosła liczba wykupionych przez kierowców biletów parkingowych. W ostatnich 12 miesiącach wzrosła liczba wykupionych przez kierowców biletów parkingowych.
- Za korzystaniem z aplikacji mobilnych przemawia fakt, że jest to rozwiązanie praktyczniejsze. Nie trzeba udawać się do parkometru, czy posiadać przy sobie gotówki bądź karty płatniczej. Dodatkową zaletą aplikacji jest możliwość dokonania opłaty za rzeczywisty czas parkowania, a nie czas deklarowany - dodaje Kiljan.
Poza gronem kierowców, którzy zaczęli płacić za parkowanie, rośnie też liczba posiadaczy wjazdówek i abonamentów dla mieszkańców. Przed rokiem aktywnych kart i abonamentów było 5177, a w tym roku już 6259.

- Roczne doświadczenie wskazało, że samochód skanujący sprawdza się zwłaszcza w tych obszarach miasta, gdzie miejsca postojowe są rozproszone i pieszy kontroler traciłby wiele czasu na przemieszczanie się. Tam, gdzie siatka miejsc postojowych jest gęsta lepiej sprawdza się kontrola piesza. Łącznie kontrolujemy 6200 miejsc postojowych objętych poborem opłat - podsumowuje Kiljan.
W ostatnim czasie wzrosła też liczba wydanych abonamentów dla mieszkańców. W ostatnim czasie wzrosła też liczba wydanych abonamentów dla mieszkańców.

Jak w praktyce działa e-kontrola?

08:06 17 LISTOPADA 22

Parkowanie na dziko przy Wałowej (42 opinie)

Odnosnie artykulu o kontrolach w SPP. Ul. Walowa i non stop zawalony trawnik. Jakos kontroli brak.
Odnosnie artykulu o kontrolach w SPP. Ul. Walowa i non stop zawalony trawnik. Jakos kontroli brak.

Miejsca

Opinie (231) ponad 10 zablokowanych

  • a chodniki i trawniki jak poniszczone były tak dalej są (2)

    kierowcy ze swoich prywatnych powinni płacić za naprawe

    • 26 5

    • te uszkodzenia są w SPP?

      • 1 3

    • Bo miasto nie ma jaj

      Żeby odholować ludzi źle parkujących.

      • 9 1

  • Opinia wyróżniona

    (7)

    Korzystanie z aplikacji jest bardzo wygodne i sobie chwalę. Tylko niech ktoś zrobi porządek z tym, że zgodnie z regulaminem przed wyjściem z samochodu trzeba wykupić bilet w aplikacji. Jak to zrobić jak często nie wiem, jaka to strefa. Aby się upewnić muszę dojść do parkometru...
    A wystarczyłyby małe nalepki z nazwą strefy na znaku płatnego parkowania lub pod nim...

    • 60 12

    • (4)

      Moja aplikacja sama definiuje w jakiej strefie jestem

      • 7 4

      • która? (1)

        • 1 0

        • Mpay

          • 1 0

      • i czasami robi to błędnie (1)

        granica stref lub złe przypisanie. Już kilka razy poprawiałem proponowaną strefę.
        AnyPark na koniec i tak zawsze dodaje komentarz, by sprawdzić strefę i upewnić się i rzeczywiście - bywa różnie.

        W mojej ocenie też źle podchodzą, że dlatego więcej płaci, bo jest więcej kontroli. Więcej płaci, bo ostatnie lata znacznie ułatwiły opłacanie parkingu. Dawniej katorga, teraz apka i na konkretny czas.

        • 9 4

        • tak tak , robi to błędnie tylko jak ty parkujesz bo mnie się nie zdarzyło a parkuję od lat

          • 4 4

    • Przecież są takie nalepki używane na słupach znaków, w kolorze odpowiadającym danej strefie

      • 8 9

    • Normalne miasta

      Mają płatne miejsca oznaczone innym kolorem farby zależnie od strefy.

      • 7 6

  • Nigdy nie zapłaciłem za parkowanie,nigdy! (9)

    Nigdy też nie zapłacę,a jest sposób,prosty sposób!!!Za prosty by ktoś go ogarnął,tak działa,ale nigdy nikomu nie zdradzę na czym polega,aż się śmieje sam do siebie !!

    • 8 16

    • Nie masz i nie będziesz miał samochodu? (5)

      • 17 3

      • Mam trzy,a nie jak ty,jeden seat za 1200zł.z vat golasie (4)

        • 2 8

        • i czujesz się lepszym człowiekiem? (3)

          bo w tym jednym zdaniu ta żenada wylazła.

          • 9 2

          • Nie żenada tylko słoma z butów (2)

            a później się obudził

            • 5 0

            • Jaka słoma z butów czereśniaku? (1)

              Zareagowałem na zaczepke w moją stronę!
              A co,zabolało że jestes słoikiem z Ostródy czy golasem finansowym?To wam słoma z butów i trociny z majtek wyłażą zazdrośnicy!

              • 0 4

              • Podpisów nie umieszcza się w nagłówku

                tylko w polu autor (opcjonalny)

                • 2 0

    • (2)

      ....śmiejesz się sam do siebie , a co mówią ci lekarze?

      • 9 4

      • Ze dzbany płacą i jeszcze drwią ze mnie tu,czego jestes przykładem (1)

        • 2 9

        • ale zapytałem co mówią lekarze do śmiejących się sami do siebie , słyszałem też o takich co się do sera śmieją

          • 6 2

  • Piesi kontrolerzy do zwolnienia (16)

    Konkurencja w postaci samochodu raz dwa pokazała, że można pracować lepiej i efektywniej mimo ze dyro latami udowadniał, że się nie da.

    • 43 26

    • (1)

      nie martw się , zarobią na siebie.

      • 2 3

      • 78 tysięcy mandatów.

        Myślisz, że to wystarczyło na ich wypłaty?

        • 0 0

    • już dawno nikt do tej roboty nie chciał przyjść

      • 3 2

    • Nie życz tak źle innym (1)

      Może dla nich to jest praca która pozwala na utrzymanie siebie i rodziny. Ciebie niech zwolnią, wtedy będziesz bardziej ludzki

      • 21 2

      • Znajdą inną

        • 1 5

    • Nie do zwolnienia, tylko do przerzucenia do straży miejskiej

      gdzie będą mogli skupić się na tych parkujących wszędzie, tylko nie tam gdzie to dozwolone. Najlepiej za minimalną krajową + wynagrodzenie prowizyjne.

      • 10 4

    • jestes z firmy podudkujacej ten system?

      • 1 3

    • (2)

      Chyba czytałeś jakiś inny artykuł.
      "Co ciekawe - poprawiła się wydajność samych kontrolerów, którzy w analogicznym okresie skontrolowali 1,1 mln aut."
      "Ponadto ponad 643 tys. aut zeskanowały kamery umieszczone na aucie do e-kontroli"
      Chyba znajdź sobie pracę, która nie wymaga czytania ze zrozumieniem. A jeżeli to czytanie jest takim problemem, to jest też obrazek, na samej górze. I nie chodzi mi o zdjęcie samochodu ze skanerem.

      • 2 0

      • (1)

        1 auto kontra 11 kontrolerów, w aucie jest ich dwóch.

        • 0 0

        • Nie jedno auto, tylko jedno auto, 2 ludzi na pokładzie tego auta, wyposażenie w kamery do skanowania, infrastruktura do przesyłu i składowania danych, ktoś do serwisowania tego wszystkiego, ktoś do obsługi na miejscu w urzędzie, drukowania i rozsyłania mandatów itp.
          Robi się z tego spora ekipa.

          • 8 0

    • A ilez kosztowal ten samochod? Zwroci sie za 20 lat? (5)

      • 6 3

      • podobno już się zwrócił (4)

        • 3 6

        • Podobno?
          Podobno Mevo było sukcesem. Nagrody za sukces rozdano jeszcze przed jego uruchomieniem i to akurat nie podobno, a faktycznie.

          • 6 2

        • Podobno? Podobno palmiarnia byla sukcesem tylko palma uschla.

          • 5 0

        • Zwrócił się już ten i kolejny, który jeszcze nie został kupiony (1)

          Jeszcze.

          • 2 1

          • Szkoda, że 90% z tych pieniędzy poszło w obsługę SPP, a nie zwrot samochodu.

            • 0 0

  • Tylko 4% nieuczciwych to bardzo dobrze świadczy o pozostałych .

    • 1 2

  • Aby wystawić mandat e-kontrola musi zeskanować auto dwukrotnie (1)

    Jeśli podana wartość e-kontroli to liczba zeskanowanych tablic, to należy ją podzielić na dwa. Wychodzi mniejsza liczba kontroli niż wykonała kontrola piesza.

    • 13 7

    • A jeśli kontrola oznacza cały proces podwójnego skanowania, to właśnie się srogo wygłupiłeś w pierwszym zdaniu i napisałeś z pewnością siebie oczywisty fałsz w ostatnim.

      • 8 4

  • Bat i nieuchronność kary to jedyne co działa w tym kraju. (1)

    Na każdym skrzyżowaniu powinny stać kamery z fotoradarami, przy okazji wyłapujące niezapięte pasy i używanie komórki podczas jazdy. Dziki ruch natychmiast by się uspokoił.

    • 6 18

    • Dodaj jeszcze do tego rowerzystow i tych na hulajnogach

      Co przejeżdżają na przejściach dla pieszych zamiast swój pojazd przeprowadzić, a miasto zredukowałoby swoj dług do zera. ;-)

      • 8 1

  • Gdy brakuje zaufania władz miasta do mieszkańców, rośnie nadzór i inwigilacja. Z tym zaufaniem, to ze wzajemnością (13)

    • 46 14

    • (1)

      Zaufanie: 5,84 % niepłacących. Nadzór: 4,44 % niepłacących. Jeszcze masz jakieś przemyślenia?

      • 11 4

      • Zaufanie - bezcenne. Inwigilacja = strach i wzrost kosztów transakcyjnych (prawników itp.), czyli wzrost kosztów systemu.

        Masz jeszcze jakieś przemyślenia?

        • 2 7

    • Zaufać tej władzy???

      Myślą że rządzą w Tworkach?
      Żadnej władzy nigdy nie można ufać, a tym bardziej w wykonaniu pani która rządzi obecnie. Jej nie powierzyłbym pieska do pilnowania, bo miałbym obawy czy podoła

      • 12 0

    • Zaufać mieszkańcom? (8)

      Buahahahahaha

      • 6 3

      • To się nazywa demokracja. Brak zaufania,to si\e nazwya putinizm albo trumpizm (do wyboru). (7)

        • 1 5

        • W naszym przypadku to po prostu łapanie złodziei (6)

          • 6 3

          • (5)

            Raz miałem przy Akademii opłacone 5 godzin, przekroczyłem limit o 15 min. Dostałem mandat na 130,00 zł. Odwołanie bez szans. a w tym czasie byłem na Sorze i akurat nie mogłem na czas zrobić dopłaty.

            • 3 5

            • No i wyszedłeś z SOR-u, to najważniejsze (3)

              a kradzież jest kradzieżą niezależnie od kwoty

              • 3 6

              • Jaka kwa kradzież? (2)

                Te miejsca które zostały zbudowane, są opłacone z podatków mieszkańców, więc o jakiej ty kradzieży gadasz? Jeżeli od jutra postawą ci szlaban na wyjściu z osiedla i zażądają opłaty za wyjście na "miejski" chodnik, to rozumiem, że będziesz grzecznie płacić, bo przecież w innym przypadku jest to kradzież?

                • 4 4

              • Poruszanie się po ulicach miejskich płatne nie jest, tak samo jak poruszanie się chodnikami (1)

                Płatne jest trzymanie prywatnego samochodu na publicznym miejscu parkingowym, tak samo jak ustawianie restauracyjnych stolików na terenie miejskim (przecież właściciel też płacił podatki), budowanie nieruchomości na terenie dzierżawionym od miasta (przecież inwestor też płacił podatki) itd. Komunizmu się zachciało?

                • 2 3

              • Dlaczego mieszkańcy okolicznych budynków

                Dostają zniżki na parkowanie na terenie miasta?

                • 0 0

            • korzystaj z aplikacji , to cię uchroni przed takimi sytuacjami . Wysiadasz z samochodu rozpoczynasz czas parkowania wsiadasz do samochodu ten czas wyłączasz . Bez stresu że sie spóźnisz i co ważne płacisz za rzeczywisty czas parkowania a w twoim przypadku gdybyś wrócił do samochodu po 3 godzinach nikt za opłacone 2 godziny więcej pieniędzy by ci nie zwrócił . Proste i wygodne , polecam

              • 4 2

    • A co powiesz o działalności Izb skarbowych czy Urzędów Skarbowych . Czy te instytucje sa dlatego że ktoś tak sobie wymyślił czy dlatego że gdyby tych instytucji nie było znikomy procent uczciwych przecież obywateli płaciłoby podatki . Niestety tak są niektórzy skonstruowani ze trzeba im ufać ale niestety trzeba kontrolować bo inaczej zrobią wszystko żeby nie uiścić obowiązujących opłat . Powiem ci więcej , wszędzie w gdzie byłem w Europie w centrach miast i tam gdzie ze zrozumiałych względów nie ma tyle miejsc parkingowych by pomieścić wszystkie samochody są SPP i wszędzie są służby które kontrolują czy kierowcy opłacili postój .

      • 2 1

  • parkowanie powinno być bezpłatne- zwiększyć liczbę parkingów (5)

    Prościej i taniej: Bez 11 kontrolerów + drugie tyle urzędników, biura, ogrzewanie, koszt samochodu niebieskiego skanera, parkometry, papier, prąd, firmy prywatne do obsługi parkometrów, serwis parkometrów, telefony służbowe, sprzęt przenośny, samochody, itd itp. Bezpłatnie to lepiej dla mieszkańców i przyjezdnych co chcę tylko sprawy załatwić i odjechać,

    • 25 14

    • Na Długich Ogrodach było bezpłatnie i było tak zawalone samochodami że nawet motocykla nie dało się zaparkować. Gdzie chcesz w takich warunkach zaparkować "żeby tylko sprawy załatwić"? Gdzie ma zaparkować ktoś kto tam mieszka? Gdzie chcesz więcej parkingów zbudować jak już każdy skrawek terenu był tam parkingiem?

      • 7 2

    • (3)

      By sie kupiło wieś tylko pieniądze gdzieś .Napisz proszę w których miejscach byś wybudował np w centrum miasta te dodatkowe parkingi

      • 4 2

      • (2)

        Podziemne!

        • 1 5

        • ale gdzie , w których konkretnie miejscach chciałbyś takie parkingi ?

          • 3 2

        • No to kup teren i buduj

          Co Cię powstrzymuje?

          • 2 2

  • Opinia wyróżniona

    Ten pojazd powinien odrazu sprawdzać (4)

    Czy auta parkujące za znakami zakazu wjazdu, mają identyfikatory upoważniające je do wjazdu.
    Zaparkowanie na Ogarnej piątek/sobota/niedziela jest praktycznie niemożliwe a 75% aut parkujących nie posiada odpowiedniej wjazdowki, a ludzie, którzy mają tam swoje firmy, czy mieszkańcy i posiadają odpowiednie zezwolenia nie mają gdzie zaparkować, bo szlachta musi pod Neptuna autem zajechać...

    • 32 11

    • (3)

      A ty co, Królewicz?

      • 3 11

      • Nie. Mieszkaniec (2)

        Posiadający odpowiednią wjazdówkę, z opłaconym rocznym abonamentem.

        • 12 1

        • Rób zdjęcia i wysyłaj na straż miejska

          Wpływy do budżetu min. 500pln

          • 2 1

        • O, książe się znalazł.

          • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane