• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Po roku skanowania tablic: 2 razy więcej skontrolowanych aut, większa dyscyplina

Maciej Korolczuk
17 listopada 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (231)
Najnowszy artykuł na ten temat Dokładność pomiaru aut w e-kontroli wynosi 3 cm
E-kontrola płatnego parkowania działa w Gdańsku od roku. I przynosi pozytywne efekty - system został uszczelniony, spada liczba kierowców parkujących na gapę i rośnie liczba kontroli. E-kontrola płatnego parkowania działa w Gdańsku od roku. I przynosi pozytywne efekty - system został uszczelniony, spada liczba kierowców parkujących na gapę i rośnie liczba kontroli.

Dwukrotnie więcej skontrolowanych aut i mniej kierowców parkujących na gapę - to główne wnioski płynące po roku funkcjonowania e-kontroli płatnego parkowania w Gdańsku. W ciągu 12 miesięcy na ulicach Gdańska skontrolowano ponad 1,7 mln aut, z czego tylko 4 proc. nie miało opłaconego postoju.



Gdy parkuję w strefie płatnego parkowania:

Na początku listopada minął rok od uruchomienia w Gdańsku e-kontroli stref płatnego parkowania.

Od jesieni ubiegłego roku po ulicach Gdańska porusza się charakterystyczny, niebieski pojazd elektryczny wyposażony w system kamer skanujących tablice rejestracyjne zaparkowanych aut.

Auto do e-kontroli w zamierzeniu urzędników jest uzupełnieniem i uszczelnieniem dotychczasowego systemu, opartego o pracę 11 kontrolerów, którzy pieszo przemierzają strefy płatnego parkowania i skanują zaparkowane tam pojazdy.

Jak wynika ze zgromadzonych przez 12 miesięcy danych - system działa, jest wydajny i przynosi wymierne efekty.

Przyjrzeliśmy się im z bliska.

W pierwszym roku funkcjonowania hybrydowej kontroli w SPP liczba kontrolowanych aut wzrosła z 848 tys. do 1,7 mln. W pierwszym roku funkcjonowania hybrydowej kontroli w SPP liczba kontrolowanych aut wzrosła z 848 tys. do 1,7 mln.

E-kontrola poprawiła wydajność zwykłych kontrolerów



Na początek kilka liczb.

Do czasu uruchomienia pojazdu do e-kontroli w ciągu 12 pełnych miesięcy 11 kontrolerów sprawdzało ok. 848 tys. pojazdów. Gdy w listopadzie 2021 roku na ulice wyjechało elektryczne auto z systemem kamer, liczby te znacząco wzrosły.

Co ciekawe - poprawiła się wydajność samych kontrolerów, którzy w analogicznym okresie skontrolowali 1,1 mln aut. Ponadto ponad 643 tys. aut zeskanowały kamery umieszczone na aucie do e-kontroli, co oznacza, że w ciągu ostatniego roku kontroli poddano w sumie ponad 1,7 mln aut. Wzrost rok do roku wynosi więc ponad 100 proc.

Opłata za brak ważnego biletu za postój wynosi obecnie 200 zł (jeśli opłacimy ją w ciągu 14 dni od otrzymania, kwota wynosi 130 zł)

Maleje grono parkujących na gapę



Radykalny wzrost liczby kontrolowanych pojazdów natychmiast podziałał na kierowców parkujących dotąd "na gapę". System odnotował wzrost drobnych opłat za parkowanie, co oznacza, że wielu kierowców, którzy dotychczas parkowali "tylko na chwilę" i rezygnowali przez to z opłaty, teraz mimo wszystko idzie do parkometru, albo sięga po aplikację mobilną.

- Większe prawdopodobieństwo kontroli sprawiło, że spada liczba kierowców, którzy ryzykowali zaparkowanie pojazdu bez wykupienia biletu parkingowego. O ile w okresie rocznym poprzedzającym start e-kontroli 5,84 proc. wszystkich kontroli kończyły się wystawieniem opłaty dodatkowej, tak w ostatnich 12 miesiącach ten odsetek spadł do 4,44 proc. I to mimo faktu wzrostu liczby kontroli - wylicza Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
I choć procentowo liczba parkujących bez opłat spadła, to ze względu na dwukrotnie większą liczbę skontrolowanych aut - suma wystawionych opłat dodatkowych mocno wzrosła. Z 49 tys. przed rokiem do ok. 78 tys. obecnie.

Choć odsetek ukaranych kierowców jest mniejszy to liczba wystawionych opłat dodatkowych wzrosła z 49 do 78 tys. Choć odsetek ukaranych kierowców jest mniejszy to liczba wystawionych opłat dodatkowych wzrosła z 49 do 78 tys.

Rośnie liczba opłaconych biletów za parkowanie



Powyższe dane mają ścisły związek ze zwiększoną liczbą kupowanych biletów parkingowych. Przed uruchomieniem e-kontroli, a więc od listopada 2020 roku do jesieni ubiegłego roku, kierowcy zakupili blisko 2,5 mln biletów. W ostatnich 12 miesiącach kierowcy opłacili już 2,7 mln biletów (wzrost o prawie 10 proc.).

Zmianę można zauważyć nie tylko w częstotliwości, ale też sposobie wnoszenia opłaty. Coraz więcej kierowców sięga po najwygodniejszą i najtańszą formę, a więc korzysta z aplikacji mobilnych. W tym przypadku wzrost wyniósł 25 proc.

W ostatnich 12 miesiącach wzrosła liczba wykupionych przez kierowców biletów parkingowych. W ostatnich 12 miesiącach wzrosła liczba wykupionych przez kierowców biletów parkingowych.
- Za korzystaniem z aplikacji mobilnych przemawia fakt, że jest to rozwiązanie praktyczniejsze. Nie trzeba udawać się do parkometru, czy posiadać przy sobie gotówki bądź karty płatniczej. Dodatkową zaletą aplikacji jest możliwość dokonania opłaty za rzeczywisty czas parkowania, a nie czas deklarowany - dodaje Kiljan.
Poza gronem kierowców, którzy zaczęli płacić za parkowanie, rośnie też liczba posiadaczy wjazdówek i abonamentów dla mieszkańców. Przed rokiem aktywnych kart i abonamentów było 5177, a w tym roku już 6259.

- Roczne doświadczenie wskazało, że samochód skanujący sprawdza się zwłaszcza w tych obszarach miasta, gdzie miejsca postojowe są rozproszone i pieszy kontroler traciłby wiele czasu na przemieszczanie się. Tam, gdzie siatka miejsc postojowych jest gęsta lepiej sprawdza się kontrola piesza. Łącznie kontrolujemy 6200 miejsc postojowych objętych poborem opłat - podsumowuje Kiljan.
W ostatnim czasie wzrosła też liczba wydanych abonamentów dla mieszkańców. W ostatnim czasie wzrosła też liczba wydanych abonamentów dla mieszkańców.

Jak w praktyce działa e-kontrola?

08:06 17 LISTOPADA 22

Parkowanie na dziko przy Wałowej (42 opinie)

Odnosnie artykulu o kontrolach w SPP. Ul. Walowa i non stop zawalony trawnik. Jakos kontroli brak.
Odnosnie artykulu o kontrolach w SPP. Ul. Walowa i non stop zawalony trawnik. Jakos kontroli brak.

Miejsca

Opinie (231) ponad 10 zablokowanych

  • A co z autami w SPP ktore stoja na chodnikach i trawnikach? Ich nikt nie kontroluje

    • 11 0

  • Fajnie to wygląda na Zatora-Przytockiego (9)

    Po prawej wzdłuż torów pusty płatny parking.

    Po lewej przy kościele samochody wjeżdżają prawie na schody kościoła.

    Nie mój biznes, ale w razie pożaru kościoła robi się ciekawie.

    • 21 4

    • Z jednej strony trzeba płacić (4)

      Z drugiej strony nawet jak jest zakaz, nikt nie przestrzega, gdyż pojawienie się spoconych panów ze straży miejskiej graniczy z cudem.
      Tej formacji chyba już nikt nie bierze na poważnie, stąd mamy co mamy

      • 15 1

      • Zapraszam na Lawendowe Wzgorze. (2)

        Panowie tak czesto tam bywaja ze traktujemy juz ich jak czlonkow rodziny...

        • 4 0

        • To w Gdansku? (1)

          To wzgorze?

          • 3 0

          • Koło Szadółek

            Wiadomo zapach lawendy

            • 2 0

      • A ktoś tam wyżej pisał o zaufaniu władz miasta do mieszkańców ;)

        • 2 0

    • Kościół

      Chyba bez problemu można zawierzyć matce boskiej? Dlaczego jeżeli zbierają się tam ludzie co uznają mity i bajki ponad naukę mają być ograniczani jakimi naukowymi bredniami? Niech robią co chca w swoim cyrku, że wszystkimi tego konsekwencjami

      • 3 4

    • No właśnie - od kiedy to mozna parkowac na chodniku? (1)

      • 5 1

      • Połowa SUVów nie może, bo powyżej 2,5t

        • 6 1

    • jesli kosciol sie pali to nie mozna nic zrobic, widocznie taka wola boska

      • 4 0

  • Dlugie Ogrody. Chodniki zawalone autami i nikt ich nie kontroluje

    • 5 0

  • Świetnie (1)

    11 osób do zwolnienia. Teraz wymyślcie taki skuterek do urzędu miasta i niech on tam skanuje te wszystkie papiery z pokoju do pokoju. To może z 90% Was zwolnią. Napewno będzie potrzebna 1 osoba do smarowania tego skuterka, ale to może robić prezydent i tak nie ma innych bardziej pożytecznych zadań.

    • 8 0

    • Blad

      Te 11 osob ma 27 osob tzw kierowbictwa. A to wyborcy nietomnej.

      • 3 1

  • Czy ktoś sprawdził o ile wzrosła liczba pojazdów parkujących na trawnikach i chodnikach?

    Trawników już e-kontrola nie obejmuje, skupia się na karaniu tych co nie płacą za parkowanie w miejscach do tego wyznaczonych. Dewastatorzy chodników i zieleni są bezkarni.

    • 10 2

  • Cały ten aparat sledzenia i przemocy dla dobra spoleczenstwa. O to chodziło w sierpniu 1980?

    • 10 6

  • Coś za mało: 1 zł za 1 mandat

    Wystawiono 75 tys opłat dodatkowych (1,7 mln x 4,44%) na kwotę 78 tys zł...
    Czyli każdy mandat opiewał na nieco ponad 1 zł?
    O co tu chodzi?

    • 3 0

  • Czysta patologia. Jaka dyscyplina? Ludzie płaca bo nękacie ich mandatami!!

    • 11 3

  • Porównanie okresów

    Liczba wykupionych biletów: 11.2020-10.2021 - 2.5 mln; 11.2021-10.2022 - 2.7 mln. Tutaj bym się tak nie rozpędzał z wnioskami o sukcesach, bo cały pierwszy okres przypada na covid, ograniczenia w poruszaniu, mniejszą liczbę turystów itp.

    • 8 0

  • Daleki jestem od tego żeby zmniejszenie liczby aut bez opłat o 1,4% przypisywać jako sukces systemu

    Nie żartujcie ale taka różnica w statystyce jest po prostu żadna

    • 10 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane