- 1 Jest reakcja na serię kolizji z tramwajami (64 opinie)
- 2 Pościg między autami na trzypasmówce (47 opinii)
- 3 Znów były wyścigi na al. Grunwaldzkiej (286 opinii)
- 4 108. urodziny najstarszej gdańszczanki (121 opinii)
- 5 Narobił zniszczeń na 16 tys. Ukradł kilkaset zł (100 opinii)
- 6 Kto wygra wybory do Europarlamentu? (317 opinii)
Po roku skanowania tablic: 2 razy więcej skontrolowanych aut, większa dyscyplina
Dwukrotnie więcej skontrolowanych aut i mniej kierowców parkujących na gapę - to główne wnioski płynące po roku funkcjonowania e-kontroli płatnego parkowania w Gdańsku. W ciągu 12 miesięcy na ulicach Gdańska skontrolowano ponad 1,7 mln aut, z czego tylko 4 proc. nie miało opłaconego postoju.
Od jesieni ubiegłego roku po ulicach Gdańska porusza się charakterystyczny, niebieski pojazd elektryczny wyposażony w system kamer skanujących tablice rejestracyjne zaparkowanych aut.
Auto do e-kontroli w zamierzeniu urzędników jest uzupełnieniem i uszczelnieniem dotychczasowego systemu, opartego o pracę 11 kontrolerów, którzy pieszo przemierzają strefy płatnego parkowania i skanują zaparkowane tam pojazdy.
Jak wynika ze zgromadzonych przez 12 miesięcy danych - system działa, jest wydajny i przynosi wymierne efekty.
Przyjrzeliśmy się im z bliska.
E-kontrola poprawiła wydajność zwykłych kontrolerów
Na początek kilka liczb.
Do czasu uruchomienia pojazdu do e-kontroli w ciągu 12 pełnych miesięcy 11 kontrolerów sprawdzało ok. 848 tys. pojazdów. Gdy w listopadzie 2021 roku na ulice wyjechało elektryczne auto z systemem kamer, liczby te znacząco wzrosły.
Co ciekawe - poprawiła się wydajność samych kontrolerów, którzy w analogicznym okresie skontrolowali 1,1 mln aut. Ponadto ponad 643 tys. aut zeskanowały kamery umieszczone na aucie do e-kontroli, co oznacza, że w ciągu ostatniego roku kontroli poddano w sumie ponad 1,7 mln aut. Wzrost rok do roku wynosi więc ponad 100 proc.
Opłata za brak ważnego biletu za postój wynosi obecnie 200 zł (jeśli opłacimy ją w ciągu 14 dni od otrzymania, kwota wynosi 130 zł)
Maleje grono parkujących na gapę
Radykalny wzrost liczby kontrolowanych pojazdów natychmiast podziałał na kierowców parkujących dotąd "na gapę". System odnotował wzrost drobnych opłat za parkowanie, co oznacza, że wielu kierowców, którzy dotychczas parkowali "tylko na chwilę" i rezygnowali przez to z opłaty, teraz mimo wszystko idzie do parkometru, albo sięga po aplikację mobilną.
- Większe prawdopodobieństwo kontroli sprawiło, że spada liczba kierowców, którzy ryzykowali zaparkowanie pojazdu bez wykupienia biletu parkingowego. O ile w okresie rocznym poprzedzającym start e-kontroli 5,84 proc. wszystkich kontroli kończyły się wystawieniem opłaty dodatkowej, tak w ostatnich 12 miesiącach ten odsetek spadł do 4,44 proc. I to mimo faktu wzrostu liczby kontroli - wylicza Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
I choć procentowo liczba parkujących bez opłat spadła, to ze względu na dwukrotnie większą liczbę skontrolowanych aut - suma wystawionych opłat dodatkowych mocno wzrosła. Z 49 tys. przed rokiem do ok. 78 tys. obecnie.
Rośnie liczba opłaconych biletów za parkowanie
Powyższe dane mają ścisły związek ze zwiększoną liczbą kupowanych biletów parkingowych. Przed uruchomieniem e-kontroli, a więc od listopada 2020 roku do jesieni ubiegłego roku, kierowcy zakupili blisko 2,5 mln biletów. W ostatnich 12 miesiącach kierowcy opłacili już 2,7 mln biletów (wzrost o prawie 10 proc.).
Zmianę można zauważyć nie tylko w częstotliwości, ale też sposobie wnoszenia opłaty. Coraz więcej kierowców sięga po najwygodniejszą i najtańszą formę, a więc korzysta z aplikacji mobilnych. W tym przypadku wzrost wyniósł 25 proc.
- Za korzystaniem z aplikacji mobilnych przemawia fakt, że jest to rozwiązanie praktyczniejsze. Nie trzeba udawać się do parkometru, czy posiadać przy sobie gotówki bądź karty płatniczej. Dodatkową zaletą aplikacji jest możliwość dokonania opłaty za rzeczywisty czas parkowania, a nie czas deklarowany - dodaje Kiljan.
Poza gronem kierowców, którzy zaczęli płacić za parkowanie, rośnie też liczba posiadaczy wjazdówek i abonamentów dla mieszkańców. Przed rokiem aktywnych kart i abonamentów było 5177, a w tym roku już 6259.
- Roczne doświadczenie wskazało, że samochód skanujący sprawdza się zwłaszcza w tych obszarach miasta, gdzie miejsca postojowe są rozproszone i pieszy kontroler traciłby wiele czasu na przemieszczanie się. Tam, gdzie siatka miejsc postojowych jest gęsta lepiej sprawdza się kontrola piesza. Łącznie kontrolujemy 6200 miejsc postojowych objętych poborem opłat - podsumowuje Kiljan.
Jak w praktyce działa e-kontrola?
Parkowanie na dziko przy Wałowej (42 opinie)
Miejsca
Opinie (231) ponad 10 zablokowanych
-
2022-11-17 11:52
Wprowadzac płatne ile się da i 24h!
Golasy finansowe ,co katują sie i głodują by miec na leasing,przymierają głodem by sąsiad widział czym jezdzi,szturmem ruszają na spacery po galerii w kazdą sobotę!Ale parkują już nue na galerii,bo tam trza zapłacić,tylko okupują okoliczne parkingi,są utrapieniem mieszkancow i klientów,którzy nie mogą zaparkowac np.pod salonem fryzjerskim by skorzystać z usługi! 10 zł.godzina minimum i 24h 7dni w tygodniu!
- 2 5
-
2022-11-17 11:53
Jakie wnioski sa zaskakujące?
Przeprowadzono ok.2 razy wiecej kontroli i wyszło że ludzie parkują tak jak parkowali czyli że mniej wiecej stały procent kierowców nie wnosi opłat parkingowych. Nie ma w tych danych nic zaskakujacego. Jest to niemalże dwukrotnie wiecej obserwacji z których można wyliczyć statystyki i wychodzą one niemalże identyczne jak wczesniej (pomijalne statystycznie różnice na poziomie 1,5 %). Prawdopodobnie wzrosły tylko koszty systemu, podajcie ile kosztowało to auto elektryczne i i le kosztuje dzierżawa (ale myśle, że to zrekompensował wzrost ilosci tzw opłat dodatkowych czyli jedyny plus wpływów po stronie miasta)
- 6 2
-
2022-11-17 11:59
Osoby odpowiedzialne za strefe platnego parkowania powinny byc skazane.... w sumie całą ta szajka odpowiedzialna za rozkład ruchu samochodowego
- 5 3
-
2022-11-17 12:31
Bzdura
W roku 2020 był lockdown. Spadła liczba turystów, wyjazdów do pracy, wzrosło home office. Porównywanie danych do okresu 2020-2021 jest manipulacją statystyką
- 6 0
-
2022-11-17 12:47
Ceny macie pod korek
A nie żaden peugeot to zrobił. Ludzie wjeżdżają innym w podwórka. Stają na chodnikach i gdzie wlezie. Tego maszynka nie odczyta.
Poza tym ruch i parkowanie w centrum jest mniejsze bo nic się nie dzieje w tym roku. Nawet jarmark był mizerny- 7 0
-
2022-11-17 13:06
A jak tam samochód? Ile ma kilometrów przejechane i czy są/były problemy?
- 2 0
-
2022-11-17 13:25
Gdańsk można jedynie porównać z Palermo. Tu i tam Sycylia.
- 4 0
-
2022-11-17 13:33
Pani Ola dosadnie się wyraziła co sądzi o inteligencji Gdańszczan, więc skąd u Was Gdańszczanie tyle jadu dla tej wspaniałej pani prezydent? :)
- 2 0
-
2022-11-17 13:41
Mobiparking (1)
A czy jak się korzysta z Mobiparkingu (SkyCash) w Gdańsku, to trzeba mieć naklejkę/tabliczkę czy nie jest to konieczne?
- 1 0
-
2022-11-17 16:17
możesz napisać kartkę "mobiparking"
lub jak nie chce Ci się jechać po naklejkę to możesz kupić na allegro, nawet inne też są...
- 0 0
-
2022-11-17 14:39
10 milionów
1 700 000 kontroli
4% to nie opłacone parkowanie
Czyli 64 000 mandatów
Koszt mandatu 130zl/ 200zl
Licząc nawet średnio 150zl x64 000 to 10 000 000 do budżetu na samym złym parkowaniu.- 3 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.