• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Po roku skanowania tablic: 2 razy więcej skontrolowanych aut, większa dyscyplina

Maciej Korolczuk
17 listopada 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (231)
Najnowszy artykuł na ten temat Dokładność pomiaru aut w e-kontroli wynosi 3 cm
E-kontrola płatnego parkowania działa w Gdańsku od roku. I przynosi pozytywne efekty - system został uszczelniony, spada liczba kierowców parkujących na gapę i rośnie liczba kontroli. E-kontrola płatnego parkowania działa w Gdańsku od roku. I przynosi pozytywne efekty - system został uszczelniony, spada liczba kierowców parkujących na gapę i rośnie liczba kontroli.

Dwukrotnie więcej skontrolowanych aut i mniej kierowców parkujących na gapę - to główne wnioski płynące po roku funkcjonowania e-kontroli płatnego parkowania w Gdańsku. W ciągu 12 miesięcy na ulicach Gdańska skontrolowano ponad 1,7 mln aut, z czego tylko 4 proc. nie miało opłaconego postoju.



Gdy parkuję w strefie płatnego parkowania:

Na początku listopada minął rok od uruchomienia w Gdańsku e-kontroli stref płatnego parkowania.

Od jesieni ubiegłego roku po ulicach Gdańska porusza się charakterystyczny, niebieski pojazd elektryczny wyposażony w system kamer skanujących tablice rejestracyjne zaparkowanych aut.

Auto do e-kontroli w zamierzeniu urzędników jest uzupełnieniem i uszczelnieniem dotychczasowego systemu, opartego o pracę 11 kontrolerów, którzy pieszo przemierzają strefy płatnego parkowania i skanują zaparkowane tam pojazdy.

Jak wynika ze zgromadzonych przez 12 miesięcy danych - system działa, jest wydajny i przynosi wymierne efekty.

Przyjrzeliśmy się im z bliska.

W pierwszym roku funkcjonowania hybrydowej kontroli w SPP liczba kontrolowanych aut wzrosła z 848 tys. do 1,7 mln. W pierwszym roku funkcjonowania hybrydowej kontroli w SPP liczba kontrolowanych aut wzrosła z 848 tys. do 1,7 mln.

E-kontrola poprawiła wydajność zwykłych kontrolerów



Na początek kilka liczb.

Do czasu uruchomienia pojazdu do e-kontroli w ciągu 12 pełnych miesięcy 11 kontrolerów sprawdzało ok. 848 tys. pojazdów. Gdy w listopadzie 2021 roku na ulice wyjechało elektryczne auto z systemem kamer, liczby te znacząco wzrosły.

Co ciekawe - poprawiła się wydajność samych kontrolerów, którzy w analogicznym okresie skontrolowali 1,1 mln aut. Ponadto ponad 643 tys. aut zeskanowały kamery umieszczone na aucie do e-kontroli, co oznacza, że w ciągu ostatniego roku kontroli poddano w sumie ponad 1,7 mln aut. Wzrost rok do roku wynosi więc ponad 100 proc.

Opłata za brak ważnego biletu za postój wynosi obecnie 200 zł (jeśli opłacimy ją w ciągu 14 dni od otrzymania, kwota wynosi 130 zł)

Maleje grono parkujących na gapę



Radykalny wzrost liczby kontrolowanych pojazdów natychmiast podziałał na kierowców parkujących dotąd "na gapę". System odnotował wzrost drobnych opłat za parkowanie, co oznacza, że wielu kierowców, którzy dotychczas parkowali "tylko na chwilę" i rezygnowali przez to z opłaty, teraz mimo wszystko idzie do parkometru, albo sięga po aplikację mobilną.

- Większe prawdopodobieństwo kontroli sprawiło, że spada liczba kierowców, którzy ryzykowali zaparkowanie pojazdu bez wykupienia biletu parkingowego. O ile w okresie rocznym poprzedzającym start e-kontroli 5,84 proc. wszystkich kontroli kończyły się wystawieniem opłaty dodatkowej, tak w ostatnich 12 miesiącach ten odsetek spadł do 4,44 proc. I to mimo faktu wzrostu liczby kontroli - wylicza Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
I choć procentowo liczba parkujących bez opłat spadła, to ze względu na dwukrotnie większą liczbę skontrolowanych aut - suma wystawionych opłat dodatkowych mocno wzrosła. Z 49 tys. przed rokiem do ok. 78 tys. obecnie.

Choć odsetek ukaranych kierowców jest mniejszy to liczba wystawionych opłat dodatkowych wzrosła z 49 do 78 tys. Choć odsetek ukaranych kierowców jest mniejszy to liczba wystawionych opłat dodatkowych wzrosła z 49 do 78 tys.

Rośnie liczba opłaconych biletów za parkowanie



Powyższe dane mają ścisły związek ze zwiększoną liczbą kupowanych biletów parkingowych. Przed uruchomieniem e-kontroli, a więc od listopada 2020 roku do jesieni ubiegłego roku, kierowcy zakupili blisko 2,5 mln biletów. W ostatnich 12 miesiącach kierowcy opłacili już 2,7 mln biletów (wzrost o prawie 10 proc.).

Zmianę można zauważyć nie tylko w częstotliwości, ale też sposobie wnoszenia opłaty. Coraz więcej kierowców sięga po najwygodniejszą i najtańszą formę, a więc korzysta z aplikacji mobilnych. W tym przypadku wzrost wyniósł 25 proc.

W ostatnich 12 miesiącach wzrosła liczba wykupionych przez kierowców biletów parkingowych. W ostatnich 12 miesiącach wzrosła liczba wykupionych przez kierowców biletów parkingowych.
- Za korzystaniem z aplikacji mobilnych przemawia fakt, że jest to rozwiązanie praktyczniejsze. Nie trzeba udawać się do parkometru, czy posiadać przy sobie gotówki bądź karty płatniczej. Dodatkową zaletą aplikacji jest możliwość dokonania opłaty za rzeczywisty czas parkowania, a nie czas deklarowany - dodaje Kiljan.
Poza gronem kierowców, którzy zaczęli płacić za parkowanie, rośnie też liczba posiadaczy wjazdówek i abonamentów dla mieszkańców. Przed rokiem aktywnych kart i abonamentów było 5177, a w tym roku już 6259.

- Roczne doświadczenie wskazało, że samochód skanujący sprawdza się zwłaszcza w tych obszarach miasta, gdzie miejsca postojowe są rozproszone i pieszy kontroler traciłby wiele czasu na przemieszczanie się. Tam, gdzie siatka miejsc postojowych jest gęsta lepiej sprawdza się kontrola piesza. Łącznie kontrolujemy 6200 miejsc postojowych objętych poborem opłat - podsumowuje Kiljan.
W ostatnim czasie wzrosła też liczba wydanych abonamentów dla mieszkańców. W ostatnim czasie wzrosła też liczba wydanych abonamentów dla mieszkańców.

Jak w praktyce działa e-kontrola?

08:06 17 LISTOPADA 22

Parkowanie na dziko przy Wałowej (42 opinie)

Odnosnie artykulu o kontrolach w SPP. Ul. Walowa i non stop zawalony trawnik. Jakos kontroli brak.
Odnosnie artykulu o kontrolach w SPP. Ul. Walowa i non stop zawalony trawnik. Jakos kontroli brak.

Miejsca

Opinie (231) ponad 10 zablokowanych

  • Tak się skłda, że mam na rejestracji takie litery, które łatwo przerobić (4)

    Tak więc parkując, doklejam kawałek tasmy czarnej i generalnie może mi kontrola skoczyć :D

    • 4 2

    • Takbtrzymać!

      • 2 0

    • Jak samochód nie odczyta to wysyłają patrol pieszy (2)

      Pomijając to że samochód skanuje też naklejkę na szybie

      • 0 1

      • (1)

        Nie, nie. Naklejki odczytują smoki. Jak bajać, to na całego.
        Poproś kogoś, by Ci pokazał, jakiej jakości są te zdjęcia.
        Jeśli samochód będzie zaparkowany ukośnie, to "kontroler" musiałby jechać chodnikiem.
        Jeśli samochód będzie zaparkowany równolegle, to i tak naklejka będzie po stronie krawędzi drogi. Szyba nie jest płaska, a wypukła. Naklejka jest pod szybą, często pod wycieraczką. Do tego dochodzi słońce.

        • 0 1

        • Nie musi być już naklejki na szybie

          • 0 0

  • Najlepsi są ci co pożyczają sobie karty parkingowe dla niepełnosprawnych i parkują w centrum za darmo. A i tak nikt tego nie sprawdza bo nie będą czekać na takiego czy oby na pewno zaparkowała tu osoba która uzyskała ta kartę

    • 0 0

  • Czytając komentarze

    Jestem w szoku. Ludzie się cieszą że są okradani przez bandytów urzędniczych. Przecież płacąc podatki miejsca parkingowe powinny być darmowe. Ale jak widać , społeczeństwo jest już bardzo zmanipulowane i nie myśli samodzielnie.

    • 5 2

  • system antyobywatelski

    Wszystkie ograniczenia przepustowości ulic, odebranie bezpłatnych miejsc parkingowych, tworzenie stref, systemy kontroli powodują, że życie w mieście drożeje nieproporcjonalnie do wzrostu wynagrodzeń, co stanowi presję do wysiedlania obecnych mieszkańców. To jest złe zjawisko które podniesie koszt działania przedsiębiorców, z uwagi na wzrost presji płacowej. Zrzeszeni przedsiębiorcy powinni walczyć z takim zjawiskiem, bo zabraknie im rąk do pracy. Żeby spłacić ratę za mieszkanie i wyżywić się, pracownik w 3-mieście powinien zarobić około 8 tys zł netto, Jak to się ma do średniej krajowej, wynoszącej 4601,21 zł. netto?

    • 3 0

  • zakrywajcie tektura tablice przed zlodziejamo z u.m.

    • 2 1

  • Miło poczytać jak ludzie się cieszą że płacą....

    istny dobrobyt mamy , to może podam numer mojego konta , mnie się nie przelewa , mam minimalną krajową i poprawy nie widać , i nie będzie.

    • 2 2

  • Na parkowanie stać tylko burżuazje , zwykli ludzie nie parkują w trójmieście.

    • 0 0

  • Panie Korolczuk

    To teraz proszę o podobny artykuł o danych ze straży miejskiej oraz informacje ile sprawdzila pojazdow za pomoca terminali /byl o tych urządzeniach artykuł/ do kontroli pojazdów w strefie zamknietej

    • 0 0

  • Gdzie rzetelność w tym artykule? (1)

    Posługujecie się danymi statystycznymi, a nie bierzecie pod uwagę innych istotnych cech np. powiększenia stref płatnego parkowania. To logiczne, że w większej strefie parkowania będzie więcej kontroli. Taka sama analogia do wzrostu ilości zakupionych biletów. Gdańsk objął dodatkowe ulice i chodniki strefą, więc ludzie muszą kupić bilet. Artykuł napisany w naiwny sposób, z którego można wywnioskować, że to wszystko zasługa e-kontroli.

    • 2 0

    • Tak było.

      W poprzednim okresie część osób miała pracę zdalną, tak samo szkoły. Aut na ulicach było mniej. Podajecie liczby, nie oczywiste fakty, w artykule sukces pełną parą, w rzeczywistości wstyd. Już nie wspomnę o tym wielkim sukcesie finansowym..

      • 1 0

  • Omijam SPP szerokim łukiem.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane