• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Podpisano umowę na dostawę elektrycznych autobusów za 62 mln zł

Ewelina Oleksy
2 sierpnia 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Najnowszy artykuł na ten temat Autobus na wodór od kwietnia na ulicach Gdańska

Na jednym ładowaniu przyjechał z Warszawy do Gdańska. Za 14 miesięcy nad Motławę przyjedzie w sumie 18 takich autobusów. Na ul. Elektryków w stoczni podpisano umowę z dostawcą elektrycznych autobusów MAN, za które Gdańsk zapłaci prawie 62 mln zł.



Czy Gdańsk powinien wymienić wszystkie autobusy na elektryczne?

Nowe elektryczne autobusy marki MAN przyjadą do Gdańska najpóźniej w październiku 2023 r. Podpisana 2 sierpnia umowa daje wykonawcy 14 miesięcy na ich dostarczenie. Miasto zamówiło 18 sztuk: 8 przegubowych i 10 standardowych.

Przejedzie 300-400 km na jednym ładowaniu



- Obiecaliśmy, że zmieniamy komunikację miejską, że idziemy w stronę rewolucji i to nie są słowa rzucane na wiatr. Po przetargu, dziś podpisujemy umowę na dostarczenie w ciągu 14 miesięcy, 18 elektrycznych autobusów i mam nadzieję, że ten termin zostanie dotrzymany - mówiła we wtorek na ul. ElektrykówMapka prezydent Aleksandra Dulkiewicz. - W czerwcu testowaliśmy autobus wodorowy, być może niebawem i takie pojawią się na naszych ulicach. Na razie stawiamy jednak na te elektryczne. Co ważne, będą ładowane w zajezdni, a nie na trasie, więc koszty eksploatacji będą niższe. Taki autobus jest w stanie przejechać dziennie 300-400 km - mówiła prezydent.
  • Gdańsk zamówił 18 takich elektrycznych autobusów. Będą w barwach biało-czerwonych.
  • Wnętrze autobusu elektrycznego.
  • Wnętrze autobusu elektrycznego.
  • Wnętrze autobusu elektrycznego.
  • Wnętrze autobusu elektrycznego.
  • Gdańsk zamówił 18 takich elektrycznych autobusów. Będą w barwach biało-czerwonych.
Jak podkreślał Maciej Lisicki, prezes spółki GAiT elektryczny autobus, który zaprezentowano we wtorek w Gdańsku, przyjechał z Warszawy na jednym ładowaniu.

- To pokazuje, jak się zmieniła technologia. Te autobusy będą ładowane w zajezdni raz, nocą i będą mogły przejeździć na trasach cały dzień. Będą przeznaczane do obsługi różnych linii, w zależności od potrzeb - powiedział Lisicki.
Przedstawiciele firmy MAN podziękowali miastu za zaufanie.

- To dla nas do tej pory największe takie zamówienie. Cieszymy się, że Gdańsk będzie kolejnym miastem z pojazdami zeroemisyjnymi - powiedziała Olga Żarkowska z firmy MAN.

Elektryczne autobusy same policzą swoich pasażerów



Wszystkie kolumny i poręcze zostaną wykonane w kolorze żółtym, a przyciski opisane w alfabecie Braille`a. Dodatkowo pojazdy wyposażone będą w systemy monitoringu i klimatyzacji o wydajności zapewniającej komfort podróżowania nawet w upalne dni z uwzględnieniem specyfiki komunikacji miejskiej, tj. częstego otwierania drzwi.

Aktualizowany na bieżąco rozkład jazdy ZTM Gdańsk



Tablice informacyjne dla podróżujących zostaną wykonane w technologii LED, podobnie jak oświetlenie zewnętrzne i wewnętrzne pojazdów. W nowych środkach komunikacji miejskiej zamontowane zostaną gniazda USB oraz zautomatyzowane defibrylatory zewnętrzne AED, dodatkowo pojawi się też system liczenia pasażerów.

W Gdyni elektryczne autobusy już jeżdżą



Na początku czerwca elektryczne autobusy wyjechały już na ulice Gdyni. Miasto zapłaciło 80 mln zł za 24 pojazdy. Podczas pierwszych godzin kursowania nie zabrakło jednak usterek.

Miejsca

Opinie (287) ponad 10 zablokowanych

  • (2)

    A ile zarobi kierowca takiego cudu?

    • 8 0

    • (1)

      21.20zl brutto

      Piekna stawka

      • 6 0

      • Minus premia za skargi

        • 4 0

  • No to gdansk stanie :)

    Ale bedzie cyrk tylko jedno mnie ciekawi czy ktos za wyrzucenie pieniedzy w bloto odpowie

    • 11 0

  • Wierzę z calego serca ze to sie nie uda.

    • 12 2

  • Kto bedzie tym jezdzil? Kierowcow juz brak przy tych pensjach

    • 13 2

  • Autobusy na węgiel z elektrowni

    I to wcale nie z rosji. Absolutnie. Już pewien bardzo zaufany nigdy niekłamiący przedstawiciel rządu powiedział, że węgiel nie jest z rosji, tylko z rynku.

    • 3 5

  • Ciekawe po co?

    Nie ma to jak wydawać publiczne pieniądze, szczególnie przy monopolu władzy...
    Może by tak najpierw wyremontować ulice, po których te cuda mają jeździć.

    • 6 1

  • (9)

    Najgorsze w tym wszystkim jest to że aby zrobić tak wspaniały i technologiczny zakup oszczędności szuka się w pracownikach w szczególności tych niższego szczebla. A co do samych autobusów to wszystko będzie wspaniałe aż do momentu wymiany baterii

    • 98 7

    • (4)

      Dlatego wodorowe pojazdy miejskie to przyszłość.

      • 9 2

      • Jedna stacja wodoru to kilka milionów pln. (3)

        Jedna wtyczka do prądu to kilka tysięcy pln.

        Poza tym koszt utrzymania autobusu wodorowego jest znacznie wyższy niż elektrycznego.

        • 5 5

        • Trudno.

          • 0 0

        • Ale jedna bateria to setki tysięcy. Czyli tych parę milionów i tak będzie trzeba wydać i to już za kilka lat. Ogarniasz? Doliczyłeś koszt tej baterii do kosztów utrzymania elektryka?

          • 5 1

        • Jakim cudem?

          • 1 0

    • Nie martw się o nie swoje pojazdy. (3)

      Baterie są długowieczne często z gwarancją 8-10 lat i limitem 500 tys km. Tak jest w autobusach.
      Później takie baterie będą wykorzystywane jako magazyny energii.

      • 4 8

      • 500 tys. Km w przypadku autobusu to nie jest chyba dużo? Góra dwa lata jazdy?

        • 8 0

      • Chyba nie masz pojęcia jak mocno eksploatowane będą podczas użytkowania ich w autobusach i ich żywotność spadnie do minimum

        • 10 0

      • Już łyknąłeś te bajeczki?

        • 1 0

  • i**otyzm (1)

    cały zielony ład to ściema dla ignorantów.

    • 16 0

    • Brawo. W końcu ktoś to powiedział.

      • 0 0

  • kolejny wał miasta brawo

    • 9 1

  • (1)

    Obiecaliśmy, że zmieniamy komunikację miejską, że idziemy w stronę rewolucji i to nie są słowa rzucane na wiatr. Nie wiem czemu ale skojarzylo mi sie z Misiem

    • 12 0

    • Na wiatr?czy w kierunku Wiatru, Wiatrowi.....

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane