• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Południowa SKM zamiast rozbudowy dróg? Kamienice nie blokują tych inwestycji

Krzysztof Koprowski
21 września 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Co najmniej 30 mln zł za projekt PKM Południe
W pomarańczowym śladzie rozwiązania komunikacyjnego nie stoją budynki, o które spierają się miejscy urzędnicy z konserwatorem zabytków. Dwa budynki z pierzei domów robotniczych stoją w rezerwie drogowej tylko pod warunkiem realizacji pełnego przekroju ulicy i tramwaju, co jest wątpliwe. W pomarańczowym śladzie rozwiązania komunikacyjnego nie stoją budynki, o które spierają się miejscy urzędnicy z konserwatorem zabytków. Dwa budynki z pierzei domów robotniczych stoją w rezerwie drogowej tylko pod warunkiem realizacji pełnego przekroju ulicy i tramwaju, co jest wątpliwe.

Gdy kilkanaście dni temu pisaliśmy o sporze z konserwatorem zabytków dotyczącym rozbiórek kamienic na Oruni, wielu czytelników upatrywało w działaniach miasta szansy na przyspieszenie rozbudowy ulic w tej części miasta. To zły trop - nowy układ drogowy planowany jest w oddaleniu od tych budynków. Jeżeli dojdzie do realizacji nowej linii SKM, ta również uniemożliwi realizację nowych dróg.



Która inwestycja jest ważniejsza i powinna być zrealizowana?

Przypomnijmy: spór pomiędzy miejskimi urzędnikami a wojewódzkim konserwatorem zabytków dotyczy częściowej rozbiórki pierzei domów robotniczych wzdłuż ul. Małomiejskiej oraz pojedynczych obiektów przy ul. Podmiejskiej.

Niemal natychmiast w komentarzach pojawiły się głosy poparcia dla działań miasta, które rzekomo mają ułatwić rozbudowę ul. Małomiejskiej oraz Podmiejskiej.

Wystarczy jednak zajrzeć do obowiązujących Miejscowych planów zagospodarowania, by przekonać się, że konflikt miasto - konserwator nijak ma się do planowanego od blisko 20 lat układu drogowego.

Rozbudowy drogi nie blokuje też - jak twierdzili niektórzy czytelnicy - jeden z radnych miasta, będący właścicielem pizzerii u zbiegu ul. Ptasiej i Małomiejskiej.

- Kamienice Podmiejska 11B, 11C, Małomiejska 2021 oraz 52 nie znajdują się w rezerwie terenowej dla ul. Nowej Małomiejskiej-Podmiejskiej. W rezerwie nie znajduje się również budynek pizzerii - potwierdza Jędrzej Sieliwończyk z Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego.
  • Na przełomie wieków ostatecznie zrezygnowano z rozbudowy drogi na tym odcinku ul. Małomiejskiej, jednak nie wykonano żadnych większych prac remontowych zachowanej zabudowy.
  • Tylko dwa ostatnie budynki stoją na przeszkodzie realizacji ul. Nowej Małomiejskiej-Nowej Podmiejskiej - pod warunkiem pełnego układu komunikacyjnego dwóch jezdni i tramwaju.
  • Tędy przewiduje się poprowadzenie ul. Nowej Małomiejskiej-Nowej Podmiejskiej. Po lewej budynek Małomiejska 17.

Nowy układ drogowy ominie niemal w całości domy robotnicze



Jak zatem ma wyglądać nowy układ drogowy? Ulice Nowa Małomiejska-Nowa Podmiejska będą omijały od północy szereg domów robotniczych, a następnie tuż przed pizzerią będą przechodziły na drugą stronę ul. Małomiejskiej w ślad ul. Nakielskiej, skąd górą przekroczą Trakt św. Wojciecha oraz tory kolejowe aż do planowanego węzła Czerwony Most.

Jeżeli dojdzie do realizacji pełnowymiarowego układu komunikacyjnego, na który składają się dwie dwupasowe jezdnie oraz wydzielone dwutorowe torowisko tramwajowe, wyburzyć będzie trzeba jedynie dwa budynki z całego szeregu domów robotniczych (Małomiejska 1718, tj. najbliżej Traktu św. Wojciecha). Taki scenariusz jest jednak bardzo wątpliwy.

  • Tędy przewiduje się poprowadzenie ul. Nowej Małomiejskiej-Nowej Podmiejskiej. Po lewej budynek Małomiejska 17.
  • Nowy układ komunikacyjny będzie przekraczał ul. Małomiejską na wysokości aut ze zdjęcia, tuż za pizzerią po prawej.
  • Pawilony handlowe przy przystanku autobusowym Ptasia, które będą musiały być wyburzone, gdy dojdzie do realizacji ul. Nowej Małomiejskiej-Nowej Podmiejskiej.
  • Ulica Nakielska - rezerwa terenu pod budowę ul. Nowej Podmiejskiej
  • Ulica Nakielska - rezerwa terenu pod budowę ul. Nowej Podmiejskiej

Nowa Małomiejska i Nowa Podmiejska z buspasami



Wspomniane torowisko tramwajowe zostało wykreślone ze schematów transportowych w najnowszym studium. Zdaniem urbanistów znacznie lepszym rozwiązaniem będzie wprowadzenie buspasów na skrajne pasy obu jezdni i kontynuowanie ich aż do centrum Gdańska Traktem św. Wojciecha (wcześniej planowano tramwaj przez tereny Olszynki i ul. Chmielną do Podwala Przedmiejskiego). W efekcie nie jest potrzebna aż tak szeroka przestrzeń dla realizacji układu komunikacyjnego.

- W obowiązującym studium obniżono także klasę techniczną ulic Nowa Małomiejska-Nowa Podmiejska z ulicy głównej do ulicy zbiorczej, nie zdefiniowano jej przekroju oraz nie wskazano trasy tramwajowej jako elementu obowiązkowego wyposażenia - dodaje Sieliwończyk.

Studium Gdańska: nowy układ sieci tramwajowej i miejskie ulice


Zmiana przebiegu w studium, nie będzie zmiany planów



Warto zauważyć, że w najnowszym Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego zniwelowano także "odgięcie" ul. Nowej Małomiejskiej-Nowej Podmiejskiej i przesunięto je właśnie na pierzeję domów robotniczych.

Należy pamiętać jednak, że obowiązujący plan zagospodarowania jest aktem prawa miejscowego, zaś studium pełni rolę jedynie ogólnego zarysu polityki przestrzennej miasta, z zastrzeżeniem, że przebieg dróg jest orientacyjny. Ponadto, jak zapewniają urzędnicy, (przynajmniej na razie) nie planują zmieniać ustaleń planu z 2002 r.

  • Obowiązujące studium dla dolnego przebiegu ul. Nowej Małomiejskiej-Nowej Podmiejskiej.
  • Studium z 2007 r. dla dolnego przebiegu ul. Nowej Małomiejskiej-Nowej Podmiejskiej.
  • Fragment obowiązującego Planu zagospodarowania z 2002 r. Domy robotnicze znajdują się w terenie 009-33, Nowa Małomiejska-Nowa Podmiejska w terenie 015-83, zaś istniejąca ul. Małomiejska w terenie 016-81.

Powrót do idei budowy Południowej SKM



A może rozbiórka budynków ułatwi realizację tzw. Południowej SKM? Podczas ubiegłorocznej kampanii wyborczej wrócił temat jej budowy co najmniej do al. Havla.

Faktycznie, w okresie PRL i jeszcze przez około dziesięć lat po zmianach ustrojowo-gospodarczych kamienice przy ul. Podmiejskiej miały ustąpić miejsca trasie kolejowej oraz nowemu układowi drogowemu.

Na przełomie wieku urbaniści, radni miejscy oraz włodarze podjęli jednak decyzję o całkowitym skreśleniu nowej trasy kolejowej oraz zachowaniu kamienic, nie podejmując jednak przy tym większych działań inwestycyjnych na rzecz poprawy ich stanu technicznego.

  • Boisko przy SP56 - tutaj proponuje się budowę trasy SKM.
  • Rezerwa terenu pod rozbudowę ul. Małomiejskiej, którą proponuje się przeznaczyć pod Południową SKM.
  • Rezerwa terenu pod rozbudowę ul. Małomiejskiej, którą proponuje się przeznaczyć pod Południową SKM.
  • Rezerwa terenu pod rozbudowę ul. Małomiejskiej, którą proponuje się przeznaczyć pod Południową SKM. Budynek po prawej stoi zbyt blisko skrzyżowania, aby zmieścić przystanek, dlatego SKM ma przechodzić pod skrzyżowaniem.

Dawna rezerwa Południowej SKM niemal w całości zabudowana



Pozostała część niedoszłego szlaku kolejowego została przeznaczona pod deweloperskie osiedla mieszkaniowe (m.in. Błękitna Kaskada czy Lawendowe Wzgórza), bloki komunalne, szkołę i przedszkole na Ujeścisku, przychodnię, stację benzynową czy obiekt gastronomiczny typu fast-food.

Nowy przebieg SKM zamiast rozbudowy dróg



Od blisko roku Biuro Rozwoju Gdańska analizuje różne warianty przebiegu linii SKM na Południu, wykorzystując rezerwy dla układu drogowego. Jednym z nich jest koncepcja Pomorskiego Towarzystwa Miłośników Kolei Żelaznych.

PTMKŻ proponuje wprowadzenie torów nieco bardziej na północ niż przewidywano to w okresie PRL, omijając przy tym sporne kamienice. Wymusi to jednak likwidację boiska przy szkole podstawowej nr 56 (pojawił się również pomysł, aby tory przykryć płytą, a na górze odtworzyć boisko). W tym rejonie miałby powstać również przystanek pasażerski.

Następnie, w stronę al. Havla, tory mają omijać od północy szereg domów robotniczych i wkraczać za ul. Madalińskiego w przestrzeń przewidywaną dla rozbudowy ul. Małomiejskiej (stąd odsunięcie wszystkich budynków od tej ulicy).

Analiza wejścia SKM na Południe na bazie koncepcji PTMKŻ Analiza wejścia SKM na Południe na bazie koncepcji PTMKŻ

Niezbędna przebudowa splotu Havla-Świętoktrzyska-Małomiejska



Końcowy przystanek I etapu nowej linii przewidziano bezpośrednio pod skrzyżowaniem Havla-Świętokrzyska-Małomiejska, wymuszając tym samym jego całkowitą przebudowę. Ewentualna lokalizacja przystanku tuż obok skrzyżowania nie jest już możliwa, bowiem trwają tam właśnie prace wykończeniowe przy nowym budynku deweloperskim.

- Patrząc na tę propozycję, muszę zadać kilka pytań. Czy na pewno chcemy przejść dla pieszych na kładkach lub w tunelach? Czy chcemy estakad kolejowych na poziomie pierwszego, drugiego, a może trzeciego piętra istniejących już budynków? - pytała retorycznie podczas kwietniowej debaty "Gazety Wyborczej" Edyta Damszel-Turek, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.
Robocza koncepcja wiaduktu drogowego częściowo w ciągu ul. Nowej Podmiejskiej z 2016 r. Robocza koncepcja wiaduktu drogowego częściowo w ciągu ul. Nowej Podmiejskiej z 2016 r.

Brak pieniędzy na nową SKM i nowe drogi



Zarówno ciąg ul. Nowa Małomiejska-Nowa Podmiejska, jak i ewentualna Południowa SKM nie mają obecnie zapewnionego jakiegokolwiek finansowania na realizację.

- Nie są również znane szacunkowe koszty realizacji tych inwestycji, gdyż nie wykonano żadnych projektów koncepcyjnych, które umożliwiłyby ich oszacowanie - informuje Sieliwończyk. - Obecnie opracowywana jest dokumentacja na budowę jedynie wiaduktu drogowego nad torami PKP w śladzie ul. Nowej Podmiejskiej, ale bez przekraczania Traktu św. Wojciecha [w kierunku al. Havla - dop. red.]. Realizacja wiaduktu będzie możliwa tylko po uzyskaniu dodatkowych środków z budżetu państwa lub unijnych, których aktywnie poszukujemy.

Dziewięć wariantów rozbudowy układu drogowego na Oruni

Miejsca

Opinie (349) ponad 20 zablokowanych

  • Krzysztofie, widziałeś tak samo jak ja różne warianty rozbudowy układu komunikacyjnego

    w wariancie z SKM biegnącą "za" tymi "kamienicami" przewidywano drogę biegnącą w ich śladzie. Te stare plany nadal są dostępne - dlatego komuchy olały remonty. Po zmianie ustroju te kamienice już stały tylko z przyzwyczajenia - ich jedyny możliwy remont w tej chwili to albo pospinanie wieloma stalowymi kotwami (ktoś chce mieć stalowe profile w pokoju? ręka do góry) albo wyburzenie i postawienie od nowa.

    • 11 3

  • (1)

    Ważniejsze brzydactwo, bo zabytek, niż ludzie w korkach. Ech..... Ciekawe z jakiej komunikacji korzysta konserwator....

    • 12 7

    • to nie żaden zabytek tylko zbutwiałe resztki murów, ale konserwator jak to Pisuar musi w Gdańsku

      powiedzieć nie bo Kaczor każe

      • 2 2

  • warunkiem sprawności takich rozwiązań jest wspólna taryfa

    ...i bilet pomiędzy róznymi przewoźnikami funkcjonującymi na terenia miasta czy umownego terenu. Bez tego wzajemne swary i przepychanki o "śmietankę" zabiją jakąkolwiek próbę cywilizacji transportu zbiorowego.

    Czyli dominująca rola organizacji typu MZKGG na powierzonym terenie, będącej realnym przedstawicielstwem mieszkańców a nie szarogęszącego sie "samorządu". Organizacja rozliczeń i rozdział dotacji. Jawny!

    Pomysły typu "portmonetka" i "fala" to petryfikacja wymuszenia cen i możliwości przerzucania kosztów na mieszkańców.

    Do pobożnych życzeń dorzucę linię kolejową przez Olszynkę na plażę na Stogach. Ona istnieje, tylko trzeba ją zagospodarować. Idąc "na całość", tunel kolejowy na drugą stronę i pętla przez Nowy Port.

    • 9 3

  • A może w końcu zrobili by tą nowa Świętokrzyską to by też bardzo ułatwiło komunikację.

    • 10 5

  • Zmienić koncepcję - alaMetro

    Zbudować SKM w wykopie, przykryć płytą(obecnie jest wiele możliwości taniej realizacji) nie musi być to na całym odcinku, ale znacznie łatwiej byłoby pokonać trudności terenowe i jednocześnie mielibyśmy coś na kształt metra. Przy tym nie stracimy przestrzeni nad, gdzie można zrealizować zakładany układ drogowy. Mieszkańcy zyskaliby dogodny transport do centrum, a jednocześnie ciszę i nie straciliby przestrzeni (nie zostaliby odcięci przez torowisko). Tylko trzeba się odważyć jak z drugą linią metra w Warszawie.

    • 30 1

  • a odpowiedzialny za komuniację wicemarszałek wybiera się w senatory...

    chyba powinien mieć nieco większe zasługi niż likwidacja komunikacji zbiorowej w pomorskim?
    Ostatnie działania związane z zagrożeniem sromotnym laniem wyborczym i secesją południowego zachodu nie przykryją dziesiątek lat szkodnictwa i arogancji.
    Dołóżcie do tego knowania związane z elektroniczną "portmonetką" i oddanie kolejnego przepływu pieniądza w ręce chciwych "podsiębiorców".
    Tak wygląda praktyka samo się rządzenia na potrzebach mieszkańców "jak na swoim".

    • 16 0

  • (1)

    A co z szybkim tramwajem? Mówię o takim, co nie zatrzymuje się przy każdym warzywniaku tylko na dosłownie 2-3 przystanki przy węzłach i śmiga do stacji śródmieście częściowo po torach kolejowych. Drogo? Tak. Tak samo jaka każda inna alternatywa.

    • 21 4

    • Tramwaj...

      Po torach kolejowych... No tak

      • 3 1

  • (1)

    Południowe dzielnicy potrzebują skm i pkm. Tu z roku na rok od wielu lat przybywa wiele osiedli i nowych mieszkańców. Tu najwięcej dzieci się rodzi. Będzie mieszkańców jeszcze więcej bo wiele jest działek jeszcze pustych nie zabudowanych przez deweloperów. Potrzeba nowych ulic, tramwajów, bus pasów. Niestety problemem jest taki że najpierw budujemy osiedla, a potem drogi i resztę. A potem jest wszystko zabudowane i nie ma miejsca na komunikację. Dlatego ważne by skm i pkm były wcześniej. Bo jak wszystko zabudujemy to nie będzie miejsca na skm południe, ani pkm . To że teraz nasze dzielnice mają wiele jeszcze zielonych terenów i są miejsca niezabudowane to jest plusem. Bo jeszcze wszystko możemy tylko trzeba chcieć. Nie trzeba burzyć budynków bo wiele tras ich jeszcze nie ma, Wiele jest jeszcze terenów gdzie nie ma zagospodarowania przestrzennego. Musimy budować z głową. Havla jest tak szeroka, że w planie budowy można było wcześniej zaplanować bus pas. Ponadto jest miejsce na wiadukt czy tramwaj gdzie jest ulica Armii Krajowej i Łostowicka. Budując pkm do Jasienia można już było w tym czasie zaplanować i pociągnąć pkm dalej do Szadułek gdzie jest więcej osiedli mieszkaniowych. Skm byłaby aż do Kowal lub choć do pętli Świętokrzyska.. Przecież Orunia ma tory i jest niedaleko . Tak samo Pruszcz Gdański ma tory, Wystarczyłoby to sensownie połączyć. Nowa Świętokrzyska jest bardzo potrzebna bo tu najwięcej jest korków i nowe osiedla boczne nie mają alternatywy. Południe musi mieć także linię komunikacyjną wzdłuż obwodnicy. Nie możemy być odcięci. Nie może być tak że mieszkaniec południa Gdańska by dojechać do centrum musi mieć 3 przesiadki i ponad godzinę jazdy. Muszą być połączenia ciągiem bez przesiadek. Musi być krótki czas przejazdu. Muszą być autobusy na bus pasach i szybki przemieszczanie. A jak ktoś jeździ autem to nie może stać ponad godzinę w korkach. Chcą budować Spalarnię to spowoduje więcej korków.

    • 38 4

    • I jak już zbudujesz te wszystkie drogi dla samochodzików, to gdzie je upchniesz na dolnym tarasie jak już teraz nie ma miejsca?

      • 1 3

  • (5)

    A ktoś policzył koszy masowej traumy spowodowanej koniecznością odstawienia samochodu na rzecz autobusu. Wiecie co to zrobi z mózgami kierowców? Ile kasy pójdzie na psychologów i terapie? Chyba że na przykład w autobusie będą gogle VR żeby pasażer mógł się poczuć jakby stał w korku w swoim prestiżowym samochodzie. To może być strzał w dziesiątkę bo zawsze można zaprogramować jak się przechodnie oglądają za samochodem, podziwiają, pokazuję sobie palcami a niektórzy mogą się nawet ślinić.

    • 15 11

    • to fakt - dla większości dzień bez samochodu - dniem straconym (1)

      uwielbiam stać w korkach i patrzeć jak mnie podziwiają w moim SUWIE turbo hybryda XXL koloru białego z potrójnym doładowaniem i złotymi alufelgami
      laski mdleją na mój widok a niejedna marzy o selfie na tle mojego auta

      • 7 3

      • Jesteś tak biedny że żadne pieniądze ci już nie pomogą. Terapeuta chyba też nie da rady.

        • 2 3

    • Czy (1)

      Czy auta zrobily ci jakas krzywde?

      • 5 5

      • Zapewne

        Uległ lobotomii wskutek wypadku komunikacyjnego.

        • 4 2

    • Straszne te korki

      Ale dobrze, że Google maps je pokazuje, razem z czasem dojazdu samochodem vs komunikacją miejską. Dzięki temu wiem dokładnie, że mój poranny czas dojazdu do pracy w potwornych korkach wynosi średnio 31 minut vs 62 minuty komunikacją. Pytania?

      • 8 5

  • SKM do Nowego Portu (1)

    no dobra, ale dlaczego demontowana jest linia SKM do Nowego Portu podczas gdy powstaje tam nowa dzielnica mieszkaniowa w Letnicy i planowane są następne ???

    • 35 3

    • Było dużo gadane i pisane na ten temat. Zaspałeś.

      • 0 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane