• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ponad 20 mln za kontrolę biletów w Gdańsku

Michał Brancewicz
3 listopada 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Atak na dwóch kontrolerów biletów w tramwaju
W ciągu najbliższych trzech lat liczba kontroli w autobusach i tramwajach ma się zwiększyć. W ciągu najbliższych trzech lat liczba kontroli w autobusach i tramwajach ma się zwiększyć.

Renoma i konsorcjum siedmiu spółek walczą o trzyletni kontrakt na kontrolę biletów w gdańskiej komunikacji. Pierwsza wyceniła swoje usługi na blisko 20,3 mln zł, druga na niewiele ponad 24 mln zł, co faworyzuje dotychczasowego wykonawcę. Częstotliwość kontroli ma być większa niż dotychczas.



Czy chciał(a)byś pracować jako kontroler biletów?

Umowa na kontrolę biletów obejmuje okres od początku 2018 do końca 2020 roku. Potem przez kolejny rok trwać jeszcze będzie windykacja należności, które nazbierały się przez trzy lata.

Do przetargu stanęły dwa podmioty:

Pierwszym jest dobrze znana sopocka firma Renoma, która od dawna sprawdza bilety w gdańskiej komunikacji miejskiej i przez lata wyłapywała gapowiczów podróżujących Szybką Koleją Miejską.

Spółka wyceniła każdą kontrolę na 55 zł (netto) co - przy maksymalnie 300 tys. kontroli w ciągu trzech lat - daje kwotę 20 mln 295 tys. zł brutto (w tym zawiera się także koszt udzielenia licencji - 615 tys. zł).

Na czele drugiego z oferentów, jako lider konsorcjum, stoi spółka RR Security Grupa z Warszawy, ale pośród sześciu pozostałych członków można znaleźć również gdyńską firmę Rewizor, która w 2015 roku zastąpiła Renomę w kontrolowaniu biletów w SKM (obecnie SKM robi to na własną rękę).

Konsorcjum zaproponowało, że pojedynczą kontrolę jest w stanie wykonać za 65,13 zł, co w ciągu trzech lat kosztować będzie 24 mln 32 tys. zł (w tym koszt udzielenia licencji - 602,7 tys. zł).

W kasie ZTM Gdańsk jest na ten cel przeznaczone ponad 21,5 mln zł.

Kolejnym kryterium wyboru jest wysokość prowizji z tytułu opłat dodatkowych (m.in. mandatów). W tym przypadku obaj oferenci zaproponowali, że za każdą ściągniętą złotówkę zainkasują 1 grosz.

W czasie trwania nowej umowy częstotliwość kontroli w autobusach i tramwajach ma się zwiększyć, mimo że ich liczba spadnie w skali roku z 200 do 100 tys. Jak to możliwe?

- Zmieniamy definicję kontroli. Obecnie jest tak, że jeśli do jednego pojazdu wejdzie grupa czterech czy pięciu kontrolerów, to uznawane jest jako wykonanie 4-5 kontroli. Od przyszłego roku ta grupa kontrolerów wsiadająca do jednego pojazdu będzie liczona jako jedna kontrola - tłumaczył dwa miesiące temu Sebastian Zomkowski, wicedyrektor ZTM Gdańsk. - To oznacza, że wykonawcy bardziej będzie się opłacało wysyłać mniejsze grupy kontrolerów, ale liczące nie mniej niż dwie osoby, za to w wiele miejsc.

Miejsca

Opinie (241) 7 zablokowanych

  • kontrola

    Życie mi miłe

    • 0 1

  • Ten kanaryjskie na zdjęciu jest okropny i strasznie agresywny

    • 1 4

  • A nie taniej wychodzi jak jeżdżą ludzie na gape

    • 3 2

  • co za kretyństwo 20 milionów to oni nie zbiorą z mandatów a nie maja na podwyżki dla kierowców ZKM

    • 9 0

  • Nie dziwie sie ze bilety tak drogie skoro ich kontrola tyle kosztuje.

    • 3 0

  • Droga redakcjo prosze o podanie kto jest kto w tych firmach co startują do przetargu

    kto jest udziałowcem, kto w zarzadzie, kto w radzie nadzorczej?
    co robili przed '89?
    czy byli powiązani z SKM, ZTM lub politykami i radnymi?
    czy maja powiązania z skm?

    • 5 0

  • Renoma układ? Monopolista? (1)

    Wg mnie Renoma musi mieć tu od dawna układ z polityką w gdańsku. Może nawet raczej umiejętność wchodzenia w układy. Cel jest wydoić wszystkich i to bardzo sprawnie robią.
    Dziwne, że miasto tyle spółek założyło, a tego typu już nie...
    Dziwne, że w gdansku nie ma np bilietu półroczenego dla zwykłych mieszkańców. Wszystko jest tak organizowane, ze tylko Renomie nabija to kase. Miasto nie zarabia... Ludzie tracą czas... Tylko Renoma kasę zarabia na przypadkowych mandatach.
    W ogóle, czy Renoma ma jakąś w okolicy konkurencje? Coś tu śmierdzi...

    • 5 0

    • Przecież od zawsze mówiono że to kumple Liska.

      • 2 0

  • Na trzy lata! (2)

    Ciekawe czemu aż na 3... Rozumiem, że jeśli byłby początek kadencji to tak mogliby robić, ale nie pod koniec.

    • 2 0

    • Bo ZTM zawsze organizuje przetarg na 3 lata (1)

      Po h robić go corocznie?

      • 1 0

      • bardziej przejrzysto. bardziej rynkowo.

        zeby konkurencja miala szanse dac tansza oferte. Mozliwosc zmiany strategi przy nowych wyborach. Nawet jesli ktos daje w lape to moze szybciej wpadnie. Urzędnik woli pracowac rez na trzy lata niz co rok, oczywiście. możliwość zmiany w umowie warunków co roku bez "proszenia" strony

        • 1 0

  • propozycja

    Dwadzieścia milionòw to można kupić 4 nowe tramwaje.

    • 3 1

  • Darmowa komunikacja (1)

    Chory kraj i chore przepisy. Tyle pieniędzy dla kanarów? Nie lepiej dać to na zakup taboru i rozwój dróg? A jakiż to procent pasażerów jeździ na gapę? Gra nie warta świeczki a pytanie - kto na tym zarabia???Skandal.

    • 5 0

    • Ile procent?

      8 do 10. Renoma wciąż ma się na czym żywić.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane