• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przebudowa kluczowej ulicy w Sopocie w 370 dni

Krzysztof Koprowski
6 marca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
  • Wizualizacja przebudowanej ul. 3 Maja w Sopocie.
  • Wizualizacja przebudowanej ul. 3 Maja w Sopocie.
  • Wizualizacja przebudowanej ul. 3 Maja w Sopocie.
  • Wizualizacja przebudowanej ul. 3 Maja w Sopocie.

Jeżeli uda się wyłonić wykonawcę robót, niebawem ul. 3 Maja w SopocieMapka przejdzie całkowitą metamorfozę. Kierowcy zyskają nową nawierzchnię ulicy, zaś rowerzyści infrastrukturę rowerową, której kręty przebieg wynika z potrzeby wprowadzenia dodatkowych miejsc postojowych. Piesi będą mieli do dyspozycji nowe chodniki, na których również dopuszczone będzie parkowanie aut. Prace powinni się skończyć w pierwszym kwartale 2023 r.



Bierzesz udział w konsultacjach społecznych?

Przypomnijmy, o planach przebudowy jednej z najważniejszych ulic kurortu - ul. 3 Maja, łączącej al. NiepodległościMapkaul. Grunwaldzką w Dolnym SopocieMapka, pisaliśmy kilkukrotnie.

W październiku 2020 r. ogłoszono przetarg na wykonawcę projektu, ale ostatecznie udało się go wyłonić dopiero w kolejnym postępowaniu ze stycznia 2021 r. - została nim spółka Polska Inżynieria z Warszawy z ofertą na kwotę ok. 439 tys. zł.

W sierpniu ubiegłego roku zdecydowano się dodatkowo przeprowadzić konsultacje społeczne w zakresie szczegółowych rozwiązań organizacji ruchu.

Udało się także pozyskać dofinansowanie w ramach Polskiego Ładu na kwotę 15,2 mln zł, co - jak szacują urzędnicy - oznacza wsparcie 95 proc. kosztów realizacji przebudowy ul. 3 Maja.

Pracami będzie objęta ul. 3 Maja na całym przebiegu z wyjątkiem skrzyżowania z al. Niepodległości. Pracami będzie objęta ul. 3 Maja na całym przebiegu z wyjątkiem skrzyżowania z al. Niepodległości.

370 dni na całkowitą przebudowę ul. 3 Maja



Ostateczny koszt robót poznamy niebawem - inwestycja jest na etapie ogłoszonego przetargu na prace budowlane. O wyborze wykonawcy zdecydują kryteria:
  • najniższej ceny (60 proc.),
  • terminu realizacji odcinka Grunwaldzka - Dębowa (30 proc.)
  • przedłużenia minimalnego trzyletniego okresu gwarancji (10 proc.).

Łącznie na wykonanie przebudowy całej drogi od ul. Grunwaldzkiej do al. Niepodległości, przy czym samo skrzyżowanie z al. Niepodległości nie jest objęte zakresem robót, przewidziano maksymalnie 370 dni od momentu podpisania umowy.

Zakres robót przewiduje całkowitą modernizację całego pasa drogowego wraz z instalacjami podziemnymi.

  • W wyniku konsultacji wprowadzono m.in. prostopadłe miejsca postojowe, co wymusiło stworzenie krętego przebiegu jednokierunkowej drogi rowerowej.
  • Pierwotna koncepcja przebudowy ul. 3 Maja (przed konsultacjami).

Pasy rowerowe (nie) na całej długości ulicy



Największą nowością będzie wprowadzenie w ul. 3 Maja infrastruktury rowerowej. W pierwotnym projekcie miało to się odbyć w formie obustronnych pasów rowerowych w jezdni.

W toku wspomnianych konsultacji społecznych z mieszkańcami zwyciężył jednak wariant maksymalnego powiększenia przestrzeni parkingowej i utworzenia zatok do parkowania prostopadłego zamiast równoległego.

Wymusiło to wyprowadzenie pasa rowerowego w stronę al. Niepodległości na odcinku Kazimierza Wielkiego - Sobieskiego na jednokierunkową drogę rowerową z licznymi łukami wzdłuż chodnika.

Chodniki dla pieszych i kierowców samochodów



W przeciwnym kierunku przewidziano postój aut na chodnikach, a tym samym ze strony kierowców będzie wymagana szczególna ostrożność przy otwieraniu drzwi wprost na przestrzeń zarezerwowaną dla rowerzystów.

W wyniku konsultacji zdecydowano także o pokryciu na całej długości pasów rowerowych czerwoną farbą, choć początkowo - wzorem Gdańska czy Gdyni - takie wyróżnienie kolorystyczne miało być zastosowano tylko w obrębie skrzyżowań i innych tzw. punktów kolizyjnych.

Czytaj też:

Wspólny przejazd rowerowy po Sopocie: wciąż wiele miejsc wymaga poprawy


Jak poruszać się rowerem? Rozwiązania rowerowe na ulicach Trójmiasta



  • Miejsca postojowe na chodniku w bezpośrednim sąsiedztwie pasa rowerowego.
  • Przewężenia chodników w obrębie zatok autobusowych.
  • Planowana organizacja ruchu na skrzyżowaniu 3 Maja - Grunwaldzka.

Chodniki z przewężeniami przy zatokach autobusowych



Piesi zyskają nowe chodniki, ale nadal będą istniały lokalne przewężenia nawet do 1,20 m szerokości w obrębie zatok autobusowych, z których Sopot zdecydował się nie rezygnować.

Na pozostałych fragmentach szerokość chodników będzie podyktowana zachowaniem parkujących kierowców i przestrzeganiem przez nich znaków obligujących do postoju równoległego.

Warto nadmienić, że znaczna część przejść przez jezdnię będzie wyniesiona, pełniąc w ten sposób funkcję progów zwalniających.

  • Tak wygląda obecnie ul. 3 Maja w Sopocie.
  • Tak wygląda obecnie ul. 3 Maja w Sopocie.
  • Tak wygląda obecnie ul. 3 Maja w Sopocie.
  • Tak wygląda obecnie ul. 3 Maja w Sopocie.
  • Tak wygląda obecnie ul. 3 Maja w Sopocie.
  • Tak wygląda obecnie ul. 3 Maja w Sopocie.

Dodatkowe dwa ronda oraz przestrzeń dla postoju taksówek



Ponadto w toku konsultacji zdecydowano się na utworzenie aż trzech rond, które wymusiły również odsunięcie przejść dla pieszych od skrzyżowań:
  • na wysokości ul. Kościuszki (rondo to było uwzględnione już w pierwszym projekcie organizacji ruchu),
  • na wysokości ul. Władysława IV (rondo wprowadzone po konsultacjach),
  • na wysokości ul. Sobieskiego (jw.).

Na prośbę mieszkańców zachowano także postój taksówek w ciągu zatoki autobusowej przy skrzyżowaniu z ul. Kazimierza Wielkiego.

Jak informują urzędnicy, z dwóch spotkaniach otwartych dot. projektu przebudowy ul. 3 Maja wzięło udział każdorazowo ok. 50 mieszkańców. Wpłynęło też 48 głosów w internetowej ankiecie.


Opinie (115) 4 zablokowane

  • Przykład nieprofesjonalizmu i braku wyobrażni ! (1)

    Realizacja tego projektu spowolni przejezdność tą ulicą. Czy nikt nie zauważył że będzie węższa niż dotychczas. Środkowy pas pozwalał np. jadącym z góry na łatwiejszy skręt w lewo, dostawy towarów dużymi samochodami do sklepów, zatrzymywanie się karetek, straży pożarnej lub policji. Jakakolwiek interwencja na tej ul. będzie wstrzymywać cały ruch. To również kolejny krok np. po 1-kierunkowej ul. Grunwaldzkiej do zakorkowania całego Sopotu. Po co komu dwie ścieżki dla rowerzystów ? Zapomniano też o pieszych, przepychających się np. w lecie w dolnym odcinku ul. na wąskich chodniczkach ! Dawno nie widziałem tak przeładowanego projektu urbanistycznego który w rezultacie będzie krokiem wstecz dla ulicy !

    • 9 5

    • mały krok człowieka, wielki krok ludzkości

      W Sopocie warto pokazywać, jak praktycznie traktować priorytet dla potrzeb pieszych i rowerzystów. Praktycznie wszystkie codzienne cele podróży są w zasięgu spaceru pieszego, na dalsze odległości można decydować się na SKM, której częstotliwość połączeń warto zwiększyć. W dobrze zarządzanym mieście dba się o przepustowość dla ludzi, a nie dla pojazdów, tak więc nie udawaj że dbasz o interesy pieszych, ale jesteś pożytecznym zwolennikiem samochodozy.

      • 1 5

  • Jenyyy (1)

    Już dawno złożyłem projekt nadziemnego ronda w tym miejscu. Projekt gotowy, koszta o połowę niższe niż te i generalnie pod rondem miejsce do wykorzystania na np knajpę z kebsem.

    • 2 4

    • Lepiej podziemne.

      Zakopać te wszystkie auta to dla ludzi będzie więcej miejsca.

      • 0 1

  • Wyszlo cos czego nikt tak na prawde nie chcial

    Każdy nie zadowolony po trochu

    • 8 1

  • I bardzo dobrze

    W końcu ktoś posłuchał mieszkańców. W końcu to oni tam mieszkają i znają potrzeby a nie jakieś lobby rowerowe i nie wizje urzędników zza biurka.

    • 5 9

  • Niech ci głupi ludzie już przestaną z tymi udogodnieniami dla rowerzystów bo to żadne udogodnienia nie są.Śmieszna uliczka z ograniczeniem do 30 i głupawa kręta ścieżka na chodniczku bo tak bo tak jakiś id..ta sobie uważa że tak ma być.

    • 20 5

  • Karnowski

    Musi odejść!!!!!!!!!!

    • 10 7

  • 370 dni

    I kto w to uwierzy? Znając życie 370 dni i praca będzie trwała nadal albo i nie, tyle że zostawia g rozgrzewane w "połowie" i bawcie z resztą sami

    • 11 1

  • komu to potrzebne

    • 10 3

  • (1)

    Jakby Sopot projektował drogi dla aut jak rowerowe, to dojazd do Gdańska odbywałby się przez Bydgoszcz. Kolejne śmieszki eski floreski między pieszymi. Wójt znowu się ośmieszył.

    • 29 5

    • Masz

      Układ na harce gotowa ce?

      • 0 3

  • Deweloperka

    To budowa nowego budynku mieszkalnego w miejscu myjni samochodowej wymusiała przebudowę ul,3 Maja !

    • 19 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane