- 1 Całe Trójmiasto w strefie zakażenia ASF (253 opinie)
- 2 Reforma ortografii wymusi zmiany w miastach (70 opinii)
- 3 Lody Miś były serwowane na ruinach zamku (61 opinii)
- 4 Od soboty spore utrudnienia na A1 (55 opinii)
- 5 Wojsko oferuje 6 tys. zł za wspólne wakacje (315 opinii)
- 6 Siedem pchnięć, dziura w głowie od kuli i złamana ręka (9 opinii)
Przebudowa kluczowej ulicy w Sopocie w 370 dni
Jeżeli uda się wyłonić wykonawcę robót, niebawem ul. 3 Maja w Sopocie przejdzie całkowitą metamorfozę. Kierowcy zyskają nową nawierzchnię ulicy, zaś rowerzyści infrastrukturę rowerową, której kręty przebieg wynika z potrzeby wprowadzenia dodatkowych miejsc postojowych. Piesi będą mieli do dyspozycji nowe chodniki, na których również dopuszczone będzie parkowanie aut. Prace powinni się skończyć w pierwszym kwartale 2023 r.
W październiku 2020 r. ogłoszono przetarg na wykonawcę projektu, ale ostatecznie udało się go wyłonić dopiero w kolejnym postępowaniu ze stycznia 2021 r. - została nim spółka Polska Inżynieria z Warszawy z ofertą na kwotę ok. 439 tys. zł.
W sierpniu ubiegłego roku zdecydowano się dodatkowo przeprowadzić konsultacje społeczne w zakresie szczegółowych rozwiązań organizacji ruchu.
Udało się także pozyskać dofinansowanie w ramach Polskiego Ładu na kwotę 15,2 mln zł, co - jak szacują urzędnicy - oznacza wsparcie 95 proc. kosztów realizacji przebudowy ul. 3 Maja.
370 dni na całkowitą przebudowę ul. 3 Maja
Ostateczny koszt robót poznamy niebawem - inwestycja jest na etapie ogłoszonego przetargu na prace budowlane. O wyborze wykonawcy zdecydują kryteria:
- najniższej ceny (60 proc.),
- terminu realizacji odcinka Grunwaldzka - Dębowa (30 proc.)
- przedłużenia minimalnego trzyletniego okresu gwarancji (10 proc.).
Łącznie na wykonanie przebudowy całej drogi od ul. Grunwaldzkiej do al. Niepodległości, przy czym samo skrzyżowanie z al. Niepodległości nie jest objęte zakresem robót, przewidziano maksymalnie 370 dni od momentu podpisania umowy.
Zakres robót przewiduje całkowitą modernizację całego pasa drogowego wraz z instalacjami podziemnymi.
Pasy rowerowe (nie) na całej długości ulicy
Największą nowością będzie wprowadzenie w ul. 3 Maja infrastruktury rowerowej. W pierwotnym projekcie miało to się odbyć w formie obustronnych pasów rowerowych w jezdni.
W toku wspomnianych konsultacji społecznych z mieszkańcami zwyciężył jednak wariant maksymalnego powiększenia przestrzeni parkingowej i utworzenia zatok do parkowania prostopadłego zamiast równoległego.
Wymusiło to wyprowadzenie pasa rowerowego w stronę al. Niepodległości na odcinku Kazimierza Wielkiego - Sobieskiego na jednokierunkową drogę rowerową z licznymi łukami wzdłuż chodnika.
Chodniki dla pieszych i kierowców samochodów
W przeciwnym kierunku przewidziano postój aut na chodnikach, a tym samym ze strony kierowców będzie wymagana szczególna ostrożność przy otwieraniu drzwi wprost na przestrzeń zarezerwowaną dla rowerzystów.
W wyniku konsultacji zdecydowano także o pokryciu na całej długości pasów rowerowych czerwoną farbą, choć początkowo - wzorem Gdańska czy Gdyni - takie wyróżnienie kolorystyczne miało być zastosowano tylko w obrębie skrzyżowań i innych tzw. punktów kolizyjnych.
Czytaj też:
Wspólny przejazd rowerowy po Sopocie: wciąż wiele miejsc wymaga poprawy
Jak poruszać się rowerem? Rozwiązania rowerowe na ulicach Trójmiasta
Chodniki z przewężeniami przy zatokach autobusowych
Piesi zyskają nowe chodniki, ale nadal będą istniały lokalne przewężenia nawet do 1,20 m szerokości w obrębie zatok autobusowych, z których Sopot zdecydował się nie rezygnować.
Na pozostałych fragmentach szerokość chodników będzie podyktowana zachowaniem parkujących kierowców i przestrzeganiem przez nich znaków obligujących do postoju równoległego.
Warto nadmienić, że znaczna część przejść przez jezdnię będzie wyniesiona, pełniąc w ten sposób funkcję progów zwalniających.
Dodatkowe dwa ronda oraz przestrzeń dla postoju taksówek
Ponadto w toku konsultacji zdecydowano się na utworzenie aż trzech rond, które wymusiły również odsunięcie przejść dla pieszych od skrzyżowań:
- na wysokości ul. Kościuszki (rondo to było uwzględnione już w pierwszym projekcie organizacji ruchu),
- na wysokości ul. Władysława IV (rondo wprowadzone po konsultacjach),
- na wysokości ul. Sobieskiego (jw.).
Na prośbę mieszkańców zachowano także postój taksówek w ciągu zatoki autobusowej przy skrzyżowaniu z ul. Kazimierza Wielkiego.
Jak informują urzędnicy, z dwóch spotkaniach otwartych dot. projektu przebudowy ul. 3 Maja wzięło udział każdorazowo ok. 50 mieszkańców. Wpłynęło też 48 głosów w internetowej ankiecie.
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – Gdańsk, Sopot, Gdynia: sprzedam samochód
Opinie (115) 4 zablokowane
-
2022-03-07 07:08
Przykład nieprofesjonalizmu i braku wyobrażni ! (1)
Realizacja tego projektu spowolni przejezdność tą ulicą. Czy nikt nie zauważył że będzie węższa niż dotychczas. Środkowy pas pozwalał np. jadącym z góry na łatwiejszy skręt w lewo, dostawy towarów dużymi samochodami do sklepów, zatrzymywanie się karetek, straży pożarnej lub policji. Jakakolwiek interwencja na tej ul. będzie wstrzymywać cały ruch. To również kolejny krok np. po 1-kierunkowej ul. Grunwaldzkiej do zakorkowania całego Sopotu. Po co komu dwie ścieżki dla rowerzystów ? Zapomniano też o pieszych, przepychających się np. w lecie w dolnym odcinku ul. na wąskich chodniczkach ! Dawno nie widziałem tak przeładowanego projektu urbanistycznego który w rezultacie będzie krokiem wstecz dla ulicy !
- 9 5
-
2022-03-07 08:36
mały krok człowieka, wielki krok ludzkości
W Sopocie warto pokazywać, jak praktycznie traktować priorytet dla potrzeb pieszych i rowerzystów. Praktycznie wszystkie codzienne cele podróży są w zasięgu spaceru pieszego, na dalsze odległości można decydować się na SKM, której częstotliwość połączeń warto zwiększyć. W dobrze zarządzanym mieście dba się o przepustowość dla ludzi, a nie dla pojazdów, tak więc nie udawaj że dbasz o interesy pieszych, ale jesteś pożytecznym zwolennikiem samochodozy.
- 1 5
-
2022-03-06 20:45
Jenyyy (1)
Już dawno złożyłem projekt nadziemnego ronda w tym miejscu. Projekt gotowy, koszta o połowę niższe niż te i generalnie pod rondem miejsce do wykorzystania na np knajpę z kebsem.
- 2 4
-
2022-03-07 07:27
Lepiej podziemne.
Zakopać te wszystkie auta to dla ludzi będzie więcej miejsca.
- 0 1
-
2022-03-07 07:00
Wyszlo cos czego nikt tak na prawde nie chcial
Każdy nie zadowolony po trochu
- 8 1
-
2022-03-07 06:01
I bardzo dobrze
W końcu ktoś posłuchał mieszkańców. W końcu to oni tam mieszkają i znają potrzeby a nie jakieś lobby rowerowe i nie wizje urzędników zza biurka.
- 5 9
-
2022-03-06 22:44
Niech ci głupi ludzie już przestaną z tymi udogodnieniami dla rowerzystów bo to żadne udogodnienia nie są.Śmieszna uliczka z ograniczeniem do 30 i głupawa kręta ścieżka na chodniczku bo tak bo tak jakiś id..ta sobie uważa że tak ma być.
- 20 5
-
2022-03-06 21:42
Karnowski
Musi odejść!!!!!!!!!!
- 10 7
-
2022-03-06 21:29
370 dni
I kto w to uwierzy? Znając życie 370 dni i praca będzie trwała nadal albo i nie, tyle że zostawia g rozgrzewane w "połowie" i bawcie z resztą sami
- 11 1
-
2022-03-06 21:15
komu to potrzebne
- 10 3
-
2022-03-06 20:57
(1)
Jakby Sopot projektował drogi dla aut jak rowerowe, to dojazd do Gdańska odbywałby się przez Bydgoszcz. Kolejne śmieszki eski floreski między pieszymi. Wójt znowu się ośmieszył.
- 29 5
-
2022-03-06 21:14
Masz
Układ na harce gotowa ce?
- 0 3
-
2022-03-06 21:07
Deweloperka
To budowa nowego budynku mieszkalnego w miejscu myjni samochodowej wymusiała przebudowę ul,3 Maja !
- 19 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.