• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przebudowa lotniska w Gdyni trwa. Terminal w trzecim kwartale

Patryk Szczerba
25 lutego 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
  • Nowy terminal jest już prawie gotowy. Będzie w stanie obsługiwać około 500 tys. pasażerów rocznie.

W trzecim kwartale bieżącego roku ma zostać oddany do użytku nowy terminal na lotnisku w Gdyni Kosakowie zobacz na mapie Gdyni, który według założeń ma przyjąć 500 tys. pasażerów rocznie. By lotnisko mogło funkcjonować, potrzebne są do wykonania jeszcze inne prace.



Jaką przyszłość przewidujesz dla gdyńskiego lotniska?

Na razie oddany jest do użytku drugi z ważnych obiektów w infrastrukturze portu lotniczego, czyli budynek lotniskowej straży pożarnej, w którym swoją siedzibę ma już także zarząd spółki. Trwa meblowanie oraz urządzanie powierzchni. Zakończona została przeprowadzka pracowników do nowego miejsca. Do pełnego uruchomienia portu lotniczego potrzeba jednak o wiele więcej. Chodzi przede wszystkim o odpowiednie systemy i wyposażenia terminala w stosowne urządzenia. Cała niezbędna aparatura zostanie zamontowana prawdopodobnie do połowy roku.

Sześć stanowisk do odpraw

Z inwestycji już zrealizowanych, przedstawiciele lotniska wymieniają drogę dojazdową wraz z mediami i instalacjami teletechnicznymi, parkingami, ciągami dla pieszych i rowerzystów oraz oświetleniem ulicznym, modernizację płyty postojowej dla samolotów kategorii "A" i "B". Na terenie portu lotniczego zainstalowano także łącze światłowodowe. Na finiszu są prace związane z montażem ogrodzenia. W toku z kolei są formalności związane z uzyskiwaniem odpowiednich certyfikatów, bez których nawet najlepiej wyposażone lotnisko nie może działać.

- W połowie roku powinien działać system bezpieczeństwa oraz pomocy nawigacyjnych. Do czasu uruchomienia portu lotniczego pojawi się też system informacji lotniskowej - wyjaśnia Piotr Szpajer, kierownik marketingu na lotnisku Gdynia Kosakowo

W przypadku części inwestycji trwają lub zostały zakończone procedury przetargowe. Blisko rozstrzygnięcia jest kluczowy dla funkcjonowania lotniska przetarg "na dostawę urządzeń wraz z instalacją systemu obsługi bagaży (BHS) oraz systemu kontroli bezpieczeństwa pasażerów i bagażu". Chodzi tu o nic innego jak stworzenie w hali odlotów sześciu stanowisk odpraw z bagażem rejestrowanym oraz systemu wykrywania materiałów wybuchowych EDS, dodatkowo uzupełnionymi stacjami operatorskimi oraz urządzeniem do badania bagażu ponadwymiarowego. W hali przylotów zwycięska firma będzie zobligowana z kolei do montażu taśmociągów, urządzenia do kontroli celnej bagażu oraz tzw. karuzeli.

W związku z tym, że przetarg odbywa się w trybie negocjacji z ogłoszeniem, na razie znane są tylko przedsiębiorstwa zaproszone do złożenia konkretnych ofert. To firmy Dimark ze Złotkowa, Mavilux z Raszyna, Pimco z Warszawy i Przedsiębiorstwo Telekomunikacyjne Telłącz z Białegostoku. Na końcu rozmów na stole pojawi się konkretna oferta.

W poniedziałek, 25 lutego, otwarte zostaną koperty w kolejnym ważnym przetargu na budowę bazy paliw na potrzeby nowego lotniska. W ramach tej inwestycji na jego terenie stanie budynek administracyjno-biurowy i laboratorium, zbiorniki magazynowe, stanowiska do załadowania i rozładowania cystern. Oprócz tego zwycięską firmę czeka budowa rurociągu, przyłącza kanalizacji sanitarnej i deszczowej, montaż oświetlenia, ogrodzenia, a także roboty budowlane.

Na początku awionetki i business jety

Jedynym kryterium przy przeprowadzanej procedurze jest cena, a wykonawca będzie miał czas na wykonanie wszystkich prac do późnej wiosny. Ich odbiór zaplanowano na 15 czerwca. Co ciekawe pierwsze podejście nie wyłoniło firmy. Powód? Cena najkorzystniejszej oferty przewyższyła kwotę, którą władze lotniska mogą przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia.

Wiadomo już natomiast, kto będzie projektował nawierzchnię lotniskową, która w przyszłości pozwoli w Gdyni lądować samolotom klasy "C", czyli posiadającym rozpiętość skrzydeł od 24 do 36 metrów. Najkorzystniejszą ofertę złożyła firma Transprojekt Gdańsk, która za swoją pracę otrzyma blisko 344 tys. zł brutto. W pokonanym polu zostały dwie warszawskie firmy: Biuro Studiów i Projektów Lotniskowych Polconsult oraz ILF Consulting Engineers Polska.

Warunkiem tego, by lotnisko rozpoczęło działalność były także inwestycje poza jego terenem przeprowadzane przez miasto. Najważniejszym była przebudowa zakorkowanego skrzyżowania ulic płk. Dąbka i Kwiatkowskiego. W przyszłości pierwsza z ulic ma zostać poszerzona, jednak na razie nie ma na tę inwestycję pieniędzy w budżecie. Władze Gdyni zapewniają równocześnie, że jej rozpoczęcie to kwestia kilku lat.

A co z przyszłością samego portu lotniczego? Do dyspozycji pilotów lotów cywilnych przeznaczony będzie jeden pas startowy o długości 2,5 km i szerokości 60 metrów. Drugi o długości 580 metrów i szerokości blisko 50 metrów pozostanie w gestii wojska. W początkowym okresie działania lotniska w Gdyni będą lądowały samoloty z tzw. kodu "B", których rozpiętość skrzydeł nie przekracza 24 metrów. W praktyce oznacza to, że na płycie będą pojawiały się głownie awionetki oraz business jety.

Hotel? Niewykluczone

Na czarterowy ruch pasażerski trzeba będzie poczekać kilka lat. Będzie to możliwe m.in. po rozbudowie jednej z dróg kołowania i przystosowaniu infrastruktury lotniska do obsługi samolotów kodu "C", jak np. B 737 czy A 320. Jeszcze dłużej, bo około 10-15 lat trzeba będzie poczekać na regularne rejsy samolotów.

Dalekosiężne plany zakładają poszerzenie oferty lotniska o usługi hangarowania, serwisowania i obsługi technicznej samolotów czy szkolenia lotniczego. Wtedy też przychody lotniska mogłyby powoli pokryć wydatki.

- Pozostałą cześć terenów inwestycyjnych lotniska planujemy przeznaczyć na prowadzenie działalności o charakterze nielotniczym, ale ściśle powiązanej z funkcjonowaniem portu lotniczego, jak np. działalność hotelowa i konferencyjna - zaznacza Szpajer.

Koszt przystosowania wojskowego lotniska do ruchu cywilnego to ok. 100 mln zł.

Opinie (403) ponad 10 zablokowanych

  • Co tu dużo pytać

    Artykuł pisany na zamówienie gdyńskiego magistratu,
    dyżurni już siedzą i tam gdzie mogą - plusują, gdzie indziej minusują,
    grunt że będzie przecięcie wstęgi, dyplomy, ordery,
    uśmiechnięty prezio

    • 36 4

  • Kosakowo anty (3)

    Nie chemy tego lotniska zaraz wizzair i ryanair bedzie nad glowami latal a co z heinekenem na kolejne lata? I co z dojazdem ? Teraz sa mega korki !

    • 15 8

    • Heineken będzie w Uchu (2)

      • 4 2

      • (1)

        Które zmieni nazwę na Uchaineken

        • 4 2

        • lepsze to niż L/enin/ W/łodziier/

          czytany a rebours

          • 1 3

  • Samoloty kategorii A i B,czyli małe awionetki oraz business jety. (2)

    500.000 pasażerów rocznie czyli jak łateo policzyć dzieląc tą liczbę przez 365 dni że to około 1370 osób dziennie czyli jakieś 57 osób na godzinę co powinno skutkować startem lub lądowaniem około 12-15 małych samolotów na godzinę przez całą dobę cały rok.
    Ktoś tu nieźle przeholował z tymi liczbami.
    Trojmiasto to nie Nowy Jork.I przypominam że jst jeszcze lotnisko w Gdańsku z którego jednak dogodniej jest dojechać do centrum Gdańska.
    No chyba że te 500.000 pasażerów to tylko będzie do Gdyni w gościnę przylatywało:)
    I aby było jasne nie mam nic przeciwko powstaniu lotniska w Gdyni ale tylko wtedy jak komunikacja z nim będzie na poziomie budowanej kolei metropolitalnej do lotniska w Gdańsku.

    • 41 7

    • Może ze dwie awionetki będą startować i zaraz lądować.

      Tym sposobem może będzie tyle lądowań.

      • 9 1

    • Michale T, to już nudne!

      • 1 9

  • Wykrywanie materiałów wybuchowych ?! Po co, skoro naczelni propagandziści..... (2)

    .....obwieścili już ciemnemu lecz we własnym mniemaniu światłemu motłochowi, że wszelkie specjalistyczne wykrywacze materiałów wybuchowych wykrywają tylko wszelkie dezodoranty, perfumy, skarpetki??

    Przecież nigdzie na świecie by nie stosowano tak drogich i bezużytecznych sprzętów, nieprawdaż jaśnie Donku?

    • 7 9

    • (1)

      No co minusujący? Może nie jest to prawda? Wasze minusy odzwierciedlają wasz moralny upadek, wesprzecie wszelkie kłamstwo żeby tylko złodziej nie nazwał was ciemnogrodem, tacy malutcy jesteście.
      Za garść srebrników byście matkę sprzedali, byleby tylko ktoś głośno i kłamliwie o was nic nie krzyknął (w mendiach).

      • 4 3

      • Po prostu najpierw zgłębiamy temat potem się wypowiadamy.

        Jak nie widzisz różnicy w obydwu zastosowaniach i w wykorzystywanym sprzęcie, to cóż możemy powiedzieć? Tak jak niewidomemu od urodzenia tłumaczyć co to jest zielony kolor.

        • 0 0

  • Na przebudowę ważnego skrzyżowania nie ma kasy

    A na lądowisko jest,
    lądowisko na które nie można będzie dojechać,
    a w zasadzie kto tam pojedzie?
    chyba tylko owi pracownicy - no w końcu za coś kasę biorą

    • 34 5

  • (1)

    Pas startowy wytrzyma pół roku czy dłużej?

    • 8 6

    • Jeżeli balony nie będą przepełnione

      To rok i może tydzień,
      słyszałem że Rumia ma stać się zapasowym lądowiskiem dla Kosakowa,
      prawda li to?

      • 6 3

  • siano wywalone w ......

    ...błoto jak by w gdańsku lotniska nie było, obwodnicy łączącej śledziowo z gdańskiem i budowanej kolei metropolitarnej ....ktoś kiedyś napisał ze będzie to lotnisko łączące 3-świat z 3-światem......

    • 15 9

  • Szczurek pzoazdrościł, że budyń wydaje miliardy na niepotrzebny ECS

    to niemógł być gorszy i wyrzycił miliardy gdyńskich podatnikó na tak samo potrzebne lotnisko...

    • 25 8

  • Mekka turystyczna ?

    Lotnisko lotniskiem a Finlines zawiesił rejsy pasażerskie na Trasie Helsinki- Gdynia

    • 15 2

  • Panie Patryku

    Sprytnie zrobione zdjęcia! Trzeba było przejść się wzdłuż terminala od strony płyty i porobić zdjęcia z tamtej strony. Od strony płyty terminal już tak pięknie nie wygląda bez fasad.

    • 15 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane