• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Radni powiedzieli "tak" tunelowi pod Pachołkiem i Drodze Zielonej

Krzysztof Koprowski
27 sierpnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
  • Transparenty rozwieszone przez mieszkańców podczas sesji.
  • Transparenty rozwieszone przez mieszkańców podczas sesji.

Niespodziewanie, dzięki radnym z PiS-u, udało się przegłosować przystąpienie do sporządzania dokumentacji niezbędnej dla starań o dofinansowanie unijne budowy Nowej Kielnieńskiej, tunelu pod Pachołkiem i Drogi Zielonej, inwestycji wycenianej na prawie 2 mld zł. "Za" głosowało 14 radnych, "przeciw" 13, dwoje radnych wstrzymało się od głosu.



Czy radni miasta głosują dla dobra miasta?

Dyskusja na temat zasadności budowy Nowej Kielnieńskiej, tunelu pod Pachołkiem oraz Drogi Zielonej trwa w mediach od kilku tygodni. To efekt porozumienia Sopotu i Gdańska ws. wspólnego przygotowania dokumentacji do tzw. decyzji środowiskowej. Sopot jeszcze w lipcu głosował nad przekazaniem na ten cel pół miliona złotych, a w czwartek zrobiła to gdańska Rada Miasta.

W głosowaniu wzięło udział 29 radnych, z czego 14 poparło uchwałę, 13 było przeciwko niej, zaś dwoje radnych wstrzymało się od głosu. Choć Paweł Adamowicz w imiennych listach namawiał radnych do poparcia decyzji forsowanej przez władze miasta, przeciwko zagłosowało aż sześcioro radnych PO.

Swoje zdanie w sprawie budowy tunelu pod Pachołkiem zmieniło natomiast dwoje radnych PiS, którzy podczas wcześniejszego posiedzenia Komisji Zrównoważonego Rozwoju zaopiniowali projekt uchwały negatywnie: Łukasz Hamadyk (głosował na sesji RMG "za") oraz Jacek Teodorczyk (wstrzymał się od głosu).

Tak swoją woltę tłumaczył radny z Nowego Portu:

- Przed posiedzeniem komisji nie miałem okazji rozmawiać z tymi, których problem dotyczy. Po głosowaniu przychodziły do mnie pielgrzymki mieszkańców. We wtorek odbyłem ponadgodzinne spotkanie z przedstawicielami rad dzielnic. Nie ukrywam, że dla mnie bliższą kwestią był przebieg Drogi Zielonej w pasie nadmorskim. Otrzymałem zapewnienie, że informacje o ekranach akustycznych w tym miejscu to plotki, a nie fakty, i mieszkańcy dzielnic nadmorskich nie mają powodów do obaw - wyjaśniał zmianę postawy w czasie głosowania Łukasz Hamadyk.
  • List prezydenta Pawła Adamowicza skierowany do radnych miasta.
  • List prezydenta Pawła Adamowicza skierowany do radnych miasta.
Przed czwartkową sesją Rady Miasta aż trzy komisje opiniowały uchwałę w sprawie wyłożenia pół miliona złotych na dokumentację dla tej inwestycji. Oprócz Komisji Zrównoważonego Rozwoju, projekt uchwały negatywnie opiniowała także Komisja Polityki Gospodarczej i Morskiej. Pozytywnie o niej wyraziła się jedynie Komisja Zagospodarowania Przestrzennego. (rozkład głosów w komisjach i podczas sesji Rady Miasta prezentujemy w ramce pod tekstem)

Podczas sesji inwestycji bronił zastępca prezydenta Gdańska Andrzej Bojanowski.

- Nie wiemy dziś, czy budowa tunelu pod Pachołkiem będzie kosztowała 800 mln czy miliard zł. Nie wiemy też, czy zbudujemy dwie jezdnie w obszarze nadmorskim, czy tylko jedną. Pewne jest, że ucywilizujemy, a na pewno zabezpieczymy tę przestrzeń [pas nadmorski - dop. red.] środowiskowo. Teraz nie ma tam odwodnienia, są za to elementy infrastruktury w spadku po poprzednim systemie. Obrona obecnych układów [drogowych - red. red.] jest działaniem na szkodę środowiska - przekonywał podczas sesji Andrzej Bojanowski.
Zastępca prezydenta wielokrotnie podkreślał w toku dyskusji, że decyzja o wyborze konkretnego wariantu drogi zapadnie nie wcześniej niż za 1,5 roku - 2 lata, gdy miasto dojdzie do etapu projektowania.

- Ale już teraz musimy się do tego przygotowywać, bo gdybyśmy nie przygotowali się wcześniej na nową perspektywę europejską, nie wybudowalibyśmy tramwaju na Piecki-Migowo, zbiorników retencyjnych i wód opadowych, dojazdów do Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Nawet nie wybudowaliśmy samej PKM-ki, gdybyśmy nie zaczęli wcześniej jej projektować - przypominał Bojanowski.
Czytaj też: Tramwaj na Morenę już gotowy

Do tej pory Sopot i Gdańsk wydały już ok. pół miliona złotych (Sopot i Gdańsk złożyły się po 250 tys. zł) na tzw. Studium Techniczno - Ekonomiczno Środowiskowe (STEŚ), które wskazało niektóre rozwiązania techniczne i potwierdziło zasadność budowy połączenia drogowego obwodnicy z trasą Słowackiego na wysokości Brzeźna.

Planowany zakres inwestycji obejmuje: Nową Kielnieńską od obwodnicy metropolitalnej (wcześniej pomijano ją w dyskusji o projekcie), Nową Spacerową z tunelem pod Pachołkiem oraz Drogę Zieloną do al. Hallera. Planowany zakres inwestycji obejmuje: Nową Kielnieńską od obwodnicy metropolitalnej (wcześniej pomijano ją w dyskusji o projekcie), Nową Spacerową z tunelem pod Pachołkiem oraz Drogę Zieloną do al. Hallera.
Podczas sesji Rady Miasta obecni na sali mieszkańcy Gdańska rozwiesili dwa transparenty: w jednym protestowali przeciwko "autostradzie w pasie nadmorskim", w drugim apelowali, by zamiast budować szeroką arterię dla aut, wyznaczono buspas na ul. Spacerowej.

Odpowiedziała im radna z Osowy Małgorzata Chmiel (PO), przewodnicząca Komisji Zagospodarowania Przestrzennego.

- Przez wiele lata rozpatrywano różne możliwości udrożnienia dojazdu do ul. Spacerowej. I okazało się, że nie jest problemem poszerzenie ul. Spacerowej nawet do 10 pasów, czy wycięcie połowy lasu i wstawienie buspasów. Problemem są dwa węzły, które blokują ruch na tej ulicy: jeden w Osowej, drugi w Oliwie.
Zdaniem Małgorzaty Chmiel budowa tunelu pod Pachołkiem (szacunkowy koszt: 900 mln zł, czyli czteroipółkrotność budowy trasy tramwajowej na Morenę wraz z kupnem pięciu nowych tramwajów) nie powinna budzić żadnych kontrowersji. Jej zdaniem dyskusyjna może być jedynie budowa Drogi Zielonej w pasie nadmorskim. W opinii radnej na tym odcinku powinna ona mieć przekrój jednojezdniowy, dwupasmowy, a nie dwóch jezdni po dwa pasy ruchu w każdym kierunku.

Urzędnicy zapewniają, że nowym układem drogowym nie będzie się utrudniało ruchu pieszych czy rowerzystów. Nz. przejście na wysokości al. Jana Pawła II Urzędnicy zapewniają, że nowym układem drogowym nie będzie się utrudniało ruchu pieszych czy rowerzystów. Nz. przejście na wysokości al. Jana Pawła II
Wątpliwości radnych

Radni zwrócili uwagę, że choć inwestycję ma sfinansować Gdańsk z Sopotem, to skorzystają na niej także inne gminy, leżące za obwodnicą (temat poruszył Piotr Borawski z PO).

Odpowiedź miasta: istnieje szansa, że inwestycja powstanie za zaledwie 10 proc. wszystkich kosztów (wymagałoby to dofinansowania z UE na poziomie 90 proc. kosztów), "o ile wszystkie zainteresowane strony dojdą do porozumienia".

Z kolei Piotr Czauderna (PiS) zwracał uwagę, że kierowanie ogromnego strumienia pieniędzy na nowy układ drogowy może odbić się na dzielnicach bardziej zaniedbanych, m.in. na Oruni, która nie może się doczekać wielokrotnie tańszego tunelu pod torami kolejowymi.

Odpowiedź miasta: bezkolizyjny przejazd na Oruni ma szansę na realizację przy okazji budowy przedłużenia torów SKM do planowanego od kilkudziesięciu lat węzła przesiadkowego Czerwony Most.

Urzędnicy zapewnili, że wkrótce opublikują całe kalendarium działań podjętych na rzecz budowy tunelu pod Pachołkiem i Drogi Zielonej, aby uzmysłowić mieszkańcom, na jakim etapie jest ta inwestycja oraz przekazać podstawowe informacje na jej temat.

Głosowanie w sprawie "przystąpienia wspólnie z Gminą Miasta Sopotu do przygotowania kolejnego etapu przedsięwzięcia polegającego na realizacji układu drogowego łączącego drogę wojewódzką nr 218 (ul. Kielnieńską) z Trasą Słowackiego".

ZA: Dunajewska Beata (PO), Kaźmierczyk Lech (PO), Stybor Wojciech (PO), Błaszkowski Wojciech (PO), Wasilewska Teresa (PO), Hamadyk Łukasz (PiS), Chmiel Małgorzata (PO), Dzik Piotr (PO), Dulkiewicz Aleksandra (PO), Geryk Żaneta (PO), Bumblis Marek (PO), Zdanowicz Mirosław (PO), Gorecki Jarosław (PO), Oleszek Bogdan (PO).

PRZECIW: Czauderna Piotr (PiS), Koralewski Kazimierz (PiS), Falandysz Jaromir (PiS), Borawski Piotr (PO), Gierszewski Piotr (PiS), Jankowiak Beata (PO), Wirska Anna (PiS), Olek Magdalena (PO), Strzelczyk Grzegorz (PiS), Ryś Przemysław (PO), Dudek Dorota (PiS), Nieroda Adam (PO), Owczarczak Agnieszka (PO).

WSTRZYMALI SIĘ: Lodzińska Emilia (PO), Teodorczyk Jacek (PiS).

Głosowanie projektu uchwały w Komisji Zrównoważonego Rozwoju:

PRZECIW: Nieroda Adam (PO), Magdalena Olek (PO), Hamadyk Łukasz (PiS), Teodorczyk Jacek (PiS).

Głosowanie projektu uchwały w Komisji Zagospodarowania Przestrzennego:

ZA: Chmiel Małgorzata (PO), Aleksandra Dulkiewicz (PO), Zdanowicz Mirosław (PO), Bumblis Marek (PO).

PRZECIW: Owczarczak Agnieszka (PO), Falandysz Jaromir (PiS).

WSTRZYM.: Lodzińska Emilia (PO).

Głosowanie projektu uchwały w Komisji Polityki Gospodarczej i Morskiej:

ZA: Dzik Piotr (PO), Stybor Wojciech (PO).

PRZECIW: Strzelczyk Grzegorz (PiS), Koralewski Kazimierz (PiS), Borawski Piotr (PO).

Opinie (491) ponad 20 zablokowanych

  • jak patrzę na te zdjęcia (2)

    to widzę wśród protestujących brodatych długowłosych jegomości, trzon polskich zadymiarzy, ludzi bez perspektyw życiowych których jedynym celem biegać po mieście z kolorowymi hasłami
    ja w ich wieku miałem już założoną własną spółkę, rozkręcałem interes, szukałem rynku dla swoich usług, prowadziłem rozmowy z klientami, nie miałem czasu robić z siebie debila i pajaca

    też jestem przeciw budowie tego tunelu ale jak patrzę na te brodate dzieci to z czystej złośliwości ciesze się z takiego a nie innego wyniku głosowania

    • 24 25

    • szczęśliwy bo odstawiłeś tabletki? a może ironia na siłę?

      • 5 6

    • a jak już rozkręciłeś

      zżarły cię podatki i teraz z Irlandii musisz pisać przed otwarciem kuchni

      • 12 9

  • Adamowicz mieszka w Neptun Park (intercyza) (7)

    więc ma Was głęboko....

    • 17 3

    • najpierw ścieżki rowerowe za miliony potem 2 stadiony (2)

      tunel jeden, tunel drugi itd.
      no fajne tematy tylko wszystko na kredyt, kto to będzie spłacał

      • 12 4

      • Drogi rowerowe są akurat przy tym wszystkim półdarmowe (1)

        Za 2 mld, to można by wybudować sieć ogólnopolską

        • 8 1

        • drogi rowerowe mają najwyższe wskażniki korzyści do kosztów

          Gdyby w Gdańsku były zbudowane drogi opracowane w projekcie STER i ruch na większej liczbie ulic był uspokojony (nie mówiąc o wprowadzeniu systemu zarządzania popytem na parkowanie)

          mogłoby się okazać, że budowa nowych ulic/ dróg nie jest potrzebna a korki byłyby dużo mniejsze

          • 6 3

    • jemu wsiorawno

      już dryfuje

      • 2 1

    • i tak mamy do powiedzenia

      tyle co Żyd w Getcie

      • 9 1

    • kukiz jest trochę niezbyt

      ale pomysł ma dobry - rozwalić korupcję i prywatne interesy

      • 10 3

    • ten co syna mu wcisnął na vice prezydenta

      ma kwity na niego i nie tylko on, więc Budyń musi tańczyć do końca

      • 9 1

  • Bojanowski - kłamczuszek, Adamowicz był przeciwny PKM (1)

    PKM to zasługa marszałków,a torowisko powstało przed wojną

    • 30 9

    • Przed I wojną światową w 1914 r.

      Pierwszy pociąg przejechał dawną linie kolejową 1 maja podanego roku.

      • 3 0

  • ciągle zastanawiam się, dlaczego nie chcą wybudować tramwaju w miejscu drogi zielonej (5)

    przecież tramwaj wzdłuż pasa nadmorskiego byłby strzałem w 10!

    • 50 22

    • bo tylko biedactwo jeździ tramwajami (1)

      My chcemy dróg

      • 3 17

      • wpółczuję,

        w korkach stoją biedni ludzie

        • 5 1

    • owszem planują tam tramwaj,

      ale Bojanowski i Adamowicz nie spoczną, póki pod pretekstem pozyskania środków na budowę tramwaju nie wybudują kolejnej pseudoautostrady

      • 5 2

    • (1)

      zerknij na mapę - jest tam projektowana linia tramwajowa

      • 6 2

      • pewnie chodzi o to, żeby był sam tramwaj, bez tej drogi

        • 5 0

  • Spacerowa (1)

    Rano jednokierunkowa z Osowej do Oliwy (z Buspasem) po południu odwrotnie.

    • 6 13

    • Jasne, jasne...

      • 6 1

  • Owczarczak mysli racjonalnie (8)

    wie że jak będzie za - przegra na Zaspie z kretesem, chociaż mieszkała ostatnio na Morenie. Cwana bestia

    • 7 4

    • ciekawy jest Hamadyk (1)

      czyżby jeszcze chciał zdązyć wyciągnąć łapę po kasę jak Bojan ?

      • 8 1

      • czas się kończy więc coś trzeba ugrać

        • 5 0

    • po prostu PO szuka nowego miejsca po wyborach które przegra (2)

      dlatego są przeciw.
      Duda cofnie tunel, wiek emerytalny - niedługo będzie porządek z tuskami i kopaczami

      • 7 6

      • minusują Ci bo tu kaszubi

        tu rządzi Budyń

        • 4 2

      • nie ma kasy na tunel

        bo UE trzeba teraz płacić więcej niż bierzemy, a przed wyborami każdy chce coś ugrać

        • 5 2

    • w osowie (1)

      tanio jak barszcz, więc za zaoszczędzone pieniadze kupili sobie po 2 suvy i bogatych udają, wstają o 4 żeby dojechać, wracają po dzienniku TV. Krezusy :)))

      • 12 1

      • 2 mld dla odkorkowania jednej dzielnicy ?

        • 11 2

    • Lodzińska się wstrzymuje bo nie wie o co chodzi

      to taka Ogórek z wyborów prezydenckich.

      • 13 0

  • Nikt w trójmieście nie ma tak przerąbane z dojazdem do domu jak mieszkańcy Osowy. (19)

    Stara Oliwa i Park Oliwski niedługo padną od tego smrodu z rur wydechowych od samochodów stojących w wiecznych korkach.
    Dokończyć też Słowackiego do Portu.Na zachodzie autostrady przebiegają przez centra a tu nieobeznani w temacie o tramwajach i bus pasach na spacerowej piszą.Bus pasy na świecie są tylko w centrum i dojazdach do niego.

    • 55 40

    • Podaj przykład miasta "zachodniego" z "autostradą przez centrum". Od razu zastrzegam, że Bydgoszcz ani Konin się nie liczy.

      • 2 2

    • (16)

      Nikt nie kazał mieszkańcom wprowadzać się na Osowę. Poza tym to nie Osowianie korkują Spacerową. Ich jest po prostu za mało. To całe Kaszuby rozjeżdżają codziennie Gdańsk. I teraz pytanie czy należy za 2 mld zbudować 10 linii tramwajowych jak na Morenę, czy autostradę dla przyjezdnych? Czy lepiej zbudować sieć wydajnej komunikacji miejskiej czy inwestycję dla aut, na które i tak już nie ma miejsc parkingowych?

      • 34 14

      • a po co Twoim zdaniem ci "Kaszubi" przyjeżdzają codziennie? (1)

        • 6 3

        • na żebranie

          • 0 4

      • Nie ładnie tak do Marszałka Senatu pisać,że nikt Panu nie kazał się w Osowie wybudować. (5)

        • 5 8

        • (4)

          w sumie zamiast tunelu moga mi dac mieszkanie na morenie, mercedesa i corse, chetnie przygarne

          • 8 10

          • A dlaczego mają Ci dawać? W takim razie ja poproszę dom z basenem i Land Rovera bo mam daleko do pracy i wogle należy mi się (3)

            • 7 0

            • Tak ale zwróć różnicę zakupu domu na Osowej. Dlaczego tam zamieszkałeś? Bo było TANIO (2)

              Myślałeś że to promocja? Ze będzie tani i tak jak w mieście? Zwrócisz różnice pomiędzy kosztami zamieszkania na Osowej i np. na Morenie?

              • 6 4

              • tanio? (1)

                Skąd masz takie info?

                • 4 3

              • a co wybrałeś Osowe bo lubisz dojeżdżać, stać w korku i narzekać?

                • 3 2

      • Kaszuby w odróżnieniu od tych za Buga są u siebie więc zastanów co piszesz. (6)

        • 5 11

        • (3)

          No i niech sobie siedzą na tych Kaszubach. A jak chcą dojeżdżać do miasta, to niech dorzuca się do drogi.

          • 13 6

          • kaszubi (1)

            i siedzą cały Gdańsk to Kaszuby!!!!

            • 2 10

            • Kaszuby to górale!!!! Co nie zdazyli na statek do Ameryki:-)

              • 6 0

          • będą mieli PKM

            za 2 mld można wprowadzić na PKM takt co 6 minut.

            • 5 5

        • (1)

          Ci zza Buga już prawie wymarli ,a więc Ty zastanów sieęco piszesz.

          • 6 2

          • To że moi wymarli rodowici Pomorzanie to nie znaczy,że ja już też za Buga.

            • 0 2

      • Osowa jest w Gdańsku - zawsze jakieś dzielnice są na obrzeżach - to miasto powinno rozwiązywać problemy komunikacyjne

        • 11 3

    • Dlatego głosują uparcie żeby tego nie zmieniać - po prostu lubią to

      • 1 1

  • Kto wpuścił głupców

    Którzy innych wzywają od głupców

    • 6 4

  • (1)

    PiSowcy nie potrafią nawet wykorzystać szansy od PanBuka. Platforma wyłamała się spod budyniowego płaszcza, to ci sobie zmienili zdanie. Brak mi słów na ich głupotę.

    • 32 23

    • to tylko pisowska chorągiefka Hamadyk

      jak widać pisowska gnida zawsze szkodzi

      • 3 1

  • Smutny to dzień (2)

    Wywalenie tak olbrzymiej kasy, degradacja środowiska, zniszczenie pasa nadmorskiego

    • 26 19

    • Oliwa już zdegradowana, zabytkowy Park zdegradowany, ale kogo to obchodzi. Ważne aby chronić mieszkańców blokowisk, którzy oczywiście nie poruszają się samochodami.
      Tylko co te samochody tam na tym Przymorzu na tych parkingach robią.
      Czyżby mieszkańcy je kupili, aby sobie stały i rdzewiały?

      A może oni mogą "niszczyć" inne dzielnice swymi brykami, ale u nich nikt inny jeździć już nie może.

      • 7 4

    • żeby Żukowo i Chwaszyczno mogło swobodnie przyjechac i zaparkować ci na trawniku

      • 9 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane