• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rusza przebudowa skrzyżowania Podwala Przedmiejskiego i Łąkowej

Rafał Borowski
7 lutego 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Skrzyżowanie ulic Podwale Przedmiejskie (na pierwszym planie, z torowiskiem tramwajowym) i Łąkowej (na lewo i prawo). Po prawej stronie widoczny gmach Akademii Muzycznej. Skrzyżowanie ulic Podwale Przedmiejskie (na pierwszym planie, z torowiskiem tramwajowym) i Łąkowej (na lewo i prawo). Po prawej stronie widoczny gmach Akademii Muzycznej.

Nową nawierzchnię, nowe przejścia dla pieszych, nowe pasy dla rowerzystów i przebudowany przystanek tramwajowy zyska skrzyżowanie ulic Podwale Przedmiejskie i Łąkowej w Gdańsku po kapitalnym remoncie. Prace rozpoczną się w poniedziałek, 10 lutego, ale przez pierwszy miesiąc organizacja ruchu nie ulegnie żadnej zmianie. Zakończenie inwestycji powinno nastąpić do czerwca tego roku.



Który rodzaj przejścia dla pieszych bardziej ci odpowiada?

Jak już wielokrotnie informowaliśmy w Trojmiasto.pl, gdański magistrat podjął w ostatnich latach decyzję o kompleksowej przebudowie Podwala Przedmiejskiego. Ulica ma od wielu lat charakter miejskiej trasy, która nienaturalnie oddziela Stare Przedmieście i Dolne Miasto od Głównego Miasta.

Po zmianach Podwale Przedmiejskie ma odzyskać charakter typowo śródmiejskiej ulicy. Ma temu służyć m.in. zwężenie jezdni, stworzenie naziemnych przejść dla pieszych oraz umożliwienie samochodom przejazdu przez torowisko tramwajowe.

Tak będzie wyglądać plan skrzyżowania Podwala Przedmiejskiego i Łąkowej po zakończeniu remontu. Tak będzie wyglądać plan skrzyżowania Podwala Przedmiejskiego i Łąkowej po zakończeniu remontu.

Przez miesiąc bez utrudnień w ruchu



Przebudowa Podwala Przedmiejskiego została podzielona na kilka etapów. Jesienią 2018 r. zakończyła się realizacja pierwszego z nich, czyli przebudowy krzyżówki z ul. Chmielną. Drogowcy ogłosili właśnie przystąpienie do kolejnego etapu. Tym razem przebudowane zostanie skrzyżowanie z ul. Łąkową.

Prace budowlane rozpoczną się w najbliższy poniedziałek, ale kierowcy nie muszą na razie obawiać się utrudnień. Przez najbliższy miesiąc nie zostaną wprowadzone żadne zmiany w organizacji ruchu na skrzyżowaniu.

Naziemne przejście przy Akademii Muzycznej



Skrzyżowanie przy gmachu Akademii Muzycznej będzie wyglądać podobnie do tego, jak od przeszło roku prezentuje się wspomniane już skrzyżowanie Podwala Przedmiejskiego z ul. Chmielną. Elementem zasługującym na wyróżnienie jest budowa naziemnego przejścia dla pieszych, które umożliwi nie tylko pokonanie ruchliwej ulicy, ale również dotarcie na pobliski przystanek tramwajowy.

- Zmodernizowany zostanie 250-metrowy odcinek Podwala. Oprócz wymiany nawierzchni utworzone zostaną pasy dla rowerzystów i wyremontowane będą chodniki po obu stronach ulicy. Wykonawca przebuduje także torowisko i perony tramwajowe, by umożliwić dojście do przystanku Akademia Muzyczna. Zostanie utworzone przejście naziemne. Przebudowane będą również zatoki autobusowe. Dodatkowo zadanie przewiduje wykonanie kanalizacji deszczowej, instalacji sanitarnej i wodociągowej - wylicza Aneta Niezgoda z biura prasowego Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.

Wartość inwestycji to 10,5 mln zł



Przetarg na realizację inwestycji wygrała spółka MTM z Gdyni, a wartość podpisanego z nią kontraktu opiewa na kwotę 10,5 mln zł. Zgodnie z harmonogramem zakończenie prac budowlanych zostało wyznaczone na czerwiec tego roku.

W kolejnych latach drogowcy zamierzają przebudować kolejne skrzyżowania w ciągu Podwala Przedmiejskiego: z ulicami Okopową, Żabi Kruk oraz Długie Ogrody.

Miejsca

Opinie (398) ponad 10 zablokowanych

  • To teraz Łąkowa też będzie stać zakorkowana :/ (5)

    • 10 5

    • (1)

      I tak jest bo zamienila sie w parking i nie ma jak sie minac

      • 3 0

      • Zgadza się. Powinien być zakaz parkowania w części, w której jest puszczony normalny ruch samochodowy.

        • 4 0

    • (2)

      dodatkowo patrząc na to jak szybko niszczeje ta "nowa" nawierzchnia na Łąkowe przy ograniczonym jednak obecnie ruchu lokalnym, to trochę strach się bać, jak będzie przy zwiększowym ruchu

      • 1 1

      • ciężarówki i ciężki sprzęt (1)

        tam ciągle są budowy, sprzęt z nich jeżdżący znacznie bardziej uszkadza nawierzchnię niż tysiące osobówek

        • 1 1

        • nie tylko ciężarówki i ciężki sprzęt z pobliskich budów

          Ok, zgadzam się, że cieżarówki i ciężki sprzęt bardziej niszczą nawierzchnię.

          Ale w tym konkretnym przypadku nie jestem przekonany, ze to tylko dojazd do toczących sie budów znisczył nawierznię na Łąkowej. Wprowadziłem sie na Dolne MIasto na rok przed renowacją ulicy i obserwuję ją z duzym zainteresowaniem. W mojej ocenie na niektorych odcinkach nawierzcnia zaczęła się niszczyć pomimo tego, ze nie było tam jeszcze ( obecnie się już toczących) budów. W ogóle ta nawierchnia zachowuje się fatalnie, a w niektórych miejscach naprawiana była już dwukrotnie ( wymiana kostki całą połacią) . Jakoś na odnowionej w tym samym czasie Toruńskiej, gdzie położone kocie łby , zamiast nowoczesnej kostki - nie ma takich problemów, a tam ciężarówki i ciężki sprzęt również jeżdzą.

          Ponadto nie jest niegdzie powiedziane, ze ruch ktory zostanie puszczony na Łąkową poprzez otwarcie nowego sprzyżowania, będzie ograniczony do osobówek.
          Samochody cieżarowe i dostawcze tez beda chciały omijać korki na zwężonym Podwalu.

          • 1 0

  • Najwyższy czas żeby przebudować to skrzyżowanie. Tunel dla pieszych tam to dramat. Szkoda, że tylko jedna jezdnia Łąkowej będzie przenosiła ruch a druga będzie do parkowania. To nienaturalne rozwiązanie tworzące chaos przestrzenny.

    • 2 8

  • (6)

    Najsłabsze to są te pasy dla rowerów. Przy tak ruchliwej drodze powinny być ścieżki rowerowe.

    • 11 4

    • tym bardziej że można to zrobić kosztem kawałka chodnika (1)

      są szerokie i nikt tam nie chodzi

      • 7 2

      • chodnik służy do chodzenia

        rower jezdzi wiec jego miejsce jest na jezdni. ja jako rowerzysta chwale sobie takie rozwiązania. jako pieszy i kierowca również.

        • 1 1

    • droga dla rowerów między pasami ruchu... (3)

      puścisz tam swoje dziecko ?
      a jak dziecko ma skręcić w Łąkową? może przepuszczą....
      kto zaakceptował taki projekt ?

      • 5 4

      • dziecko do 10 lat ma prawo poruszać się rowerem z osobą opiekuna po chodniku

        Infrastruktura uliczna promocja stylu jazdy powinna zapewniać poczucie bezpieczeństwa wszystkim niechronionym uczestnikom ruchu jeśli mają więcej niż 11 lat i decydują się na korzystanie z roweru w celu przejechania z dowolnego punktu A do punktu B w dobrze zarządzanym mieście. Wzdłuż dwujezdniowej ulicy o przekroju 2x2 plus torowisko tramwajowe powinna powstać po obu stronach dwukierunkowa droga dla rowerów. Szkoda że tam nie powstanie.

        • 5 0

      • infrastrultura rowerowa ma pełnić rolę przede wszystkim komunikacyjną (1)

        to nie plac zabaw dla dzieci. dzieci mają nakaz jazdy rowerem po chodniku. nie można ograniczać ruchu rowerów jakimiś pseudo chodnikowymi ścieżkami bo jakies dziecko chce sie pobawić. to nie ma sensu

        • 1 1

        • jaki plac zabaw ? o czym ty piszesz ?

          12 - 16 dzieci jeżdżą na rowerach do szkoły,
          mają jeździć między pasami ruchu na ruchliwej jezdni ?
          kto to wymyślił ?

          • 1 0

  • Przebudowa (7)

    Na świecie unika się raczej naziemnych przejść dla pieszych na ruchliwych ulicach ( ciąg drogi "wylotowej" z miasta) , choćby dla bezpieczeństwa wszystkich użytkowników dróg. A w Gdańsku inaczej - zamiast przygotować windy dla niepełnosprawnych i wyremontować istniejące tunele, budujemy naziemne przejścia, a przy okazji coraz bardziej "korkujemy" już i tak zakorkowane miasto

    • 12 9

    • we Franfurcie w każdym tunelu są po prostu ruchome schody

      • 2 3

    • (3)

      To nie jest juz wylotowka z miasta

      • 4 2

      • budowa tunelu pod Martwą Wisła i południowej obwodnicy Gdańska (2)

        miała mieć na celu wyprowadzenie ruchu tranzytowego z Podwala Przedmiejskiego. W dużej mierze się to udało, ale wielu kierowców nie widzi możliwości posługiwania się w mieście innymi środkami lokomocji jak tylko własnym samochodem prywatnym. Stąd problemy jakości życia w naszym pięknym skądinąd mieście: nadmiar samochodów przeszkadza wszystkim, kierowcom przyspawanym mentalnie do foteli samochodów również.

        • 1 1

        • Widać, że mentalnie jesteś przyspawany do czasów PRLu (1)

          Tylko, że wtedy w każdej dzielnicy były sklepy, szkoły, przedszkola. Ludzie nie musieli jeździć po kilkanaście kilometrów dziennie po mieście, żeby załatwić kilka podstawowych spraw bytowych. Pobuduj sklepy w dzielnicach, przedszkola i szkoły to ludzie przestaną jeździć, bo nie będą mieli po co.

          • 1 2

          • Ty Kwak skąd się urwałeś ? Każda dzielnica

            ma sklepy, szkoły czy przedszkola.

            Do szkoły jak dawniej dzieciaki powinny iść z buta. A do sklepu też, ewentualnie na rowerze, a nie z leniwca podjeżdżac autem (może z wyjątkiem większych zakupów).

            • 2 2

    • Na świecie przywraca się naziemne przejścia

      dla pieszych. W normalnych krajach, czyli Zachodu.

      Po to, by też obniżyć koszty utrzymania, bo eksploatacja setek tuneli i kładek dla pieszych to ogromne wydatki kasy miejskiej.

      A to koleś myślisz, że w podatkach nie będzie miało odbicia ?

      I widzę że bardzo mało wiesz na temat wind, w tych obiektach - często psują się, naprawy przeciągają się, zostawiając głównie niepełnosprawnych na lodzie.

      • 1 2

    • To jeszcze nie koniec- następne to przy Okopowej i Zabim Kruku . Pisałem o tym wcześniej -zaistalować windy w tunelach . Podwale będzie kompletnie zablokowane. Brawo !!!

      • 1 1

  • precz z samochodami w mieście!!! (2)

    • 6 8

    • Brawo! (1)

      Zaopatrywać sklepy rowerami cargo, śmieci wywozić taczkami, lekarzom i policjantom kupić wrotki a strażacy niech noszą butelki na wodę i gaśnice na plecach!

      • 2 3

      • Osobówki wożą towary, jadą do pożarów,

        wywozą śmiecie koleś ?

        Normalni ekolodzy nie negują aut użyteczności publicznej, a jedynie postuluja ograniczenia w centrach ruch prywatnych osobówek.

        Ale ty tego Kwak nie rozumiesz.

        A rowery cargo w normalnych krajach wchodzą do użytku, bo trudno aby nawet 300 lekkich kopert przewozić busem.

        Wiem, bo widziałem - kurier poczty przyjechał do mnie z małą kopertą wielkim busem i nie mógł jej znaleźć... Tylko w czym, bowiem ładunku nie miał nawet na 1/50 przestrzeni w tym busie, a poproszony przez niego o pomoc szybko z dala (stanąłem w drzwiach, ale do środka nie wszedłem) dostrzegłem list do mnie. A było to rano, więc nie wiem czy nie był to jego cały ładunek.

        Zatem wobec czego, nie dziwią mnie ciągle podwyżki cen ich usług. Paliwo kosztuje prócz innych kosztów utrzymania tak dużych pojazdów.

        Myślisz, że koszt utrzymania roweru cargo jest taki sam, nawet gdy będzie miał wspomaganie elektryczne ?

        • 2 3

  • Kto to wymyśla? (4)

    Jak można zamieniać rozwiązania bezkolizyjne na coś takiego?
    To niedorzeczne, jakie argumenty stoją za?
    Schody można zmienić na windy lub łagodne zjazdy bezstopniowe.
    Te plany to uwstecznianie się, zamiast dążyć do bezkolizyjności aby upłynić ruch i podnieść bezpieczeństwo stosuje się takie, poprostu głupie rozwiązania jak na skrzyżowaniu na Chmielnej gdzie dziś powstają największe zatory; Brawo Wy!
    Proponuję puścić jeszcze tamtędy pas startowy oraz strzeżony przejazd PKP!

    • 15 8

    • Nie da sie uplynnic ruchu. Kazda nowa droga powoduje wzrost liczby aut. Jrstesmy chorzy na samochodoze. Kazdy musi miec auto i drzec nim nawet po bulki 100 metrow

      • 3 1

    • mam wrażenie, podatniku, że nie doceniasz kosztów budowy i utrzymania przewymiarowanej infrastruktury (2)

      tworzonej wyłącznie lub głównie z myślą o ruchu samochodów. To co jest "bezkolizyjne" dla samochodów, bywa niewygodne, kolizyjne i niebezpieczne dla wielu innych użytkowników dróg i generalnie: mieszkańców miasta. Uzależnienie faktyczne i mentalne od samochodu prowadzi do wielu groźnych chorób.

      • 3 2

      • Powtarzasz modne frazesy z internetu. (1)

        Infrastruktura drogowa Gdańska pochodzi z lat 70 i na ten czas wystarczała. Chcesz wrócić do czasów, gdy talon na samochód otrzymywali zasłużeni towarzysze partyjni? Buduje się tysiące mieszkań bez rozbuowy komunikacji miejskiej to ludzie co mają robić? Chodzić pieszo z Szadułek do biurowców w Oliwie?

        • 2 2

        • W Gdańsku gdzieś brakuje całkowicie

          komunikacji publicznej ?

          Nie gadaj bzdur.

          Bo jej brakuje to na wsiach, z dala od Gdańska.

          Mam z rodziną domek letniskowy koło Kościerzyny, gdzie mamy tam lokalnych znajomych. I widzimy ich dramat - znam kilka przypadków usilnego zdania na prawo jazdy osób powyżej 70 roku życia, bowiem są samotne i mają chaty gdzieś na uboczu, tak że nikt nie ma do nich ochoty podjechać, aby gdzieś je podwieźć do Kościerzyny.

          Gdy PKS miał kiedyś sensowny rozkład jazdy, to te osoby za młodu szły na przystanek 1 do 2 km.

          I były z tego zadowolone, nawet późnym popołudniem mogły podjechać autobusem, i wobec tego nie robiły prawa jazdy, bo nie czuli ciągu do posiadania własnego auta.

          Cześć z nich do skutku zrobiła prawko w tak późnym wieku. Ale są dobrymi kierowcami ?

          Wg ich i ich znajomych wiem, że za kierownicami swoich bardzo starych aut (bo ich nie stać na nowe) czują się źle, jeżdżą z konieczności (zakupy, sprawy, lekarze) i chętnie wróciliby do PKS, gdyby ten przywrócił stare rozkłady jazdy.

          To są ci kierowcy (w tym kobiety), którzy na drogach również krajowych tam gdzie można jechać 90 km/h, jadą góra 70 km/h.

          I powodują częściej niż inni groźne sytuacje.

          A w Gdańsku osoby nie czujące się dobrze za kierownicami samochodów mają komunikację publiczną, jednak część z nich na nieszczęście swoje i innych jednak do skutku zdaje na prawo jazdy i pcha się za kierownicę aut..

          Skutki ich jazd (ze wsi również) możemy Kwak zobaczyć np. na youtube, na filmikach z kamer samochodowych w seriach kompilacji jak "Stop cham" czy w innych.

          Zatem nie wpychaj wszystkich za kierownice i postuluj rozwój komunikacji publicznej również na wsiach. W normalnych krajach autobusy w podobnych powiatach jak kościerski kursują minumum od 5:00 do 22:00 co 1 godzinę, w szczytach częściej, czego PKS nawet w latach PRL takiej oferty nie miał.

          Więc Kwak doucz się jak jest w normalnych krajach, gdzie kładki i tunele dla pieszych likwiduje się masowo na rzecz przejść naziemnych.

          • 1 3

  • Łąkowa..

    Co z tego że będzie nowe skrzyżowanie, jak Łąkowa od Muzycznej płacze i kwiczy bo tamtendy to sie nawet rowerem nie da jechać. Co dopiero autem... Trzeba było zacząć od tego.

    • 6 2

  • Bardzo niemadra decyzja (1)

    Włodarze Gdańska co daje infrastrukturę tego miasta wstecz czy ktoś słyszał aby specjalnie zwezac ulice i tworzyć przejście nazi3mne w miejscu gdy są podziemne. Spójrzcie na Warszawę Wrocław czy poznan tam się takich dziwnych rzeczy nie robi nie cofa się infrastruktury miasta wstecz. Nie jestem zwolennikiem 5akich nieracjonalnych rozwiązań oby nigdy więcej nie miały miejsca . Wydaje mi się że w UM potrzebna jest istotna zmiana na ludzi widzących inna perspektywe miasta nowoczesnego dużego z szerokimi ulicami a nie to co roponuja nasi urbanisci szkoda za tak się dzieje

    • 10 4

    • Ty Piotrusiu jesteś na czasie, że wiesz co

      dzieje się np. w takim Wrocławiu ?

      Otóż w tym mieście rozebrano już kilka kładek dla pieszych.

      Nowoczesne miasto z szerokimi ulicami ? Aby piesi 1 km drogi szli 1 godzinę zamiast 15 minut ?

      W normalnych krajach (Zachód) już się szerokich dróg nie buduje.

      • 1 3

  • Glupota urzedasow przewyzsza Himalaje tyle w temacie !!!

    POmysl Adamowicza zreszta !!!

    • 5 4

  • kiedy remont (1)

    Łąkowej miedzy Długimi Ogrodami a Podwalem Przedmiejskim? Stan nawierzchni Łąkowej wprawia przejeżdżających kierowców w amplitudę epileptycznych wstrzasów.Czyżby Wojewódzki Konserwator wpisał Łąkową do rejestru zabytków?

    • 8 0

    • Zlikwidowac sie tam powinno ruch samochodowy. Wszystko ,awalone parkujacymi byle jak autami

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane