• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rusza walka o przebudowę Estakady Kwiatkowskiego za unijne pieniądze

Maciej Naskręt
22 lipca 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Estakada Kwiatkowskiego potrzebuje remontu
40-letnia Estakada Kwiatkowskiego w ciągu kilku lat będzie wymagać gruntownej przebudowy. 40-letnia Estakada Kwiatkowskiego w ciągu kilku lat będzie wymagać gruntownej przebudowy.

Jest szansa na gruntowny remont Estakady Kwiatkowskiego zobacz na mapie Gdyni w Gdyni. Problem w tym, że ministerialni urzędnicy inwestycję oszacowaną na kwotę ok. 200 mln zł wpisali na listę rezerwową, a nie podstawową unijnego programu CEF. O zmianę pozycji na listach mają wnioskować nie tylko samorządowcy, ale też władze gdyńskiego portu.



Czy jakiekolwiek zmiany w ruchu na estakadzie są dla ciebie utrapieniem?

Estakada Kwiatkowskiego stanowi główny szlak łączący gdyński port z głównymi drogami krajowymi. Każdej doby przejeżdża tam kilka tysięcy pojazdów ciężarowych, niejednokrotnie przeciążonych. Obiekt mostowy z tego powodu zużywa się szybciej niż inne w mieście. Z tego powodu przynajmniej raz w roku, na lub pod estakadą, prowadzone są prace remontowe. Naprawy m.in. przegubów, nawierzchni, przęseł finansowane były zawsze z budżetu Gdyni.

Samorządowcom trudno wysupłać z budżetu centralnego choć jedną złotówkę na remont Estakady Kwiatkowskiego. Przejęciem obiektu w zarząd nie jest też zainteresowany gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Jednak sytuacja może się nieco zmienić na korzyść, szczególnie dla mieszkańców Gdyni. Urzędnicy z Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej zakwalifikowali gruntowną przebudowę Estakady Kwiatkowskiego na listę rezerwową w projekcie pn. "Connecting Europe Facility", czyli "Łącząc Europę".

- Inwestycja z listy rezerwowej ma szansę na realizację w sytuacji gdy powstaną oszczędności podczas wykonywania przedsięwzięcia z listy podstawowej lub też gdy nie zostaną one w ogóle zrealizowane - tłumaczy Katarzyna Kownacka z Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej.

Informację o zakwalifikowaniu przebudowy Estakady Kwiatkowskiego na listę rezerwową przekazaliśmy władzom Gdyni. - Szkoda. Od początku spodziewałem się, że znajdziemy się na liście podstawowej. Władze portu w Gdyni, które są najbliżej ministerstwa, przekonywały, że tak też się stanie. Niemniej nie składamy broni, w poprzednich latach wiele naszych inwestycji finansowanych ze środków unijnych, było na listach rezerwowych i z upływem lat stawały się one priorytetowe - otrzymywaliśmy dofinansowanie - mówi Marek Stępa, zastępca prezydenta Gdyni.

- Będziemy dążyć do tego, by przebudowa estakady trafiła na listę podstawową. Na to potrzeba jednak trochę czasu - mówi Walery Tankiewicz, wiceprezes Zarządu Portu Morskiego w Gdyni.

Przebudowa estakady zdaniem ministerialnych urzędników miałaby pochłonąć 200 mln zł. 170 mln zł (85 proc.) dołożyłaby Unia Europejska w ramach projektu CEF. 30 mln zł miałoby pochodzić z budżetu centralnego. Są to jednak wstępne szacunki, które mogą się zmienić. - Należy przeprowadzić specjalistyczne badania techniczne, odpowiadające na pytanie: które elementy estakady należy przebudować? Może się okazać, że 200 mln zł to za mało. Przebudowa z pewnością obejmie wymianę przęseł i podpór - mówi Stefan Benkowski z Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.

Inwestycja generalnie zakłada podniesienie nośności obiektu z 8 do 11,5 t na oś. Ma poprawić się też bezpieczeństwo ruchu drogowego. Realizacja miałby ruszyć w latach 2015-2020.

Co ciekawe na listę podstawową w ramach projektu CEF została wpisana inna inwestycja transportowa na terenie Gdyni - przebudowa infrastruktury dostępu kolejowego do Portu Gdynia. Przedsięwzięcie kolejowe ma kosztować wstępnie ok. 650 mln zł i jak zapewniają władze portu, jest równie istotne, co przebudowa estakady. - To mniej więcej tak, jak byśmy zastanawiali się, które z kół w aucie jest dla nas najważniejsze. W naszym przypadku obie inwestycje są dla nas priorytetowe - mówi Walery Tankiewicz.

Ministerialni urzędnicy szacują, że wielkość wsparcia ze środków Funduszu Spójności w ramach projektu: "Łącząc Europę" (CEF) osiągnie dla Polski poziom 3,86 mld euro. Pieniądze zostaną rozdane na projekty, które w sposób znaczny usprawniają połączenia, morskie, kolejowe i drogowe wewnątrz Unii Europejskiej.

Miejsca

Opinie (158) 2 zablokowane

  • Szczurek - zółta kartka dla Gdyni! (9)

    • 90 84

    • szczurek sie konczy!! (1)

      won z gdyni

      • 34 42

      • a Ty za mur berlinski osholomie Ty jeden

        znasz sie na sprawie tak jak ja na pilotowaniu myśliwca

        • 28 20

    • Naucz się czytac przeciez to nie od szczurka zalezy

      Kiedy rozpocznie się remont i kiedy dostanie kasę na kwiatkowskiego

      • 16 8

    • Budyn w Gdansku potrafi załatwić kasę na drogi i buduje infrastrukturę drogowa (3)

      Szczurek woli budować lotnisko w Kosakowie dla samolocikow i infobox, który sieje propagandę o sukcesach Szczurka

      • 19 8

      • budyń jest z PO i wszystko w temacie (2)

        a Szczurkowi - którego nie popieram i mam mu za złe poparcie dla Infoboxu - nie mogą wybaczyć, że nie startował na prezydenta jako kandydat PO oraz że był doradca Kaczyńskiego w sprawach sanmorządu terytorialnego

        • 8 4

        • W miastach ze ściany wschodniej prezydenci są bezpośrednio z PiS a kasa płynie.

          więc to chyba nie tylko to.

          • 8 2

        • Z zarozumialcem i pyszalkiem na ogół nikt nie chce współpracować

          • 1 0

    • (1)

      Widzę że strasznie dużo pisowskich oszołomów ostatnio się namnożyło. Nawet tak dobra informacja wywyłuje w tych chorych pisowskich łbach niechęć:( Smutne to co robicie!

      • 3 6

      • eh człowieku..

        Nie wmawiaj mi że wierzysz w POwską propagandę! Platfusów jest już tak mało że czas przejrzeć na oczy, mało kto im wierzy a jeszcze mniej ufa. PO już się skończyła. Polska się obudziła.

        • 1 3

  • Za tą kasę to lepiej wyprowadzic łącznik do planowanego OPAT- u (3)

    Nawet jedną jezdnię o parametrach drogi krajowej

    • 53 20

    • sam jesteś Opat ;) (1)

      • 2 10

      • przeor (aj) go

        i slub bierzcie

        • 3 2

    • a potem dać co 200metrów przejście dla pieszych i sygnalizacje na każdym mniejszym skrzyżowaniu jak to jest na trasie Rumia-Reda i będzie po staremu.

      • 0 0

  • Jakby nie wpakowali pieniędzy w międzynarodowy port lotniczy o zasięgu światowym. (5)

    To by mieli pieniądze - gamonie.

    MASONI!

    • 134 50

    • "kilka tysięcy pojazdów ciężarowych, niejednokrotnie przeciążonych" hehe dobre, tylko po co powołali inspekcje transportu, chyba po to żeby koperty większe latały i na sibi opowiadać jak ich minąć :E

      • 26 1

    • Pieniądze są co roku... (2)

      I z remontami nie ma problemu, ale trzeba myśleć przyszłościowo.

      A ty zamiast wypisywać bzdury idź pobiegać z chłopakami.

      • 10 7

      • pieniądze są co roku!

        idealny argument usprawiedliwiający marnotrawstwo srodków publicznych

        • 12 3

      • trzeba myśleć przyszłościowo

        Pewnie. Lepiej późno niż w cale :]

        • 3 1

    • Jeśli pan rysio miał widzimisię że chce lądować w Gdyni to co poradzić.

      Mieszkańcy muszą się złożyć!

      • 25 5

  • moje trzy grosze (7)

    Najpierw przez dwa lata korkuje się miasto przez remont estakady, wywala pieniądze podatników, a potem mówi się ze to wszystko niepotrzebnie bo dopiero teraz zacznie się gruntowny remont. Czyli od nowa bałagan, korki, spalana banzyna w korkach,nieposzanowanie mieszkanców i ich czasu. Ale są wybtrańcy co w tym zamieszaniu kręcą niezłe lody, szkoda ze tylko dla siebie

    • 164 18

    • ... (1)

      Cytuję:
      "Estakada Kwiatkowskiego stanowi główny szlak łączący gdyński port z głównymi drogami krajowymi. Każdej doby przejeżdża tam kilka tysięcy pojazdów ciężarowych, niejednokrotnie przeciążonych"

      Wstawić wagę na wyjeździe z portu i pozamiatane. Napewno wydzie taniej niż remont.

      • 38 2

      • a z kar będą mieć na bieżącą kosmetykę drogi

        • 13 1

    • Mylisz remont z rozbudową... (3)

      i gdybyś nie stał w korku to estakada wyglądałaby jak te w Warszawie, w których dziury są na wylot :)

      Swoją droga wieszczę, że ten plan będzie jeszcze długo na liście rezerwowej ze względu na władzą centralną wywodzącą się wiadomo skąd, na dość nowy terminal kontenerowy który nadal może się rozwijać tylko kosztem Gdyńskiego wiadomo gdzie - nie liczyłbym na jakiekolwiek sensowne wsparcie w tym zakresie ze strony Warszawy... puki co niemal wszystko co związane z portem przy okazji kontaktów z "centralą" było albo zapchajdziurą albo z łaski, ewentualnie wyniszczeniem :)

      • 10 16

      • "puki" co to jesteś niedouczony gimbus z fobią gdańską (1)

        kompleksy czy co?

        • 15 8

        • Po poziomie wypowiedzi wnioskuję, że niedouczonym gimbusem jesteś Ty :)

          mało tego, wytykając komuś kompleksy najczęściej zwracamy uwagę na swoje w tej samej kwestii ;) Ja po prostu obserwuję spokojnie i wyciągam wnioski - w odróżnieniu od dużej części społeczeństwa nie łykam jak młody pelikan obietnic żadnego z reprezentantów "władzy"... a Ty ;)

          Ps. jeśli jesteś w stanie napisać skąd wynika Twoja opinia o moim niedouczeniu to pochwal się, takim sapaniem wystawiasz świadectwo tylko i wyłącznie sobie oraz potwierdzasz, że mam sporo racji w tym że tylko wyjątkowo ograniczeni mieszkańcy 3miasta skaczą sobie do gardeł bez większego powodu :)

          • 10 6

      • Tak, jasne.

        Terminal kontenerowy w Gdańsku jest prywatną inicjatywą i powstał choćby dlatego, że kontenerowce Mearska nie są w stanie zawijać do Gdyni, są po prostu za duże.

        Po drugie, jeżeli idzie o bezpośrednie inwestycje w porcie, to ten w Gdyni otrzymał więcej środków centralnych w ubiegłym okresie, Gdański raczej na prywatnych inwestycjach jedzie.

        Po trzecie kasę dostaje ten kto ją chce, a Szczurek czuje się zbyt często za dumny by o nią poprosić. I tyle, bo wiele miast z władzami również nieprzychylnymi obecnej władzy nie ma problemu z otrzymywaniem dotacji.

        • 2 0

    • Do 2020 to zapomnisz o tym remoncie.

      • 0 0

  • tak to jest (3)

    Pan inż. Kwiatkowski to się chyba w grobie przewraca, jak słyszy ciągle o problemach z estakadą...

    • 95 6

    • AUTOSTRADY GDYNI (2)

      Jak na miasto budowane w latach 20-tych to i Pan inż KWIATKOWSKI się nie popisał , budując główne arterie miasta po 1 pasie w obu kierunkach , nie to co 1000-letni Gdańsk po 3 pasy w kierunku Sopotu i do Centrum Gdańska.

      • 4 11

      • zapomniałeś dodać 1000-letni DZIURAWY Gdańsk. Pozdro.

        • 9 4

      • tak, te 3 pasy w każda stronę zrobił już Mieszko I

        • 10 0

  • Zamiast na lotnisko, trzeba było przeznaczyć kasę na estakadę (8)

    • 99 28

    • na lotnisko poszło 100 baniek, na to jest 200 i to z centralnego i unii (4)

      więc po co ta zgryźliwość baranie. Załóż sobie miasto i sam bądź tam gospodarzem

      • 14 32

      • nie 100 a jak dotad 7 wiec czemu piszesz bzdury?

        • 6 6

      • ue prowadzi śledztwo zdaje się na ponad 52 mln (2)

        euro, tyle zmarnowano na pseudolotnisko a to ponad 200 mln, starczyłoby na estakadę a tak gdynianie będzie puste lotnisko i korki przez wiecznie remontowaną estakadę.

        • 23 2

        • (1)

          czy zmarnowane to się okarze za naście lat... wtedy byś płakał że takie cudne lotnisko się zmarnowało i psy d*pami tam szczekają... a wyremontować je trzeba i wydać na ten cel 5x tyle kasy... i kto jest za to odpowiedzialny ze się marnowało tyle lat?!
          Ja Ci powiem kto... tacy maruderzy jak Ty, takich mamy właśnie w sejmie i dzięki temu od x lat w tym kraju się nie myśli. Albo się sprzedaje albo olewa po to żeby później płacić potrójnie...

          • 6 15

          • Już to wiadomo.

            Wydawać tyle kasy by kilka prywatnych jetów mogło sobie lądować? Paranoja.

            • 2 0

    • (2)

      Za rok bedziecie budowac hajwej dla tirow i turystow z Rosji i Niemiec i tulipanow z Holandii. Za dwa lata dla lawin plastiku z Chin.
      W Trojmiescie jest miejsce na jedna szose po stronie morza i obwodnice po drogiej. Potem trzy dojazdy i git.
      Wystarczy ze bedzie masakra w Nowym Porcie. Tunel przez Morene ale zeby o od nowa robic to samo?

      • 1 0

      • (1)

        Kuba na drugiej stronie opinni ma dobry pomysl.

        • 1 0

        • Oczywiscie pomysl realny i racja ogolnie bo wiadukty sa drogie, niebezpieczne i stale w remoncie.

          • 1 0

  • zostawcie te estakadę już w spokoju... (12)

    albo wyślijcie zapytanie do inżynierii w Ameryce, aby pokazali Wam jak most zbudować.. bo to jest bezsensu co roku ją modernizować. Świadczy tylko o tym, że Polskie budownictwo jest do d*py.

    • 105 9

    • byłeś kiedyś w hameryce? ;) (8)

      widziałeś stan ich estakad? a więc zamilcz :)

      • 9 5

      • byłem.. i uwierz mi.. nie są modernizowane jak u nas, a mało tego : (5)

        nie oszczędzają na materiale jak my. Oni mają go pod dostatkiem.

        Dla sprostowania, mosty, budynki itd.. WTC postawili w 3miesiące. Dopiero 2 lata trwała wykończeniówka. U nas postawienie bloku 3 piętrowego wiąże się z cudem aby w 2 lata go dokonać.

        • 10 1

        • (1)

          Amerykanie
          zbudowaliby highway na Hel przez Zatoke jak na Key West.
          Olaliby remonty na 30 lat
          Postawiliby z piec 300m wiezowcow w Gdansku
          Droga miedzy Gdanskiem a Gdynia bylaby 8-pasmowka
          Kazda szosa przez Wysoczyzne bylaby co najmniej dwa razy szersza
          Sopot bylby pelen hoteli.

          Holendrzy
          usypaliby wyspe kilkaset metrow przed Molo
          Odnowiliby wszystkie wodne koryta w Gdansku
          W Gdyni zbudowaliby Morski Uniwersytet Techniczny, specjalistyczne zaklady i stocznie.

          Dubaje
          Zasypalyby Zatoke Pucka i zbudowali tam miasto z wyciagiem narciarskim.

          • 15 0

          • To wszystko w piec lat.

            • 7 0

        • i to jest róznica o której jużnie myślisz...

          u nas nie da się budowac porzadnie, bez oszczędzaniaa na materiałach... u nas buduje się najtaniej - nawet jeśli już na etapie przetargu widać że oferty są zaniżone względem cen materiałów...

          • 3 0

        • kolejny konfabulant... (1)

          "Zardzewiałe mosty, walące się wiadukty i zbutwiałe wodociągi. Stany Zjednoczone miejscami przypominają budowlany skansen, a katastrofa mostu w stanie Waszyngton może to tylko potwierdzać. Amerykańskie Stowarzyszenie Inżynierów policzyło, że na naprawy i remonty potrzeba 3,6 bln dol."
          "Amerykańskie Stowarzyszenie Inżynierów (ASCE) zaledwie kilka tygodni temu opublikowało raport o stanie infrastruktury, z którego dowiadujemy się, że USA zasługują pod tym względem jedynie na dwójkę z plusem (D+)"

          PO CO PISZESZ BZDURY!!!!!!

          m.wyborcza.biz/biznes/1,106501,13975778,Amerykanska_infrastruktura_jak_skansen__70_tys__mostow.html

          • 0 3

          • Wyborcza to niezbyt wiarygodnie źródło informacji

            Polecam mimo wszystko zarobić, wyjechać tam na miesiąc wakacji i podróżować wzdłuż i wszerz korzystając z tej 'walącej się' infrastruktury.

            • 2 0

      • A ty byłeś i widziałeś? (1)

        A jak budują można zobaczyć wpisująć w wyszukiwarkę 'bay bridge time lapse'

        • 2 0

        • Bay Bridge w dodatku wytrzyma kazde trzesienie ziemi.

          • 3 0

    • Większość mostów w USA... (2)

      ...się sypie. Ba, nawet miasta ogłaszają bankructwa.

      • 5 8

      • Ameryka się sypie

        ale to osobny rozdział.

        • 4 1

      • Nie sugeruj się Detroit

        a co do tego że się sypią to się zgadam

        • 1 0

  • W infoboxie o tym niekończacym się cyrku powiedzą? (5)

    • 72 19

    • jątrzysz, a jak sie okazuje to bardzo trafiona inwestycja (4)

      kazdy kto zwiedzał lub wypoczywał na tym skwerku przed infoboxem to przyzna. Tłumy turystów i mieszkańców od rana do wieczora odwiedzaja infobox i to najlepiej pokazuje ze to była bardzo potrzebna inwestycja!

      • 10 18

      • (2)

        haha tłumy buhahah

        • 15 4

        • osmarkałeś się... nosa i monitor wytrzyj ;)

          • 3 6

        • Horała Tobie juz dziekujemy

          idź i razem z Jacusiem Urbanem i Andrzejkiem Skucha się napijcie, bo mącicie razem z G.Świętojańską

          • 1 9

      • tłumy turystów...hahahaaaaa

        tłumy turystów to masz w Gdańsku i Krakowie

        • 14 5

  • Proponuję zmianę nazwy

    Estakada Wiecznego Remontu

    • 111 9

  • tak na pewno teraz unia daj (7)

    ale jak marnuje kase na bezsensowne lotnisko i UE się temu przygląda w ramach marnowania srodków to unia be.
    Bez krzty honoru i przyzwoitości.
    W ramach kary UE zapewne wypnie się na gryzonia i ekipe bezstronnych nierobów.

    • 39 19

    • te bezstronne nieroby zrobiły więcej niż ekipy rzadzące tym krajem... (4)

      przez naście lat :) Jakby nie patrzeć gdynia, poznań i worcław się rozwija w momencie gdy pada cały sląsk, wawa wegetuje... czyli te regiony gdzie najwiekszy wpływ ma władza centralna. Do gdańska nawet się nie odnosze bo nie ma to większego sensu - sztyczne stymulowanie rozwoju poprzez pompowanie kasy z centrali i unii nie jest zdrowe na dłuższą metę... kurek zakręcą u gdańszaczanie zostanąsami z ECSem, PGE Areną i innymi podobnymi "super" inwestycjami za które płacić ktoś musi...

      • 8 12

      • A to dobre wawai slask padaja

        Jakies dane moze ?

        • 5 0

      • Możesz podać jakieś dane apropo rozwoju Gdyni?

        • 7 1

      • A teraz wyjedź z Gdyni, odetnij się od propagandy i się trochę rozejrzyj. (1)

        Proste dane na temat rozwoju? Gdańsk tylko w tym roku odda lub oddał pod biura równowartość niemal połowy powierzchni biurowej 1 klasy w całej Gdyni. Warszawa? To już nawet nie ta liga co reszta miast w Polsce. A najlepiej jest spojrzeć na rozwój portu, w Gdyni finansuje miasto, w Gdańsku prywatne firmy.

        To właśnie Gdynia rozwija się głównie poprzez dotacje z budżetu, w Gdańsku są one tylko uzupełnieniem.

        • 2 1

        • Kto finansuje gdyński port?

          Na rozwój portu gdyńskiego miasto Gdynia NIC nie daje, a nawet próbuje obciążać port nienależnymi jej podatkami i ogranicza jego rozwój jak się da. Port rozwija się TYLKO dzięki środkom własnym i unijnym.

          • 3 0

    • Zapamiętaj sobie, że Unia niczego NIE DAJE - płacą nam za zrzeczenie się niezależności, a my się ochoczo kur**my. To jest zwykła prostytucja.

      • 1 3

    • Gdyby wasza kochana platforma nie nakradła tyle to nie byłoby takiej konieczności

      • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane