• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM: bez zmodernizowanych składów na Euro 2012

Michał Sielski
3 stycznia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Zagrożona modernizacja SKM-ek?
Na razie po Trójmieście jeździ jeden całkowicie zmodernizowany skład SKM. Na razie po Trójmieście jeździ jeden całkowicie zmodernizowany skład SKM.

Z powodu kłopotów z pozyskaniem finansowania SKM nie zmodernizuje w tym roku 21 składów. Teraz pieniądze już są, ale nie ma wykonawcy. Rozpisać trzeba więc nowy przetarg.



Czy jechałeś już zmodernizowanym składem SKM?

21 składów zmodernizować miał Newag, który wygrał przetarg. Jego wyniki ogłoszono już w lutym 2011 roku. Firma miała otrzymać 139 mln zł. Ale prace nigdy się nie zaczęły, bo SKM nie miała wkładu własnego.

Przewoźnik robił wszystko, by pozyskać środki: podniesiono ceny biletów, część składów dzierżawiona jest Kolejom Mazowieckim. Na niewiele się to zdało i dopiero pod koniec listopada została podpisana umowa z Bankiem Gospodarstwa Krajowego. BGK wyemituje obligacje warte 55 mln zł, które SKM później wykupi. 167 zmln zł wyniesie unijne dofinansowanie.

- Dofinansowanie unijne sięgnie 59 proc. wartego 280 mln zł projektu modernizacji taboru, wcześniej miało pokrywać połowę kosztów. 30 grudnia podpisaliśmy umowę, więc wszystko dopięte jest na ostatni guzik - podkreśla Maciej Lignowski, prezes PKP SKM .

To jednak jedyna dobra wiadomość. Przetarg trzeba rozpisać od nowa, bo w momencie podpisania umowy z BGK Newag nie był już związany umową i nie zgodził się na rozpoczęcie prac. Firma zapewne wystartuje jednak w kolejnym, ale trudno spodziewać się podobnie niskiej oferty. Bydgoska Pesa za tę samą modernizację 21 składów zażyczyła sobie 54 mln zł więcej.

- Przetarg rozpiszemy po raz kolejny już niebawem, a umowy chcemy podpisać jak naszybciej, w kwietniu lub maju - dodaje Maciej Lignowski.

Oznacza to jednak, że na Euro 2012 pozostanie jeden zmodernizowany skład. Zwycięzca ma bowiem 14 miesięcy na wykonanie prac. Pozostaje jedynie liczyć na to, że pociagi mogą być przekazywane sukcesywnie co kilka tygodni. Tego jednak nie możemy być pewni, bo wykonawca zrobi tak, jak będzie mu wygodniej ze względów produkcyjnych.

Co zmieni się po remoncie w składach SKM? Największe zmiany przeszły dwa skrajne przedziały. Zamiast typowego układu siedzeń, krzesełka są ustawione wzdłuż okien - niczym w wagonach metra. Po środku są poręcze, które pozwalają pasażerom stojącym na wygodną podróż.
Zastosowano także nowe drzwi pomiędzy wagonami. Można je otworzyć przyciskiem. Zamykają się automatycznie, chociaż nieco długo. Zainstalowane w nich specjalne czujniki, które uniemożliwiają "przytrzaśnięcie" pasażera. Nowe zespoły szybciej przyspieszają i hamują, mają również oczywiście całkowicie nowe siedzenia, okna oraz wykończenie ścian i podłóg.

Przeczytaj więcej o zaletach zmodernizowanych pociągów.

Miejsca

Opinie (269) ponad 10 zablokowanych

  • NIEDLUGO KONIE ZAPRZEGNA DO CIAGNIECIA WAGONOW I TEZ POWIEDZA ZE TO SKM NASZYCH MARZEN !

    I WYBIORA PREZESA DO KARMIENIA KONI POCIAGOWYCH ORAZ JEGO RODZINE DO DOWOZENIA OWSA I POWOLAJA SPOLKE .... "SKM --- SKLAD KONI MIEJSKICH '' A POZNIEJ WPROWADZA PODWYZKI ZEBY Z UE SPROWADZIC NAJLEPSZE KONIE ITD. PINDOLINO :))))

    • 6 0

  • Polska w budowie... hihihi (2)

    Propaganda sukcesu - ogłosić przetarg bez zamknięcia finansowego.

    Zrobić medialny szum - modernizujemy, a po roku.. ee, jednak nie modernizujemy..

    A to wszystko po to by osłonić podwyżkę biletów i obcięcie składów..

    SKM czerpie z najlepszych gdańskich wzorców Picera Adamowicza i Mistrza Bajeru Donalda T.

    • 8 0

    • (1)

      moderator tego forum to lewak z tvn-u

      • 3 2

      • dorabia po godzinach

        bo stacjonuja obok siebie

        • 0 0

  • SZKODA,ŻE SIEDZENIA SĄ TAPICEROWANE I POTEM ŚMIERDZĄ NIEMIŁOSIERNIE!! NIE MÓWIĄC JUŻ O TYM, ŻE MATERIAŁ DOSKONALE PRZENOSI PASOŻYTY!

    • 3 0

  • A to dopiero początek podobnych informacji...

    • 0 0

  • Porady dla SKM (6)

    Może lepiej by było, gdyby w nowych składach zastosować technologię odzyskiwania prądu podczas hamowania? Ta technologia ma dużo zalet, ponieważ jest:
    - znacznie mniejszy wydatek na prąd (chociaż troszkę, ale każda złotówka jest warta). Część pieniędzy będzie można przeznaczyć np. na remont sieci trakcyjnej...
    - mniejsza emisja CO2 (ponieważ nasz prąd w większość pochodzi ze źródeł NIEODNAWIALNYCH)

    SKM ma dużo składów i przystanków, więc myślę, że wcale nie mało będzie można odzyskać energię, jeśli chodzi o hamowanie...

    A poza tym może też lepiej by było, gdyby zasilić SKM za pomocą tzw. trzeciej szyny, która jest stosowana w większości w metrach. Bo sieć trakcyjna to tylko wisi w powietrzu i przynajmniej szpeci krajobraz. Jak będziecie robić wielką wymianę sieci trakcyjnej, to może zamiast tego byście zrobili trzecią szynę i zdjęli tą sieć trakcyjną...

    SKM będzie bardziej przypominała metro.

    • 0 4

    • porady by się przydały ale skąd wziąć pieniądze (2)

      Odnośnie odzyskiwania prądu, to może mniej się zużywa, ale sama SKM byłaby droższa. Skoro SKM nie stać na nowe to tym bardziej nie stać na nowe jeszcze droższe. A odnośnie trzeciej szyny, to ona dla nas jest mitem póki będą przejazdy przez tory i sami ludzie będą przechodzić gdzie popadnie.

      • 1 0

      • przynajmniej porazi debilów latających po torach w nieodpowiednim miejscu (1)

        a co do przejazdów - w innych systemach też są i nic się nie dzieje - po prostu 3 szyna kończy się szybciej (jest przerwa w niej, pociag jest na tyle długi, że złapie początek następnej, za przejazdem)

        • 1 2

        • Trzecia szyna...

          ...została w trójmieście zarzucona po to, żeby mozna było wykorzystywać tory SKM na potrzeby pociągów dalekobieznych i towarowych i na odwrót.

          • 1 0

    • ŻEBY ODZYSKAĆ ENERGIĘ ELEKTRYCZNĄ JEST POTRZEBNE WIĘCEJ TAKICH SKŁADÓW JAK TEN CO JUŻ JEŹDZI

      • 0 0

    • trzeba zmienić rozruch z oporowego na asynchroniczny a po co to robić bez modernizacji pudła?Wszystko trzeba robić z głową bo nie mają na to tylu pieniędzy ile jest konieczne

      • 0 0

    • Durnota nie boli

      ale jest. Trzecia szyna? Na torach gdzie co chwilę ktoś przechodzi na skróty?

      • 0 0

  • komu powinno być wstyd temu powinno być wstyd, cóż kiedy to są przeważnie bezwstydnicy. nie rozumiem dlaczego mielibyśmy się przed kimkolwiek pokazywać. jest jak jest. pudrowanie niczego nie zmieni. ostatnio powiedziałam jednemu francuzowi ile zarabia młody nauczyciel w Polsce. to dopiero wstyd. na szczęście nie mój, tylko pana premiera.

    • 1 0

  • no i dobrze. nie malujmy trawników na zielono;) pokażemy jak Polska wygląda naprawdę w tym gród nad Motławą;)

    • 4 1

  • Teraz wiadomo jaki bank

    należy omijać.

    • 1 0

  • Stare składy to moda

    berlińska. Czyli w SKM są już dwie mody: warszawska i berlińska. Niedługo będzie też moda rumuńska - wszystko za pieć złotych.

    • 1 1

  • A mnie się podobają stare składy!

    I to nie z sentymentu.

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane