- 1 Całe Trójmiasto w strefie zakażenia ASF (253 opinie)
- 2 Lody Miś były serwowane na ruinach zamku (48 opinii)
- 3 Wojsko oferuje 6 tys. zł za wspólne wakacje (308 opinii)
- 4 Siedem pchnięć, dziura w głowie od kuli i złamana ręka (9 opinii)
- 5 Od soboty spore utrudnienia na A1 (53 opinie)
- 6 Z Sopotu na fotel wiceprezydenta Krakowa (87 opinii)
Św. Ducha: będzie ładna, ale niewygodna dla pieszych
Wydawać by się mogło, że ostatnie remonty chodników w Śródmieściu Gdańska wyznaczą nowy standard w ruchu pieszym: wygodne i trwałe płyty kamienne. Niestety zrezygnowano z nich na ul. Św. Ducha . Trudno uwierzyć w zapewnienia urzędników, że zastosowana kostka będzie równie wygodna.
Dalej, aż do bramy nad Motławą, dla pieszych przewidziano kostkę kamienną O tym, że spacer po niej nie jest niczym przyjemną wiedzą nie tylko panie na szpilkach oraz posiadacze butów na cienkiej podeszwie.
Dlaczego po raz kolejny postanowiono oszczędzać na komforcie pieszych?
- Dawne zdjęcia tej ulicy wskazują, że funkcjonowały tam pasy z kostki kamiennej o różnym układzie i formacie. Dlatego też, nawiązując do zabytkowego charakteru ulicy, Gdański Zarząd Dróg i Zieleni określił właśnie takie materiały dla nawierzchni chodników - wyjaśnia Agnieszka Zakrzacka z Zespołu ds. Komunikacji Społecznej DRMG.
Tylko czy nawiązanie do zabytkowego charakteru ulicy i do czasów, gdy kostka była łatwym do pozyskania i ułożenia budulcem zapobiegającym grzęźnięciu w błocie, ma jeszcze sens? Przecież nawet przed wojną stosowano wygodniejsze płyty kamienne na chodnikach. Ich fragmenty zachowały się np. w obrębie Targu Maślanego czy na Dolnym Mieście.
- Określona w zamówieniu kostka, cięta od góry i płomieniowana, posiada nawierzchnię płaską jak płyta chodnikowa. Planowana kostka jest tak samo wygodna, jak płyty kamienne i nie wpływa negatywnie na komfort pieszych - przekonuje Zakrzacka.
Urzędnicy jako przykład podobnej nawierzchni wskazują m.in. alejki wewnątrz odnowionego niedawno Skweru Świętopełka . Tam jednak szczeliny pomiędzy kamiennym budulcem są na tyle duże, że bez problemu zmieści się w nich obcas buta.
Czy zatem nie da się poprawić projektu z ul. Św. Ducha? Przykład Wrocławia pokazuje, że nawet stosując kostkę można minimalizować nierówności i odstęp między nimi. W stolicy Dolnego Śląska identyczny budulec, jak na ul. Św. Ducha, nakazał zastosować konserwator zabytków podczas budowy tzw. szpilkostrady na rynku.
- Tworząc tzw. szpilkostradę kostki były na placu budowy dodatkowo docinane i dobierane ręcznie przez brukarzy. Szczeliny między kostkami zostały zalane zaprawą i sklejone - objaśnia Ewa Mazur, rzecznik wrocławskiego Zarządu Dróg i Utrzymania Miasta.
W efekcie uzyskano nawierzchnię płaską i wygodną dla każdego użytkownika - zarówno dla pań na szpilkach, jak i osób niepełnosprawnych, z wózkami dziecięcymi czy poruszających się o kulach.
W Gdańsku w ostatnich latach realizowany jest program kompleksowego remontu chodników we wszystkich dzielnicach. Najbardziej cieszą się z niego kierowcy, którzy zyskali wygodne miejsca parkingowe na chodnikach, zmuszając pieszych do lawirowania między autami lub chodzenia... jezdnią.
W Śródmieściu nowej nawierzchni chodników z płyt kamiennych doczekały się m.in. ul. Stągiewna , Grobla II - III - IV oraz tereny wokół osiedla Brabank i Europejskiego Centrum Solidarności .
Jednocześnie z nierównej kostki brukowej wykonano m.in. nawierzchnię wokół Muzeum II Wojny Światowej , bulwar nad Nową Motławą na Wyspie Spichrzów , chodniki ul. Chmielnej w południowej części Wyspy Spichrzów, a nawet... przestrzeń dla pieszych przy nowej inwestycji na ul. Św. Ducha.
Czytaj też: Jak należy projektować chodniki w Trójmieście?
Miejsca
Opinie (165) 6 zablokowanych
-
2017-04-10 08:31
Będzie jak zawsze
czyli krzywy i nierówny jak na Grunwaldzkiej we Wrzeszczu (nowy od jesieni), spartaczony jak tunel do dworca PKP Gdańsk Główny (6 lat po gruntownym remoncie, już ruina) i niewygodny jak "chodnkoschody" na Myśliwskiej. ZDiZ to dziwadła mające wszystko w d...
- 3 0
-
2017-04-10 08:34
Co tam piesi , ważne że będzie ładnie.
- 4 0
-
2017-04-10 08:40
Koprowski - naczelny malkontent Trójmiasta
Chyba ma hemoroidy, że tak marudzi
- 1 1
-
2017-04-10 08:46
Jest robota są przetragi
jest kasa
- 1 1
-
2017-04-10 09:13
Skąd Adamowicz +kolesie biorą tych "fachowców"?
Przecież to nie tylko jest masakra na szpilkach, ale też po spacerze w standardowych półbutach czy w sandałach na standardowej podeszwie każda taka nierówność będzie wciskać się w mózg. A spacer z dzieckiem w wózku o małych kołach? A niemowlę w większym wózku telepane na tych chodnikach? To naprawdę chore. A pewnie kosztowało 3 razy wiecej niż powinno i kosztuje w cywilizowanych miastach.
- 3 0
-
2017-04-10 10:07
a jaki komfort ?
przejechać wózkiem z mam dzieckiem ,jak wózkiem telepie ,proponuję urzędasom taki spacer.
- 3 0
-
2017-04-10 10:34
heh..
Piękno powinno wynikać z funkcjonalności. Specyfika szlaków komunikacyjnych i infrastruktury nie mają nic wspólnego z modą, żeby silić się na efemeryczne doznania.
- 1 0
-
2017-04-10 12:06
Płyty kamienne są nic nie warte...
przy naszych "standardach" przygotowania podkładu pod nimi - po pewnym czasie najzwyczajniej by popękały, szczególnie gdy zaczną parkować tam swoje auta. Szkoda tylko, że zamierzają zrobić ten remont za kasę podatników przed zabudową niezabudowanej strony pomiędzy Mokrą i Krowią oraz Mokrą i Mydlarską - jak wiedzie ciężki sprzęt to będą musieli to układać znowu - albo przypomną sobie o instalacjach podziemnych....jak to w Gdańsku....
- 1 0
-
2017-04-10 12:27
jedz z dzieckiem w wózku albo na hulajnodze, urzędasy nie maja dzieci ?? !!
- 1 1
-
2017-04-11 01:21
Absurd !
To jest skandal układać tak nierówną kostkę brukową- chodniki powinny być gładkie i proste - nie oszczędzajmy na chodnikach Panie Adamowicz- zachowajmy historyczny wygląd ale poprawmy jakość powierzchni- prosimy! jako mieszkańcy oraz w imieniu turystów!!!
- 3 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.