• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

System Fala. Wycofują się z odbijania biletów przy wyjściu z pojazdu

Ewelina Oleksy, Maciej Korolczuk
23 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (879)
Użytkownicy biletów miesięcznych jednak nie będą musieli odbijać się w systemie przy wyjściu z pojazdu. Użytkownicy biletów miesięcznych jednak nie będą musieli odbijać się w systemie przy wyjściu z pojazdu.

Po fali krytyki, jaka spadła na założenia systemu biletowego Fala, urzędnicy za niego odpowiedzialni robią krok w tył. Zapadła decyzja o wycofaniu się z pomysłu odbijania kart przy wyjściu z pojazdu. Ta zmiana dotyczy pasażerów posiadających bilety miesięczne. Trwają rozmowy nad dalszymi ułatwieniami dla pasażerów.



Czy wycofanie się z odbijania biletów miesięcznych przy wyjściu z pojazdu to dobra decyzja?

- Wycofujemy się z odbijania biletów miesięcznych podczas wysiadania - mówią nam urzędnicy odpowiedzialni za system Fala.
Jak ustaliliśmy, decyzja zapadła w gronie samorządowców i ekspertów, którzy po fali krytyki, jaka spadła na mający działać od kwietnia tego roku system, postanowili jeszcze raz przeanalizować, jak uprościć funkcjonowanie Fali. Pod uwagę brane są różne rozwiązania. W najbliższym czasie odbędzie się kolejne spotkanie w tej sprawie.

Na miesięcznym odbijasz się tylko przy wejściu



Póki co wycofano się z najbardziej krytykowanej zasady systemu, a więc przykładania - przy każdorazowym wejściu i wyjściu z pojazdu - karty do walidatora (elektronicznego kasownika) przez posiadaczy biletów okresowych. Od 1 kwietnia będą musieli to robić wyłącznie użytkownicy biletów jednorazowych.

Rozkład jazdy ZTM Gdańsk - sprawdź



Już nie dwa razy, a raz



Z kolei pasażerowie korzystający z biletów miesięcznych nie będą musieli oznaczać wyjścia z pojazdu (tzw. check-out), a jedynie sygnalizować początek podróży (chceck-in). To wystarczy do uzyskania 10-procentowego rabatu na bilet miesięczny. W takim przypadku pasażer zapłaci za bilet miesięczny 117 zł, a nie 130 zł. Obecnie taki bilet kosztuje 109 zł i nie wymaga od pasażera żadnej aktywności.

Jak tłumaczą przedstawiciele spółki Innobaltica, samo "zameldowanie" w pojeździe pasażera z biletem miesięcznym wystarczy, by organizatorzy o jego podróży zebrali wystarczająco dużo informacji.

- "Oznaczenie" jedynie wejścia do pojazdu przez użytkowników biletów miesięcznych, bez konieczności "oznaczania" wyjścia, da na tyle sporo danych, aby móc w dużym przybliżeniu określić, jak podróżują ci pasażerowie - mówi nam Marcin Stefański, prezes Innobaltica, samorządowej spółki odpowiedzialnej za wdrożenie systemu Fala. - Ich trasy są zwykle stałe, zatem będzie można już z samych tych informacji wyciągnąć bardzo wiele pomocnych wniosków odnośnie do korzystania z komunikacji publicznej przez osoby regularnie podróżujące.
Czy ta Fala nas zaleje? Nowy system biletów niepokoi Czy ta Fala nas zaleje? Nowy system biletów niepokoi

Osoby korzystające z biletów miesięcznych stanowią większość pasażerów komunikacji miejskiej. W 2019 r. (ostatni "pełny" rok przed pandemią) szacunkowa liczba przejazdów autobusami i tramwajami ZTM Gdańsk to ok. 178 mln osób, tymczasem biletów jednorazowych oraz krótkookresowych (godzinnych i dobowych) sprzedano wówczas tylko 18 mln.

Jak kupić bilet miesięczny z rabatem?



W pierwszych miesiącach - od kwietnia do końca lipca - pasażerowie będą korzystać tylko z aplikacji Fala. Latem tego roku planowane jest również uruchomienie walidatorów, czyli elektronicznych "kasowników" systemu Fala.

Aby kupić bilet w aplikacji trzeba będzie założyć w niej konto - w oparciu o adres e-mail i hasło. Do zakupu biletu potrzebne będą dane identyfikacyjne osoby kupującej - jest to bowiem bilet osobisty, a nie "na okaziciela".

Opozycja zgłasza system Fala do UOKiK i UODO. Opozycja zgłasza system Fala do UOKiK i UODO. "Dwie zmiany można zrobić od ręki"

Bilet miesięczny będzie można kupić za pomocą BLIK-a lub na przykład poprzez "elektroniczną portmonetkę" - czyli zasilenie konta odpowiednią kwotą tak, jak w innych aplikacjach tego rodzaju. Będzie też można podpiąć do aplikacji kartę płatniczą. Pasażer znajdzie w aplikacji podpowiedzi, jak kupić wybrany bilet. Po wejściu do pojazdu pasażer z biletem okresowym po prostu otworzy aplikację i oznaczy w niej przejazd. Nie będzie tego musiał robić, wysiadając z pojazdu.

Co da Fala?



Urzędnicy przekonują, że system Fala ma ułatwić podróżowanie koleją po całym Pomorzu i komunikacją miejską w większości miast województwa. Pasażer nie będzie musiał zastanawiać się nad taryfami i rodzajami biletów, wszystko będzie miał w jednej aplikacji, łącznie z możliwością planowania podróży. Samorządom uruchomienie systemu Fala przyniesie informacje o sposobie korzystania przez mieszkańców z komunikacji publicznej, co pozwoli na lepsze jej planowanie i promowanie. Roczny koszt utrzymania Fali to 25 mln zł.

  • Nowością systemu Fala mają być m.in. bilety przystankowe.
  • Pasażerowie pracujący w systemie hybrydowym (część miesiąca w domu, część w biurze) będą mogli zasilać swoją kartę 20 lub 40 biletami 75-minutowymi, które będą mogli wykorzystać przez 90 dni.

Fala krytyki po ogłoszeniu zasad i nowych cen biletów



Przypomnijmy. Na początku stycznia władze województwa wraz z przedstawicielami samorządów zapowiedzieli inaugurację systemu Fala. Pierwszy etap ma ruszyć 1 kwietnia, a drugi - już w pełnym wymiarze - na początku lipca.

Zasady Fali wzbudziły sporo kontrowersji. Najbardziej krytykowano konieczność odbijania karty przez posiadaczy biletów okresowych, a także wzrost cen biletów, choć ten - jak zapewniali urzędnicy - nie wynika z wprowadzenia systemu, lecz czynników zewnętrznych (inflacji, kosztów energii czy paliwa).

Do głównych założeń Fali poza samymi pasażerami wiele uwag mieli też radni opozycji, proszący o interwencję Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Urząd Ochrony Danych Osobowych. Ws. Fali interweniowali też działacze Lewicy, a niedoskonałości systemu punktowali eksperci.

Miejsca

Opinie (879) ponad 20 zablokowanych

  • Będzie kolejka aż na chodnik

    • 6 0

  • Wow!!!większej bzdury komunikacyjnej nigdy w życiu nie widziałem.
    Organizatorzy fali niech się przejadą do Warszawy na dobę i zobaczą jak to tam wygląda...

    • 10 0

  • 25 mln za statystyke

    Odbijanie to najmniejszy problem, roczny koszt tej statystyki jest porazajacy, a osoby bez tel i aplikacji- ludzie drugiej kategorii:/

    • 11 0

  • Bilety na liczbę przystanków a optymalizacja tras (2)

    Bilety na liczbę przystanków to krok w tył. Już keidyś to było i wszyscy się cieszyli, ze w końcu bilety czasowe, możliwość przesiadki w dowolnym miejscu, elastyczność itp.
    Wracamy do modelu, gdzie użytkownik musi znać rozkład linii, wiedzieć czy na którejś jest więcej czy mniej przystanków. doradzenie komuśś kupna biletu znowu będzie wywodem typu, jeżeli tramwajem pojedziesz, to taki bilet, jak autobusem to taki, a jak tramwajem inną linią to jeszcze taki.

    Po co ponownie to komplikować? bilety czasowe są super i dają swobodę. awaria, albo podjedzie inny autobus/tramwaj to jest swoboda w przesiadce. Komunikacja miejska ma dawać swobodę w poruszaniu się po mieście.

    Czyli jeździć tam gdzie tego potrzebujesz a nie tam gdzie jedzie twój środek komunikacji - to pozostaje samochód lub rower.

    • 15 0

    • (1)

      Kiedy byly bilety na ilosc przystankow? Prawde mowiac to tego nie pamietam.

      • 1 0

      • Nie było,musieli wymyśleć kolejną bzdurę.Dawno,ale to bardzo dawno temu były bilety czasowe,ale chyba na 10 minut,można było podjechać 2 lub 3 przystanki.Było to wygodnie.

        • 1 0

  • Gdyby głupota umiała fruwać, to pomysłodawca tego "cudu" byłby już na księżycu. Ale nic to. Najważniejsze, że ktoś na tym zarobi i to nie mało.

    • 10 0

  • Adam

    Kolejny przekręt system niczego nie rozwiązuje
    podnośni ciśnienie mieszkańców
    Pokazuje zadufanie rządzących zarówno Krajem jak i opozycji w Trójmieście

    • 12 0

  • Mam tylko bekę że

    Systemem komunikacji rządzą ludzie którzy w ogóle z niej nie korzystają

    • 12 0

  • Amsterdam (1)

    Trzeba odbijać kartę wszędzie w komunikacji (metro, autobusy, tramwaje) na wejściu i przed wyjściem
    Także d....ne przepisy nie tylko w Gdańsku

    • 1 11

    • Skoro mamy juz przyklad zlego rozwiązania to ma boga nie kopiujmy go. Uczmy się na blędach innych a nie na swoich.

      • 5 0

  • A pani jest odbijająca czy nie odbijająca

    • 8 1

  • (1)

    a co z biletami miesięcznymi na karcie mieszkanca Gdanska za 109 pln na terenie miasta?

    • 9 0

    • Nie martw sie. Bedzie podwyzka

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane