- 1 Marsz życia przeszedł przez Gdańsk (268 opinii)
- 2 Oponami rezerwują miejsca do parkowania (156 opinii)
- 3 Zimą polecimy z Gdańska do Dubaju (187 opinii)
- 4 Życie w realu sterowane przez internet (40 opinii)
- 5 Pięć płotów, które "podzieliły" Trójmiasto (177 opinii)
- 6 Koniec poszukiwań mężczyzny w morzu (61 opinii)
System Fala. Wycofują się z odbijania biletów przy wyjściu z pojazdu
Po fali krytyki, jaka spadła na założenia systemu biletowego Fala, urzędnicy za niego odpowiedzialni robią krok w tył. Zapadła decyzja o wycofaniu się z pomysłu odbijania kart przy wyjściu z pojazdu. Ta zmiana dotyczy pasażerów posiadających bilety miesięczne. Trwają rozmowy nad dalszymi ułatwieniami dla pasażerów.
Jak ustaliliśmy, decyzja zapadła w gronie samorządowców i ekspertów, którzy po fali krytyki, jaka spadła na mający działać od kwietnia tego roku system, postanowili jeszcze raz przeanalizować, jak uprościć funkcjonowanie Fali. Pod uwagę brane są różne rozwiązania. W najbliższym czasie odbędzie się kolejne spotkanie w tej sprawie.
Na miesięcznym odbijasz się tylko przy wejściu
Póki co wycofano się z najbardziej krytykowanej zasady systemu, a więc przykładania - przy każdorazowym wejściu i wyjściu z pojazdu - karty do walidatora (elektronicznego kasownika) przez posiadaczy biletów okresowych. Od 1 kwietnia będą musieli to robić wyłącznie użytkownicy biletów jednorazowych.
Rozkład jazdy ZTM Gdańsk - sprawdź
Już nie dwa razy, a raz
Z kolei pasażerowie korzystający z biletów miesięcznych nie będą musieli oznaczać wyjścia z pojazdu (tzw. check-out), a jedynie sygnalizować początek podróży (chceck-in). To wystarczy do uzyskania 10-procentowego rabatu na bilet miesięczny. W takim przypadku pasażer zapłaci za bilet miesięczny 117 zł, a nie 130 zł. Obecnie taki bilet kosztuje 109 zł i nie wymaga od pasażera żadnej aktywności.
Jak tłumaczą przedstawiciele spółki Innobaltica, samo "zameldowanie" w pojeździe pasażera z biletem miesięcznym wystarczy, by organizatorzy o jego podróży zebrali wystarczająco dużo informacji.
- "Oznaczenie" jedynie wejścia do pojazdu przez użytkowników biletów miesięcznych, bez konieczności "oznaczania" wyjścia, da na tyle sporo danych, aby móc w dużym przybliżeniu określić, jak podróżują ci pasażerowie - mówi nam Marcin Stefański, prezes Innobaltica, samorządowej spółki odpowiedzialnej za wdrożenie systemu Fala. - Ich trasy są zwykle stałe, zatem będzie można już z samych tych informacji wyciągnąć bardzo wiele pomocnych wniosków odnośnie do korzystania z komunikacji publicznej przez osoby regularnie podróżujące.
Czy ta Fala nas zaleje? Nowy system biletów niepokoi
Osoby korzystające z biletów miesięcznych stanowią większość pasażerów komunikacji miejskiej. W 2019 r. (ostatni "pełny" rok przed pandemią) szacunkowa liczba przejazdów autobusami i tramwajami ZTM Gdańsk to ok. 178 mln osób, tymczasem biletów jednorazowych oraz krótkookresowych (godzinnych i dobowych) sprzedano wówczas tylko 18 mln.
Jak kupić bilet miesięczny z rabatem?
W pierwszych miesiącach - od kwietnia do końca lipca - pasażerowie będą korzystać tylko z aplikacji Fala. Latem tego roku planowane jest również uruchomienie walidatorów, czyli elektronicznych "kasowników" systemu Fala.
Aby kupić bilet w aplikacji trzeba będzie założyć w niej konto - w oparciu o adres e-mail i hasło. Do zakupu biletu potrzebne będą dane identyfikacyjne osoby kupującej - jest to bowiem bilet osobisty, a nie "na okaziciela".
Opozycja zgłasza system Fala do UOKiK i UODO. "Dwie zmiany można zrobić od ręki"
Bilet miesięczny będzie można kupić za pomocą BLIK-a lub na przykład poprzez "elektroniczną portmonetkę" - czyli zasilenie konta odpowiednią kwotą tak, jak w innych aplikacjach tego rodzaju. Będzie też można podpiąć do aplikacji kartę płatniczą. Pasażer znajdzie w aplikacji podpowiedzi, jak kupić wybrany bilet. Po wejściu do pojazdu pasażer z biletem okresowym po prostu otworzy aplikację i oznaczy w niej przejazd. Nie będzie tego musiał robić, wysiadając z pojazdu.
Co da Fala?
Urzędnicy przekonują, że system Fala ma ułatwić podróżowanie koleją po całym Pomorzu i komunikacją miejską w większości miast województwa. Pasażer nie będzie musiał zastanawiać się nad taryfami i rodzajami biletów, wszystko będzie miał w jednej aplikacji, łącznie z możliwością planowania podróży. Samorządom uruchomienie systemu Fala przyniesie informacje o sposobie korzystania przez mieszkańców z komunikacji publicznej, co pozwoli na lepsze jej planowanie i promowanie. Roczny koszt utrzymania Fali to 25 mln zł.
Fala krytyki po ogłoszeniu zasad i nowych cen biletów
Przypomnijmy. Na początku stycznia władze województwa wraz z przedstawicielami samorządów zapowiedzieli inaugurację systemu Fala. Pierwszy etap ma ruszyć 1 kwietnia, a drugi - już w pełnym wymiarze - na początku lipca.
Zasady Fali wzbudziły sporo kontrowersji. Najbardziej krytykowano konieczność odbijania karty przez posiadaczy biletów okresowych, a także wzrost cen biletów, choć ten - jak zapewniali urzędnicy - nie wynika z wprowadzenia systemu, lecz czynników zewnętrznych (inflacji, kosztów energii czy paliwa).
Do głównych założeń Fali poza samymi pasażerami wiele uwag mieli też radni opozycji, proszący o interwencję Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Urząd Ochrony Danych Osobowych. Ws. Fali interweniowali też działacze Lewicy, a niedoskonałości systemu punktowali eksperci.
Miejsca
Opinie (879) ponad 20 zablokowanych
-
2023-01-24 14:33
No pięknie teraz w czasie deszczu
Huraganu śnieżycy będę musiała wsiadać z biletem w ręku żeby go odbić chyba wam odbiło! Czy wy wiecie ile czasu zajmuje wyjęcie z torby biletu w czasie jazdy tramwaju żeby nie stracić równowagi? Nie wiecie bo wy nic nie wiecie tylko wiecie jak wyciągnąć kasę na bubel
- 12 0
-
2023-01-24 14:38
Za wydane pieniądze na fale
Już my mieszkańcy mielibyśmy dużo przejazdów za darmo ale kasę lepiej wywalić na darmozjadów wymyślających nam utrudniania życia! Nie mam zamiaru latać po chodnikach z biletem w ręku bo komuś się odbija od nadmiaru kasy za schody które chcą nam zafundować
- 11 0
-
2023-01-24 14:41
Rozumiem że odbijacze
Będą ustawiane co dziesięć centymetrów bo jeśli nie to jak my się dopchamy w zatłoczonej komunikacji do odbijaczy jeśli wszyscy będą musieli odbić dla tych co im odbiło?
- 11 0
-
2023-01-24 14:59
Odbiło im swego czasu z wiatami
Teraz odbija im z odbijaniem nabitych biletów i ciągle nie możemy się pozbyć tych którym odbiło kompletnie
- 12 0
-
2023-01-24 15:13
jak falowiec długi
tak długa bedzie kolejka do odbijania fali I zeby chociaż jeden mądry rozsądny głos zatrzymał tą głupotę ! no nie było nikogo Proponuje w godzinach szczytu pojezdżić w komunikacji żeby chociaż mini wyobrażnia była zanim takiego bubla wypuści sie na ulice
- 7 0
-
2023-01-24 15:23
osoby które to wymysliły
powinny po wprowadzeniu tego bubla w życie dzień w dzień przez miesiąc jezdzic razem z pasażerami by naocznie przekonać sie co nawyprawiali , Może wtedy zrozumieja jak dużo pieniędzy poszło w błoto zamiast na coś co polepszyłoby i uprościło życie pasażera
- 9 0
-
2023-01-24 16:30
Proponuję
aby urzędnicy odpowiedzialni za projekt Fala wstrzymali się ze swoją decyzją o wprowadzeniu go na stałe i jeszcze raz przemyśleli póki mogą. Rok to bardzo dużo czasu, więc nie zaszkodzi zmienić wszystko o czym mówią mieszkańcy i dopiero wtedy w 2024 uruchomić ten system biletów. Weźcie np. pod uwagę rozwiązania w Poznaniu. Nikt nie twierdzi, że zawsze już trzeba będzie wzorować się tylko i wyłącznie na stolicy.
- 3 0
-
2023-01-24 17:06
Jak fala w autobusie zabraknie internetu to nie skasuje biletu i wtedy jedziemy za darmo, czy płacimy mandat, czy autobus stoi i nie jedzie , odbicie się nie zapisze i kontroler nie wie czy przejazd opłacony
- 8 0
-
2023-01-24 21:00
ale jak?
Kasować bilet jednorazowy przy wyjściu?. Jak nie skasuje i wyjdę z pojazdu , to Kto mi co zrobi?.
- 3 0
-
2023-01-24 21:35
Pomysłodawcy są dalej na haju.
- 4 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.