• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

System Fala. Wycofują się z odbijania biletów przy wyjściu z pojazdu

Ewelina Oleksy, Maciej Korolczuk
23 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (879)
Użytkownicy biletów miesięcznych jednak nie będą musieli odbijać się w systemie przy wyjściu z pojazdu. Użytkownicy biletów miesięcznych jednak nie będą musieli odbijać się w systemie przy wyjściu z pojazdu.

Po fali krytyki, jaka spadła na założenia systemu biletowego Fala, urzędnicy za niego odpowiedzialni robią krok w tył. Zapadła decyzja o wycofaniu się z pomysłu odbijania kart przy wyjściu z pojazdu. Ta zmiana dotyczy pasażerów posiadających bilety miesięczne. Trwają rozmowy nad dalszymi ułatwieniami dla pasażerów.



Czy wycofanie się z odbijania biletów miesięcznych przy wyjściu z pojazdu to dobra decyzja?

- Wycofujemy się z odbijania biletów miesięcznych podczas wysiadania - mówią nam urzędnicy odpowiedzialni za system Fala.
Jak ustaliliśmy, decyzja zapadła w gronie samorządowców i ekspertów, którzy po fali krytyki, jaka spadła na mający działać od kwietnia tego roku system, postanowili jeszcze raz przeanalizować, jak uprościć funkcjonowanie Fali. Pod uwagę brane są różne rozwiązania. W najbliższym czasie odbędzie się kolejne spotkanie w tej sprawie.

Na miesięcznym odbijasz się tylko przy wejściu



Póki co wycofano się z najbardziej krytykowanej zasady systemu, a więc przykładania - przy każdorazowym wejściu i wyjściu z pojazdu - karty do walidatora (elektronicznego kasownika) przez posiadaczy biletów okresowych. Od 1 kwietnia będą musieli to robić wyłącznie użytkownicy biletów jednorazowych.

Rozkład jazdy ZTM Gdańsk - sprawdź



Już nie dwa razy, a raz



Z kolei pasażerowie korzystający z biletów miesięcznych nie będą musieli oznaczać wyjścia z pojazdu (tzw. check-out), a jedynie sygnalizować początek podróży (chceck-in). To wystarczy do uzyskania 10-procentowego rabatu na bilet miesięczny. W takim przypadku pasażer zapłaci za bilet miesięczny 117 zł, a nie 130 zł. Obecnie taki bilet kosztuje 109 zł i nie wymaga od pasażera żadnej aktywności.

Jak tłumaczą przedstawiciele spółki Innobaltica, samo "zameldowanie" w pojeździe pasażera z biletem miesięcznym wystarczy, by organizatorzy o jego podróży zebrali wystarczająco dużo informacji.

- "Oznaczenie" jedynie wejścia do pojazdu przez użytkowników biletów miesięcznych, bez konieczności "oznaczania" wyjścia, da na tyle sporo danych, aby móc w dużym przybliżeniu określić, jak podróżują ci pasażerowie - mówi nam Marcin Stefański, prezes Innobaltica, samorządowej spółki odpowiedzialnej za wdrożenie systemu Fala. - Ich trasy są zwykle stałe, zatem będzie można już z samych tych informacji wyciągnąć bardzo wiele pomocnych wniosków odnośnie do korzystania z komunikacji publicznej przez osoby regularnie podróżujące.
Czy ta Fala nas zaleje? Nowy system biletów niepokoi Czy ta Fala nas zaleje? Nowy system biletów niepokoi

Osoby korzystające z biletów miesięcznych stanowią większość pasażerów komunikacji miejskiej. W 2019 r. (ostatni "pełny" rok przed pandemią) szacunkowa liczba przejazdów autobusami i tramwajami ZTM Gdańsk to ok. 178 mln osób, tymczasem biletów jednorazowych oraz krótkookresowych (godzinnych i dobowych) sprzedano wówczas tylko 18 mln.

Jak kupić bilet miesięczny z rabatem?



W pierwszych miesiącach - od kwietnia do końca lipca - pasażerowie będą korzystać tylko z aplikacji Fala. Latem tego roku planowane jest również uruchomienie walidatorów, czyli elektronicznych "kasowników" systemu Fala.

Aby kupić bilet w aplikacji trzeba będzie założyć w niej konto - w oparciu o adres e-mail i hasło. Do zakupu biletu potrzebne będą dane identyfikacyjne osoby kupującej - jest to bowiem bilet osobisty, a nie "na okaziciela".

Opozycja zgłasza system Fala do UOKiK i UODO. Opozycja zgłasza system Fala do UOKiK i UODO. "Dwie zmiany można zrobić od ręki"

Bilet miesięczny będzie można kupić za pomocą BLIK-a lub na przykład poprzez "elektroniczną portmonetkę" - czyli zasilenie konta odpowiednią kwotą tak, jak w innych aplikacjach tego rodzaju. Będzie też można podpiąć do aplikacji kartę płatniczą. Pasażer znajdzie w aplikacji podpowiedzi, jak kupić wybrany bilet. Po wejściu do pojazdu pasażer z biletem okresowym po prostu otworzy aplikację i oznaczy w niej przejazd. Nie będzie tego musiał robić, wysiadając z pojazdu.

Co da Fala?



Urzędnicy przekonują, że system Fala ma ułatwić podróżowanie koleją po całym Pomorzu i komunikacją miejską w większości miast województwa. Pasażer nie będzie musiał zastanawiać się nad taryfami i rodzajami biletów, wszystko będzie miał w jednej aplikacji, łącznie z możliwością planowania podróży. Samorządom uruchomienie systemu Fala przyniesie informacje o sposobie korzystania przez mieszkańców z komunikacji publicznej, co pozwoli na lepsze jej planowanie i promowanie. Roczny koszt utrzymania Fali to 25 mln zł.

  • Nowością systemu Fala mają być m.in. bilety przystankowe.
  • Pasażerowie pracujący w systemie hybrydowym (część miesiąca w domu, część w biurze) będą mogli zasilać swoją kartę 20 lub 40 biletami 75-minutowymi, które będą mogli wykorzystać przez 90 dni.

Fala krytyki po ogłoszeniu zasad i nowych cen biletów



Przypomnijmy. Na początku stycznia władze województwa wraz z przedstawicielami samorządów zapowiedzieli inaugurację systemu Fala. Pierwszy etap ma ruszyć 1 kwietnia, a drugi - już w pełnym wymiarze - na początku lipca.

Zasady Fali wzbudziły sporo kontrowersji. Najbardziej krytykowano konieczność odbijania karty przez posiadaczy biletów okresowych, a także wzrost cen biletów, choć ten - jak zapewniali urzędnicy - nie wynika z wprowadzenia systemu, lecz czynników zewnętrznych (inflacji, kosztów energii czy paliwa).

Do głównych założeń Fali poza samymi pasażerami wiele uwag mieli też radni opozycji, proszący o interwencję Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Urząd Ochrony Danych Osobowych. Ws. Fali interweniowali też działacze Lewicy, a niedoskonałości systemu punktowali eksperci.

Miejsca

Opinie (879) ponad 20 zablokowanych

  • Emerytka

    Po wprowadzeniu Fali skazana bede znowu na siedzenie w domu. Teraz mam ja i moi znajomi bilet metropolitalny na cale Trojmiasto i spotykamy sie czesto. Jak wejdzie Fala to beda tylko bilety okresowe a dane miasto i na doplaty na przesiadki do Gdanska czy Sopotu nie bedzie nas po prostu stac, nawet uwzgledniajac znizki. Ze nie wspomne o wizytach do lekarzy w roznych czesciach trojmiasta. Czy ktos o tym wogole myslal? Wszyscy kiedys beda chorzy i starzy. Juz dzis jestesmy panstwem ludzi starych i chorych ale nad nowymi systemami komunikacji w Trojmiescie pracuja z pewnoscia ludzie mlodzi i zdrowi bo inaczej ktos by sie nad tym zastanowil.

    • 2 0

  • Jak mozna bylo nazwac system Fala

    Przeciez kazda fala to samo zlo czy fala morska czy fala w wojsku ,niesie ze soba spustoszenie. No czy nie mam racji ? A moze od razu nazwac to trzeba bylo Tsunami ?

    • 5 0

  • Chyba urzędnicy kompletnie nie przemyśleli systemu (1)

    O ile jeszcze pomysł z odbijaniem się na wejściu i wyjściu, aczkolwiek uciążliwy, dało się uzasadniać koniecznością badania obciążenia linii, o tyle pomysł z odbijaniem biletu "na wejściu" jest po prostu utrudnianiem życia pasażerom z biletem miesięcznym. Obecnie planowane zmiany tras komunikacji miejskiej są podobno robione w oparciu o pomiary obciążenia poszczególnych linii. Jeżeli ZTM jest w stanie takie dane pozyskać bez odbijania biletu miesięcznego, po co wprowadzać go w systemie Fala. Oczywiście, o ile zmiany tras komunikacji miejskiej faktycznie mają oparcie w pomiarach ruchu pasażerskiego, a nie są projekcją fantazji dyrektora ZTM i urzędników.
    Jeżeli system Fala i jego funkcjonalności były wynikiem przemyśleń i analiz, to urzędnicy powinni mieć przekonujące argumenty za takim, a nie innym jego funkcjonowaniem W sytuacji, gdy rezygnuje się z dnia na dzień z jakiejś funkcji systemu oznacza to, że system jest nieprzemyślany, tworzony na łapu-capu, a jedynym argumentem za jego wprowadzeniem jest złupienie skóry pasażerów, przez podniesienie cen biletów.

    • 3 0

    • Dokładnie!
      Mamy nasz Polski Ład.....
      Porażka

      • 0 0

  • Dodatkowy rabat

    Jeśli posiada się bilet miesięczny i przy wysiadaniu będzie się obijać kartę Fala powinien być rabat- koszt bilety miesięcznego w następnym miesiącu 109zł Korzyść dla pasażera i korzyść dla Innobaltica- dodatkowe informacje.

    • 0 1

  • co z zakupem biletu na karte mieszkańca???

    Obecnie płacę 109 zł za miesieczny na kartę mieszkańca i cenie biletu mam ztm a na terenie Gdańska tez skm, regio i pkm. Czy to zostanie zniesione???

    • 0 0

  • Przejazd grupy dzieci, np. klasa jedzie ze szkoły na lekcję muzealną

    Nie wyobrażam sobie, jak zakup biletów dla dzieci ma wyglądać, bo nie każde ma kartę mieszkańca. No i to odbijanie przy wejściu i wyjściu. Paranoja! Priorytetem jest, żeby pilnować, czy wszystkie sprawnie wysiadły i żeby stan się zgadzał, szczególnie, gdy jest tłok, a nie żeby odbić bilet przy wysiadaniu.

    • 1 0

  • ...

    niech swoje badania i statystyki robią bez utrudniania mi życia głupim odbijaniem

    • 1 0

  • Komedia

    To co się dzieje jest naprawdę smieszne. Jeszcze młodzi sobie poradzą ale pamiętajmy o starszych ludziach którzy już teraz maja problem z kupnem biletu bo za często nie jeżdżą, a co dopiero będzie jak trzeba będzie liczyć przystanki i sie w tym wszystkim łapac.
    Jeszcze karty miesieczne odbijać. Cyrk na kółkach. Za te kilkanaście zł zniżki z ktora i tak szalu nie ma wolę nie odbijać biletu przynajmniej nikt nie będzie wiedział jak jeżdżę i gdzie. A poza tym nie po to kupuje sie bilet miesięczny zeby jeszcze się pchać w autobusie gdzie pełno ludzi i starać się dostać do tego całego walidatora zeby się "odbic" a po to żeby na spokojnie wsiąść i wysiąść kiedy trzeba.

    • 4 0

  • Fala

    Absurd goni absurd
    Permanentna ingiwilacja

    I oczywiście nikt inny nie wymyślił tylko pis...
    Prywatność....

    Kogo q a obchodzi gdzie,kiedy,dokąd jadę?

    • 2 0

  • Fala

    Tczew zrezygnował z fali
    Kolej na Gdańsk
    Fala to szczyt absurdu
    I szkoda pieniędzy

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane