• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

System Fala częściowo ruszy 1 września. Na początek tylko planer i aplikacja

Maciej Korolczuk
11 lipca 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Uchwyty w pojazdach komunikacji miejskiej wciąż są w fazie instalacji. Walidatory pojawią na nich w przyszłym roku. Uchwyty w pojazdach komunikacji miejskiej wciąż są w fazie instalacji. Walidatory pojawią na nich w przyszłym roku.

Pierwsze elementy systemu Fala, umożliwiającego planowanie i opłacanie podróży transportem publicznym w całym województwie, ruszą z początkiem września. Pierwotnie planer i aplikacja miały być gotowe w połowie roku, ale podczas testów zgłoszono wiele uwag i poprawek. Także jesienią ruszy kampania medialna promująca i informująca o nowym systemie, który ma ruszyć w połowie 2023 r.



Nie w połowie roku, jak pierwotnie planowano, a jesienią 2022 r. zaczną działać pierwsze funkcjonalności systemu Fala, który - wedle zapowiedzi urzędników - ma zrewolucjonizować podróżowanie po Trójmieście i całym Pomorzu.

Prace nad systemem, który z jednej strony pomoże nam zaplanować podróż, a z drugiej umożliwi korzystne jej opłacenie, cały czas trwają. W pojazdach komunikacji miejskiej już kilka miesięcy temu pojawiły się zaklejone czarną folią uchwyty pod planowane walidatory, a więc urządzenia, do których podróżni będą zbliżać elektroniczną kartę. Dzięki temu system naliczy im najniższą opłatę za przejazd.

Jak będziemy "kasować bilety" w 2023 r.?



Także na początku roku, gdy ruszył ich montaż w pojazdach (muszą zostać zainstalowane w tysiącu autobusach, trolejbusach, tramwajach i pociągach), urzędnicy zapowiadali, że z pierwszych elementów systemu Fala podróżni będą mogli korzystać już w połowie roku.

Nic takiego nie nastąpiło.

Planer i aplikacja wciąż w fazie testów



Najnowsze informacje mówią, że planer podróży i aplikacja trafią na rynek jesienią, najwcześniej od początku września. Z czego wynika kilkumiesięczne opóźnienie?

- Planer jest wciąż w fazie testów - tłumaczy Katarzyna Wośko, rzecznik prasowy spółki Innobaltica, odpowiedzialnej za wdrożenie systemu. - Wykonawca przygotował narzędzie do planowania podróży, do których wciąż zgłaszamy drobne uwagi i poprawki. Można by było wypuścić planer w wersji beta do testowania na ograniczonej grupie docelowej, ale uznaliśmy, że nie chcemy tego robić. Wolimy dostarczyć użytkownikom gotowy i w pełni funkcjonalny produkt. Optymalny termin to wrzesień tego roku.
Aplikacja i planer podróży wciąż są w fazie testów. Mają być gotowe do użytku od 1 września. Aplikacja i planer podróży wciąż są w fazie testów. Mają być gotowe do użytku od 1 września.

Co z nakazem odbijania karty przez posiadaczy biletów okresowych?



Oprócz trwających testów planera i aplikacji między spółką Innobaltica a organizatorami transportu toczą się też rozmowy na temat obowiązku "odbijania się" w walidatorach przez pasażerów posiadających bilety okresowe.

System Fala: "Nie chcemy konkurować z aplikacjami. Będziemy lepsi"



Co do zasady obowiązek zbliżania karty do walidatora (lub meldowania się w pojeździe poprzez aplikację) powinien dotyczyć wszystkich pasażerów bez wyjątku. To dałoby organizatorom transportu olbrzymią wiedzę dotyczącą obłożenia danej linii, godzin największego i najmniejszego napełnienia pojazdów, tras pokonywanych przez pasażerów, ich wieku itp. W dłuższej perspektywie narzędzie służyłoby bardziej wydajnemu planowaniu siatki połączeń.

Problem w tym, że odbijanie karty - także przez posiadaczy biletów miesięcznych - nakładałoby na nich dodatkowe obowiązki (dziś nie muszą tego robić). Rozwiązanie takie komplikuje też kwestię ewentualnej kontroli biletowej (bo czy można dostać mandat, posiadając ważny bilet, ale nie odbijając się wcześniej w walidatorze?). Budzi również zastrzeżenia samych pasażerów, obawiających się zbierania przez organizatorów przejazdów danych na ich temat (gdzie jeżdżą, czym, kiedy, jak często itd.).

- Dyskusja na ten temat wciąż trwa. Do końca wakacji powinny w tej kwestii zapaść ostateczne decyzje - dodaje Wośko.
We wrześniu - gdy planer i aplikacja będą już gotowe - pasażerowie będą mogli założyć konto, podłączyć do niego kartę płatniczą lub zasilić e-portmonetkę, wyznaczyć planowaną trasę i zakupić bilet. System w pełnym wymiarze, a więc z opcją "wsiadam i jadę" ma być gotowy w połowie 2023 r.

Ale to nie wszystko.

Tzw. holdery, na których wkrótce zawisną walidatory, zainstalowano m.in. w autobusach w Słupsku. Tzw. holdery, na których wkrótce zawisną walidatory, zainstalowano m.in. w autobusach w Słupsku.

Kampania w mediach



Jesienią - poza planerem i aplikacją - ma ruszyć także kampania w mediach, promująca i informująca o zaletach i korzyściach nowego systemu.

- Kampania ma być przeprowadzona w różnych mediach, ma mieć przejrzysty, nowoczesny i dynamiczny charakter. Jednocześnie ma stanowić spójną, przemyślaną całość. Kampania musi mieć potencjał do kontynuacji działań w kolejnych latach - czytamy w opisie zamówienia ogłoszonego w czwartek, 7 lipca.
Kampania ma m.in.:
  • informować o terminach uruchomienia systemu Fala,
  • instruować pasażerów, jak posługiwać się narzędziami w ramach systemu,
  • pozyskiwać nowych użytkowników systemu,
  • zachęcać mieszkańców i turystów do nowego sposobu płacenia za przejazdy.


Firma, z którą spółka podpisze umowę, ma też budować rozpoznawalność marki Fala, kreować ją jako produkt nowoczesny, intuicyjny, ułatwiający życie i podróżowanie, a także budować świadomość społeczeństwa lokalnego w zakresie negatywnego wpływu transportu samochodowego na środowisko.

Kampania ma też być odpowiedzią i odpowiednio reagować na ewentualne negatywne opinie na temat wdrażanego systemu Fala.

Aby to osiągnąć, firma wybrana przez Innobalticę ma przygotować szereg materiałów przewidzianych do emisji w mediach: artykułów, zdjęć, filmów, grafik, animacji, reklam natywnych, które następnie ukazywać się będą w wydawanych na Pomorzu gazetach codziennych, tygodnikach, dwutygodnikach lub miesięcznikach i portalach internetowych, a także w minimum jednej aplikacji do planowania i opłacania podróży transportem publicznym.

Grupą docelową mają być nie tylko mieszkańcy woj. pomorskiego, ale też turyści. Kampania ma trwać sześć miesięcy, począwszy od daty uruchomienia systemu.

System Fala kosztuje 130 mln zł. Ponad 106 mln pochodzi z dofinansowania przez Unię Europejską.

Miejsca

Opinie (332) ponad 10 zablokowanych

  • Jaka karta?

    Ja nie bardzo rozumię ? Jaką kartę mam przyłożyć? tą z banku, którą płacę w sklepie? Bo innej nie mam, ani kredytowej, ani debetowej. Mnie to przeraża. Mam 65 lat i nie znam się.Kto mi pomoże w tym? Czy może zapłacę karę?

    • 6 0

  • bezsensu (1)

    mam bilet miesięczny, i jeszcze mam go przykładać do jakiegoś urządzenia, które będzie albo jedno albo dwa na cały tramwaj/autobus? A co jak będzie tłok w pojeździe, trzeba się będzie przeciskać? W telefonie na pewno nie będę miała żadnej aplikacji, bo to chyba nie będzie obowiązek podróżującego aby jakąś dziwną aplikację jeszcze posiadać? No i co jak nie odbiję w tym urządzeniu karty, a będę miała ważny bilet miesięczny, dostanę mandat? za co? za bezprawne przebywanie w pojeździe? Teraz do tramwaju wchodzę w ważnym biletem miesięcznym i tyle, to mi pasuje, jest kontrola, bilet okazuję, i już, jadę dalej, po co to komplikować?

    • 10 0

    • Wymyślają to ludzie, którzy nie korzystają z tego na codzień.

      • 2 0

  • o nie kolejnemu interesowi typu mewo dziekujemy. zrobcie sobie czytniki w urzedzie do wc

    • 6 0

  • A jak się połapią Turyści?

    Gamonie wystarczyło by zainstalować Zwykłe terminale płatnicze

    • 0 0

  • Ceny?

    Wszystko fajnie (albo i nie fajnie - kolejne narzędzie inwigilacji i zbierania danych), ale nie ma żadnego info o cenach. Na ile z tego się będzie oplacało korzystać - przy krótkich podróżach, albo przy przesiadkach z skmki na autobus, itd. Wielka niewiadoma.

    • 1 0

  • cały czas promuje się to na całe województwo pomorskie, a okazuje się że ma dotyczyć tylko rejonu Trójmiasta i pobliskich miast typu Wejherowo i tylko komunikacji miejskiej, ewentualnie kolei. Myślałem, że połączy to wszystkich przewoźników, tym g*wniane PKSy. Z każdym kolejnym newsem przekonuję się, że nic to nie zmieni, albo system nigdy nie wystartuje.

    • 1 0

  • Daniel

    Lepiej by tańszy bilet metropolitalny zrobili, a nie 130mln na jakiś nic nie warty syf wywalają. Miał być tańszy metro za 150zł. I co? To się nie da bo za drogo wychodzi... Ale kurcze na na system który nic nie daje 130mln wydać to warto. Od dawna są już aplikacje w których można kupować bilety i planować przejazdy, więc po co to powielać? Z pewnością tańszy bilet metropolitalny za 150zł. więcej by dał podróżującym niż ten systemowy syf.

    • 1 0

  • Starsi ludzie dyskryminowani

    Starsi ludzie nie mający smartfonów, kont bankowych?
    Chory system. Ponoć fala będzie ściągać pieniądze jak już mam bilet miesięczny?

    • 0 0

  • Wkurza już wszystko

    Już widzę jak wkurzeni wandale zaczynają niszczyć te super kasowniki. Tak jak rowery, hulajnogi

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane