- 1 Dyskusyjne światła przed obwodnicą (82 opinie)
- 2 Auta na minuty okupują osiedlowy parking (78 opinii)
- 3 Tu w Trójmieście można "umrzeć w korku" (296 opinii)
- 4 Migowska i Jaśkowa jednokierunkowe (48 opinii)
- 5 Obywatelskie zatrzymanie pijanego kierowcy (40 opinii)
- 6 Działkowcy dostaną pieniądze od Gdyni (83 opinie)
System Fala przeszedł odbiór techniczny. Nowy prezes Innobaltiki
Projekt Fala przeszedł odbiór techniczny. Harmonogram jego udostępniania pasażerom poznamy do końca lipca. Spółką InnoBaltica kieruje już nowy prezes - Radomir Matczak, którego przyjście zapowiedzieliśmy jeszcze w lutym.
System Fala miał ruszyć z początkiem lipca. Produkt, który w marcu dostarczyła firma Asseco Data Systems, został jednak zweryfikowany negatywnie i zadecydowano, że konieczne są dodatkowe testy.

Tym razem wszystko poszło po myśli spółki InnoBaltica - projekt dla transportu publicznego w województwie pomorskim przeszedł tzw. odbiór techniczny. Zgodnie z zapowiedzią, samorządowa spółka opracowuje teraz harmonogram stopniowego udostępniania systemu pasażerom, który ma zostać przedstawiony do końca lipca 2023 roku.
Komunikacja miejska w Gdańsku - sprawdź rzeczywisty czas odjazdy tramwajów i autobusów na naszej stronie
Udane testy Fali w Lęborku
- Postawiliśmy wyśrubowane oczekiwanie: wszystkie funkcjonalności oprogramowania i narzędzi technicznych miały działać z 99 proc. poprawnością. Osiągnęliśmy ten poziom - zapewnia Radomir Matczak, prezes zarządu InnoBaltiki. To kamień milowy w projekcie, ponieważ zamknęliśmy tym samym jego jedenasty, przedostatni etap, który skrótowo określamy "odbiorem technicznym". Uzyskaliśmy potwierdzenie, że można realnie szykować się do stopniowego uruchamiania FALI w regionie.
Specjaliści spółki podkreślają jednocześnie, że "zamknięte" testy lęborskie przyniosły cenną wiedzę. Fala nie była dostępna dla ogółu pasażerów, a jedynie dla grupy testerów. Wnioski z testów przełożą się na poprawę organizacji usług, na usprawnienie systemu informatycznego czy też na lepszą współpracę z organizatorami transportu i przewoźnikami.
Kiedy ruszy Fala? Nie wiadomo
InnoBaltica przy okazji poinformowała, ze prowadzi szereg innych prac - czynione są ustalenia merytoryczne z gminami, a także uzgodnienia techniczne z PKP. Trwają już montaże falomatów i czytników kart na stacjach kolejowych. Niebawem wystartują też dodatkowe testy systemu (związane m.in. z jego wydajnością, bezpieczeństwem oraz przyjaznością dla pasażerów).
- Nadchodzi czas na działanie w szerszej skali, na wyjście do mieszkańców Pomorza - mówi Radomir Matczak. - W oparciu o szlifowany właśnie plan wdrażania Fali ruszymy małymi, konsekwentnymi krokami. To pionierskie przedsięwzięcie w Polsce, bardzo złożone, więc pośpiech nie jest wskazany. Najważniejsza jest jakość i niezawodność nowej usługi. Wkrótce zaproponujemy ramowe kalendarium uruchomienia Fali w regionie.
Innobaltica ma nowego prezesa
Warto odnotować, że spółką wdrażającą Falę kieruje już nowy prezes. To Radomir Matczak, były dyrektor Departamentu Rozwoju Regionalnego i Przestrzennego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego.
Jego przyjście do spółki zapowiedzieliśmy jeszcze w lutym. Informowaliśmy wówczas, że zastąpi on na stanowisku prezesa Marcina Stefańskiego.
Po naszej publikacji władze województwa poinformowały, że Stefański zostaje na stanowisku, natomiast do zarządu dołączy kolejna osoba - później ujawniono, że będzie nią właśnie Radomir Matczak. Po kilku miesiącach pracy na tym stanowisku, na początku lipca objął on stanowisko prezesa w tej spółce.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2023-07-09 11:36
Przecież jak by były bilety za darmo (1)
To by było taniej wiem dziwne
Niż utrzymanie systemu całej infrastruktury
Koszt utrzymania a ilość osób jeżdżących jest nieadekwatny- 20 0
-
2023-07-09 12:23
przejazdy darmowe nam poprostu należą się, dla tego że od nas ciągną bardzo dużo podatków
i my za wszystko płacimy w nadmiarze
- 2 0
-
2023-07-07 13:59
Bezsensowne pomysly (11)
To taki sam pomysł jak zrowerami. Miast ma komuś zapłacić grube miliony i udostępnić infrastrukturę miasta po to by ktos mógł zarobić. Normalna procedura jest taka ze firma bierze kredyt kupuje rowery i potem go spłaca a jak nie zarobi to bankrutuje. Tutaj miasta bez żadnej gwarancji odpala komuś kilka czy kilkanaście milionów.
- 259 7
-
2023-07-07 14:27
Oczywiście nie dotyczy to parkingu pod Twoim domem, ten ma być za darmo, nie? :) (9)
- 7 37
-
2023-07-07 15:00
Płacę podatek od nieruchomości (6)
I wiele innych drobniejszych opłat i podatków. Nie bardzo rozumiem, dlaczego samorząd miałby mnie jeszcze kroić za miejsce parkingowe pod moim własnym domem.
- 36 6
-
2023-07-07 15:23
dlatego, że zajmujesz swoim samochodem przestrzeń, która mogłaby być bardziej produktywnie wykorzystana (3)
zakup samochodu nie stwarza automatycznie roszczenia sobie prawa do możliwości darmowego parkowania przed domem jeśli ta przestrzesń nie jest twoją prywatną własnością.
- 7 40
-
2023-07-07 15:38
Wystarczy że należy do wspólnoty lub spółdzielni (2)
W innej sytuacji płaci się abonament. Czego nie rozumiesz czopku?
- 21 3
-
2023-07-09 10:25
AAle wiesz, że ten teren spółdzielni mógłby stać niezawalony samochodami? Nie mam samochodu i przeszkadza mi to, że miasto jest dla samochodziarzy. Ja też tu jestem, i chcę ładne zielone place pod chatą, a nie śmierdzące blachozjeby
Oczywiscie na dzień dobry założyłeś, że twoja praca wymaga samochodziku. Otóż może i samochodzikuAAle wiesz, że ten teren spółdzielni mógłby stać niezawalony samochodami? Nie mam samochodu i przeszkadza mi to, że miasto jest dla samochodziarzy. Ja też tu jestem, i chcę ładne zielone place pod chatą, a nie śmierdzące blachozjeby
Oczywiscie na dzień dobry założyłeś, że twoja praca wymaga samochodziku. Otóż może i samochodziku wymaga, ale może byś sobie wybudował parking poodziemny, bo ja nie chcę patrzeć na setki tysięcy samochodzików po kątach, ORAZ nie wjezdzal do centrum, bo chciałbym sobie zdrowo pospacerować, a nie zatruwać się.
Ale czego ja wymagam od samochodziarza. Myślenia? :D Cała idea zużywania skończonego surowca żeby jeździć 1 osobą w tonowym pojezdzie jest tak chora i nieekonomiczna. Jesteście świrami.- 0 2
-
2023-07-09 10:29
Spółdzielnia może zdecydować na bardziej produktywne wykorzystanie tego miejsca i obciążyć cię kosztami
Czy potrafisz sobie wyobrazić członka spółdzielni, który decyduje się na rezygnację z posiadania samochodu i uzna, że nie powinien ponosić kosztów, które ty tworzysz? Być może jeszcze sobie rościsz prawo do parkowania za darmo nie jednym, ale kolejnym samochodem, który zdecydujesz sobie kupić dla innych członków Twojego gospodarstwa domowego lub dla Twojego hobby?
- 0 0
-
2023-07-09 09:11
(1)
Z tych podatkow to na nic nie starcza
- 1 2
-
2023-07-09 09:19
Nic dziwnego gdy kupuje się huśtawki w cenie samochodu albo awaryjne meleksy w cenie Maybacha
- 1 1
-
2023-07-07 15:37
Tak, ma być "za darmo" bo to osiedle zamknięte
I płace za to w czynszu
- 17 5
-
2023-07-09 09:53
po co kopiesz się koniem , on mówi nie to ma być nie
- 1 2
-
2023-07-07 22:05
Pociotki dostały kasę.
A kogo obchodzi jakiś system,konto się zgadza.
- 5 0
-
2023-07-07 13:01
(11)
Test w małym mieście z rzadko kursującymi czterema liniami autobusowymi nie jest miarodajny.Prosze zrobić testy w Gdańsku w godzinach szczytu najlepiej na przystanku Dworzec Główny.Jak długo będzie trwało odbijanie się pasażerów tylko jednego tramwaju ?10 minut?
- 435 9
-
2023-07-07 13:16
(2)
Oni ten test sami zrobili: "W praktyce oznaczało to, że specjaliści InnoBaltiki, wykonawcy - Asseco Data Systems oraz zewnętrzni eksperci weryfikowali system Fala uruchomiony w środkach komunikacji miejskiej. Korzystali z niego, wcielając się w różne role: pasażerów, pracowników Punktu Obsługi Klienta, a także kontrolerów biletów." A więc wartość tego testu jest żadna.
- 114 1
-
2023-07-07 13:37
dokładnie tak
może lepiej bramki wejściowe do tramwaju/autobusu na te bilety....?:)
- 31 3
-
2023-07-07 13:52
Wcielali się w różne role
Coś jak zabawa w sklep spożywczy w przedszkolu.
- 92 3
-
2023-07-07 13:57
Na jakieś bzdurne systemy nikomu niepotrzebne. (1)
Są miliony a kilka tysięcy niema na fontanny.
- 53 3
-
2023-07-07 15:09
jakie znowu fonatanny?
może jeszcze fajerwerki?
- 5 24
-
2023-07-07 15:40
Oni zrobili test w Lęborku gdzie jest 30 tyś mieszkańców
Więc uznali że test jest miarodajny
- 44 0
-
2023-07-07 16:16
Założę się, że nigdy niczego większego nie wdrażałeś. (3)
Na tym polegają testy, że się robi to na mniejszym obszarze, gdzie ryzyko wkurzenia dużej liczby użytkowników jest mniejsze. Testujesz, znajdujesz problemy, poprawiasz. Gdy wszystko masz przetestowane na małym obszarze, zaczynasz wdrażać na większym, dołączasz kolejnych użytkowników, monitorujesz wydajność i stabilność. Na końcu uruchamiasz system
Na tym polegają testy, że się robi to na mniejszym obszarze, gdzie ryzyko wkurzenia dużej liczby użytkowników jest mniejsze. Testujesz, znajdujesz problemy, poprawiasz. Gdy wszystko masz przetestowane na małym obszarze, zaczynasz wdrażać na większym, dołączasz kolejnych użytkowników, monitorujesz wydajność i stabilność. Na końcu uruchamiasz system w pełnym zakresie. Tak robią odpowiedzialni dostawcy.
Oczywiście można zastosować podejście "jakoś to będzie", zaszaleć i wdrożyć od razu np. w Gdańsku, albo całym Trójmieście, a potem bronić się przed furią tysięcy wściekłych mieszkańców, którzy nie mogą wykupić biletu, albo nalicza im się błędna kwota, albo w ogóle system padł z powodu zbyt dużego obciążenia. Rozpatrywać tysiące reklamacji, szukać kozła ofiarnego i mianować nowego prezesa w momencie, jak już wszystko będzie naprawione, żeby przyszedł i spił śmietankę.- 8 46
-
2023-07-07 17:16
ola
Poklepała?
- 17 3
-
2023-07-07 20:00
Ale o czym ty bełkoczesz , dlaczego testy tej aplikacji miały by wkurzyć mieszkańców
Skoro to testowali ludzie z innoBaltici a ludzie normalnie jeździli i nie brali w tym udziału?
- 22 5
-
2023-07-07 20:39
wykonano testy funkcjonalne
Czyli sprawdzono to, czego od systemu oczekują urzędnicy.
Na pewno wykonano tylko testy według pozytywnych scenariuszy... Zakład?
Nie wykonano testów odporności i obciążenia.
Co najważniejsze, nie zapytano ludzi, czego od takiego systemu oczekują...- 31 0
-
2023-07-07 21:42
Kaszubi jeżdżą na wioski samochodami,to jak mogli brać udział w teście,a po drugie to są mało rozgarnięci.
- 8 5
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.