• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaj przez ul. Kołobrzeską? Czytelnik proponuje, miasto nie mówi "nie"

Krzysztof Koprowski
27 maja 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
  • Skrzyżowanie ul. Kołobrzeskiej z al. Rzeczypospolitej i ul. Chłopską, gdzie proponowana trasa łączyłaby się z istniejącą przez Zaspę-Przymorze.
  • Przejazd pod torami kolejowymi. Zgodnie z koncepcją czytelnika tramwaj wykorzysta przestrzeń zajmowaną przez jezdnię w stronę Oliwy (al. Grunwaldzkiej).
  • Przystanek SKM Gdańsk Przymorze-Uniwersytet, znajdujący się nad ul. Kołobrzeską.
  • Widok na ul. Kołobrzeską w stronę Przymorza. Jezdnia po lewej zostałaby przekształcona w torowisko z możliwością przejazdu po nim autobusów.
  • Widok z przystanku SKM w stronę al. Grunwaldzkiej i Bażyńskiego.
  • Skrzyżowanie ul. Bażyńskiego z ul. Wita Stwosza, wzdłuż której przebiega torowisko tramwajowe.

Jak połączyć kompleks biurowców w Oliwie, kampus Uniwersytetu Gdańskiego z przystankiem SKM oraz trasą tramwajową przez Zaspę-Przymorzę? Nasz czytelnik proponuje budowę torów tramwajowych w ul. KołobrzeskiejMapkaBażyńskiegoMapka, które rozwiązałyby te problemy komunikacyjne, a jednocześnie znacznie ułatwiłyby organizację ruchu tramwajowego na Dolnym Tarasie. Urzędnicy nie mówią "nie" takiej propozycji, zaś wkrótce zlecą analizy możliwości rozbudowy układu transportowego w tym rejonie miasta.



Która propozycja przebiegu tramwaju jest lepsza?

Zgodnie z koncepcją przygotowaną przez pana Piotra, naszego czytelnika, tramwaje na nową trasę mogłyby wjeżdżać z każdego kierunku w ul. Wita Stwosza oraz Chłopskiej i al. Rzeczypospolitej, tworząc tym samym możliwości realizacji nowych połączeń np.:
  • z Jelitkowa przez Chłopką - Kołobrzeską - Wita Stwosza do Wrzeszcza i dalej w stronę Śródmieścia oraz na Górny Taras lub Stogi,
  • z Oliwy przez ul. Kołobrzeską - al. Rzeczypospolitej i dalej do Śródmieścia oraz Górny Taras lub Stogi.

- Przy obecnym układzie linii tramwajowych mogłoby się to odbyć np. poprzez skierowanie linii 12 [Migowo, wkrótce al. Adamowicza - Oliwa - dop. red.] przez ul. Kołobrzeską do Jelitkową, zaś 8 [Stogi (tymczasowo Przeróbka) - Jelitkowo - dop. red.] przez Kołobrzeską do Oliwy. Uzupełnieniem mogą być autobusy wjeżdżające w głąb osiedli Przymorza czy obsługujące rejon ul. Polanki - dodaje pan Piotr.

Aktualne rozkłady tramwajów i autobusów


Propozycja naszego czytelnika oraz planowany przebieg trasy Nowej Abrahama z tramwajem. Propozycja naszego czytelnika oraz planowany przebieg trasy Nowej Abrahama z tramwajem.

Przestrzeń dla pieszych, rowerzystów oraz szpalery drzew



Koncepcja przygotowana przez naszego czytelnika nie opiera się jednak wyłącznie na luźnym pomyśle budowy nowego połączenia tramwajowego, lecz zawiera szczegółowe wyliczenia. Zgodnie z nimi na ul. Kołobrzeskiej (widok w stronę Przymorza):
  • po lewej stronie znajdowałby się chodnik o szerokości 2,5 m,
  • obok chodnika przewidziano 1-metrowy pas zieleni z drzewami lub krzewami,
  • lewa jezdnia (tj. w stronę Oliwy) zostałaby przekształcona w torowisko tramwajowe z możliwością poruszania się po nim autobusów,
  • między torowiskiem a prawą jezdnią (obecnie w stronę Przymorza) przewidziano kolejny pas zieleni,
  • dwukierunkowa jezdnia składałaby się z dwóch pasów ruchu (szer. 2,75 m) oraz przestrzeni do parkowania (2,5 m),
  • po obu stronach jezdni przewidziano pasy rowerowe o szerokości 1,5 m,
  • chodnik (2,5 m szerokości) po prawej stronie zostałby oddzielony od jezdni pasem zieleni.

Proponowane przekroje ul. Kołobrzeskiej i Bażyńskiego. Kliknij w grafikę, aby otworzyć w nowym oknie. Proponowane przekroje ul. Kołobrzeskiej i Bażyńskiego. Kliknij w grafikę, aby otworzyć w nowym oknie.
Na ul. Bażyńskiego tramwaje, zgodnie z propozycją czytelnika, poruszałyby się środkiem ulicy po tzw. zielonym torowisku. Dla kierowców nadal pozostałyby dwa pasy ruchu, zaś rowerzyści zyskaliby drogę i pas rowerowy. Przewidziano też chodniki o szerokości 3,5 i 4,1 m, oddzielone od układu drogowo-torowego szpalerami drzew.

- Od razu przyjąłem zasadę, że chcę wszystko zmieścić w obecnych działkach pasa drogowego. Optymalnie będzie też wykorzystać jedną nawę przejazdu pod torami kolejowymi, ponieważ budowa kolejnego przejazdu wymagałaby wykupu gruntów, zaś przebudowa przejazdu byłaby bardzo kosztowna i wiązałaby się z dużymi utrudnieniami w ruchu - objaśnia pan Piotr - Kolejnym założeniem było zachowanie jak największej liczby drzew i możliwość dosadzenia nowych. Z tego wynika też układ ul. Bażyńskiego, który umożliwia pozostawienie szpalerów po obu stronach (obecnie mocno wybrakowanych).

Miejsca do parkowania, rezygnacja z części sygnalizacji



Nasz czytelnik nie ukrywa, że kierował się również kwestiami przepustowości układu drogowego. Na ul. Kołobrzeskiej teoretycznie możliwe byłoby pozostawienie czterech pasów ruchu, ale jednocześnie oznaczałoby to rezygnację z przestrzeni do parkowania, lewoskrętów i pasów dla rowerzystów.

W zamian pan Piotr proponuje rezygnację z sygnalizacji na części skrzyżowań, które będzie łatwiej można pokonać pieszo, a w przypadku przejazdu przez torowiska zastosować sygnalizację ostrzegawczą.

Czytaj też:

Rewolucja na gdańskich drogach. Priorytet dla pieszych i rowerzystów



  • Skrzyżowanie ul. Bażyńskiego oraz Wita Stwosza.
  • Skrzyżowanie Bażyńskiego - Grunwaldzka - Kołobrzeska z przejściem tramwaju w układ asymetryczny w północnej jezdni ul. Kołobrzeskiej.
  • Skrzyżowanie ul. Kołobrzeskiej z Chłopską - al. Rzeczypospolitej.
- Skrzyżowanie z al. Grunwaldzką zostało przeze mnie zaproponowane w taki sposób, aby zmaksymalizować przepustowość dla aut. W mojej koncepcji możliwy jest jednoczesny przejazd tramwajów i skręt z Kołobrzeskiej w stronę Wrzeszcza na jednej fazie cyklu sygnalizacji. W drugim wariancie "zielone" dla tramwajów może być także w fazie wyjazdu z Bażyńskiego i wyjazdu z Kołobrzeskiej na wprost - zwraca uwagę nasz czytelnik.

Szczegółowy przebieg całej proponowanej trasy na stronie czytelnika



Warto wykorzystać rezerwę terenową Nowej Abrahama



Pan Piotr ponadto postuluje, aby nie rezygnować całkowicie z trasy Nowej Abrahama, która dotychczas była uwzględniania w dokumentach planistycznych miasta jako "zastępstwo" tramwaju przez ul. Kołobrzeską.

Nowa Abrahama to trasa drogowo-tramwajowa, która jest uwzględniania przez miasto od wielu lat w dokumentach planistycznych. Docelowo ma ona łączyć rejon przystanku PKM BrętowoMapka wzdłuż trasy kolejowej przez Trasę Słowackiego (od tego miejsca dochodzi do niej układ drogowy) aż do pętli na ZaspieMapka.

W przedmiotowym obszarze najważniejszy jest odcinek pomiędzy pętlą Strzyża PKMMapkapętlą ZaspaMapka, który jednak przebiega z dala od przystanków SKM, co jest największą wadą tego rozwiązania komunikacyjnego. Dlatego nasz czytelnik sugeruje - w miarę możliwości finansowych miasta - budowę tutaj wyłącznie infrastruktury drogowej, bez tramwaju.

Nowa Abrahama: tramwajem z Zaspy na Morenę



Koncepcja z 2012 r. potencjalnego układu drogowo-tramwajowego w obrębie przystanku PKM Strzyża przy realizacji ul. Nowej Abrahama z torowiskiem tramwajowym. Koncepcja z 2012 r. potencjalnego układu drogowo-tramwajowego w obrębie przystanku PKM Strzyża przy realizacji ul. Nowej Abrahama z torowiskiem tramwajowym.

Miasto: powstanie analiza nowej trasy tramwajowej



Pan Piotr przyznaje, że jest studentem na kierunku niezwiązanym z projektowaniem transportowym, zaś cała koncepcja powstała w wolnym czasie i była konsultowana ze znajomym przede wszystkim w kontekście infrastruktury rowerowej.

Urzędnicy nie przekreślają jednak pomysłu naszego czytelnika, a wręcz przeciwnie - biorą takie rozwiązanie transportowe pod uwagę.

- Obecnie przygotowujemy się do zlecenia studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego, w ramach którego rozstrzygnięte zostaną m.in. możliwości trasowania nowego połączenia z trasy tramwajowej w ul. Wita Stwosza w trasę tramwajową w ul. Chłopską - al. Rzeczypospolitej. Powyższe zlecenie z udziałem finansowania środków zewnętrznych pochodzących w części od inwestorów prywatnych planujemy uruchomić w najbliższych tygodniach poprzez Dyrekcję Rozbudowy Miasta Gdańską. STEŚ nie będzie dotyczył tylko ul. Kołobrzeskiej, ale również trasy Nowej Abrahama - zapowiada Izabela Kozicka-Prus z Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.

Studium dopuszcza różne przebiegi tras tramwajowych



Urzędnicy zwracają ponadto uwagę, że obowiązującym studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego w pełni dopuszcza odejście od wytyczonych korytarzy komunikacji tramwajowej, "o ile analizy funkcjonalne, techniczne i ekonomiczne w ujęciu ogólnomiejskim wykażą możliwość i celowość takich inwestycji".

Propozycja tramwaju w ul. Kołobrzeskiej nie stoi zatem w sprzeczności z treścią tego dokumentu planistycznego, a wręcz przeciwnie - jego realizacja jest teoretyczne możliwa bez potrzeby zmiany studium.

Przejazd techniczny na al. Adamowicza (Nowej Bulońskiej)

Opinie (372) 7 zablokowanych

  • Nowa Abrahama lepsza

    Nowa Abrahama z potencjałem pociągniecia torów tramwajowych z Brętowa byłaby lepsza. Dałaby połączenie skrótowe Moreny (ale i dalszej wysoczyzny) z Oliwą i Przymorzem.

    • 6 4

  • Jako "nasz czytelnik" możecie firmować każdy wasz pomysł :) (4)

    "nasz czytelnik chciałby aby na pasie startowym na Zaspie lądowały samoloty z London Gatwick" :)

    • 13 5

    • To jest pomysl czytelnika (3)

      Ale nie pojawil się tu znikąd. Juz od dawna jest analizowany na roznych forach

      • 2 3

      • Analizowany przez kogo przez prostaków o ilorazie inteligencji meduzy? (2)

        Żeby cos analizować trzeba mieć najpierw mózg ,a on oraz tacy jak ty najwyraźniej macie go brak.

        • 1 2

        • Zeby pisac na forum przydaloby sie miec wiedzę i kulturę

          Kolega szastający inwektywami moglby zlikwidowac swoj deficyt w tych kwestiachi dopiero zabierac glos
          Stop prymitywom!

          • 1 0

        • częste korzystanie z samochodu jest powodem wielu chorób

          i ogranicza pole skojarzeń. Niektórym zabija wyobraźnię, zaślepia oczy nienawiścią do inaczej myślących.

          • 1 0

  • A gdyby

    powtarzam: gdyby oprócz tej linii co skręca z Grunwaldzkiej na Wojska Polskiego, szła tez linia na wprost Grunwaldzką, przecinając po drodze Abrahama, Kołobrzeską i dochodząc do pętli na Oliwie. Dlaczego tak nie jest, czym to jest spowodowane? Taka linia dowoziłaby pracowników korpo tzn Alchemii i Oliwii, stanowiłaby alternatywę dla linii idącej Wita Stwosza, miejsce na nią byłoby pomiędzy jezdniami

    • 3 3

  • (2)

    Po co? Jest droga na pomorskiej. Tu bysie przydała ścieżka rowerowa, ludzie jeżdżą po chodniku.

    • 6 15

    • wolę pas w jezdni

      • 1 1

    • zgadza sie ale oddzielona pasem zieleni od ulicy

      • 2 2

  • A nie lepiej puścić ten tramwaj dalej (3)

    Czarnym Dworem do Brzeżna?

    • 25 2

    • (1)

      Tak i zrujnować ostatni bastion zieleni - park Reagana...

      • 5 7

      • Wlasnie Czarny Dwor powinien byc tramwajowy

        Dzisiaj tam jest dziki wschod

        • 7 1

    • i z powrotem Jana Pawła!

      • 3 1

  • Bez sensu

    • 9 4

  • (1)

    W koncepcji Pana Piotra przebija się to, co błędnie i nieprzyszłościowo robi miasto. Nowa trasa tramwajowa? Zamiast tworzyć nowe linie , modyfikuje się dotychczasowe zazwyczaj je wydłużając. W końcu długie wycieczki po cały mieście, to to czego potrzebują mieszkańcy.

    Jedyne co może uratować komunikacyjnie Gdańsk, to mocniejsze nastawienie na kolej miejską i komunikacja (tramwaj, bus) łączące bezpośrednie dzielnice i dowożące ludzi do kolei miejskiej.

    • 13 6

    • warto zauważyć, że do przystanków SKM można także docierać pieszo i rowerem

      lub nawet rowerem wspomaganym elektrycznie. W Planie Zrównoważonej Mobilności Miejskiej Gdańska jest postulat poprawy komfortu i bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów do przystanków SKM. Kolejny postulat to wymiana taboru SKM i podniesienie częstotliwości jej serwisu do taktu 5 minutowego w godzinach szczytu.

      • 3 0

  • Miasto woli (1)

    pakowac kase w peryferyjny odc ul Kartuskiej by ulatwic zycie nowobogackim co uciekli z miasta ale w nim pracuja niz dbać o mieszkańców starych dzielnic

    • 27 7

    • Kartuska to nie jest preferyjny odcinek obecnie. Przestan zyc latami 90tymi, czasay sie zmienily. Obecnie mieszka tam masa mlodych ludzi i trzeba madrze to zabudowywac, zeby nie bylo jak w starych dzielnicach, ze uciekacie stamtad bo komfort zycia jest zbyt niski przez te wszystkie wynalzki miasta.
      Z Przymorza masz dalej do Centrum Gdańska niż z Ujeściska.
      Skończycie z tym przedpotopowym mysleniem bo nic Wam po za zoclia nie daje...

      • 5 10

  • Proponuje tramwaje napowietrzne albo kolejke gondolowa na Kołobrzeskiej i w całym miescie .Podobno miasto niemówi Nie :)

    Takie rozwiązania sa stosowane na całym swiecie i nawet w Polsce !!I nie szkodzą nikomu nie zmniejszają pasów nie powodują hałasu . Najlepsze rozwiązanie tylko ciut droższe od przestarzałych tramwajów .Na dodatek atrakcja turystyczna .Wczoraj oglądałem 5 element z Brusem i tak komunikacja była powietrzna :) powinniśmy iść w tym kierunku.

    • 7 3

  • Jestem za tramwajem przez Morenę ale tory powinny biec rezerwą terenową pod sądem

    przy okazji można byłoby podciągnąć drogę do Kartuskiej, żeby odciążyć Piekarniczą i dolny odcinek Myśliwskiej

    • 3 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane