- 1 Jesienią zamkną węzeł Gdańsk Południe (83 opinie)
- 2 Obława w Letnicy. Nowe fakty (71 opinii)
- 3 Śmierć na hulajnodze. Sprawa wraca do sądu (159 opinii)
- 4 Promenada po remoncie hitem sezonu (104 opinie)
- 5 Duża podwyżka opłat za wodę w Sopocie (157 opinii)
- 6 Bałagan po wyborach musi sprzątać miasto (70 opinii)
Tramwaj przez ul. Kołobrzeską? Czytelnik proponuje, miasto nie mówi "nie"
Jak połączyć kompleks biurowców w Oliwie, kampus Uniwersytetu Gdańskiego z przystankiem SKM oraz trasą tramwajową przez Zaspę-Przymorzę? Nasz czytelnik proponuje budowę torów tramwajowych w ul. Kołobrzeskiej i Bażyńskiego, które rozwiązałyby te problemy komunikacyjne, a jednocześnie znacznie ułatwiłyby organizację ruchu tramwajowego na Dolnym Tarasie. Urzędnicy nie mówią "nie" takiej propozycji, zaś wkrótce zlecą analizy możliwości rozbudowy układu transportowego w tym rejonie miasta.
- z Jelitkowa przez Chłopką - Kołobrzeską - Wita Stwosza do Wrzeszcza i dalej w stronę Śródmieścia oraz na Górny Taras lub Stogi,
- z Oliwy przez ul. Kołobrzeską - al. Rzeczypospolitej i dalej do Śródmieścia oraz Górny Taras lub Stogi.
- Przy obecnym układzie linii tramwajowych mogłoby się to odbyć np. poprzez skierowanie linii 12 [Migowo, wkrótce al. Adamowicza - Oliwa - dop. red.] przez ul. Kołobrzeską do Jelitkową, zaś 8 [Stogi (tymczasowo Przeróbka) - Jelitkowo - dop. red.] przez Kołobrzeską do Oliwy. Uzupełnieniem mogą być autobusy wjeżdżające w głąb osiedli Przymorza czy obsługujące rejon ul. Polanki - dodaje pan Piotr.
Aktualne rozkłady tramwajów i autobusów
Przestrzeń dla pieszych, rowerzystów oraz szpalery drzew
Koncepcja przygotowana przez naszego czytelnika nie opiera się jednak wyłącznie na luźnym pomyśle budowy nowego połączenia tramwajowego, lecz zawiera szczegółowe wyliczenia. Zgodnie z nimi na ul. Kołobrzeskiej (widok w stronę Przymorza):
- po lewej stronie znajdowałby się chodnik o szerokości 2,5 m,
- obok chodnika przewidziano 1-metrowy pas zieleni z drzewami lub krzewami,
- lewa jezdnia (tj. w stronę Oliwy) zostałaby przekształcona w torowisko tramwajowe z możliwością poruszania się po nim autobusów,
- między torowiskiem a prawą jezdnią (obecnie w stronę Przymorza) przewidziano kolejny pas zieleni,
- dwukierunkowa jezdnia składałaby się z dwóch pasów ruchu (szer. 2,75 m) oraz przestrzeni do parkowania (2,5 m),
- po obu stronach jezdni przewidziano pasy rowerowe o szerokości 1,5 m,
- chodnik (2,5 m szerokości) po prawej stronie zostałby oddzielony od jezdni pasem zieleni.
Na ul. Bażyńskiego tramwaje, zgodnie z propozycją czytelnika, poruszałyby się środkiem ulicy po tzw. zielonym torowisku. Dla kierowców nadal pozostałyby dwa pasy ruchu, zaś rowerzyści zyskaliby drogę i pas rowerowy. Przewidziano też chodniki o szerokości 3,5 i 4,1 m, oddzielone od układu drogowo-torowego szpalerami drzew.
- Od razu przyjąłem zasadę, że chcę wszystko zmieścić w obecnych działkach pasa drogowego. Optymalnie będzie też wykorzystać jedną nawę przejazdu pod torami kolejowymi, ponieważ budowa kolejnego przejazdu wymagałaby wykupu gruntów, zaś przebudowa przejazdu byłaby bardzo kosztowna i wiązałaby się z dużymi utrudnieniami w ruchu - objaśnia pan Piotr - Kolejnym założeniem było zachowanie jak największej liczby drzew i możliwość dosadzenia nowych. Z tego wynika też układ ul. Bażyńskiego, który umożliwia pozostawienie szpalerów po obu stronach (obecnie mocno wybrakowanych).
Miejsca do parkowania, rezygnacja z części sygnalizacji
Nasz czytelnik nie ukrywa, że kierował się również kwestiami przepustowości układu drogowego. Na ul. Kołobrzeskiej teoretycznie możliwe byłoby pozostawienie czterech pasów ruchu, ale jednocześnie oznaczałoby to rezygnację z przestrzeni do parkowania, lewoskrętów i pasów dla rowerzystów.
W zamian pan Piotr proponuje rezygnację z sygnalizacji na części skrzyżowań, które będzie łatwiej można pokonać pieszo, a w przypadku przejazdu przez torowiska zastosować sygnalizację ostrzegawczą.
Czytaj też:
Rewolucja na gdańskich drogach. Priorytet dla pieszych i rowerzystów
- Skrzyżowanie z al. Grunwaldzką zostało przeze mnie zaproponowane w taki sposób, aby zmaksymalizować przepustowość dla aut. W mojej koncepcji możliwy jest jednoczesny przejazd tramwajów i skręt z Kołobrzeskiej w stronę Wrzeszcza na jednej fazie cyklu sygnalizacji. W drugim wariancie "zielone" dla tramwajów może być także w fazie wyjazdu z Bażyńskiego i wyjazdu z Kołobrzeskiej na wprost - zwraca uwagę nasz czytelnik.
Szczegółowy przebieg całej proponowanej trasy na stronie czytelnika
Warto wykorzystać rezerwę terenową Nowej Abrahama
Pan Piotr ponadto postuluje, aby nie rezygnować całkowicie z trasy Nowej Abrahama, która dotychczas była uwzględniania w dokumentach planistycznych miasta jako "zastępstwo" tramwaju przez ul. Kołobrzeską.
Nowa Abrahama to trasa drogowo-tramwajowa, która jest uwzględniania przez miasto od wielu lat w dokumentach planistycznych. Docelowo ma ona łączyć rejon przystanku PKM Brętowo wzdłuż trasy kolejowej przez Trasę Słowackiego (od tego miejsca dochodzi do niej układ drogowy) aż do pętli na Zaspie.
W przedmiotowym obszarze najważniejszy jest odcinek pomiędzy pętlą Strzyża PKM a pętlą Zaspa, który jednak przebiega z dala od przystanków SKM, co jest największą wadą tego rozwiązania komunikacyjnego. Dlatego nasz czytelnik sugeruje - w miarę możliwości finansowych miasta - budowę tutaj wyłącznie infrastruktury drogowej, bez tramwaju.
Nowa Abrahama: tramwajem z Zaspy na Morenę
Miasto: powstanie analiza nowej trasy tramwajowej
Pan Piotr przyznaje, że jest studentem na kierunku niezwiązanym z projektowaniem transportowym, zaś cała koncepcja powstała w wolnym czasie i była konsultowana ze znajomym przede wszystkim w kontekście infrastruktury rowerowej.
Urzędnicy nie przekreślają jednak pomysłu naszego czytelnika, a wręcz przeciwnie - biorą takie rozwiązanie transportowe pod uwagę.
- Obecnie przygotowujemy się do zlecenia studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego, w ramach którego rozstrzygnięte zostaną m.in. możliwości trasowania nowego połączenia z trasy tramwajowej w ul. Wita Stwosza w trasę tramwajową w ul. Chłopską - al. Rzeczypospolitej. Powyższe zlecenie z udziałem finansowania środków zewnętrznych pochodzących w części od inwestorów prywatnych planujemy uruchomić w najbliższych tygodniach poprzez Dyrekcję Rozbudowy Miasta Gdańską. STEŚ nie będzie dotyczył tylko ul. Kołobrzeskiej, ale również trasy Nowej Abrahama - zapowiada Izabela Kozicka-Prus z Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Studium dopuszcza różne przebiegi tras tramwajowych
Urzędnicy zwracają ponadto uwagę, że obowiązującym studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego w pełni dopuszcza odejście od wytyczonych korytarzy komunikacji tramwajowej, "o ile analizy funkcjonalne, techniczne i ekonomiczne w ujęciu ogólnomiejskim wykażą możliwość i celowość takich inwestycji".
Propozycja tramwaju w ul. Kołobrzeskiej nie stoi zatem w sprzeczności z treścią tego dokumentu planistycznego, a wręcz przeciwnie - jego realizacja jest teoretyczne możliwa bez potrzeby zmiany studium.
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – nieruchomości na wynajem: Oliwa oraz Przymorze
Przejazd techniczny na al. Adamowicza (Nowej Bulońskiej)
Opinie (372) 7 zablokowanych
-
2020-05-27 10:12
Wszystkie główne trasy powinny być "otramwajowane"
A tramwaje mieć priorytet na światłach, tak jak w Olsztynie, gdzie całą trasę do centrum tramwaj jedzie jakieś 20 minut (około 7 km, 12 przystanków).
- 31 11
-
2020-05-27 10:14
Kto przejeżdża Kołobrzeską,kto mieszka przy niej popuka się w czoło... (7)
Większej bzdury nie wymyślono dawno. Proponuję przejazd Kołobrzeską w godz. np 7- 9 lub 15-17 albo obserwację w tych godzinach i normalni zrozumieją bezsens i dlaczego nie. Ale znam życie i ten kraj-projekt przejdzie!
- 46 26
-
2020-05-27 11:52
Na Kartuskiej dali rade, północny odcinek Kolobrzeskiej tez swietnie dziala i wygląda (2)
- 6 8
-
2020-05-27 12:13
(1)
Na Kartuskiej kolego
1. nigdy oficjalnie nie było 2 pasów
2. teraz są pasy do skrętów i jeden na wprost Na Kołobrzeskiej według tej genialnej wizij nie będzie miejsca na pasy do skrętu.- 7 5
-
2020-05-27 15:48
Będzie
W okolicach skrzyżowań można pas do parkowania zamienić na lewoskręt.
- 3 5
-
2020-05-27 12:53
(2)
Czemu jest to bzdurą?
- 3 2
-
2020-05-27 14:01
(1)
Bo trzeba by wyburzać kamienice, bloki,sklepy po jednej lu po drugiej stronie ulicy, a mieszkańców wysiedlać na Syberię. Kilka tysięcy za jednym zamachem.
- 3 6
-
2020-05-28 01:39
Wszystko jest zaprojektowane w istniejącej działce drogowej.
- 0 0
-
2020-05-27 12:58
To będziesz stał w blachosmrodzie godzinę w korku.
Ja przejadę w trzy minuty tramwajem.
- 5 5
-
2020-05-27 10:16
tramwaj na ul. Wileńskiej -z Moreny to jest chory pomysł
powinien iść tylko i wyłącznie rezerwą przy sądzie.
A ta propozycja ciekawa.
Wygląda na to, ze Miasto nie ma kompetentnych ludzi do planowania sieci tramwajowej- 24 5
-
2020-05-27 10:16
A nie lepiej puścić ten tramwaj dalej (3)
Czarnym Dworem do Brzeżna?
- 25 2
-
2020-05-27 10:27
i z powrotem Jana Pawła!
- 3 1
-
2020-05-27 10:39
(1)
Tak i zrujnować ostatni bastion zieleni - park Reagana...
- 5 7
-
2020-05-27 11:53
Wlasnie Czarny Dwor powinien byc tramwajowy
Dzisiaj tam jest dziki wschod
- 7 1
-
2020-05-27 10:16
Tak chętnie by się podjechało ze skrzyżowania chłopskiej i kołobrzeskiej do skm (3)
Jestem za torowiskiem na kołobrzeskiej
- 30 18
-
2020-05-27 10:40
W czym problem? Wiesz że istnieje coś takiego jak autobus?
- 6 6
-
2020-05-27 13:42
To se tam pomieszkaj w halasie
- 1 4
-
2020-05-27 18:57
Przecież tramwaj jest za uniwersytetem więc do biurowców jest blisko, jest też SKM. A z tramwaju na kołobrzeskiej nie jest tak daleko do UG. Proponuję przejechać się samochodem rano lub popołudniu kołobrzeska, która praktycznie stoi. Zwężenie drogi spowoduje tylko większe korki. Ludzie nie zrezygnują z dojeżdżania do pracy komunikacja miejską są na to za wygodni.
- 2 2
-
2020-05-27 10:18
można jeszcze poprowadzić go dalej Kołobrzeską i Dąbrowszczaków aż do Obrońców Wybrzeża
- 14 7
-
2020-05-27 10:20
Miasto woli (1)
pakowac kase w peryferyjny odc ul Kartuskiej by ulatwic zycie nowobogackim co uciekli z miasta ale w nim pracuja niz dbać o mieszkańców starych dzielnic
- 27 7
-
2020-05-27 11:50
Kartuska to nie jest preferyjny odcinek obecnie. Przestan zyc latami 90tymi, czasay sie zmienily. Obecnie mieszka tam masa mlodych ludzi i trzeba madrze to zabudowywac, zeby nie bylo jak w starych dzielnicach, ze uciekacie stamtad bo komfort zycia jest zbyt niski przez te wszystkie wynalzki miasta.
Z Przymorza masz dalej do Centrum Gdańska niż z Ujeściska.
Skończycie z tym przedpotopowym mysleniem bo nic Wam po za zoclia nie daje...- 5 10
-
2020-05-27 10:20
Ilu jeszcze takich "Panów Piotrów" ma w zanadrzu redakcja Trójmiasto.pl? (6)
wczoraj też ktoś taki był - specjalista od zwężenia Grunwaldzkiej do jednego pasa
- 37 13
-
2020-05-27 11:01
Ten portal to tuba propagandowa "Gorszego gdańska" i ich specjalistów :) (3)
- 9 7
-
2020-05-27 11:13
Bzdura, taka jest po prostu naturalna kolej rzeczy w rozwijającym się mieście (2)
Zobacz sobie London City, tam w ogóle nie ma takich autostrad jak Chłopska czy Grunwaldzka.
- 7 10
-
2020-05-27 14:02
A czy Chłopska lub Grunwaldzka ma metro? (1)
- 9 1
-
2020-05-27 15:27
celna uwaga, brawo!
- 5 0
-
2020-05-27 14:23
Panowie Piotrzy to inaczej FRAG ,
- 8 1
-
2022-04-10 12:04
Tramwaj
Pan Piotr to ci*l co sobie siedzi w domu i planuje
- 0 0
-
2020-05-27 10:21
A wystarczyłoby zmierzyć odległość budynków naprzeciwko siebie które przedziela jezdnia... (1)
...i stwierdzić że większego nonsensu dawno nikt nie zaproponował.
- 24 13
-
2020-05-28 01:43
25m
i tyle dokładnie ma narysowany przekrój. Polecam takie urządzenie jak kalkulator
- 2 0
-
2020-05-27 10:21
Urzędnicy jak zwykle zwodzą i mamią, mimo, że nie mają intencji zrealizować propozycji.
Tramwaje w Gdańsku zapowiada się i buduje tam, gdzie dopiero zaczyna się zabudowa deweloperska po to żeby wizją tramwaju nagonić ludzi do biur deweloperów.- 12 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.