• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaj przez ul. Kołobrzeską? Czytelnik proponuje, miasto nie mówi "nie"

Krzysztof Koprowski
27 maja 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
  • Skrzyżowanie ul. Kołobrzeskiej z al. Rzeczypospolitej i ul. Chłopską, gdzie proponowana trasa łączyłaby się z istniejącą przez Zaspę-Przymorze.
  • Przejazd pod torami kolejowymi. Zgodnie z koncepcją czytelnika tramwaj wykorzysta przestrzeń zajmowaną przez jezdnię w stronę Oliwy (al. Grunwaldzkiej).
  • Przystanek SKM Gdańsk Przymorze-Uniwersytet, znajdujący się nad ul. Kołobrzeską.
  • Widok na ul. Kołobrzeską w stronę Przymorza. Jezdnia po lewej zostałaby przekształcona w torowisko z możliwością przejazdu po nim autobusów.
  • Widok z przystanku SKM w stronę al. Grunwaldzkiej i Bażyńskiego.
  • Skrzyżowanie ul. Bażyńskiego z ul. Wita Stwosza, wzdłuż której przebiega torowisko tramwajowe.

Jak połączyć kompleks biurowców w Oliwie, kampus Uniwersytetu Gdańskiego z przystankiem SKM oraz trasą tramwajową przez Zaspę-Przymorzę? Nasz czytelnik proponuje budowę torów tramwajowych w ul. KołobrzeskiejMapkaBażyńskiegoMapka, które rozwiązałyby te problemy komunikacyjne, a jednocześnie znacznie ułatwiłyby organizację ruchu tramwajowego na Dolnym Tarasie. Urzędnicy nie mówią "nie" takiej propozycji, zaś wkrótce zlecą analizy możliwości rozbudowy układu transportowego w tym rejonie miasta.



Która propozycja przebiegu tramwaju jest lepsza?

Zgodnie z koncepcją przygotowaną przez pana Piotra, naszego czytelnika, tramwaje na nową trasę mogłyby wjeżdżać z każdego kierunku w ul. Wita Stwosza oraz Chłopskiej i al. Rzeczypospolitej, tworząc tym samym możliwości realizacji nowych połączeń np.:
  • z Jelitkowa przez Chłopką - Kołobrzeską - Wita Stwosza do Wrzeszcza i dalej w stronę Śródmieścia oraz na Górny Taras lub Stogi,
  • z Oliwy przez ul. Kołobrzeską - al. Rzeczypospolitej i dalej do Śródmieścia oraz Górny Taras lub Stogi.

- Przy obecnym układzie linii tramwajowych mogłoby się to odbyć np. poprzez skierowanie linii 12 [Migowo, wkrótce al. Adamowicza - Oliwa - dop. red.] przez ul. Kołobrzeską do Jelitkową, zaś 8 [Stogi (tymczasowo Przeróbka) - Jelitkowo - dop. red.] przez Kołobrzeską do Oliwy. Uzupełnieniem mogą być autobusy wjeżdżające w głąb osiedli Przymorza czy obsługujące rejon ul. Polanki - dodaje pan Piotr.

Aktualne rozkłady tramwajów i autobusów


Propozycja naszego czytelnika oraz planowany przebieg trasy Nowej Abrahama z tramwajem. Propozycja naszego czytelnika oraz planowany przebieg trasy Nowej Abrahama z tramwajem.

Przestrzeń dla pieszych, rowerzystów oraz szpalery drzew



Koncepcja przygotowana przez naszego czytelnika nie opiera się jednak wyłącznie na luźnym pomyśle budowy nowego połączenia tramwajowego, lecz zawiera szczegółowe wyliczenia. Zgodnie z nimi na ul. Kołobrzeskiej (widok w stronę Przymorza):
  • po lewej stronie znajdowałby się chodnik o szerokości 2,5 m,
  • obok chodnika przewidziano 1-metrowy pas zieleni z drzewami lub krzewami,
  • lewa jezdnia (tj. w stronę Oliwy) zostałaby przekształcona w torowisko tramwajowe z możliwością poruszania się po nim autobusów,
  • między torowiskiem a prawą jezdnią (obecnie w stronę Przymorza) przewidziano kolejny pas zieleni,
  • dwukierunkowa jezdnia składałaby się z dwóch pasów ruchu (szer. 2,75 m) oraz przestrzeni do parkowania (2,5 m),
  • po obu stronach jezdni przewidziano pasy rowerowe o szerokości 1,5 m,
  • chodnik (2,5 m szerokości) po prawej stronie zostałby oddzielony od jezdni pasem zieleni.

Proponowane przekroje ul. Kołobrzeskiej i Bażyńskiego. Kliknij w grafikę, aby otworzyć w nowym oknie. Proponowane przekroje ul. Kołobrzeskiej i Bażyńskiego. Kliknij w grafikę, aby otworzyć w nowym oknie.
Na ul. Bażyńskiego tramwaje, zgodnie z propozycją czytelnika, poruszałyby się środkiem ulicy po tzw. zielonym torowisku. Dla kierowców nadal pozostałyby dwa pasy ruchu, zaś rowerzyści zyskaliby drogę i pas rowerowy. Przewidziano też chodniki o szerokości 3,5 i 4,1 m, oddzielone od układu drogowo-torowego szpalerami drzew.

- Od razu przyjąłem zasadę, że chcę wszystko zmieścić w obecnych działkach pasa drogowego. Optymalnie będzie też wykorzystać jedną nawę przejazdu pod torami kolejowymi, ponieważ budowa kolejnego przejazdu wymagałaby wykupu gruntów, zaś przebudowa przejazdu byłaby bardzo kosztowna i wiązałaby się z dużymi utrudnieniami w ruchu - objaśnia pan Piotr - Kolejnym założeniem było zachowanie jak największej liczby drzew i możliwość dosadzenia nowych. Z tego wynika też układ ul. Bażyńskiego, który umożliwia pozostawienie szpalerów po obu stronach (obecnie mocno wybrakowanych).

Miejsca do parkowania, rezygnacja z części sygnalizacji



Nasz czytelnik nie ukrywa, że kierował się również kwestiami przepustowości układu drogowego. Na ul. Kołobrzeskiej teoretycznie możliwe byłoby pozostawienie czterech pasów ruchu, ale jednocześnie oznaczałoby to rezygnację z przestrzeni do parkowania, lewoskrętów i pasów dla rowerzystów.

W zamian pan Piotr proponuje rezygnację z sygnalizacji na części skrzyżowań, które będzie łatwiej można pokonać pieszo, a w przypadku przejazdu przez torowiska zastosować sygnalizację ostrzegawczą.

Czytaj też:

Rewolucja na gdańskich drogach. Priorytet dla pieszych i rowerzystów



  • Skrzyżowanie ul. Bażyńskiego oraz Wita Stwosza.
  • Skrzyżowanie Bażyńskiego - Grunwaldzka - Kołobrzeska z przejściem tramwaju w układ asymetryczny w północnej jezdni ul. Kołobrzeskiej.
  • Skrzyżowanie ul. Kołobrzeskiej z Chłopską - al. Rzeczypospolitej.
- Skrzyżowanie z al. Grunwaldzką zostało przeze mnie zaproponowane w taki sposób, aby zmaksymalizować przepustowość dla aut. W mojej koncepcji możliwy jest jednoczesny przejazd tramwajów i skręt z Kołobrzeskiej w stronę Wrzeszcza na jednej fazie cyklu sygnalizacji. W drugim wariancie "zielone" dla tramwajów może być także w fazie wyjazdu z Bażyńskiego i wyjazdu z Kołobrzeskiej na wprost - zwraca uwagę nasz czytelnik.

Szczegółowy przebieg całej proponowanej trasy na stronie czytelnika



Warto wykorzystać rezerwę terenową Nowej Abrahama



Pan Piotr ponadto postuluje, aby nie rezygnować całkowicie z trasy Nowej Abrahama, która dotychczas była uwzględniania w dokumentach planistycznych miasta jako "zastępstwo" tramwaju przez ul. Kołobrzeską.

Nowa Abrahama to trasa drogowo-tramwajowa, która jest uwzględniania przez miasto od wielu lat w dokumentach planistycznych. Docelowo ma ona łączyć rejon przystanku PKM BrętowoMapka wzdłuż trasy kolejowej przez Trasę Słowackiego (od tego miejsca dochodzi do niej układ drogowy) aż do pętli na ZaspieMapka.

W przedmiotowym obszarze najważniejszy jest odcinek pomiędzy pętlą Strzyża PKMMapkapętlą ZaspaMapka, który jednak przebiega z dala od przystanków SKM, co jest największą wadą tego rozwiązania komunikacyjnego. Dlatego nasz czytelnik sugeruje - w miarę możliwości finansowych miasta - budowę tutaj wyłącznie infrastruktury drogowej, bez tramwaju.

Nowa Abrahama: tramwajem z Zaspy na Morenę



Koncepcja z 2012 r. potencjalnego układu drogowo-tramwajowego w obrębie przystanku PKM Strzyża przy realizacji ul. Nowej Abrahama z torowiskiem tramwajowym. Koncepcja z 2012 r. potencjalnego układu drogowo-tramwajowego w obrębie przystanku PKM Strzyża przy realizacji ul. Nowej Abrahama z torowiskiem tramwajowym.

Miasto: powstanie analiza nowej trasy tramwajowej



Pan Piotr przyznaje, że jest studentem na kierunku niezwiązanym z projektowaniem transportowym, zaś cała koncepcja powstała w wolnym czasie i była konsultowana ze znajomym przede wszystkim w kontekście infrastruktury rowerowej.

Urzędnicy nie przekreślają jednak pomysłu naszego czytelnika, a wręcz przeciwnie - biorą takie rozwiązanie transportowe pod uwagę.

- Obecnie przygotowujemy się do zlecenia studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego, w ramach którego rozstrzygnięte zostaną m.in. możliwości trasowania nowego połączenia z trasy tramwajowej w ul. Wita Stwosza w trasę tramwajową w ul. Chłopską - al. Rzeczypospolitej. Powyższe zlecenie z udziałem finansowania środków zewnętrznych pochodzących w części od inwestorów prywatnych planujemy uruchomić w najbliższych tygodniach poprzez Dyrekcję Rozbudowy Miasta Gdańską. STEŚ nie będzie dotyczył tylko ul. Kołobrzeskiej, ale również trasy Nowej Abrahama - zapowiada Izabela Kozicka-Prus z Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.

Studium dopuszcza różne przebiegi tras tramwajowych



Urzędnicy zwracają ponadto uwagę, że obowiązującym studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego w pełni dopuszcza odejście od wytyczonych korytarzy komunikacji tramwajowej, "o ile analizy funkcjonalne, techniczne i ekonomiczne w ujęciu ogólnomiejskim wykażą możliwość i celowość takich inwestycji".

Propozycja tramwaju w ul. Kołobrzeskiej nie stoi zatem w sprzeczności z treścią tego dokumentu planistycznego, a wręcz przeciwnie - jego realizacja jest teoretyczne możliwa bez potrzeby zmiany studium.

Przejazd techniczny na al. Adamowicza (Nowej Bulońskiej)

Opinie (372) 7 zablokowanych

  • Wszedzie dosłownie wszedzie podjedzie autobus ,tramwaj nie dodatkowo potrzebuje petli i jak sie zepsuje to blokuje cała linie!

    A to w Gdańsku bardzo często się zdarza bo nawet te nowe tramwaje są bardzo awaryjne. Można kupic autobusy elektryczne lub napędzane wodorem .I wtedy tramwaj zupełnie nie potrzebny .I jeszcze jedno tramwaj w Gdańsku identycznie stoi w korku .I najlepszy przykład do studzienki budowa wstrzymana od lat bo nikt tam nie chce tramwaju gdyby zamiast niego wprowadzono buspas budowa już dawno była by ukonczona.

    • 3 0

  • Zabawa w planowanie. Z wirtualnych fantasmagorii nic nie wynika. Już zbudowaliscue tramwaj przez ul. Do studzienki??? Zacznijcie i dko czacie porządnie jedno a nie tysiąc rozegranych spraw w postaci wizji komputerowych. To jak podróżowanie palcem po mapie.

    • 5 0

  • rowerowa (2)

    My czekamy na ścieżkę rowerową łączącą Grunwaldzką z Rzeczypospolitą !

    • 6 4

    • Jest przez Zaspę.

      • 0 0

    • Jaki pajac neguje ścieżki rowerowe? Kim są ci ludzie? Co mają w głowach?

      • 0 0

  • Po co tam tramwaj , ja nie będę nim jeździł bo mieszkam w Baninie . Marnotrawstwo moich podatkuf!

    • 0 2

  • Ja proponuje zamiast puszczać tamtędy tramwaj to postawić bloki i biurowce. To będzie lepsze dla mieszkańców. Niech pan Piotr przestanie filozofować. Może skoro jest taki strateg z niego to jeszcze powie gdzie do cholery mają parkować mieszkańcy? O tramwaju trzeba było myśleć zanim wszystko dookoła miasto zbudowało osiedlami i biurowcami. Dla pana Piotra-Lenia to najlepiej, żeby d*** mu podwieźli pod same biurko. Mam nadzieję, że całą tą Alchemię i OBC szlak trafi. Życzę im z całego serca, żeby wszystko to się zawaliło. Także wszystkiego najgorszego planistom miasta Gdańska. Im szybciej padną tym większa szansa, że zastąpią ich ludzie kompetentni którzy będą rozumieć, że trzeba planować przestrzeń na infrastrukturę a nie tylko sprawdzać czy da się upchnąć kolejny blok albo biurowiec bo by się jakiś developer dorobił.

    • 2 0

  • twórca

    na Przymorzu to akurat komunikacja jest. Jakaś linia Chwaszczyno Osowa do Oliwy, jakiś rodzaj szynobusu, coś co na górkę wjedzie.

    • 0 0

  • Pan Piotr...

    ...powinien zażywać połowę leków albo zmienić dilera ;)
    dystans Chłopska-SKM pokonujemy spacerkiem w 10 minut; kolejne pięć zajmie nam spacer do Wita Stwosza; dla ludzi leniwych i wymagających transportu są dedykowane trzy linie autobusowe na tej trasie....
    Kładźmy tory tam,gdzie są potrzebne,a nie w Panpiotrkowie :)

    • 5 0

  • No bo kołobrzeska (9)

    To aż się prosi o jakąś modernizację. 4 pasy to marnotrawstwo przestrzeni.

    • 96 54

    • 1. Wywalić miejsca parkingowe z chodników, przecież tamtędy pieszo pół Przymorza idzie (1)

      2. Uspokoić ruch, poszerzyć chodniki albo zrobić DDR.
      3. Przebić tunel dla pieszych przy SKM na stronę Piotra i Pawła i doprowadzić deptakiem do Grunwaldzkiej.
      4. Zieleń.

      • 19 3

      • DDR

        Po co DDR? Od razu widać że większość rowerzystów boi się ulicą jeździć , bo nie mają bladego pojęcia o przepisach ruchu drogowego. Nigdy ich się nie chcieli nauczyć i potrafią tylko stękać o powstaniu nowych ścieżek. A w przepisach jest wyraźnie napisane jak nie ma ścieżki to rowerzysta porusza się po ulicy , a nie po chodniku. Wielki płacz cyklistów

        • 1 0

    • a po co komu te tramwaje? to jakaś obsesja? (1)

      Przecież buspasy są dużo tańsze i lepiej wykorzystywane, a autobusy potrafią wymijać i jechać pod górkę, nie hałasują tak, nie niszczą budynków, nie potrzebują trakcji, mogą ostro zakręcać, łatwo zmienić trasę. Tramwaj to przeżytek z dawnych czasów.

      • 12 5

      • Kolega z tych aktywistów z Bohaterów Getta?

        Autobus i tak się tamtędy nie przeciśnie, więc nie ma innej opcji.

        • 0 3

    • Podwójne widzenie

      Jakie cztery pasy na Kołobrzeskiej Chyba ktoś jechał na haju

      • 1 7

    • zrobić deptak (1)

      • 16 1

      • myślę, że silisz się na dowcip a to zwykły suchar

        • 6 3

    • proponuje 4 pasy tramwajów by nie stały w korku :) i jednoczesnie 2 linie naraz mogły obsługiwac:)

      • 11 4

    • Zwęzić do 1

      • 13 3

  • Bez szans (1)

    Bażyńskiego jest za wąska i nie ma miejsca na wpięcie się w Wita Stwosza

    • 11 8

    • Działka ulicy Bażyńskiego ma wszędzie co najmniej 29m szerokości. Da się wybudować trasę nawet nie ruszając istniejących drzew, zresztą widać to na rysunku.

      • 0 0

  • Tramwaj ma iść przez Nową Abrahama (1)

    Od pętli tramwajowej Zaspa, przez Hynka i na drugą stronę torów kolejowych przez parking CH Oliwa i dalej na Strzyżę.
    Nie ma potrzeby robienia tramu w ulicy Kołobrzeskiej

    • 16 15

    • Ta trasa nie łączy Przymorza z biurowcami, jest w polu, nie ma przesiadki na SKM.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane