• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwajem na Morenę pojedziemy w 2015 r.

Krzysztof Koprowski
16 lipca 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Pierwszym przystankiem nowej linii tramwajowej będzie przebudowana pętla tramwajowa na Siedlcach, która zostanie zmieniona w węzeł przesiadkowy. Pierwszym przystankiem nowej linii tramwajowej będzie przebudowana pętla tramwajowa na Siedlcach, która zostanie zmieniona w węzeł przesiadkowy.

Wczesną jesienią 2015 r. powinniśmy dojechać tramwajem z Siedlec przez os. Morena do przystanku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej Brętowo. Właśnie ogłoszono przetarg na budowę nowej linii tramwajowej w Gdańsku.



Jak oceniasz gdańskie inwestycje tramwajowe?

Trasa tramwajowa na osiedle Morena planowana jest od czasów intensywnej zabudowy tej części miasta. Po ponad 30 latach obietnic budowa linii tramwajowej zacznie się prawdopodobnie wiosną przyszłego roku. Będzie to nietypowa trasa, bo pojazdy nie tylko pokonają spore wzniesienie, ale również będą zawracać bez użycia pętli.

Inwestycja została podzielona na dwa etapy: od pętli Siedlce zobacz na mapie Gdańska do powstającego przystanku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej Brętowo zobacz na mapie Gdańska oraz od skrzyżowania ulic Rakoczego i Bulońskiej zobacz na mapie Gdańska w stronę ul. Myśliwskiej.

- W pierwszej kolejności zbudujemy linię tramwajową z Siedlec do przystanku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Mamy już gotową dokumentację na drugą część tej inwestycji, czyli odnogę w kierunku ul. Myśliwskiej, ale obecny przetarg jej nie obejmuje - wyjaśnia Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik Gdańskich Inwestycji Komunalnych, czyli miejskiej spółki, która realizuje to przedsięwzięcie.

Druga część inwestycji, czyli właśnie odbicie linii tramwajowej w kierunku ul. Myśliwskiej, wciąż jest na etapie analiz, głównie ze względu na pomysł budowy ul. Nowej Bulońskiej Północnej, stanowiącej przedłużenie istniejącej ul. Bulońskiej. Wzdłuż niej również zaplanowano tramwaj, który docelowo będzie kończył bieg w rejonie ul. Nowej Warszawskiej. Wciąż nie ma jeszcze rozpisanego przetargu na drogę, choć nieoficjalnie mówi się o przekroju z jedną jezdnią i dwoma pasami ruchu (z zachowaniem rezerwy na docelową drugą jezdnię) oraz torowiskiem tramwajowym.

Co ciekawe, przetarg na budowę tramwaju na osiedle Morena został ogłoszony, choć nie ma jeszcze oficjalnej i ostatecznej decyzji o unijnym dofinansowaniu tej inwestycji. Ale Marcin Dawidowski, dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych w gdańskim magistracie uspokaja, że jest to praktycznie przesądzone.

- Etap 3B Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej, w ramach którego ma powstać m.in. trasa na os. Morena, od listopada znajduje się na podstawowej liście indykatywnej, co gwarantuje przyznanie dofinansowania. Mamy tez podpisaną umowę na prefinansowanie tej inwestycji, co w świetle ustawy o finansach publicznych oznacza już praktycznie przyznanie nam środków - tłumaczy urzędnik.

Miasto liczy, że otrzyma dofinansowanie w wysokości 59 proc. kosztów kwalifikowanych inwestycji, na realizację której w budżecie zarezerwowano 110 mln zł.

Do obsługi nowej trasy wykorzystanych będzie pięć nowych dwukierunkowych tramwajów Pesa Jazz Duo, za które Gdańsk zapłaci ok. 54,1 mln zł. Pierwsi pasażerowie przejadą się nimi jeszcze przed uruchomieniem nowej trasy, pod koniec przyszłego roku.

Dodatkowo na os. Morena wjechać mogą też tzw. Dortmundy, które podobnie jak Pesy Duo nie potrzebują pętli do zawracania. Pojazdy szynowe docierać będą do przystanku przy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na wysokości ul. Rakoczego. Tam motorniczy, podobnie jak jest to w pociągach, zmieni kabinę i rozpocznie podróż w przeciwnym kierunku przejeżdżając przez rozjazd międzytorowy, aby wjechać na prawidłowy tor jazdy. Tego typu rozwiązanie funkcjonuje m.in. we Wrocławiu przy Stadionie Miejskim.

Na trasę wjeżdżać będą mogły też "tradycyjne" jednokierunkowe tramwaje, z tym, że nie pojadą one do przystanku PKM, a zawrócą na skrzyżowaniu ul. Rakoczego i Bulońskiej. Tu bowiem powstanie tzw. trójkąt torowy, także służący do zawracania.

Na nowej trasie przewidziano pięć przystanków tramwajowych. Oprócz wspomnianego już przystanku końcowego przy przystanku PKM Brętowo, powstaną także przystanki Piekarnicza, Belgradzka, Warneńska oraz Kolumba.

Przystanek Warneńska będzie pierwszym w Gdańsku, gdzie na torowisko wjeżdżać będą także autobusy, dzięki czemu możliwa będzie przesiadka między środkami transportu wprost z tego samego przystanku. Z kolei nieremontowana od wielu lat pętla na Siedlcach zostanie przebudowana na węzeł przesiadkowy tramwaj-autobus.

Na inwestycji skorzystają nie tylko pasażerowie komunikacji miejskiej, ale także kierowcy oraz rowerzyści. Wzdłuż całej trasy tramwajowej przebudowane zostaną bowiem skrzyżowania, przejścia dla pieszych oraz wybudowana zostanie 3-kilometrowa droga rowerowa od ul. Kartuskiej do ul. Potokowej.

Wykonawcę robót poznamy 23 sierpnia br. O wyborze najkorzystniejszej oferty zdecyduje najniższa cena. Linia tramwajowa na Morenę ma być gotowa 30 września 2015 roku.

Odległości między przystankami:
- Siedlce - Piekarnicza: 1200 m
- Piekarnicza - Belgradzka: 550 m
- Belgradzka - Warneńska: 450 m
- Warneńska - Kolumba: 530 m
- Kolumba - Brętowo PKM: 560 m
Drugi etap:
- Warneńska - Budapesztańska: 400 m
- Budapesztańska - Migowo: 450 m

Miejsca

Opinie (195) 4 zablokowane

  • będzie jak z psęudolino na pkp?

    • 3 4

  • kto to wszystko bedzie utrzymywal?

    Rozdete wizje, a tymczasem budzet musimy nowelizowac.

    • 1 3

  • odcięcie (2)

    A kiedy linia tramwajowa dojedzie na Dolne Miasto ?

    • 5 2

    • o to to (1)

      Najbliższa ścisłemu centrum miasta pętla tramwajowa, żeby mieć rezerwę w razie awarii. Odcięcie Łąkowej od tramwaju było wielkim błędem.

      • 2 2

      • Odcięcie Dolnego Miasta Podwalem było gigantycznym błędem...

        • 1 0

  • brak kultury na morenie

    zniszcza zanim pojada

    • 1 4

  • I w ten oto sposób...

    Morena zakorkuje się całkowicie przez przebudowane skrzyżowanie Bulońska - Rakoczego.
    Wspomnicie moje słowa.

    a wcześniej zakorkuje się przez budowę :P

    • 4 3

  • a ja sie pytam, gdzie ekrany akustyczne (2)

    dorzucaja tylko to kolejke, to tramwaj.

    • 1 6

    • Wyśrubowane normy budowy ekranów akustycznych to jeden z czynników wpływających na wysokie koszta budowy nowych dróg

      • 0 0

    • po cholerę? Będziemy mieszkać jak w pudełku ściany ze wszystkich stron!

      • 0 0

  • Kiedy wyremonujecie trasę na stogi - jeżdżą tu najgorsze tramwaje i hałasują!!! (1)

    • 6 5

    • Może dlatego, że jest tam najwyższy odsetek niszczenia tramwajów - dlatego jeżdżą tam złomy

      • 0 1

  • a co z drogami na morenie?

    Kiedyś jak jeździłem po Morenie to czułem się rewelacyjnie. Ta dzielnica miała jedne z najlepszych dróg...ale to była połowa lat 90-tych. Teraz Morena nie ma dziur na drogach...to są JAMY niedźwiedzie. zapomniana przez Boga i włodarzy. Tramwajem przynajmniej się w nie nie powpada więc inwestycja ok

    • 6 1

  • brawo!

    super wiadomość!

    • 1 0

  • drogi Miśku (2)

    bezsensem jest budowa linii kolejowej, jest to inwestycja bardziej ambicjonalna niż praktyczna. Jak sobie wyobrazić mieszkańca Moreny jadącego z Wrzeszcza do domu koleją. To jest jedynie praktyczne dla pasażerów lotniska nic pozatym

    • 2 5

    • Na lotnisko

      powinni zrobić zamiast PKM zwyczajny tramwaj z Wrzeszcz wzdłuż Słowackiego. I byłoby ok.

      • 2 3

    • Ale to jest linia Park&Ride na Kaszuby.

      W niej nie idzie o mieszkańców Moreny a o mieszkańców dzielnic przy obwodnicy (o ile skróci się czas dojazdu z Jasienia do Wrzeszcza) oraz mieszkających nawet dalej za Gdańskiej (o ile zmniejszą się korki jak mieszkańcy Kaszub zostawią swoje samochody na wjeździe do miasta i dalej do pracy dojadą kolejką?). Ja sam jak mi oddadzą linię zamierzam zjechać sobie kawałek (mam z Klukowa nieco ponad kilometr do stacji na lotnisku) rowerem, tam go zostawić i dalej zjechać sobie PKM do Wrzeszcza, a stamtąd dwie stacje Skm i jestem w pracy w Parku na Arkońskiej, bez korków, bez samochodu.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane