• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwajem na Morenę pojedziemy w 2015 r.

Krzysztof Koprowski
16 lipca 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Pierwszym przystankiem nowej linii tramwajowej będzie przebudowana pętla tramwajowa na Siedlcach, która zostanie zmieniona w węzeł przesiadkowy. Pierwszym przystankiem nowej linii tramwajowej będzie przebudowana pętla tramwajowa na Siedlcach, która zostanie zmieniona w węzeł przesiadkowy.

Wczesną jesienią 2015 r. powinniśmy dojechać tramwajem z Siedlec przez os. Morena do przystanku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej Brętowo. Właśnie ogłoszono przetarg na budowę nowej linii tramwajowej w Gdańsku.



Jak oceniasz gdańskie inwestycje tramwajowe?

Trasa tramwajowa na osiedle Morena planowana jest od czasów intensywnej zabudowy tej części miasta. Po ponad 30 latach obietnic budowa linii tramwajowej zacznie się prawdopodobnie wiosną przyszłego roku. Będzie to nietypowa trasa, bo pojazdy nie tylko pokonają spore wzniesienie, ale również będą zawracać bez użycia pętli.

Inwestycja została podzielona na dwa etapy: od pętli Siedlce zobacz na mapie Gdańska do powstającego przystanku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej Brętowo zobacz na mapie Gdańska oraz od skrzyżowania ulic Rakoczego i Bulońskiej zobacz na mapie Gdańska w stronę ul. Myśliwskiej.

- W pierwszej kolejności zbudujemy linię tramwajową z Siedlec do przystanku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Mamy już gotową dokumentację na drugą część tej inwestycji, czyli odnogę w kierunku ul. Myśliwskiej, ale obecny przetarg jej nie obejmuje - wyjaśnia Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik Gdańskich Inwestycji Komunalnych, czyli miejskiej spółki, która realizuje to przedsięwzięcie.

Druga część inwestycji, czyli właśnie odbicie linii tramwajowej w kierunku ul. Myśliwskiej, wciąż jest na etapie analiz, głównie ze względu na pomysł budowy ul. Nowej Bulońskiej Północnej, stanowiącej przedłużenie istniejącej ul. Bulońskiej. Wzdłuż niej również zaplanowano tramwaj, który docelowo będzie kończył bieg w rejonie ul. Nowej Warszawskiej. Wciąż nie ma jeszcze rozpisanego przetargu na drogę, choć nieoficjalnie mówi się o przekroju z jedną jezdnią i dwoma pasami ruchu (z zachowaniem rezerwy na docelową drugą jezdnię) oraz torowiskiem tramwajowym.

Co ciekawe, przetarg na budowę tramwaju na osiedle Morena został ogłoszony, choć nie ma jeszcze oficjalnej i ostatecznej decyzji o unijnym dofinansowaniu tej inwestycji. Ale Marcin Dawidowski, dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych w gdańskim magistracie uspokaja, że jest to praktycznie przesądzone.

- Etap 3B Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej, w ramach którego ma powstać m.in. trasa na os. Morena, od listopada znajduje się na podstawowej liście indykatywnej, co gwarantuje przyznanie dofinansowania. Mamy tez podpisaną umowę na prefinansowanie tej inwestycji, co w świetle ustawy o finansach publicznych oznacza już praktycznie przyznanie nam środków - tłumaczy urzędnik.

Miasto liczy, że otrzyma dofinansowanie w wysokości 59 proc. kosztów kwalifikowanych inwestycji, na realizację której w budżecie zarezerwowano 110 mln zł.

Do obsługi nowej trasy wykorzystanych będzie pięć nowych dwukierunkowych tramwajów Pesa Jazz Duo, za które Gdańsk zapłaci ok. 54,1 mln zł. Pierwsi pasażerowie przejadą się nimi jeszcze przed uruchomieniem nowej trasy, pod koniec przyszłego roku.

Dodatkowo na os. Morena wjechać mogą też tzw. Dortmundy, które podobnie jak Pesy Duo nie potrzebują pętli do zawracania. Pojazdy szynowe docierać będą do przystanku przy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na wysokości ul. Rakoczego. Tam motorniczy, podobnie jak jest to w pociągach, zmieni kabinę i rozpocznie podróż w przeciwnym kierunku przejeżdżając przez rozjazd międzytorowy, aby wjechać na prawidłowy tor jazdy. Tego typu rozwiązanie funkcjonuje m.in. we Wrocławiu przy Stadionie Miejskim.

Na trasę wjeżdżać będą mogły też "tradycyjne" jednokierunkowe tramwaje, z tym, że nie pojadą one do przystanku PKM, a zawrócą na skrzyżowaniu ul. Rakoczego i Bulońskiej. Tu bowiem powstanie tzw. trójkąt torowy, także służący do zawracania.

Na nowej trasie przewidziano pięć przystanków tramwajowych. Oprócz wspomnianego już przystanku końcowego przy przystanku PKM Brętowo, powstaną także przystanki Piekarnicza, Belgradzka, Warneńska oraz Kolumba.

Przystanek Warneńska będzie pierwszym w Gdańsku, gdzie na torowisko wjeżdżać będą także autobusy, dzięki czemu możliwa będzie przesiadka między środkami transportu wprost z tego samego przystanku. Z kolei nieremontowana od wielu lat pętla na Siedlcach zostanie przebudowana na węzeł przesiadkowy tramwaj-autobus.

Na inwestycji skorzystają nie tylko pasażerowie komunikacji miejskiej, ale także kierowcy oraz rowerzyści. Wzdłuż całej trasy tramwajowej przebudowane zostaną bowiem skrzyżowania, przejścia dla pieszych oraz wybudowana zostanie 3-kilometrowa droga rowerowa od ul. Kartuskiej do ul. Potokowej.

Wykonawcę robót poznamy 23 sierpnia br. O wyborze najkorzystniejszej oferty zdecyduje najniższa cena. Linia tramwajowa na Morenę ma być gotowa 30 września 2015 roku.

Odległości między przystankami:
- Siedlce - Piekarnicza: 1200 m
- Piekarnicza - Belgradzka: 550 m
- Belgradzka - Warneńska: 450 m
- Warneńska - Kolumba: 530 m
- Kolumba - Brętowo PKM: 560 m
Drugi etap:
- Warneńska - Budapesztańska: 400 m
- Budapesztańska - Migowo: 450 m

Miejsca

Opinie (195) 4 zablokowane

  • plany,wizję ,a rzeczywistość

    ble,ble...kolejne wizje,plany,przetargi...a co do Forum Radunia już dawno wyłoniono zwycięzcę przetargu ,terminy rozpoczęcia przesunięte już o rok,a tutaj...daję głowę ,że zaraz znowu pojawią się rysuneczki jakie to ładne będzie Forum :D (kiedyś lub w ogóle)podobnie z kładką na Ołowiankę stacją kolei SKM Śródmieście... ale cóż trzeba zapychać stronę tymi samymi co parę miesięcy bzdetami i planami

    • 10 10

  • Bezedura...

    • 3 7

  • śmiech na sali ;-))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))0

    Łał...Ale podnieta!!!Tramwaj!!!... ;-)

    • 5 17

  • kto będzie tym wszystkim jeździć skoro nie ma pracy ?! powietrze ?! a może zdarzy się cud !? bo już prawie zbankrutowaliśmy !

    • 8 15

  • bo to możliwe tylko w Gdańsku! (2)

    zanim zrobią trasę na morenę to na Przeróbkę i Stogi juz nie dojedziemy :)

    • 18 4

    • (1)

      Będzie GPKM IIIC.

      • 3 0

      • będzie będzie, ale zanim nastąpi jakikolwiek start do robót to torów już nie będzie :) boo przecież w tych dzielnicach ludzie nie mieszkają to im się nie śpieszy.

        • 2 0

  • Szkoda tylko, że nie będzie łuku na węźle integracyjnym "Siedlce" do zawracania w kierunku Migowa :(.

    • 3 3

  • Bardzo dobry plan (1)

    Tramwaje z Piecek-Migowa powinny odciążyć sporo drogi i autobusy. Podejrzewam, że wielu kierowców przesiądzie się do tramwajów zamiast tkwić w korkach w swoich samochodach albo autobusach, które pewno też zostaną wówczas ograniczone aby się nie dublować z tramwajem. Z Brętowa zaś pewno sporo osób pojedzie do Gdyni nie musząc się przesiadać we Wrzeszczu. Spokojnie. Wszystko zatrybi. Oby tylko drugi etap wszedł w życie wraz z tramwajem od Warszawskiej do Nowej Bulońskiej.

    • 7 3

    • Może i by tak było cudownie, gdyby było połączenie Moreny z Wrzeszczem. A do Gdańska okrężną drogą pewnie ktoś pojedzie, ale nie wiem, czy będzie to aż taka rzesza ludzi? zobaczymy.

      • 0 0

  • stogi (2)

    A na Stogach i Przeróbce , czyżby tam mieszkała gorsza kategoria ludzi.Gdańsk to nie tylko nowe dzielnice , niech władze miasta będą uprzejme o tym pamiętać...

    • 18 7

    • tak

      • 1 2

    • młode dzielnice się liczą

      stare już mają infrastrukturę.
      Poza tym można sprawdzić kto płąci więcej podatków.

      • 0 1

  • Czas najwyższy na ten tramwaj jak i na drogę rowerową

    Ten tramwaj już dawno powinien powstać , jednak powinna powstać też odnoga na ul. Łostowickiej , która połączyła by Brętowo z Chełmem i pętlą Łostowice Świętokrzyska , a tak żeby dojechać tramwajem z Chełmu na Morenę , trzeba będzie przesiadać się w Gdańsku Głównym no chyba że puszczą bezpośrednią linię okrężną Łostowice - Chełm - Śródmieście - Siedlce - Morena - Brętowo.
    Czas najwyższy też w końcu na drogę rowerową z Siedlec na Brętowo , która tam była planowana od lat i nie może się wciąż doczekać realizacji. Ona też jest bardzo ważna bo połączy ona Gdańsk Południe z Wrzeszczem i Zaspą z pominięciem Śródmieścia i będzie kontynuacją trasy na ul. Łostowickiej. Mam też nadzieje że na pętli Siedlce powstanie też parking Bike and Ride. , który w przeciwieństwie od tego na Łostowicach będzie z trzech stron skomunikowany drogami rowerowymi.

    • 11 4

  • Kasa (1)

    Tylko żeby kasy na tą inwestycją starczyło :)

    • 5 1

    • wystarczy nam

      3-5 zł za godzinę na czarno

      • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane