- 1 Nowy, 20. punkt widokowy w Gdańsku (27 opinii)
- 2 Pajęczyny pełne larw na Zaspie (66 opinii)
- 3 Całe Trójmiasto w strefie zakażenia ASF (59 opinii)
- 4 Jechaliśmy Obwodnicą Metropolitalną (228 opinii)
- 5 Andrzej Duda dziękował strażnikom granic (244 opinie)
- 6 Pełno usterek i pustostanów na dworcu (162 opinie)
Tramwajem na Morenę pojedziemy w 2015 r.
Wczesną jesienią 2015 r. powinniśmy dojechać tramwajem z Siedlec przez os. Morena do przystanku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej Brętowo. Właśnie ogłoszono przetarg na budowę nowej linii tramwajowej w Gdańsku.
Inwestycja została podzielona na dwa etapy: od pętli Siedlce do powstającego przystanku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej Brętowo oraz od skrzyżowania ulic Rakoczego i Bulońskiej w stronę ul. Myśliwskiej.
- W pierwszej kolejności zbudujemy linię tramwajową z Siedlec do przystanku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Mamy już gotową dokumentację na drugą część tej inwestycji, czyli odnogę w kierunku ul. Myśliwskiej, ale obecny przetarg jej nie obejmuje - wyjaśnia Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik Gdańskich Inwestycji Komunalnych, czyli miejskiej spółki, która realizuje to przedsięwzięcie.
Druga część inwestycji, czyli właśnie odbicie linii tramwajowej w kierunku ul. Myśliwskiej, wciąż jest na etapie analiz, głównie ze względu na pomysł budowy ul. Nowej Bulońskiej Północnej, stanowiącej przedłużenie istniejącej ul. Bulońskiej. Wzdłuż niej również zaplanowano tramwaj, który docelowo będzie kończył bieg w rejonie ul. Nowej Warszawskiej. Wciąż nie ma jeszcze rozpisanego przetargu na drogę, choć nieoficjalnie mówi się o przekroju z jedną jezdnią i dwoma pasami ruchu (z zachowaniem rezerwy na docelową drugą jezdnię) oraz torowiskiem tramwajowym.
Co ciekawe, przetarg na budowę tramwaju na osiedle Morena został ogłoszony, choć nie ma jeszcze oficjalnej i ostatecznej decyzji o unijnym dofinansowaniu tej inwestycji. Ale Marcin Dawidowski, dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych w gdańskim magistracie uspokaja, że jest to praktycznie przesądzone.
- Etap 3B Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej, w ramach którego ma powstać m.in. trasa na os. Morena, od listopada znajduje się na podstawowej liście indykatywnej, co gwarantuje przyznanie dofinansowania. Mamy tez podpisaną umowę na prefinansowanie tej inwestycji, co w świetle ustawy o finansach publicznych oznacza już praktycznie przyznanie nam środków - tłumaczy urzędnik.
Miasto liczy, że otrzyma dofinansowanie w wysokości 59 proc. kosztów kwalifikowanych inwestycji, na realizację której w budżecie zarezerwowano 110 mln zł.
Do obsługi nowej trasy wykorzystanych będzie pięć nowych dwukierunkowych tramwajów Pesa Jazz Duo, za które Gdańsk zapłaci ok. 54,1 mln zł. Pierwsi pasażerowie przejadą się nimi jeszcze przed uruchomieniem nowej trasy, pod koniec przyszłego roku.
Dodatkowo na os. Morena wjechać mogą też tzw. Dortmundy, które podobnie jak Pesy Duo nie potrzebują pętli do zawracania. Pojazdy szynowe docierać będą do przystanku przy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na wysokości ul. Rakoczego. Tam motorniczy, podobnie jak jest to w pociągach, zmieni kabinę i rozpocznie podróż w przeciwnym kierunku przejeżdżając przez rozjazd międzytorowy, aby wjechać na prawidłowy tor jazdy. Tego typu rozwiązanie funkcjonuje m.in. we Wrocławiu przy Stadionie Miejskim.
Na trasę wjeżdżać będą mogły też "tradycyjne" jednokierunkowe tramwaje, z tym, że nie pojadą one do przystanku PKM, a zawrócą na skrzyżowaniu ul. Rakoczego i Bulońskiej. Tu bowiem powstanie tzw. trójkąt torowy, także służący do zawracania.
Na nowej trasie przewidziano pięć przystanków tramwajowych. Oprócz wspomnianego już przystanku końcowego przy przystanku PKM Brętowo, powstaną także przystanki Piekarnicza, Belgradzka, Warneńska oraz Kolumba.
Przystanek Warneńska będzie pierwszym w Gdańsku, gdzie na torowisko wjeżdżać będą także autobusy, dzięki czemu możliwa będzie przesiadka między środkami transportu wprost z tego samego przystanku. Z kolei nieremontowana od wielu lat pętla na Siedlcach zostanie przebudowana na węzeł przesiadkowy tramwaj-autobus.
Na inwestycji skorzystają nie tylko pasażerowie komunikacji miejskiej, ale także kierowcy oraz rowerzyści. Wzdłuż całej trasy tramwajowej przebudowane zostaną bowiem skrzyżowania, przejścia dla pieszych oraz wybudowana zostanie 3-kilometrowa droga rowerowa od ul. Kartuskiej do ul. Potokowej.
Wykonawcę robót poznamy 23 sierpnia br. O wyborze najkorzystniejszej oferty zdecyduje najniższa cena. Linia tramwajowa na Morenę ma być gotowa 30 września 2015 roku.
- Siedlce - Piekarnicza: 1200 m
- Piekarnicza - Belgradzka: 550 m
- Belgradzka - Warneńska: 450 m
- Warneńska - Kolumba: 530 m
- Kolumba - Brętowo PKM: 560 m
Drugi etap:
- Warneńska - Budapesztańska: 400 m
- Budapesztańska - Migowo: 450 m
Miejsca
Opinie (195) 4 zablokowane
-
2013-07-16 17:32
Ostatni przystanek-tramwajowy Brętowo to żart.
Ostatnim przystankiem powinien byc Niedzwiednik rondo, brętowo to cel dla...nikogo.
- 24 14
-
2013-07-16 17:37
Od kiedy to motorniczy podróżuje tramwajem?
Kto takie bzdety wymyśla?
- 4 9
-
2013-07-16 17:44
Co za pech. (1)
Psia krew mam przegląd a nie mam ręcznego to jest problem.
- 5 8
-
2013-07-17 15:19
podciągnij linkę na maxa :) a jak nie pomorze to otwieraj bębny i blokuj samoregulatory :)
- 1 0
-
2013-07-16 17:46
Tragedia.
A mi padł laptop.
- 4 6
-
2013-07-16 17:53
kto przy zdrowych zmyslach.... (1)
Chcialby jechac na morenę...?
- 17 24
-
2013-07-16 18:46
może mieszkańcy? zamiast samochodem... no ale to świry przecież, a ty o zdrowych pytasz - to nie wiem.
- 10 1
-
2013-07-16 17:53
dziura bezmuzgi (1)
ten tramwaj jest zupełnie bezsensu ale został wybudowany dla mnie zebym se jechal z migowa na piekarniczą do lidla (po argusa mocnego) .Pozdero ziomale.
- 4 21
-
2013-07-16 21:01
rada
słownik sobie też kup bezmÓzgu.
- 3 3
-
2013-07-16 17:57
pamietajta o rofeszystah matoly jedne
- 3 9
-
2013-07-16 17:59
Jak na razie (3)
Ta linia tramwajowa jest bezsensu. Służyć będzie tylko mieszkańcom Moreny, dopóki nie wybudują Nowej Politechnicznej i z nią linii tramwajowej aż do Placu Komorowskiego.
- 10 23
-
2013-07-16 22:45
Jak to "tylko"?
- 5 0
-
2013-07-16 22:52
No to klapa. Trzeba odwolac przetarg, a plany do kosza :-(
- 1 1
-
2013-09-06 15:59
f
Mieszkańcom Niedzwiednika też będzie służyć . minuta jednym autobusem po PKM i do w tramwaj do centrum .
- 0 0
-
2013-07-16 18:14
czy dadzą radę
Że śmieciami nie mogą w Gdańsku zdać rady, a śnią o tramwaju na Koronę.
- 13 10
-
2013-07-16 18:23
Kto (6)
Kto będzie jeździł tymi tramwajami na Morenie? Chyba tylko mieszkaniec tej dzielnicy. A Do Gdańska szybciej będzie dojechać autobusem.
- 10 24
-
2013-07-16 18:43
(1)
tylko mieszkańcy? kolega się papieża spodziewał :)
- 17 5
-
2013-07-16 23:40
Tam papieża - całego konklawe,
- 7 1
-
2013-07-16 21:04
(2)
Obawiam się,iz autobus po uruchomieniu tramwaju na Morenie,do Gdanska jezdzil nie będzie.Linie autobusowe na Morenie najzwyczajniej zostaną zlikwidowane na tej trasie,lub będą miały zmieniona trase żeby się nie dublować.
- 8 1
-
2013-07-17 08:48
Mam nadzieję, że nie
Mieszkam przy Myśliwskiej (prawie na końcu, niedaleko stawu) i korzystam z autobusów 130 i 127. Jak mi zabiorą 130 do Głównego, to będę musiała z buta do tramwaju z 20 minut iść...
- 1 0
-
2013-07-17 10:45
co za głupoty gadacie - przecież jest kilka tras z Moreny do Gdańska. I co teraz nagle zlikwidują wszystkie, bo będzie jeździł tramwaj omijający połowę osiedla? Nie sądzę.
- 1 1
-
2013-07-19 20:54
Pomyliło ci się
Autobusem szybciej do Wrzescza,a tramwajem do centrum, a nie autobusem do centrum
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.