• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

W 14 minut z Kowal do centrum Gdańska. Tak będą jeździć pociągi na trasie PKM Południe

Krzysztof Koprowski
23 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (341)
Najnowszy artykuł na ten temat Co najmniej 30 mln zł za projekt PKM Południe
Nowa linia kolejowa przez Południe będzie stanowić bezpośrednie przedłużenie istniejących torów Szybkiej Kolei Miejskiej, kończących się obecnie na przystanku Gdańsk Śródmieście. Nowa linia kolejowa przez Południe będzie stanowić bezpośrednie przedłużenie istniejących torów Szybkiej Kolei Miejskiej, kończących się obecnie na przystanku Gdańsk Śródmieście.

14 minut z węzła KowaleMapka i 8 minut z rejonu pętli Łostowice ŚwiętokrzyskaMapka do stacji Gdańsk GłównyMapka - tyle mają wynosić czasy przejazdu na trasie linii PKM Południe. Szacunki pochodzą z powstającego Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego, które jest z jednym elementów poprzedzających przygotowanie projektu budowlanego.



Jak oceniasz planowany czas przejazdu pociągów na trasie PKM Południe?

W ramach powstającego opracowania Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe (STEŚ) dla budowy linii kolejowej przez Południe Gdańska przeprowadzono również analizy marketingowe i ruchowe.

Teraz samorządowa spółka Pomorska Kolej Metropolitalna w oparciu o najnowsze analizy w ramach STEŚ pochwaliła się planowanymi czasami przejazdów pomiędzy nowymi przystankami a stacją Gdańsk Główny:

  • węzeł Kowale - Gdańsk Gł.: 14 minut
  • Wielkopolska - Gdańsk Gł.: 12 minut
  • Niepołomicka - Gdańsk Gł.: 10 minut
  • Łostowice Świętokrzyska - Gdańsk Gł.: 8 minut
  • Madalińskiego - Gdańsk Gł.: 6 minut
  • Trakt Św. Wojciecha - Gdańsk Gł.: 4 minuty

Rozkłady komunikacji miejskiej w Trójmieście


Bezpośrednie wpięcie torów w trasę Szybkiej Kolei Miejskiej



Jak podkreśla samorządowa spółka, koordynująca działania związane z projektem nowej trasy kolejowej, podane szacunkowe czasy przejazdów są korzystniejsze o ok. 1-2 minuty względem pierwotnych założeń prezentowanych podczas ubiegłorocznych spotkań informacyjnych.

Wskazanie przystanku Gdańsk Główny nie jest przypadkowe - Południowa PKM w przeciwieństwie do istniejącego szlaku PKM będzie stanowiła bezpośrednie przedłużenie torów Szybkiej Kolei Miejskiej, które obecnie kończą się na przystanku Gdańsk Śródmieście.

Dzięki temu w oparciu o istniejące rozkłady SKM można w ten sposób wyliczyć całkowity czas przejazdu z nowych przystanków np. do Gdańska Oliwy, Sopotu czy Gdyni Głównej.

Planowana trasa PKM Południe z lokalizacja nowych przystanków Planowana trasa PKM Południe z lokalizacja nowych przystanków

Pierwsi pasażerowie na PKM Południe pod koniec dekady



Przypomnijmy, że zgodnie z założeniami pierwszy odcinek PKM Południe z Gdańska Śródmieście do Kowal powstanie do 2030 r. Na jego trasie przewidziano sześć przystanków.

Docelowo rozważane są różne opcje przedłużenia trasy oraz połączenia jej z istniejącą trasą PKM na Jasieniu.

Quiz Kolejowe Trójmiasto Średni wynik 68%

Kolejowe Trójmiasto

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (341) ponad 10 zablokowanych

  • Zanim oni to wybudują, to mnie już pewnie nie będzie.

    Może choć grabarz zdąży nią się przejechać, bo ja to mogę do tego niedoczekać, bo przecież nikt nie żyje tu wiecznie.
    Może wnuki skorzystają, o ile ktoś nie pokrzyżuje planów.

    • 8 0

  • Realizacja tego projektu jest spóźniona o co najmniej dekadę, jeśli nie dwie dekady.

    Rewolucji nie będzie.
    Kiedy zakończą realizację tego projektu, to ze względu na kierunek migracji i tempo osiedlania się w tej części miasta i w przyległych miejscowościach, spowodują, że plany budowy będą mocno nieaktualne. System w chwili oddania do użytku będzie na starcie na skraju wydolności, którą utraci już w pierwszych pięciu latach funkcjonowania.
    Projekt należy zmodyfikować tak by był w stanie zaspokoić potrzeby mieszkańców prze co najmniej ćwierć wieku, aby zaraz po wybudowaniu nie trzeba było modernizować układu torowego.

    • 5 0

  • i pewnie wtedy polikwiduja

    wszystkie tam jadace autobusy i tramwaje

    • 4 0

  • To powinno juz byc a nie za 10 lat.

    Tempo realizacji rozwiazywania problemow komunikacyjnych jest w tempie zolwia w tym kraju.

    • 3 0

  • A ja z Jasienia tramwajem 12 lub autobusem 168 jadę do Wrzeszcza godzinę.

    Niedługo zabiorą mi linie 168, więc zostanie tylko tramwaj

    • 4 0

  • Obserwator

    Idea bardzo fajna taka linia to same pozytywy. Jedno na co można narzekać to szkoda, ze robione są wszelkie analizy pojedynczych pomysłów jak pkm południe czy linia do północnych dzielnic Gdyni szkoda, ze nie robimy tego kompleksowo tak aby zobaczyć całość układu komunikacyjnego w okolicy całej aglomeracji czyli rozpatrywać linie kolejowe w obszarze Elbląg (tak wiem, ze to inne województwo), Malbork, Tczew, Starogard Gd., Koscierzyna, Kartuzy, Lębork, Lubiatowo (bo tam będzie elektrownia), Władysławowo, Hel, Puck, Kosakowo i Trójmiasto jako centrum tego układu takie spojrzenie szeroki ma sens bo można widzieć powiązania i wzajemne uzupełnienia między liniami..

    • 1 0

  • Niech oni najpierw poprowadzą PKM do dworca Głównego (2)

    Później pogadamy o reszcie.
    Może wyjdzie tak, że Plamki z drugiej strony dojadą tylko do Śródmieścia hahaha

    • 4 1

    • (1)

      W jaki sposób PKM miałaby być poprowadzona do Gdańska Głównego?

      • 0 0

      • na wprost tak jak skm

        • 0 0

  • Pkm co pol h

    Poprosimy o pkm co pół h, a nie raz na godzinę, i jakiś kurs po godzinie 23

    • 1 0

  • Czas przejazdu to drugorzędna kwestia

    Jak będą jechały 3,5 pociągu na godzinę, albo jeszcze mniej to
    nie wszyscy chętni wcisną się do środka jak to bywa już teraz. I wtedy nawet gdyby czas wynosił 5min, to niczego nie rozwiąże
    PKM żeby być alternatywą dla samochodu musi kursować ze znacznie wiekszą czestotliwością niż obecnie

    • 1 0

  • zapomnieli dodac 20 lat czekania

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane