• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Al. Grunwaldzka. Deweloperzy chcą wieżowców, mieszkańcy zieleni i przejść

Krzysztof Koprowski
6 października 2023, godz. 15:30 
Opinie (372)
  • Koncepcja nowej zabudowy Manhattanu we Wrzeszczu w oparciu o wniosek inwestora.
  • Koncepcja nowej zabudowy Manhattanu we Wrzeszczu w oparciu o wniosek inwestora.
  • Koncepcja nowej zabudowy Manhattanu we Wrzeszczu w oparciu o wniosek inwestora.

Podwyższenie i intensyfikacja zabudowy przy al. Grunwaldzkiej oraz deklaracje uwzględnienia głosów mieszkańców w kwestii zmian w przestrzeni publicznej - tak wyglądają prace nad Studium Pasmo Alei Grunwaldzkiej. Jednocześnie władze miasta nie zgadzają się na nowe nasadzenia drzew i zmianę planu zagospodarowania we Wrzeszczu, na bardziej wymagający wobec deweloperów.



Nowe wieżowce przy Grunwaldzkiej w centrum Wrzeszcza:

O powstaniu Studium Pasma Alei Grunwaldzkiej pisaliśmy już w kwietniu 2022 r. W założeniu przeprowadzenie konsultacji i analiz urbanistycznych miało służyć wypracowaniu wizji zmiany alei i jej bezpośredniego sąsiedztwa w przestrzeń, która będzie salonem miasta.

Założono, że planujący inwestycje właściciele nieruchomości położonych przy alei uszanują taką koncepcję i będą budować jak w obszarze śródmiejskim, a nie trójmiejskiej "przelotówce".

Po roku plac przedstawiono pierwsze wnioski. Niestety, wynika z nich zupełnie inna wizja: agresywnej, intensywnej zabudowy deweloperskiej oraz niemocy urzędników. Choć deklarują oni chęć przeprowadzenia rewolucji, to odrzucają dotychczasowe wnioski. Na tym etapie prac nad Studium nie znajdziemy też źródeł finansowania poza ewentualną współpracą z inwestorami.

Makieta potencjalnych zmian we Wrzeszczu w oparciu o wnioski inwestorów, obowiązujące plany zagospodarowania przestrzennego i pomysły mieszkańców. Makieta potencjalnych zmian we Wrzeszczu w oparciu o wnioski inwestorów, obowiązujące plany zagospodarowania przestrzennego i pomysły mieszkańców.

Cztery wieżowce mieszkalne zamiast centrum Manhattan



W środę w Kunszcie WodnymMapka Biuro Architekta Miasta przeprowadziło warsztaty dotyczące odcinka nazwanego roboczo "Wrzeszcz Centrum", czyli obszaru rozciągającego się od rejonu Politechniki GdańskiejMapka po al. Wojska PolskiegoMapka.

Na wielkiej makiecie umieszczono planowane założenia deweloperskie, w tym budzącą najwięcej zainteresowania propozycję nowej zabudowy w miejsce obecnego centrum handlowego Manhattan.

Inwestor - spółka Futureal Investment, należąca do węgierskiej grupy Futureal (w jej skład wchodzi również deweloper Cordia, który z kolei przejął dewelopera Polnord) - zamierza zburzyć centrum handlowe i w jego miejsce wybudować cztery ponad 100-metrowe budynki mieszkalne.

Artykuł z 2021 r.: Nowy właściciel Manhattanu we Wrzeszczu Artykuł z 2021 r.: Nowy właściciel Manhattanu we Wrzeszczu

Deweloperzy chcą budować wysoko przy Grunwaldzkiej



Obecny na spotkaniu przedstawiciel inwestora podkreślał, że przedstawiony na makiecie kształt budynków nie do końca odpowiada założeniem m.in. w kwestii wysokości wieżowców, które mają być "wyrównane" od strony al. Grunwaldzkiej.

Jak tłumaczył, istniejące centrum handlowe "nie spina się finansowo", a jednocześnie konstrukcyjnie nie nadaje się do przebudowy na inną funkcję i formę urbanistyczną (zwłaszcza wieżowce).

Po sąsiedzku na makiecie umieszczono także planowany biurowiec, który miałby powstać w miejsce dawnego Domu Kupca, stojącego w narożniku al. Grunwaldzka - ul. Jaśkowa DolinaMapka.

Koncepcja budowy wieżowca w rejonie al. Grunwaldzkiej i ul. Jaśkowa Dolina (tzw. Dom Kupca) zaprezentowana w 2020 r. Koncepcja budowy wieżowca w rejonie al. Grunwaldzkiej i ul. Jaśkowa Dolina (tzw. Dom Kupca) zaprezentowana w 2020 r.
Na makiecie pojawiły się ponadto luźne koncepcje zmian na Wysepce (na ten moment całkowicie nierealne, choć grunt należy do miasta), wieżowca na pętli autobusowej przy dworcu Gd. Wrzeszcz (tu również szanse na realizację są minimalne) czy na terenie centrum handlowego City MebleMapka (wysoka zabudowa planowana przez dewelopera).

Artykuł z 2020 r.: Nowy wieżowiec we Wrzeszczu? Miasto niechętne Artykuł z 2020 r.: Nowy wieżowiec we Wrzeszczu? Miasto niechętne

Niezbędna wielka przebudowa układu komunikacyjnego



Tak duże zwiększenie kubatury wzdłuż al. Grunwaldzkiej będzie wymagać istotnych zmian komunikacyjnych. Na potrzeby tej wizji zabudowy zaproponowano:

  • obsługę Pasma Alei Grunwaldzkiej koleją dalekobieżną (stacje Gd. Główny, Gd. Wrzeszcz oraz Gd. Przymorze zamiast Oliwy), regionalną oraz aglomeracyjną (w tym nowe przystanki Wyspiańskiego oraz Strzyża - Abrahama)
  • budowę dodatkowej pary torów na potrzeby PKM, od stacji Wrzeszcz do Gd. Głównego w śladzie Drogi Czerwonej (co oznacza wyburzenie kamienic wzdłuż ul. Białej)
  • budowę drogi rowerowej najwyższej kategorii (tzw. ekostrady) w śladzie Drogi Czerwonej
  • realizację trasy tramwajowej Grunwaldzka - przez ul. Klonową - dworzec we Wrzeszczu do al. Legionów i dalej do Letnicy; w ul. Kołobrzeskiej, a także korektę przebiegu w rejonie węzła Kliniczna i dopuszczenie torowiska w al. Grunwaldzkiej między Strzyżą a Oliwą


Gdańsk prezentuje nowy układ tras rowerowych. Dziewięć tras szybkiego ruchu Gdańsk prezentuje nowy układ tras rowerowych. Dziewięć tras szybkiego ruchu
Tramwaj do dworca we Wrzeszczu: początek rewolucji torowej na Dolnym Tarasie Tramwaj do dworca we Wrzeszczu: początek rewolucji torowej na Dolnym Tarasie

Największa kubatura przy przystankach kolejowych



Całość zagospodarowania ma się odbywać zgodnie z modelem TOD (ang. Transit-Oriented Development). Oznacza to, że największa kubatura będzie realizowana w miejscach najlepiej skomunikowanych transportem zbiorowym, dzięki czemu zdecydowana większość przejazdów będzie odbywać się bez potrzeby korzystania z samochodu.

Ważnym elementem jest także założenie, że nowa zabudowa nie będzie wyłącznie biurowa czy handlowa, lecz pojawią się w niej również lokalne mieszkalne.

Mieszkańcy są niechętni planom budowy górujących nad dzielnicą wieżowców w miejsce Manhattanu. Mieszkańcy są niechętni planom budowy górujących nad dzielnicą wieżowców w miejsce Manhattanu.

Urzędnicy oczekują propozycji ze strony mieszkańców



Jaki jest udział mieszkańców w procesie PAG? Urzędnicy oczekiwali dyskusji nad kształtem przyszłej al. Grunwaldzkiej oraz przyległej zabudowy - w obrębie odcinka "Wrzeszcz Centrum" głównie w zakresie Manhattanu oraz Galerii Bałtyckiej i tzw. Wysepki.

Wśród zgłoszonych przez mieszkańców postulatów pod względem zabudowy należy wymienić m.in.:
  • Brak zgody na proponowany kształt Manhattanu w zakresie jego wysokości dominującej nad całą dzielnicą. Domagano się zabudowy bardziej wkomponowanej w sąsiedztwo, z obligatoryjną pierzeją wzdłuż przyległych ulic i ogólnodostępnego dziedzińca wewnątrz. Postulowano także utrzymanie funkcji handlowo-usługowej, co najmniej w najniższych kondygnacjach
  • Zachowanie istniejącego Manhattanu jako świadectwa swoich czasów lub potraktowanie jego bryły jako punktu wyjścia do ewentualnej przebudowy, lecz w podobnej skali
  • Odstąpienie od rozbudowy Galerii Bałtyckiej jako galerii handlowej na rzecz zabudowy quasi-kwartałowej, otwartej na zewnątrz, z przejściem do dworca kolejowego oraz ogólnodostępnym placem/skwerem z elementem wody w nawiązaniu do Potoku Strzyży i zlikwidowanego Stawu Browarnego
  • Na wysokości Domu Kupca zachowanie istniejącej wysokości jako "otwarcia bramowego" al. Grunwaldzkiej na Śródmieście (podtrzymanie ustaleń urbanistycznych Grunwaldzkiej Dzielnicy Mieszkaniowej) lub jego niewielkie podwyższenie (zdecydowanie niżej niż Olimp)
  • Zabudowę terenu przy ul. Brackiej - ŁukasiewiczaMapka w modułach przedwojennych kamienic (luźna propozycja akademików Politechniki Gdańskiej)
  • Pogłębienie analizy ewentualnych zmian na Wysepce, jako obszarze wyjątkowo trudnym pod względem przebudowy i zachowania (bądź wyburzenia) jej zabudowy
  • Przeanalizowanie przekształcenia skweru WalentynowiczMapka jako miejsca pod zabudowę społeczną i kulturalną, w nawiązaniu do powojennej koncepcji Grunwaldzkiej Dzielnicy Mieszkaniowej z kinem i Domem Kultury w tym miejscu

Studenckie wizje zagospodarowania skweru Walentynowicz Studenckie wizje zagospodarowania skweru Walentynowicz
Wysokość budynku Domu Kupca (po prawej) jest zbliżona do przeciwnej strony al. Grunwaldzkiej, co jest zabiegiem celowym w powojennej odbudowie. Podwyższenie budynku niszczy tę koncepcję i perspektywę otwarcia w kierunku al. Zwycięstwa i Śródmieścia. Wysokość budynku Domu Kupca (po prawej) jest zbliżona do przeciwnej strony al. Grunwaldzkiej, co jest zabiegiem celowym w powojennej odbudowie. Podwyższenie budynku niszczy tę koncepcję i perspektywę otwarcia w kierunku al. Zwycięstwa i Śródmieścia.
Pod względem szeroko rozumianej przestrzeni publicznej:
  • Zadrzewienie i zazielenienie alei Grunwaldzkiej
  • Wprowadzenie na Grunwaldzkiej wydzielonej drogi rowerowej kosztem jednego pasa ruchu (tu nie wszyscy uczestnicy warsztatów byli zgodni)
  • Pozostawienie parkowania aut, ale z ich uporządkowaniem (w tym likwidacja parkowania skośnego)
  • Ukształtowanie układu drogowego w taki sposób, aby wymuszał on przestrzeganie limitu prędkości 50 km/h
  • W sytuacji budowy dodatkowej pary torów kolejowych, usytuowanie ich na estakadzie z lokalami handlowo-usługowymi w parterze, wzorem np. rozwiązania przy stacji Wrocław Główny

Pod względem wprowadzenia przejść dla pieszych przez aleję Grunwaldzką:
  • Na wysokości ul. Lendziona lub/i De Gaulle'a w układzie powiązania międzydzielnicowego: plac Wybickiego - dawny browar - dworzec (nowy tunel pod torami) - Partyzantów - park Jaśkowej Doliny
  • Na wysokości Manhattanu i dawnego rynku wrzeszczańskiego
  • Na wysokości skweru Walentynowicz w układzie powiązania osiowego: pl. Komorowskiego - skwer Walentynowicz - tzw. Wzgórze Telewizyjne (Zinglera) - park Jaśkowej Doliny
  • Na wysokości ul. Boh. Getta Warszawskiego w układzie powiązania osiowego wzdłuż Potoku Królewskiego: Park Królewskiej Doliny - Trasa Nowa Politechniczna zgodnie z koncepcją BAM - park Uphagena - zieleń przy ul. Wyspiańskiego (rezerwa Drogi Czerwonej) - akademiki PG - park Nad Strzyżą - al. Hallera
  • Na wysokości Teatru Miniatura (jako alternatywa lub dodatkowe względem Boh. Getta Warszawskiego)

Władze miasta odmówiły zmiany planu dla tzw. kwartału wstydu do czasu zakończenia prac nad Studium PAG, choć ten tylko jezdnią ul. Partyzantów wchodzi w skład opracowania. Władze miasta odmówiły zmiany planu dla tzw. kwartału wstydu do czasu zakończenia prac nad Studium PAG, choć ten tylko jezdnią ul. Partyzantów wchodzi w skład opracowania.

Władze miasta odrzucają jednocześnie postulaty zmian



Te postulaty mieszkańców mają jednak niewielkie szanse na wdrożenie, czego dowodem mogą być negatywne rozstrzygnięcia władz miasta względem znacznie mniej kosztownych w realizacji postulatów zgłaszanych przez Radę Dzielnicy Wrzeszcz Górny.

W 2022 r. Rada Dzielnicy złożyła uchwałę o zmianę obowiązującego planu zagospodarowania dla tzw. kwartału wstydu w obrębie ulic Partyzantów - Matki Polki - Batorego - SosnowaMapka.

Zdaniem Rady ustalenia urbanistyczne sprzed 12 lat nie gwarantują odpowiedniej jakości zabudowy, a ponadto Rada zaproponowała model współpracy z potencjalnym deweloperem celem realizacji basenu dzielnicowego oraz dla szkoły podstawowej.

Odpowiedź miasta: negatywna, ponieważ obszar znajduje się w Studium PAG, które musi być wpierw zakończone. Podczas warsztatów okazało się jednak, że w PAG znajduje się tylko fragment ul. Partyzantów. Jednocześnie miasto wszczyna już procedurę sprzedaży atrakcyjnie zlokalizowanych gruntów pod zabudowę deweloperską.

Teren w centrum Wrzeszcza będzie wystawiony na licytację Teren w centrum Wrzeszcza będzie wystawiony na licytację

Urzędnicy preferują szerokie miejsca do parkowania skośnego zamiast drzew. Jaki jest zatem sens konsultacji społecznych, skoro takie wnioski już odrzucono dwukrotnie? Urzędnicy preferują szerokie miejsca do parkowania skośnego zamiast drzew. Jaki jest zatem sens konsultacji społecznych, skoro takie wnioski już odrzucono dwukrotnie?

Drzew nie będzie, bo miejsca parkingowe są ważniejsze



W 2020 r. oraz czerwcu 2023 r. Rada Dzielnicy Wrzeszcz Górny w formie uchwały przyjęła wniosek o zmianę sposobu parkowania ze skośnego na równoległe na wysokości hotelu SzydłowskiMapka celem poszerzenia chodnika (dopuszczony jest tu również ruch rowerów) i wprowadzenia nasadzeń drzew.

Odpowiedź miasta: negatywna, ponieważ istnieje zapotrzebowanie na miejsca postojowe, a ponadto parkowanie równolegle ograniczałoby widoczność przy wyjeździe z zaplecza hotelu.

Trzy różne projekty ochrony miejskiej zieleni na jednej sesji Trzy różne projekty ochrony miejskiej zieleni na jednej sesji

Wielkie możliwości dla deweloperów i marzenia dla mieszkańców



Pozostaje zatem postawić otwarte pytanie: czy dokument Studium Pasmo Alei Grunwaldzkiej odmieni aleję Grunwaldzką w Gdańsku? Wydaje się, że tak - ale z korzyścią dla deweloperów i nikłą lub żadną szansą na realizację postulatów zgłaszanych przez mieszkańców.

Miejsca

Opinie (372) ponad 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Sfrustrowany

    Pani D. Chyba idzie dalej śladem swojego poprzednika i zrobi wszystko żeby zniszczyć Wrzeszcz wpuszczając kolegów deweloperów bo daje im przyzwolenie na betonowanie naszej dzielnicy, byli ruskie , byli Niemcy a teraz D. chce nam dokręcić śrubę wpuścić patodeweloperkę......

    • 0 0

  • ustalmy jedno -nie po to miasto zatrudnia Lorensa, żeby nie robić dobrze deweloperom

    architekt miasta mógłby nazywać się architekt inwestorów

    • 0 0

  • Centrum handlowe Manhattan (2)

    jest smutne. Nie przyciąga swoją ofertą ludzi w wieku 20-40 lat, raptem 2 sklepy odzieżowe na krzyż. Bałtycka poza konkurencją w tej materii, Metropolia pod względem rekreacyjnym miażdży Manhattan, zatem nie dziwne, że nadszedł kres tej galerii, co prawda z rewelacyjną lokalizacją, ale marną ofertą w porównaniu do sąsiednich galerii, znajdujących się w promieniu 1 km(!)

    • 0 3

    • Widać nie byłeś w Bibliotece Manhattan, która jest pełna młodych, uczących się. Dla nich należy dostosować ofertę, wykorzystując tę lokalizację. Starsi też skorzystają.

      • 0 0

    • Bałtycka zgoda, ale Metropolia to kompletny trup zwany Nekropolią

      • 2 0

  • Miasto ma się budować w górę! (1)

    To oszczędza przestrzeń. I wygląda "miejsko".

    • 8 15

    • Tylko te korki w windach...

      • 0 0

  • Po pierwsze architektonicznie (5)

    I poprzez wpasowanie urbanistyczne jest to chyba najlepszy budynek centrum handlowego w Trójmieście. Po drugie co stanie się tak naprawdę że sztandarową częścią tego centrum czyli doskonałą biblioteką.Doskonale wiemy że zapewne to samo co z obiecanym przez Adamowicza kinem studyjnym po zlikwidowaniu Kameralnego i zHelikonu. Po kinie pozostał wypasiony telewizor zawieszony w hotelu.:) Po trzecie nie wiem czy mieszkania na wynajem czyli kopulatki bez stałych mieszkańców to dobre rozwiązanie dla tego handlowego i właściwego centrum naszego miasta. Po czwarte zobaczcie jak eygląda te niby nowoczesne centrum w Warszawie. Ot wysokie bloki dla korporacji bez dostępu dla mieszkańców anonimowe zabijające tkankę miasta i w sumie nijakie a nawet paskudne. Przykre to wszystko ale Wiadomo że klamka zapadła a mieszkańców tylko się już mami i zwodzi jakimiś zapewne konsultacjami społecznymi. No coż to jednak republika deweloperów przynajmniej od początku tego wieku.Mieszkańcy to tylko zło i to nawet niezbyt konieczne

    • 36 0

    • Po któreś - Wrzeszcz nie ma ani swojego muzeum (3)

      Ani nawet domu kultury poza daaaleką Windą

      • 7 0

      • Muzeum Wrzeszcza (2)

        Dokładnie. W dawnym centrum Manhattan zrobić Muzeum Wrzeszcza, jest biblioteka multimedialna, może zrobić basen, o który proszą mieszkańcy, sale różnych artystycznych warsztatow a może nawet liceum artystyczne itp. To jest Centralny punkt dzielnicy i powinien mieć znaczenie dzielnicowe.
        W żadnym wypadku kolejnych mniejszych czy większych apartamentowców.
        No i zabrać się za rewitalizację secesyjnej zabudowy willowej Górnego Wrzeszcza

        • 4 0

        • Biblioteka jest już za mała, pęka w szwach. Manhattan to idealne miejsce na punkt skumulowanych usług dla młodzieży jak mediateka, warsztaty, szkoły jezykowe, szkoły umiejętności, korepetycji, zajęcia sportowe, wokalne, uzupełnione mniejszymi usługami, aby młodzi mieli aternatywę dla nasiadówek w Forum i dobry dojazd do domu.

          • 0 0

        • Ciekawy ten wpis.Wydaje sie jednak zbyt mnarzycielski.No ale od marzen trzeba zaczac.Mnie tez boli ,ze najwieksza dzielnica Gdanska nie ma plywalni i centrum rekreacyjnego z prawdziwego zdarzenia.Troche swiata zwiedzilem i wiem,ze punktem honoru wszelkch samorzadowcow miast i gmin w zachodniej Europie jest wlasnie takie centrum.W ogole nie do pomyslenia jest ,zeby takiego osrodka nie bylo w wielotysiecznej dzielnicy miasta!! O czym w ogole mysla nasi samorzadowcy skoro nie daza w tym kierunku?? Takie cos jak we Wrzeszczu jest typowe dla miast posowieckich i azjatyckich-tam budiúje sie tylko to,co grupom oligarchicznym przynosi szybkie korzysci.Miasta-sypialnie z wielkimi centrami handlowymi posrodku.

          • 4 0

    • No bo mieszkaniec jest roszczeniowy,i tylko by chcial cos za darmoche.

      • 0 1

  • Drzewa i zieleń

    Nie przynoszą miastu kasy. Miasto woli płatne parkingi. Kasa, kasa, deweloperzy i kasa. Mieszkańcy się nie liczą !

    • 0 0

  • Mnie się podoba (3)

    Moim zdaniem Wrzeszcz jest idealną dzielnicą na tego typu inwestycje. Centrum handlowe Manhattan, po otwarciu Galerii Bałtyckiej faktycznie straciło swój handlowy charakter. Dlaczego więc nie przebudować go na taki większy obiekt usługowo/biurowo/mieszkalny? Osobiście nie widzę problemu, zwłaszcza że stojące obok Quattro całkiem dobrze wpasowało się w tą okolicę.

    • 11 39

    • (1)

      tak quatro jest piekne...inaczej

      • 16 1

      • Pasuje tam jak pięść do oka. Część handlowo-usługowa tego kompleksu również kwitnie - poza żabką wszystko już stamtąd uciekło.

        • 1 0

    • W dolarowcu obok

      To dopiero były usługi!

      • 7 0

  • Odczepcie się od Wrzeszcza Do zabudowy jest cala Orunia dolna tam 70% budynków nadaje się do wyburzenia ,a blisko centrum !!!! (7)

    • 44 4

    • (3)

      tam jest teren podmokły

      • 4 1

      • No ta...

        Bo okolice Manhattanu nie są regularnie podtapiane ;]

        • 0 1

      • (1)

        No i? Jakoś budynki na nim ponad 100 lat stoją.

        • 2 0

        • Stumetrowe?

          • 0 0

    • Dokładnie tak

      • 0 0

    • Orunia, nie ma Dolnej (1)

      Orunia musi przejść głęboka rewitalizację i odnowę historycznej zabudowy

      • 6 1

      • Przez wyburzenie i budowę współczesnej.

        • 4 2

  • To jest szaleństwo z tymi wieżowcami (7)

    Już obecnie mordory i inne wieże pokazują jaka nastąpiła degradacja Przymorza, Wrzeszcza. Kolejne wieżowce sprawia że ta dzielnica będzie jeszcze bardziej niewydolna. Postulaty tych niby mieszkańców, a w rzeczywistości aktywiszczów różnej maści to kolejne szaleństwo. Zabranie pasa z Al. Grunwaldzkiej dla rowerów to odlot jakiego świat nie widział.
    Tych ludzi Olę i jej kompanów trzeba jak najszybciej odsunąć, bo taki nam Armagedon tu zrobią, że będzie gorzej niż w W- wie!!!

    • 40 11

    • (1)

      kilka zdan: zwiekszanie ilosci pasow/szerokosci autostrad srodmiejskich trenowano przez 70 lat w USA.Efekt? Tylko pogorszenie i zwiekszenie korkow.I to jest fakt.A wiec dzisiejsze miasta zwijaja szerokie arterie miejskie i zwezaja je,przywracajac dzielnicom ich mieszkaniowy charakter.Gdanski problem transportowy to rozlanie miasta na zachod i poludnie-ludzie stamtad to wlasnie ci codzienni podroznicy samochodowi dojezdzajacy do pracy.Caly Tczew,Pruszcz,Orunia,Banino wali np do Oliwy do pracy lub nauki !!!
      A oni wszyscy powinni tu w tej Oliwie/Wrzeszczu mieszkac,a nie w Baninach,Pruszczach itd....Tymczasem w Oliwie mamy ogrodki dzialkowe na kilku hektarach.Jakim cudem mogloby to wszystko komunikacyjnie dzialac?

      • 1 0

      • Proponujesz rozwiązanie dla wiecznych studentów i planujących jedną pracę na całe życie...

        • 0 0

    • (1)

      Trzypasmowa Grunwaldzką degraduje Wrzeszcz. Likwidacja jednego pasa w każdą stronę spodowałoby odrodzenie tej dzielnicy.

      • 1 5

      • Mieszkam we Wrzeszczu 25 lat

        Nie wiem o czym mówisz

        • 0 0

    • Lubisz jeździć w spalinach otoczony ryczącymi samochodami to kup sobie pojemnik ze spalinami w sprayu i wąchaj a samochody (2)

      • 3 12

      • Mam samochod elektryczny (1)

        Łyso ci?

        • 4 3

        • Nie, kudłato. Jeździsz między spalinowcami.

          • 0 2

  • Opinia wyróżniona

    Zabudowywać dziury i dogęszczać (18)

    Lepiej budować rozsądnie dogęszczając dzielnice gdzie już mamy tramwaj, skm, sklepy, usługi i biznesy niż stawić bloki w polu i ciągnąć tam infrastrukturę za setki milionów publicznych pieniędzy jak teraz pod obwodnicą. Tak więc Wrzeszcz to miejsce na intensywną nową zabudowę, o ile miasto wymusi na inwestorach dorzucenie się do publicznych przestrzeni i budownictwa TBS/komunalnego/akademików, żeby nowe mieszkania nie były jedynie inwestycyjne dla warszawiaków z nadmiarem gotówki i szwedów na weekendy.

    • 267 111

    • Tylko, jeżeli byłoby to mieszkania miejskie (2)

      TBS lub inny program dla zwykłych gdanszczan. Inaczej to śmierć, airBnB i burdel. Na wieki stracona szansa. Walczmy tez o maks 15 metrów. To ludzka, wrzeszczaska skala zabudowy

      • 27 5

      • Było dobrze? (1)

        Kiedyś było tak,że 1 rodzina mogła mieć tylko 1 mieszkanie.Obecnie zagraniczne fundusze wykupują całe bloki,a młodzi wyjeżdżają ,bo nie stać ich na mieszkanie w kraju.

        • 25 6

        • Też możesz kupić. Ja kupiłem a mam bardzo przeciętną pracę. Z marudzenia nigdy nic nie wyniknie

          • 0 0

    • 100% (9)

      Budować w górę maksymalnie jak się da, albo i wyżej. Im wyżej, tym mniej sensu mają samochody.

      • 12 45

      • Nie wiem na jakim świecie ty żyjesz (5)

        Nadal każdy burak musi mieć auto, choć 90 % aut jeżących po Gdańsku to rzęchy. Tylko mody człowiek może gadać takie idealistyczne bzdury.

        • 11 32

        • Wiadomo, że każdy kogo nie stać na samochód zieje nienawiścią do tych których stać. (3)

          • 15 23

          • raczej odwrotnie: wielu ludzi, którzy cierpią na autoholizm stygmatyzuje osoby, które korzystają z alternatyw samochodu (1)

            wystarczy zanalizować wpisy i liczby lajków pod postami autoholików.

            • 14 14

            • Nie wiem gdzie ty to widzisz. Ja nie twierdzę że to ty jesteś chory. To wy piszecie jakieś bzdety o automaniakach blachosmrodach itp. Samochód jest mi potrzebny bo dużo pracuję i muszę się sprawnie i szybko przemieszczać i to nie tylko w obrębie Gdańska często wioząc różne rzeczy. Tego mi nie zapewni zbiorowa komunikacja. Nie mierz wszystkich swoją miarą

              • 0 0

          • To nie PRL, żeby posiadanie auta w jakikolwiek sposób świadczyło o zamożności.

            • 29 8

        • Wiadomo, że są osoby, które samochodu potrzebują, ale zbliżając usługi i miejsca pracy do ludzi oraz ludzi do centrum miasta, zmniejszamy tą ilość. Poza tym posiadać auto to jedno, ale nie każda podróż musi się nim odbywać

          • 24 13

      • Jeszcze maksymalniej? (2)

        • 16 1

        • Na 120% (1)

          A potem jeszcze 40%

          • 7 1

          • i kolanem dopchnąć

            • 5 0

    • Z budownictwem TBS/komunalnym to może przenieście się do Oruni i Stogów

      • 3 3

    • Zrzutka w metrze mieszkania (1)

      Jeśli deweloper ma sie do czegoś dorzucić to klient za to zapłaci w metrze mieszkania. Tak informacyjnie.

      • 13 2

      • Ten klient to najczęściej fundusz inwestycyjny, zwykły człowiek i tak już nic nie kupi u dewelopera w centrum miasta bo nie ma nawet zdolności kredytowej. Więc tak, niech deweloper dorzuca się do tbs i próbuje sobie odbijać w cenach

        • 11 1

    • (1)

      Wystarczy mieszkańców w Gdańsku,budujcie wiezowce w Braniewie.

      • 37 15

      • Co ty z tym Braniewem, potomku migrantów z kieleckiego?

        • 11 27

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane