• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wizja rozwoju kolei na Pomorzu do 2035 r.

Krzysztof Koprowski
21 maja 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Plan rozwoju kolei na Pomorzu na najbliższe lata jest niezwykle ambitny. Wymaga on jednak ogromnych nakładów finansowych, przez co jego pełna realizacja będzie bardzo trudna. Plan rozwoju kolei na Pomorzu na najbliższe lata jest niezwykle ambitny. Wymaga on jednak ogromnych nakładów finansowych, przez co jego pełna realizacja będzie bardzo trudna.

Nowe przystanki na trasie SKM i PKM, kolej doprowadzona do północnych dzielnic Gdyni, a do tego reaktywacja linii na Kaszubach i Żuławach. Taką wizję rozwoju sieci kolejowej do 2025 r. przedstawiają włodarze województwa. Władze krajowe proponują natomiast do 2035 r. zbudować zupełnie nowe połączenie kolejowe między Gdańskiem a Elblągiem przez Nowy Dwór Gdański.



Czy na Pomorzu potrzebne są nowe połączenia kolejowe?

Opublikowany właśnie schemat pasażerskich linii kolejowych w województwie pomorskim do 2025 r. daje nadzieje na stworzenie atrakcyjnego systemu transportu zbiorowego, zdolnego konkurować z transportem indywidualnym.

Znajdziemy w nim między innymi:
  • nową trasę kolejową do północnych dzielnic Gdyni z przystankami o roboczych nazwach: Gdynia Pogórze, Gdynia Obłuże Leśne oraz Gdynia Obłuże Górne,
  • nowe przystanki PKM: Gdynia Mały Kack, Gdynia Karwiny Północ, Gdynia Fikakowo, Gdańsk Osowa Północ, Barniewice,
  • kolejowy "bajpas" do Kartuz z przystankami: Gdańsk Karczemki, Gdańsk Kokoszki, Gdańsk Park Maszynowa oraz w Leźnie, Starej Pile, Otominie i Żukowie.

Ponadto na "podstawowej" trasie Szybkiej Kolei Miejskiej przewidziano budowę przystanku Gdynia Śródmieście, zaś w Małym Trójmieście Kaszubskim: Rumia Biała Rzeka oraz Reda Gniewowska.

Na Kaszubach zaplanowano uruchomienie połączeń z Kościerzyny do Czerska, z Kartuz do Sierakowic, zaś na Żuławach postuluje się włączenie do regularnego ruchu liniowego wąskotorowej Żuławskiej Kolei Dojazdowej.

Czytaj też: Przymiarki do budowy dwóch nowych przystanków SKM w Gdyni oraz Gdańsk zyska jeszcze jeden przystanek PKM

Wstępny zarys pasażerskich linii kolejowych na Pomorzu w wariancie maksymalnym w 2025 r. Wstępny zarys pasażerskich linii kolejowych na Pomorzu w wariancie maksymalnym w 2025 r.
Samorządowcy studzą jednak emocje - to wyłącznie zarys maksymalnego wariantu rozwoju połączeń na Pomorzu. Realizacja tak ambitnego planu w ciągu zaledwie siedmiu lat jest niezwykle trudna.

- Jest to wstępna propozycja schematu linii komunikacyjnych, obsługiwanych transportem kolejowym o charakterze przewozów wojewódzkich, powiatowych, gminnych - mówi Emilia Stawikowska z Biura Prasowego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego. - Schemat jest jedynie wstępnym projektem, który będzie nadal aktualizowany. Przedstawione warianty wymagają analizy finansowej i montażu finansowego, nad czym będzie pracować Departament Infrastruktury UMWP.
Wąskotorowa Żuławska Kolej Dojazdowa obecnie funkcjonuje tylko w sezonie wiosenno-letnim oraz podczas przejazdów specjalnych. Wąskotorowa Żuławska Kolej Dojazdowa obecnie funkcjonuje tylko w sezonie wiosenno-letnim oraz podczas przejazdów specjalnych.

Schemat może wciąż ulegać dużym zmianom



O tym, że jest to wciąż wstępna wersja mogą świadczyć zmiany, które zaszły w ciągu zaledwie kilku dni. W wersji schematu prezentowanej podczas przejazdu pociągu z Kokoszek do Kartuz zawarte było nowe połączenie z Gdyni Obłuża do Mechelinek, z czego jednak zrezygnowano.

- Schemat został natomiast uzupełniony o linię Kościerzyna - Bytów oraz linie komunikacyjne Szymankowo - Nowy Dwór - Sztutowo - Prawy Brzeg Wisły [czyli wspomnianą wąskotorową ŻKD - dop. red.] - dodaje Stawikowska.
Rycina zawarta w uchwale Rady Ministrów z listopada 2017 r. Rycina zawarta w uchwale Rady Ministrów z listopada 2017 r.

30 minut SKM-ką z Gdańska do Elbląga



Niezależnie od tego schematu, w listopadzie ubiegłego roku na szczeblu krajowym powrócono do pomysłu zarzuconego kilka dekad temu - budowy bezpośredniego połączenia kolejowego z Gdańska do Elbląga przez Nowy Dwór Gdański.

W uchwale Rady Ministrów w sprawie koncepcji Centralnego Portu Komunikacyjnego w ramach propozycji regionalnych projektów komplementarnych zaproponowano na tym odcinku uruchomienie "ekspresowych przewozów aglomeracyjnych (SKM)".

Dojazd SKM do Gdańska w 30 minut oznaczałby dla Elbląga zupełnie nową perspektywę rozwojową. Dojazd SKM do Gdańska w 30 minut oznaczałby dla Elbląga zupełnie nową perspektywę rozwojową.
Szacuje się, że przejazd między Gdańskiem a Elblągiem trwałby ok. 30 minut, podczas gdy obecnie, okrężną trasą przez Tczew - Malbork, zajmuje 1-1,5 godz.

Horyzont czasowy tego rządowego dokumentu jest jednak jeszcze bardziej odległy niż plan Urzędu Marszałkowskiego - w zakresie realizacji działań komplementarnych dla CPK określono go na 2035 r.

Opinie (268) 3 zablokowane

  • A Gdzie Stara Piła - Pruszcz? (8)

    Proponują sci-fi do Elbląga, a tu mają gotową linie wymagającą o wiele mniejszych nakładów niż budowa PKM..

    • 111 11

    • (5)

      Po co Stara Piła przez Pruszcz okrężnie, skoro mają mieć linię bezpośrednio do miasta p/Kokoszki? Poza tym linia przez Straszyn jest jednotorowa i mega przestarzała

      • 3 27

      • Ponieważ mieszkańcy Kolbud, Starszyna i paru innych miejscowości nie musieliby stać w korkach. (4)

        To tak na szybko. Na każdej stacji masz mijankę, a Mackey napisał, że uruchomienie linii będzie wymagało dużo mniejszych nakładów niż budowa PKM.

        • 29 1

        • (2)

          No wszystko pięknie, ale - gęstość zaludnienia na południe od DW221 jest jednak niższa. Kolej przez Pręgowo i Straszyn i tak nic nie pomaga w Lublewie, czy Bąkowie. Czas podróży przez Pruszcz ma szansę być zbyt długi i zniechęcić do przesiadki z auta. A koszt budowy aglomeracyjnej, dwutorowej linii może być podobny, jak PKM - tam też był ślad starej linii kolejowej, a trzeba było praktycznie wszystko zaorać.

          Jestem za tym, żeby Trójmiasto miało sieć kolejową, jak Londyn, ale patrzmy realnie. Użytkownik, czyli pasażer, chce mieć wygodnie i bezpośrednio, a nie przez Pruszcz. Jeśli nie trzeba to nie rezygnujmy z tej linii, ale to się zobaczy. Najpierw powinno mieć miejsce przedłużenie SKM do Pruszcza i Tczewa.

          • 6 3

          • jedno nie jest wrogiem drugiego

            Jest rzeczą oczywistą ż e trzeba przedłużyć tor SKM do Pruszcza a debila, który nie przewidział tego przy modernizacji liniii powinni wywalić na zbity pysk. Weż pod uwagę, ze w powiecie gdańskim ( Pruszcz) mieszka już ponad 100 tys ludzi i jest to najszybciej rowijający się powiat w Polsce ! Dlatego ta linia jest bardzo potrzebna

            • 5 0

          • *DW221, nie DW226

            • 1 1

        • Z Kolbud to powinni pojechać

          przez Niestępowo, Leźno do Wrzeszcza.
          skoro Glińcz-Kokoszki-Kiełpinek ma być zrobiona na remont 201 to brakuje już tylko kawałka do Kolbud.

          • 11 0

    • ja bardzo przeprasam (1)

      ale jeżeli stara piła to powinna się wyspać, a nie jeździć koleją.

      • 25 0

      • Lepiej koleją niż samochodem

        • 8 0

  • UWAGA:A gdzie jest stacja KULICE TCZEWSKIE powinna byc miedzy Pelplinem a Morzeszczynem?

    • 2 0

  • Przystanek na Karczemkach powinien powstać na linii PKM

    a nie na tej odnodze, czy tam bajpasie, wiadomo, że linia przez Kokoszki maksymalnie będzie funkcjonowała około raz na godzinę (jeżeli w ogóle), bo jest jeden tor tylko i brak elektryfikacji, a dzięki zbudowaniu przystanku na linii głównej PKM mieszkańcy Kokoszek, Karczemek czy nawet Kiełpina Górnego mieliby regularne kursy PKM na całej linii do Wrzeszcza czy do Gdyni, absurd jakiś...

    • 1 1

  • Wizjonerzy

    Kiedyś spotkałem takiego, który też "miał wizje". Przy nosie trzymał woreczek foliowy, a w nim słoiczek z butaprenem. Te wszystkie "wizje" to ściema przedwyborcza, bo niestety w kasie jest już widoczne dno.

    • 1 0

  • Mieszkańcy Chwarzna, Wiczlina i przyległości. (1)

    Pamiętacie artykuł sprzed czterech lat na tym portalu?

    https://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Jak-budowac-kolej-w-Gdyni-do-Kosakowa-czy-do-Chwarzna-n80320.html

    Macie okazje lobbować, lobbować i jeszcze raz lobbować. Dawno minęły czasy, gdy zachód Gdyni miał sielską atmosferę. Kiedy kicham, 11.111 ludzi mówi "100 lat ciężkich robót". W artykule nie ma ani słowa o tej odnodze. Plan jeszcze jest do zmodyfikowania. Pewnie nie zrealizują wszystkiego. Ale postarajcie się nie być na liście anulowanych.

    • 8 2

    • Przy okazji skorzystalaby dabrowa.

      • 2 0

  • (6)

    Fajnie, a może by tak linia skm na południe Gdańska pod kowale skoro tramwaju jednak nie ma? I niech ta skm sobie jedzie aż do Kolbud czy gdzie tam chce, fajnie by było, najlepiej na jednym bilecie miejskim nie za 150 zł

    • 86 5

    • Zgadzam sie (1)

      Kolejka skm do Kolbud, bo to co sie dzieje na drodze Gdańsk-Kolbudy w obu kierunkach to horror.

      • 22 1

      • Adam Owicz

        Kogo to obchodzi ?

        • 1 1

    • (3)

      Tramwaj sie buduje, pierwszy etap do Zaborni, dalej będzie na Szadółki. To nie są tanie rzeczy mój drogi:-)

      • 5 7

      • (1)

        Na szadółki oraz Gdańsk południe (lostowice, hokejowa, kowale) powstają buspasy, nie wiadomo kiedy tramwaj powstanie, nie lepiej już darować sobie ten tramwaj, zostawić bus pasy bo tez wcale nie jest to złe rozwiązanie, i zbudować pociąg z kilkoma stacjami który pojedzie aż do kolbud albo i nawet dalej, i utworzyć linie autobusowe do przystanków owego pociągu? Pełno kasy kosztuje ale tramwaj tak samo, a pociąg szybciej jedzie i więcej ludzi pomieści, a sytuacja faktycznie ma drodze kowale-Gdańsk rano nieciekawa, pociąg by pomógł wiele według mnie

        • 7 4

        • Kolbudy-Gdańsk*

          • 4 2

      • Na Szadółki będa buspasy :/

        • 7 2

  • (8)

    Plan miły dla oka, ktoś premie i pensje za rok projektowania, nadzoru dostał i niestety na tym sprawa się zakończy. I to nie jest malkontenctwo, tylko realizm.... ostbahn i linie Koscierzyna - Czersk, Koscierzyna - Chojnice zdewastowane od lat, ciagłe udowadniania ze ta kolej nie ma sensu, ze za mało pasazerow, zamykane odcinki, cięty rozklad jazdy, a teraz nagle projekt reaktywacji, robienia linii regionalnych? Co bardziej dziwi, te plany snują ludzie uwikłani w polityke od czasów zmiany ustroju w 89 roku, przez 20 lat dewastowali kolej dla dobra EKONOMII, a teraz będą to odtwarzac? Kolej do Elbląga przez NDG? KOGOS BÓG OPUŚCIŁ. Most przez Wisłę to są miliardy zlotych.... mamy u nas mnóstwo starych szlaków które za cene tej jednej pseudo linii można wyremontowac i odkorkowac Trojmiasto z aut i autobusów, linia do Straszyna i dalej, linia do Skarszew, linia na północ Gdyni jako priorytet, linia do Bytowa, linia do Łeby ..... ktoś odjechał, albo układał ten PLAN ktos w Warszawce za biureczkiem a nie ktoś, kto porusza sie po pomorskim na codzień. Linie reaktywowac można malym kosztem, doraznymi remontami, puscic szybobusy a przystanki remontować stopniowo z upływem czasu, a same szlaki dopiescic ... ale u nas megalomania i topienie kasy w błoto...

    • 45 9

    • (1)

      linia gdansk elblag to pomysl rzadu w warszawie ...moze nie taki glupi bo mozna czesc pociagow towarowych i osobowych puscic przez elblag do warszawy czy olsztyna i zwiekszyc przepustowosc od malborka do gdanska ...

      • 0 0

      • Tylko, żę towarowe jadą 131

        z Bydgoszczy przez Tczew

        • 0 0

    • Most kolejowy to "miliardy" złotych, a tymczasem tunel pod Wisłą kosztował mniej, niż 1 mld? A za 2,7 mld jest cała droga ekspresowa do Elbląga?

      • 3 0

    • czy kolej w ogóle powinna się rozwijać? (4)

      wszystko co Pan napisał jest prawdą. Mam propozycję. Wrzucamy kolej na wolny rynek i przekonamy się czy ludzie w ogóle chcą tym zabytkiem się poruszać.

      • 1 15

      • wolny rynek? dlaczego użytkownicy kolei mają płacić za utrzymanie infrastruktury (2)

        a użytkownicy dróg nie?

        To nie jest konkurencja na równych prawach.

        • 8 2

        • Tymczasem w rzeczywistym świecie (1)

          Wydatki na budowę i utrzymanie dróg to niecałe 40% podatków celowych zawartych w cenie paliwa.

          • 2 2

          • W rzeczywistym świecie

            Statystyki z internetów mówią zawsze prawdę. Szczepionki szkodzą, kierowcy dopłacają do wszystkiego, a ziemia jest płaska.

            • 7 3

      • Co Pan ma na myśli pisząc " wrzućmy kolej w wolny rynek"? Cos więcej?

        • 8 0

  • Pruszcz->Polibuda

    popatrz na schemat - Pruszcz Polibuda.... na raz nie da się no poprostu się qrka nie da-ja pierdziu

    • 1 1

  • Przywrócić linię Gdynia Chylonia-Gdynia Oksywie

    Póki jeszcze torów nie rozebrali.
    Od lat 50 do końca lat 90-tych funkcjonowało kolejowe połączenie między st.Gdynia Chylonia- Gdynia Oksywie przez Gdynię "Rzeżnia"- Gdynia Pogórze-Gdynia Obłuże i stacja Końcowa Gdynia Oksywie.
    Pociągi zaczynające trasę na st.Gdynia-Oksywie jeżdziły chyba do Kartuz. Kiedyś było mniej samochodów, a więcej ludzi pracowało na Oksywiu-z tego względu ta linia była potrzebna i ekonomiczna. Teraz można było by uruchomić połączenie do Obłuża Górnego/Pogórza Górnego ze stacją końcową/początkową zlokalizowaną gdzieś w okolicach Galerii Szperk. Tor jest cały czas do lotniska Babie Doły- a wystarczy wybudować tylko ze 150 metrów peronu. Czy to problem ????

    • 3 1

  • Gdańsk Południe

    A linia kolejowa zbierająca ludzi ze wszystkich południowych osiedli dobijająca do PKM w rejonie Jasienia i/albo do R5 między Orunią a Lipcami?

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane