- 1 Marsz równości przeszedł przez Gdańsk (449 opinii)
- 2 Morze odsłoniło wrak okrętu podwodnego (66 opinii)
- 3 Od półnagich hrabianek po wóz kąpielowy (14 opinii)
- 4 Kot Rysiek będzie miał swoją rzeźbę (108 opinii)
- 5 Trójmiejskie góry i górki. Znasz wszystkie? (22 opinie)
- 6 Tak powinien wyglądać remont każdej ulicy (106 opinii)
Wizja zabudowy pasa startowego na Zaspie na ostatniej prostej? Drugie wyłożenie planu
Jeszcze do najbliższego poniedziałku składać można uwagi do ponownie wyłożonego projektu miejscowego planu zagospodarowania dla dawnego pasa startowego na Zaspie. Względem pierwszej wersji sprzed pół roku zwiększono nieco udział terenów zieleni oraz poprawiono przebieg poprzecznych powiązań pieszych.
Przypomnijmy jedynie najważniejsze ustalenia dokumentu:
- na całym obszarze dopuszczona jest zabudowa mieszkaniowo-usługowa,
- najwyższa zabudowa może powstać przy ul. Hynka - do 55 m wysokości (18 kondygnacji),
- w drugiej linii za wieżowcami zabudowa jest obniżona do 15 m (5 kondygnacji),
- wysokość zabudowy w centralnej części dawnego pasa startowego wyniesie od 20 do 23 m (6-7 kond.),
- bezpośrednio przy kładce wysokość osiągnie maksymalnie 40 m (13 kondygnacji),
- w centralnej części działki partery budynków muszą być przeznaczone w 75 proc. długości pod lokale handlowo-usługowe,
- przewiduje się liczne poprzeczne powiązania piesze, w tym ogólnodostępny plac na wysokości pawilonu handlowego z biblioteką,
- obowiązujący plan również dopuszcza zabudowę, lecz jego zapisy są nakierunkowane na realizację ogromnego obiektu (obiektów) handlowo-usługowego o pow. usługowej 50 tys. m kw. brutto i handlu wielkopowierzchniowego o pow. sprzedaży do 27 tys. m kw. (dla porównania, powierzchnia Galerii Bałtyckiej we Wrzeszczu to ok. 45 tys. m kw.).
Nowe plany zagospodarowania w Gdańsku, Sopocie, Gdyni
Ponad 300 uwag mieszkańców po pierwszym wyłożeniu planu
Latem ubiegłego roku dokument był na etapie pierwszego wyłożenia do publicznego wglądu, po którym wpłynęło 316 uwag zawartych w 41 pismach oraz dodatkowo osiem uwag w trzech pismach do prognozy oddziaływania na środowisko. Wnioskodawcy domagali się m.in.:
- obniżenia i intensywności zabudowy,
- odsunięcia planowanej zabudowy od istniejących budynków,
- wprowadzenia dodatkowych terenów zieleni,
- rozbudowy układu drogowego i zwiększenia wskaźnika liczby miejsc postojowych,
- utworzenia na terenie dewelopera parkingu dla mieszkańców okolicznych budynków,
- korekty przebiegu połączeń pieszych.
Nowi deweloperzy będą budować na pasie startowym
Deweloper postulował jeszcze większą intensywność zabudowy
Warto odnotować także uwagi wniesione przez Jacka Droszcza, właściciela Studia Architektonicznego Kwadrat i jednocześnie pełnomocnika właściciela terenu - dewelopera Spravia (wcześniej pod nazwą Budimex Nieruchomości):
- podwyższenie wysokości zabudowy do 55 metrów od strony ul. Hynka oraz kładki nad skrzyżowaniem al. Jana Pawła II - Rzeczypospolitej,
- podwyższenie wysokości zabudowy do 35 metrów na pozostałym obszarze,
- podwyższenie wskaźników intensywności zabudowy,
- dopuszczenie maksymalnej powierzchni zabudowy na poziomie 80-90 proc.
Większość uwag odrzuconych, w tym wszystkie dewelopera
Zdecydowana większość uwag została odrzucona (w tym wszystkie postulaty dewelopera), przy czym należy podkreślić, że znaczna ich część nie odnosiła się do projektu planu oraz jego granic (niejako z automatu były uznawane za bezprzedmiotowe).
Uwagi dotyczące układu drogowego z mocy ustawy nie mogły zostać rozpatrzone, ponieważ plan zagospodarowania rezerwuje wyłącznie tereny pod drogi, bez wskazywania konkretnych rozwiązań w zakresie pasów ruchu czy lokalizacji przystanków autobusowych. Ponadto w przypadku tego planu jego granice nie obejmują przyległej al. Jana Pawła II i ul. Hynka
Mieszkańcy obawiają się zalewu aut nowych mieszkańców
Zgodnie z koncepcją układu drogowego dla sąsiednich terenów (poza granicami planu), istnieje możliwość rozbudowy al. Jana Pawła na tym odcinku do czterech pasów ruchu. Jest to rozwiązanie, które nie wymusza od miasta dokonywania wykupu gruntów od dewelopera pod odtworzenie jezdni wschodniej, co postulowali mieszkańcy.
Minimalny wskaźnik parkingowy na poziomie 1,2 na każdy lokal mieszkalny wynika wprost z zapisów studium. Jego zwiększenie do poziomu dwóch czy nawet trzech oznaczałby zatem sprzeczność z dokumentem nadrzędnym i zarazem polityką przestrzenną miasta.
Postulat utworzenia miejsc postojowych dla mieszkańców sąsiednich budynków oznaczałby natomiast roszczenie ze strony dewelopera o wykup gruntów przez miasto, które w ten sposób stałoby się "sponsorem" miejsc postojowych dla nielicznej grupy mieszkańców.
Proponowana wysokość zabudowy pozostanie bez zmian
W zakresie wysokości zabudowy miasto stoi na stanowisku, że jest ona dopasowana do sąsiedniej zabudowy, zaś 40-metrowy "akcent" od strony al. Rzeczypospolitej stanowi nawiązanie do budynków znajdujących się po drugiej stronie kładki.
Ponadto należy pamiętać, że dopuszczenie zabudowy o wysokości 55 metrów od strony ul. Hynka to pokłosie planu zagospodarowania z 2004 r. (wówczas zezwolono na taką formę na obszarze 5 proc.) oraz konkursu na koncepcję zabudowy pasa startowego z 2015 r., w którym najwyżej oceniono prace autorstwa przywołanego wcześniej Studia Architektonicznego Kwadrat we współpracy z pracownią Wolski Architekci z Sopotu (Kwadrat z Wolskim przygotował też projekt pierwszych dwóch wieżowców).
Dodajmy, że zwycięska koncepcja przewidywała zabudowę o wysokości do 55 metrów także po stronie kładki, na co jednak ostatecznie miasto nie wyraziło zgody, obniżając ją do wspomnianego 40-metrowego akcentu.
Konkurs ten był zorganizowany przez Budimex pod oficjalnym patronatem Urzędu Miejskiego, zaś w jury zasiadali również przedstawiciele miasta: Wiesław Bielawski, ówczesny zastępca prezydenta ds. polityki przestrzennej (obecnie członek zarządu miejskiej spółki Gdańska Infrastruktura Wodociągowo-Kanalizacyjna) oraz Andrzej Duch, piastujący wówczas stanowisko dyrektora Wydziału Urbanistyki i Architektury w Urzędzie Miejskim (zmarł w 2018 r.).
Czytaj też:
Prace konkursowe zabudowy pasa startowego na Zaspie
Więcej zieleni oraz drzewa w przestrzeniach publicznych
Co zatem udało się wywalczyć mieszkańcom? Najważniejsza zmiana to zwiększenie przestrzeni zieleni poprzez narzucenie minimalnej powierzchni biologicznie czynnej na poziomie 35 proc. (wcześniej 25 proc.).
Ponadto zdecydowano się na wprowadzenie obowiązku przeznaczenia 35 proc. powierzchni placu w centralnej części pod obszar biologicznie czynny (wcześniejsza wersja dokumentu dopuszczała jego pełne "zabetonowanie") z wprowadzeniem - jak to określono w projekcie uchwały - "drzew wysokopiennych".
Dodatkowa zieleń z drzewami została wskazana w obrębie znacznie poszerzonego przejścia między budynkami do przychodni. Wcześniej w tym miejscu proponowano jedynie wąski przesmyk między budynkami, pozbawiony obowiązku uwzględnienia jakiejkolwiek zieleni.
Korekta przebiegu połączeń pieszych przez pas startowy
Doprecyzowano także przebieg połączeń pieszych w części działki położonej bliżej ul. Hynka. Dotychczas deweloper miał tutaj "wolną rękę" w poprowadzeniu chodników (wskazano jedynie tzw. wloty ciągów pieszych), zaś obecnie ich dokładny przebieg wskazano w rysunku projektu planu.
Uwagi do 21 lutego, niezbędna decyzja prezydent i radnych
Projekt planu zagospodarowania wraz z prognozą oddziaływania na środowisko dostępny jest na stronie internetowej Biura Rozwoju Gdańska.
Uwagi do obu dokumentów w formie pisemnej można składać pocztą tradycyjną lub e-mailem na adresy Biura Rozwoju Gdańska w terminie do 21 lutego 2022 r.
Następnie zostaną one rozpatrzone przez prezydent miasta, która zdecyduje o ich uwzględnieniu (wówczas powtórzona zostanie procedura wyłożenia projektu planu z naniesionymi poprawkami) lub odrzuceniu i skierowaniu dokumentu na sesję Rady Miasta Gdańska (tutaj nad ostatecznym przyjęciem bądź odrzuceniem głosować będą radni).
Czytaj też:
Mieszkańcy zawsze na przegranej pozycji. Planowanie przestrzenne to farsa
Zrywanie płyt z dawnego pasa startowego w 2019 r.
Mapa inwestycji
Zależy ci na lokalizacji? Sprawdź na naszej mapie inwestycji mieszkaniowych i biurowych, gdzie aktualnie w sprzedaży są nieruchomości z rynku pierwotnego.
Inwestycje
Miejsca
Opinie (326) 5 zablokowanych
-
2022-02-18 21:53
Nareszcie coś zacznie się dziać na pasie!
- 3 1
-
2022-02-18 22:10
Jeja...
Pamiętam jak zaczynali Zaspę budować. Jak krówki tam się pasły i podchodziły pod okna SP80, bo nie było jeszcze ogrodzenia. I małe samolociki latały
- 6 1
-
2022-02-18 22:49
Tam powinna być zielona strefa najlepiej napchać blokuw i narzekać na problem z wyjazdem
- 1 4
-
2022-02-18 23:26
Adamowicz (2)
sprzedał działkę deweloperowi z ulicą?
- 3 5
-
2022-02-19 18:07
Nie Adamowicz tylko Płażyński (1)
- 2 0
-
2022-02-21 16:21
Edece
To chyba nie był developer
- 1 0
-
2022-02-19 03:43
To ja już wolę stary pas startowy,
- 5 3
-
2022-02-19 06:20
Już
Niemcy wiedzieli że ten teren nie nadaje się do zabudowy i zamieszkania
- 4 4
-
2022-02-19 08:26
Mi się ta wizja podoba (1)
Wreszcie ta przestrzeń będzie zagospodarowana w sensowny sposób
- 1 4
-
2022-02-19 08:51
W jaki w sensowny powiadasz?
Ktora grupa deweloperska?
- 1 1
-
2022-02-19 08:36
Współczuję mieszkańcom
Jakość życia mieszkańców w tak intensywnej zabudowie, podobna do jakości życia mrówki robotnicy w mrowisku.
- 4 2
-
2022-02-19 08:58
Makiety (2)
Przecież jak się patrzy na te makiety to aż dreszcz przeszywa ciało. Naprawdę nikt nie widzi problemu w tak gęstej zabudowie? Teraz nie ma kompletnie gdzie parkować bo jeden duży parking już nam odebrano na rzecz szkoły i przedszkola postawionych od strony pasa. Wiem, że to miasto i wiem, że ten pas nie może pozostać w takiej formie jak jest alt to co przedstawiono na planach przeczy wszelkim przejawom myślenia ludzi, którzy to akceptowali
- 5 2
-
2022-02-21 21:02
(1)
A nie przyszło ci do głowy że pod każdym budynkiem będą dwa poziomy hal garażowych ?
- 0 0
-
2022-02-22 07:46
a szkoły
A czy szkoły, przedszkola, żłobki i przychodnie tez wybudują bo te obecne to powinny być tylko dla mieszkańców starych bloków. Ich wielkość i liczba była zaprojektowana na tamtejszą ilość mieszkańców. Niech deweloper wybuduje wszystko jak należy a nie tylko mieszkania.
- 0 0
-
2022-02-19 09:18
Za ciasno.
Nie wiem czemu ludzie mają potrzebę kupować mieszkania w takim bloku a potem siedzieć cały czas przy opuszczonych roletach.- 6 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.