• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wyburzą kamienice pod drogę, która nie powstanie?

Krzysztof Koprowski
26 kwietnia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowa Politechniczna: w tym roku przetarg na budowę

Mieszkańcy kamienic przy ul. Do Studzienki są zagubieni

Skarżą się, że miasto wysyła im niejasne sygnały w sprawie przyszłości kamienic, w których mieszkają.

Czy budowa linii tramwajowej w ramach trasy Nowej Politechnicznej będzie wiązać się z wyburzeniem przedwojennych budynków przy ul. Do StudzienkiMapka? Wszystko na to wskazuje, choć urzędnicy dają jeszcze promyk nadziei, wskazując, że ostateczne decyzje zapadną wraz z przygotowaniem projektu budowlanego. Nawet jeżeli uda się je zachować, to ich dalsza degradacja będzie nieunikniona, bo stoją w miejscu przeznaczonym w przyszłości do budowy drogi.



Czy należy utrzymać rezerwę terenową na dodatkowe dwa pasy ruchu ul. Do Studzienki?

Temat wyburzeń kamienic wzdłuż ul. Do Studzienki nie jest nowy, bowiem od lat mówi się o zamiarze poszerzenia tej ulicy o drugą jezdnię.

Dekadę temu do ul. Nowej Politechnicznej włączono (ponownie) trasę tramwajową, dostrzegając trudności z budową trasy Nowej Abrahama, która zaplanowana została po nasypie kolejowym wykorzystanym przez Pomorską Kolej Metropolitalną.

Nowa Politechniczna zamiast Nowej Abrahama, ale z wyburzeniami



Miejscy urbaniści wprawdzie przekonują, że możliwe jest zmieszczenie tam dodatkowych torów, ale nie zmienia to faktu, że trasa byłaby prowadzona z dala od głównych potoków pasażerów, a ukształtowanie terenu wymagałoby znacznych nakładów finansowych.

Trasa tramwajowa w ul. Nowej Politechnicznej pod tym względem wypada znacznie korzystniej, choć budzi kontrowersje związane z wyburzeniem przedwojennej zabudowy ul. Do Studzienki. Dodajmy - w dość przeciętnym stanie technicznym ze względu na fakt, że od wielu lat budynki były przeznaczone do rozbiórki.

Przesuń aby
porównać

Do Studzienki: od wiejskiej drogi po szeroką arterię?



Miasto: budynki wzdłuż Do Studzienki (nie) do wyburzenia



Nieoczekiwanie w ostatnich tygodniach nadzieję na ich ocalenie dała wypowiedź przedstawicielki Urzędu Miejskiego, która zapewniała, że nie ma w planach wyburzenia budynku komunalnego, którego mieszkańcy borykają się z awariami prądu, dostaw ciepłej wody i ogrzewania.

- W najbliższych latach nie ma w planach miasta wyburzenia budynku przy ul. Do Studzienki 24Mapka - mówiła jeszcze w marcu "Gazecie Wyborczej Trójmiasto" Izabela Kozicka-Prus z Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Przesuń aby
porównać

Projekt budowlany zdecyduje o zabudowie wzdłuż ul. Do Studzienki



Obecnie miasto przekonuje (opisała to Gazeta Wyborcza Trójmiasto), że ostateczna decyzja o wyburzeniach będzie podjęta dopiero po wykonaniu dokumentacji projektowej.

- Na etapie koncepcji, ze względu na parametry techniczne niezbędne dla układu drogowego i torowiska (szerokość, łuki itp.), wykazano konieczność wyburzeń wzdłuż ulicy. Przystępujemy właśnie do opracowania projektu budowlanego i dopiero ten projekt wykaże szczegółowe rozwiązania dla wspomnianego obszaru.

Prawdopodobnie jedynymi budynkami po stronie parzystej ul. Do Studzienki, które nie zostaną wyburzone i znajdują się poza rezerwą pod pas drogowy pomiędzy ul. Pileckiego a Traugutta, są budynki: Traugutta 86Mapka (mieszkalny) oraz sklep posiadający wejście od ul. Do StudzienkiMapka - informuje Kozicka-Prus.

Kiedy poznamy ostateczny przebieg trasy tramwajowej w skali pozwalającej na podjęcie decyzji o rozbiórkach lub zachowaniu budynków?

Zgodnie z dokumentacją przetargową już do 30 czerwca br. należy przygotować m.in. "inwentaryzację i ekspertyzy obiektów budowlanych będących w strefie oddziaływania inwestycji. Inwentaryzacja budynków winna dostarczyć danych do oceny ich stanu technicznego, w tym dla potrzeb rozbiórki istniejących budynków lub dla określenia potrzeby, sposobu i kosztu ich zabezpieczenia".

  • Koncepcja przebiegu trasy tramwajowej Nowej Politechnicznej z 2016 r.
  • Planowany przebieg całej trasy tramwajowej Nowej Politechnicznej (Gdańsk Południe - Wrzeszcz) z Piecek-Migowa (Moreny) do Wrzeszcza.

Wizualizacje i materiały, które mają przekonać mieszkańców



W tym samym terminie miasto wymaga opracowania programu kampanii promocyjnej, w wyniku której w ciągu sześciu miesięcy od momentu podpisania umowy podjęte zostaną działania promocyjne, m.in. powstaną wizualizacje z przebiegiem trasy, materiały prasowe oraz film promocyjny, które - tu cytat z dokumentacji przetargowej - "posłużą prezentacji planowanego zadania inwestycyjnego i mają przyczynić się do akceptacji lokalizacji inwestycji na danym terenie, głównie przez mieszkańców".

Wspomniana już wcześniej koncepcja, w której wskazano budynki do wyburzenia, to dokument przygotowany przez firmę Mosty Katowice.

Firma ta pierwotnie miała odpowiadać za przygotowanie pełnej dokumentacji do końca 2016 r. (swoją pracę w 2015 r. przedsiębiorstwo to wyceniło na ok. 2,34 mln zł). "Z uwagi na przedłużające się uzgodnienia koncepcji" miasto zdecydowało się jednak wypowiedzieć umowę i ogłosić kolejny przetarg.

Najnowsza upubliczniona wizualizacja przebiegu trasy tramwajowej Nowej Politechnicznej z częściowym zachowaniem budynków wzdłuż ul. Do Studzienki.

Torowisko tramwajowe przez budynki czy ich podwórza?



W nowym postępowaniu najkorzystniejszą ofertę (ok. 4,88 mln zł) złożyło konsorcjum gdańskich firm Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego (lider) oraz Ingeo (partner). Firmy mają jednak bazować na gotowej koncepcji Mostów Katowice.

Koncepcja Mostów Katowice znana jest natomiast co najmniej od 2016 r., kiedy to rozpoczęto procedowanie tzw. decyzji środowiskowej dla Nowej Politechnicznej.

BPK - Ingeo mogą otrzymać "zielone światło" na zaprojektowanie trasy tramwajowej w taki sposób, aby tory ułożyć na podwórzach najcenniejszych kamienic Do Studzienki 18-20 oraz 24, co ochroniłoby budynki przed wyburzeniem. Nie oznacza to jednak, że doczekają się one kapitalnych remontów, przedłużających ich żywot na kolejne dekady.

  • Parking w rezerwie Nowej Politechnicznej przy DT Jantar. Czy tak ma wyglądać cały pas rezerwy aż do ul. Traugutta?
  • Parking w rezerwie Nowej Politechnicznej przy DT Jantar. Czy tak ma wyglądać cały pas rezerwy aż do ul. Traugutta?
  • Parking w rezerwie Nowej Politechnicznej przy w pobliżu ul. Pileckiego. Czy tak ma wyglądać cały pas rezerwy aż do ul. Traugutta?
  • Parking w rezerwie Nowej Politechnicznej przy w pobliżu ul. Pileckiego. Czy tak ma wyglądać cały pas rezerwy aż do ul. Traugutta?

BRG: utrzymanie rezerwy drogowej za wszelką cenę



Na przeszkodzie stoi stanowisko Biura Rozwoju Gdańska, które forsuje budowę ul. Nowej Politechnicznej jako strategicznej drogi z Południa do Wrzeszcza. I choć już dzisiaj we Wrzeszczu każdy niezasłupkowany trawnik czy chodnik zajęty jest przez auta, miejscy urbaniści pozostają nieugięci - nowa droga jest niezbędna w docelowym układzie transportowym tej części miasta.

Co to oznacza w praktyce? Utrzymanie status quo istniejącego zagospodarowania - wykonywanie doraźnych prac remontowych w budynkach lub wyburzenia, bez możliwości realizacji nowej zabudowy.

Rozbiórka kamienicy przy DT Jantar w 2014 r.

Półkilometrowe klepisko na najbliższe dekady?



Przykładem może być kamienica stojąca jeszcze kilka lat temu przy Domu Towarowym Jantar, na rogu ul. Do Studzienki i al. Grunwaldzkiej. Po wyburzeniu jej miejsce zajął prowizorycznie urządzony parking na gruntach miejskich, służący do omijania opłat w Strefie Płatnego Parkowania. Miasto tego nie dostrzega?

Czy podobny los czeka półkilometrowy pas aż do ul. Traugutta? Wszystko na to wskazuje. Dla urbanistów BRG, broniących jak lew rezerw terenowych, to żaden problem estetyczny, bo przecież z poziomu dokumentów planistycznych nie widać problemów z chaosem przestrzennym.

Litania ulic planowanych do realizacji w docelowym układzie transportowym Gdańska. Należy do niej doliczyć jeszcze Drogę Czerwoną, którą omówiono w osobnym akapicie treści studium. Litania ulic planowanych do realizacji w docelowym układzie transportowym Gdańska. Należy do niej doliczyć jeszcze Drogę Czerwoną, którą omówiono w osobnym akapicie treści studium.

90 lat prowizorki drogowych rezerw terenowych



Tylko w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania Gdańska wymienia się ponad 30 nowych lub rozbudowanych dróg w klasie głównej lub zbiorczej, dla których należy utrzymać rezerwy terenowe.

Przyjmując nawet bardzo proinwestycyjne założenia realizacji jednej drogi co trzy lata, daje to ponad 90 lat na finalizację wszystkich założeń polityki transportowej BRG!

Studium Gdańska: nowy układ sieci tramwajowej i miejskie ulice



Błędne koło odpowiedzialności jednostek miasta



Co więcej, nawet jeżeli problem przestrzenny jest efektem działań BRG, to jego utrzymanie przesunięte jest już na inne jednostki miasta - na ogół Gdańskie Nieruchomości lub Gdański Zarząd Dróg i Zieleni. Ich pracownicy tłumaczą, że nie mogą realizować trwałego i estetycznego zagospodarowania terenu, ponieważ ręce wiążą ustalenia planistyczne Biura Rozwoju Gdańska.

  • Rezerwa terenowa Drogi Czerwonej - ul. Biała we Wrzeszczu.
  • Rezerwa terenowa Drogi Czerwonej - ul. Biała we Wrzeszczu.
  • Rezerwa terenowa Drogi Czerwonej - ul. Biała we Wrzeszczu.

"Musimy burzyć, bo rezerwa terenowa jest najważniejsza"



Wprawdzie w studium znajduje się życzeniowy postulat poprawy "tymczasowego" zagospodarowania rezerw terenowych, ale przykłady ul. Białej czy właśnie miejsca po kamienicy przy DT Jantar pokazują, że praktyka działań miasta jest zgoła odmienna.

- Wyburzenia są niezbędne, nawet jeżeli teraz nie powstanie droga. Nie rezygnujemy docelowo z układu drogowego. Ponadto sąsiednie ulice nie są w stanie "przenieść" tego ruchu. Analizowaliśmy kilka wariantów przebiegu i obecny wariant wybraliśmy jako najlepszy - mówił w 2014 r. w odniesieniu do ul. Do Studzienki Marek Piskorski, ówczesny dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.
- Znamy historyczną wartość architektury pozostawionej przez minione pokolenia gdańszczan. Wiemy też, że należy ją w miarę możliwości chronić. Ale aby Gdańsk nie stał się skansenem, potrzebuje nowych inwestycji. Można się obrażać i dąsać na nowe drogi, ale to one stanowią krwiobieg miasta, zwiększają atrakcyjność inwestycyjną i kreują miejsca pracy. To te rzekome dewastacje pozwalają mieszkańcom na większą mobilność - wypowiadała się rok później Edyta Damszel-Turek, obecna dyrektor BRG.
- Cały obszar między jezdnią ul. Do Studzienki a planowaną trasą tramwajową jest przeznaczony pod inwestycję związaną z budową linii tramwajowej i funkcjonowaniem pasa drogowego w rezerwie części ul. Nowej Politechnicznej. Obowiązujący plan zagospodarowania jasno określa możliwości jego zagospodarowania w przyszłości jedynie pod potrzeby pasa drogowego - potwierdza obecnie dalszy zamiar podtrzymania rezerwy terenowej Izabela Kozicka-Prus.

Kamienice przy Jana z Kolna zburzono, droga na razie nie powstanie



  • Kamienica Do Studzienki 18-20 przeznaczona dotychczas do rozbiórki.
  • Budynek Do Studzienki 18-20 przeznaczony dotychczas do rozbiórki.
  • Budynek Do Studzienki 18-20 przeznaczony dotychczas do rozbiórki.
  • Budynek Do Studzienki 18-20 przeznaczony dotychczas do rozbiórki - widok od strony podwórza.

Wykorzystać rezerwę pod nową jakość zagospodarowania



Czy można zatem pogodzić rezerwę terenową i budowę nowej trasy tramwajowej w taki sposób, abyśmy nie mieli kolejnej przestrzeni wstydu na wzór rezerwy Drogi Czerwonej?

Teoretycznie tak, choć wymaga to wyraźnych i jednoznacznych wytycznych władz miasta wobec podległych instytucji - Biura Rozwoju Gdańska oraz Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, która odpowiada za projekt budowlany Nowej Politechnicznej.

Istniejącą jezdnię można przekształcić w wygodny, pełnowymiarowy chodnik dla pieszych wraz z wydzieloną drogą rowerową oraz szpalerem drzew. Powstałby w ten sposób wygodny ciąg spacerowy z al. Grunwaldzkiej do urokliwego, choć nieco zapomnianego parku w Królewskiej DolinieMapka oraz znajdujących się po sąsiedzku akademików Politechniki Gdańskiej.

  • Budynek Do Studzienki 24 przeznaczony dotychczas do rozbiórki.
  • Budynek Do Studzienki 24 przeznaczony dotychczas do rozbiórki - widok od strony podwórza.
  • Oficyna Do Studzienki 24 przeznaczona dotychczas do rozbiórki.

Bez zmian dla kierowców, rewolucja dla pieszych i rowerzystów



Rezerwa terenowa mogłaby natomiast zostać przeznaczona na nową jezdnię ul. Do Studzienki, odsuniętą od przeznaczanej do zachowania zabudowy i odseparowaną od niej dodatkowymi nasadzeniami drzew.

Ostatni z elementów zagospodarowania nie ulega zmianie - to linia tramwajowa, którą można włączyć w układ torowy al. Grunwaldzkiej zarówno przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego, jak i na całej długości ul. Do Studzienki.

Dla miasta taki wariant to wyjście z twarzą z całego problemu. Z jednej strony rozwiązany zostaje ostatecznie problem z kamienicami, które wprawdzie przeznaczone zostają do wyburzenia, ale z drugiej działania wpisują się w koncepcję tworzenia przyjaznej i zielonej przestrzeni dla pieszych oraz rowerzystów bez uszczerbku dla kierowców. Tym ostatnim nadal pozostaje ul. Do Studzienki o szerokości jednej jezdni.

  • Niewymiarowy chodnik przy ul. Do Studzienki.
  • Niewymiarowy chodnik przy ul. Do Studzienki.
  • Kamienice przy ul. Do Studzienki na odcinku Fiszera - Politechniczna przeznaczone dotychczas do rozbiórki.

Plan zagospodarowania dla PG zamiast działań ratunkowych



Jednym "pokrzywdzonym" pozostaje Biuro Rozwoju Gdańska, które będzie musiało pogodzić się z utratą rezerwy dla kolejnej autostrady miejskiej.

Jednocześnie należy zlecić tej jednostce miasta opracowanie planu zagospodarowania dla terenów Politechniki Gdańskiej, które pozwolą na realizację atrakcyjnej zabudowy wzdłuż ul. Do Studzienki zamiast morza parkingów i potrzeby wdrażania kolejnego "planu naprawczego", w jaki sposób przesłonić ten szpetny widok zielenią oraz elementami małej architektury.

Czytaj też:

Trójmiasto 2020 r.: autostrady i kilka linii SKM. Wizja aglomeracji sprzed pół wieku



Historia zabudowy ul. Do Studzienki. Materiał z 2015 r.

Miejsca

Opinie (293) ponad 10 zablokowanych

  • Bob Budowniczy (8)

    • 19 5

    • (1)

      Te szkodniki z BRG walczą z problemami, które sami stworzyli. Dosyć tej matni rezerw terenowych! Poszerzycie Do Studzienki i zaraz trzeba będzie poszerzać Traugutta i tak do us-nia, aż pozostaną same drogi i będzie można zbudować miasto gdzie indziej.

      • 9 3

      • Najlepiej wykuć w budynkach tunele dla tramwaju. Będzie jechal prosto.

        • 8 0

    • Jak chcieli robic tramwaj to trzeba bylo go pociagnac do slowackiego i w dol do galerii baltyckiej (2)

      tam zaden tramwaj w ogole nie jest niepotrzebny. to w ogole nie ma sensu teraz.
      Bo z moreny sa dwie skomunikowane autobusami drogi. Slowackiego i Jaskowa.

      • 3 2

      • Które stoją w korkach, bo nie ma buspasów. (1)

        No jasne.

        • 1 1

        • jak ktos chce mieszkac w miescie to z zalozenia mu sie nie powinno spieszyc.

          przynajmniej sprowadzajac sie teraz do GDańska.

          • 1 0

    • tramwaj na Siedlicką !!! (2)

      • 2 4

      • otworzyc siedlicka - problem zatkanej do studzienki zniknie (1)

        • 1 1

        • Jak była otwarta, jakoś Do Studzienki nie była ani troche mniej zapchana...

          • 2 1

  • Najlepiej niech siebie wyburzą, a nie cudze kamienice. (5)

    • 68 23

    • te kamienice nie cudze tylko Niemieckie - to raz (1)

      a dwa - nawet w USA gdzie private to świętość... istnieją przepisy, że ci mogą twój domek zburzyć, wypłacając symboliczne odszkodowanie ... i nie masz prawa pyszczyć ani domagać się więcej kasy.

      • 6 9

      • Napewno nie dziś i nie dla czegoś takiego jak tramwaj lecz na 16sto pasmówkę 30lat temu, gdy można było przy okazji oddzielić miasto od getta.

        • 0 1

    • Jo, jo. Niech nie będzie niczego

      • 6 4

    • To będzie degradacja telepatologiczna.

      • 4 0

    • obok ich domów nie ma zaprojektowanych arterii

      jakoś tak wyszło

      • 5 2

  • Dlaczego nie poprowadzą tramwaju przez całą długość do Studzienki (do skrzyżowania z Grunwaldzką)? (12)

    Proponowany wariant jest bardzo bez sensu

    • 68 21

    • (7)

      Bo to skrzyżowanie i tak jest bardzo skomplikowane bez tramwaju w poprzek... a przecież tramwaj tam nie ma tylko przecinać istniejącej grunwaldzkiej, ale w te tory wjeżdżać i zjeżdżać, A to już się robi kongo...

      • 15 7

      • Swiat sobie radzi, nawet Kongo, za to w polakówowie sie nie da, za trudne. (1)

        • 11 3

        • Nie za trudno - tylko Polakom zawsze coś nie pasuje :)))

          • 0 1

      • Dla tego kto nie umie mysleć problemem jest wszystko (1)

        To co uznajesz za problem może być czynnikiem pomagającym zharmonizować ruch w rytmie tramwajów. A dodatkowo nie będzie kolejnego skrzyżowania na następnej ulicy .

        • 4 1

        • Skrzyżowanie już jest.

          Z ledwo przejezdną drogą, bo zastawioną z obu stron. I tak nie ma z niej żadnego pożytku, więc czemu jej nie wykorzystać?

          • 2 3

      • To zapraszamy do Torunia. Na jednym z newralgicznych skrzyżowań powstaje "gwiazda" dla tramwajów. W Gdańsku mało co się może udać

        • 2 0

      • Nie przesadzaj z tym skrzyżowaniem. Czy to pierwsze skrzyżowanie z tramwajem w świecie? Dobre sygnalizacja świetlna i wszystko da się ogarnąć. Tylko nie mów, że zmniejszy przepustowość. To jest w końcu centrum miasta i trzeba się z tym pogodzić jadąc samochodem.

        • 0 0

      • Nie przesadzaj z tym skrzyżowaniem. Podobne są nawet w Gdańsku i nic się z nimi nie dzieje. Linia tramwajowa powinna nie tylko łączyć się na Grunwaldzkiej ale też lecieć dalej na wprost aż na Zaspę. Tak czy siak to będzie w przyszłości główna arteria wschód-zachód w tej części miasta.

        • 0 0

    • Tak po prostu? Zeby mial prosta droge i atrakcyjne czasy przejazdu? Niedoczekanie! (1)

      • 4 3

      • Po to żeby stał na czerwonym na przystanku

        A nie na środku drogi.

        • 0 2

    • Bo na skrzyżowaniu nie bylo mozliwosci zrobienia skrętu (1)

      Plus to by sparaliżowało ruch samochodów.

      • 2 4

      • Sądząc po artykule to chyba problem aut? Jakoś Podwale Przedmiejskie korkuje się niemal codziennie po zmianach i nikt się tym nie przejmuje. Problemem jest także to że ul.Do Studzienki nie leży w Centrum.

        • 1 0

  • (3)

    Te kamienice z cegły nieotykowane z bialymi oknami mają swój niepowtarzalny miejski klimat. Trochę jak w Anglii.

    • 64 15

    • Zwlaszcza, ze .. (1)

      Jest lepsze rozwiazanie - wyburzyc te deweloperskie nieskomunikowane "aparatmenty"
      Tak uzyskana rezerwe wykorzystac lepiej niz to bylo dotad.
      Pociagnac skm i wtedy dopiero zajac sie planowaniem.

      Bo dlaczego jesli mozna zastanawiac sie na wyburzaniem starych kamennic
      to tym bardziej te nowe nieskomunikowane na poludniu mozna swobodnie poddac wyburzeniu planowemu. Dla Gdańska cos w koncu.

      • 9 3

      • To może znieśmy abonamenty na parkingi w mieście

        I zobaczymy czy nagle brakujące miejsce samo się nie zwolni.

        • 2 0

    • Rudery i tyle

      • 1 2

  • A co z Nową Świętokrzyską ? (22)

    Niech Dulkiewicz przyjedzie na południe Gdańska i zobaczy jak prężnie budowane są nowe osiedla i blokowiska a nowych dróg jak nie było tak nie ma. Nawet głupiego łącznika z Niepołomickiej nie mogą zrobić a to nawet nie kilometr drogi.
    Wrócą dzieci do szkół a rodzice do pracy to wszystko stanie i będzie prawdziwy armagedon.

    • 68 21

    • trzeba mysleć (7)

      Trzeb było kupić mieszkanie tam gdzie są drogi

      • 19 12

      • nie. płace podatki i podatki mają iść na to co jest potrzebne mieszkańcom, a świętokrzyska jest potrzebna na wczoraj (2)

        • 9 10

        • Jak zbudują tramwaj, będziesz mógł się przejść na pętlę Łostowice i komfortowo ominąć korki. (1)

          • 2 4

          • tramwajem wszędzie nie dojedziesz a tym bardziej nie w godzinach w których masz być w danym miejscu.

            • 0 0

      • Nie, trzeba było myśleć, jak miasto zgadzało się na bezmyślny, niekontrolowany rozwój mieszkalnictwa w tę stronę. I protestować. (1)

        Bo teraz kaski nie starczy na to, żeby Twoją centralnie umiejscowioną ulicę wyremontować. Takie są uroki naczyń połączonych g*wnianego gdańskiego kapitalizmu w pełnej krasie.

        • 14 2

        • protestowac?

          ciekawe jak nie bedac tu nawet zameldowanym.

          • 0 0

      • Jak kupowalem tu mieszkanie czyli 15 lat temu to bylo inaczej (1)

        • 10 0

        • jak ktoś dostawał przydział do gomółkowego bloku 60lat temu też był przeszczęśliwy

          ale czasy się zmieniają ... wymagania rosną ... a ty byś chciał powrót do PRLu - pałowania kobiet pałkami teleskopowymi przez ZOMO i praca pokora a te nagrody nam się znowu po prostu należały?

          • 4 3

    • Bogowie, dajze juz, czlowieku, spokoj! A stolec z Nowa Swietokrzyska! (9)

      • 3 5

      • Jasne, najlepiej nie domagać się niczego (8)

        Mieszkańcy Południa potrzebują tej ulicy jak kania dżdżu. To nie jest fanaberia jednej czy dwóch osób. Ta droga jest po prostu niezbędna w tej części miasta. Miasto latami zwodziło mieszkańców i leciało w wuja, pozwalając na budowę kilkudziesięciu nowych osiedli I nie robiąc kompletnie nic w kwestii ich skomunikowania. I czas to wreszcie zmienić. To samo z łącznikiem Hokejowa - Niepołomicka. Naprawdę nie trzeba wiele aby znacząco podnieść komfort życia mieszkańcom ale po p. Dulkiewicz spływa to jak po teflonie. Gdzie jest przetarg, który zdaje się obiecała?

        • 6 3

        • niech sie odlacza od gdanska i stworza wlasny samorzad (4)

          jak pruszcz gd. podatki zostana u was, a drogi szybko powstana. bez zebrania.

          • 1 1

          • w Gdańsku połowę budżetu pochłania oświata (2)

            bo pisowski rząd nie wyrównuje subwencji oświatowej

            • 5 4

            • tak pochlania, ze miasto wyprzedalo szkoly i tereny pod deweloperke (1)

              najlepszy przyklad eurostyle i tereny po zespole szkol architektonicznych, scenie muzycznej warsztatach mechanicznych czy spalonych domach. ul powstanców warszawskich.

              Wiesz skad i kiedy sie zaczely zwiekszosne naklady na szkolnictwo w miescie? Od kiedy w 2003 zaczely wchodzic z gimnazjami na pelna parę.

              • 0 2

              • Wyprzedało i wyprzeda więcej, żeby tylko miało za co zapłać na utrzymanie reszty. Polityka centralna ma swoje konsekwencje lokalnie. Nie wiedziałeś o tym?

                • 0 1

          • trzeba być mocno ograniczonym aby myśleć tak wąskotorowo. miasto zezwoliło na budowę mieszkań tak więc niech miasto dba również o drogi dojazdowe - przecież wszyscy płacimy podatki i to nie jest tylko w interesie tych ludzi co tam będą mieszkać tylko też wszystkich nas, którzy przez tę okolicę będziemy musieli przejechać. ja tam nie mieszkam ale czasem muszę tamtędy przejechać i życzę dzielnicy gdańsk południe jak najlepiej też z interesem własnym - zwyczajnie nie chcę stać w korku na niepołomickiej która tak na prawdę nadaje się by z niej zrobić jednokierunkową.

            • 0 0

        • Najlepiej wlasnie nie skomlec na forum pod kazdym tematem o zasr*nej Nowej Swietokrzyskiej. (2)

          Bo urzednicy decyzji na podstawie forum trojmiasto.pl nie podejmuja, wiec tylko swoim skomleniem irytujesz pozostalych uzytkownikow, ktorzy w komentarzach pod tematem o budowie tramwaju chca pisac o budowie tramwaju, a nie czytac Twoje gorzkie zale o Twojej zafajdanej Nowej Swietokrzyskiej.

          • 4 3

          • No jasne

            Syty głodnego nie zrozumie.

            • 0 0

          • jesteś biedny, umysłowo.

            • 0 0

    • (2)

      Nie powstanie, bo Południowa PKM blokuje, która tez nie powstanie, bo nie ma na nią kasy.

      • 5 0

      • Nowa Świętokrzyska (1)

        Blokowana jest już z 10 lat przynajmniej od czasu Euro 2012.....znaczy deweloperzy mogą rozbudowywać infrastrukturę mimo niewydolnego układu drogowego natomiast mieszkańcy mają być ofiarą takiego sposobu rozwoju miasta

        • 1 0

        • zawsze najpierw idzie budowa bloków czy domów a dopiero później budowa drogi.

          • 0 0

    • Brak kasy ? Tyle lat ?

      Na razie cel inwestycyjny czyli budowa Nowej Świętokrzyskiej nie został zrealizowany. Oczywiście właściciele działek są pod specustawą wykonania drogi ,której nie zrealizowano i prawdopodobnie miasto celu nie zrealizuje się przez brak środków. Ostatnio "wyskoczyła" im PKM ,przeciąganie trwa. To ja się pytam do urzędników tyle lat przygotowań i nie ma nawet części kasy aby zacząć wykup działek i budowę ? A osiedla Robyg-owe co tam robią skoro układ drogowy już był niewydolny wiele lat temu ?

      • 2 0

  • Rezerwy terenowe pod drogi sa potrzebne! (2)

    Nawet jesli ma w najblizszym czasie nic tam nie powstac.
    Brak takiego planowania konczy sie tak jak na poludniu Gdanska, gdzie milion osiedli ma drogi jak na wioske. Wiec o co teraz krzyk, ze ktos pomyslal? Czepialstwo...

    • 60 35

    • W tym miejscu nie powstanie juz milion osiedli, bo ledwo mozna tramwaj wcisnac, geniuszu. (1)

      • 9 8

      • to postawi sie na drodze krolewskiej i w parkach wzdlug al zwyciestwa.

        • 1 1

  • (5)

    W sumie nie dziwię się.Dla włodarzy ważna deweloperka a mieszkańcy niech sobie radzą sami.

    • 63 16

    • gdyby tylko mogli. bo tu nie licza sie nawet ze zdaniem rady dzielnic. (4)

      a co jak tramwaj sie wykrzaczy lub pradu zabraknie. a tak juz dzieje sie przy obecnej starej infrastrukturze i ograniczonych mocach?

      Skoro jest PKM i przystanki przesiadkowe trawaju na morene, ktorymi dotrzemy do wrzeszcza jak juz ktos sie upiera, ze mu zwykle autobusy nie pasują.
      Tramwaj staje- znika napiecie jak codzien w gdansku na trasie.
      Autobus zbierze tych ludzi? pytam jaki? Dlatego jest to jakas chora fanaberia z tym tramwajem tam.

      • 2 3

      • No to wywalmy samochody na parkingi tak po 2km od domów (2)

        Jak ktoś się upiera, może dojechać do samochodu tramwajem.

        Myślisz że to brzmi i**otycznie tylko jak zamienisz SKM na samochód? Zmartwię cię, tak samo brzmi Twoja propozycja.

        • 1 1

        • z zlaozenia tylko nie ma sensu takze tramwaj a dlaczego? bo (1)

          jak ktos chce mieszkac w miescie to z zalozenia mu sie nie powinno spieszyc.

          przynajmniej sprowadzajac sie teraz do GDańska

          • 0 1

          • Err, co?

            • 0 1

      • Jaki autobus?

        Z a s t ę p c z y ! Bo takie są udostępniane w przypadku awarii lub innych problemów. A tramwaj to jednak mniej spalin a do tego nie stoją w korkach bo mają swoje linie.

        • 1 3

  • Na Białej ten syf zaraz będzie pięknym parkiem (2)

    W zeszłym roku projekt wygrał Budżet Obywatelski.

    • 33 2

    • ja bym się nie łudził, że to, co wykona miasto, będzie akurat piękne. najwyżej zrealizowane. (1)

      • 13 2

      • Lepsze to niż dokarmianie kotów czy spacery z wózkiem

        • 4 2

  • Powołać więcej jednostek miejskich, odpowiedzialnych za to samo. (3)

    Za mało państwa w państwie mamy. Będzie jeszcze więcej etatów dla rodziny i znajomych.

    • 155 14

    • Na więcej stanowisk musisz poczekać aż władzę w regionie przejmie PiS. (2)

      Oni są bardzo zżyci w swoich rodzinach i mają większe potrzeby ustawiania swoich na stołkach.

      • 12 15

      • W dziedzinie obsadzania swojakami (1)

        PO i PIS działają jednakowo

        • 9 2

        • Co innego taka Konfederacja, gdzie połowa listy to rodzina Korwina :)

          • 9 2

  • taa, posadźmy szpaler drzew, a może i dwa (7)

    a za kilka lat gdy trzeba będzie budować drogę to zrobimy sprzeciw bo przecież rosną drzewa

    • 34 26

    • (1)

      A po co kolejna autostrada przez miasto na Dolny Taras?

      • 13 3

      • Bo już dużo rowerostrad a buduje się dodatkowo Trasa Kaszubska która zachęca do zwiedzania Trójmiasta

        • 0 1

    • szpaler drzew -czytaj las kikutów po roku rozjechany przez samochody,

      ot całe brg.

      • 5 2

    • zielona fala (1)

      PO tym jak zniszczono ja na okolicznych dzielnicach. Jest tam zbiornik dodatkowa stacja podnoszenia wody. i raczej trawmaj nie polepszy tam sytuacji. Zbyt duzo wycinania i zatracimy urok Jaskowej Doliny.

      zadnego tramwaju w proponowanej lokailzacji. TO sa ostatnie siedliska ptaków w calym gornym wrzeszczu

      • 2 4

      • Proponuję zalesić parę parkingów

        Od razu się milej zrobi.

        • 3 0

    • po co ma być budowana droga?

      Już teraz stopień motoryzacji jest i**otycznie wysoki (wynik beznadziejnego transportu publicznego). Czemu niby miałby się ruch zwiększyć? Będziesz jechał do roboty i wracał od razu bo sobie przypomnisz, ze work-from-home teraz?
      Nie jest potrzebna kolejna ekspresówka w środku miasta

      • 6 3

    • I tu jest problem bo, żeby nie było sprzeciwu to lepiej niech to będzie wysypisko śmieci i gruzu nawet przez kilkadziesiąt lat...

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane