- 1 Odnaleziono ciało zaginionego nurka (108 opinii)
- 2 Tak organizowano Rajd Monte Carlo w Gdańsku (17 opinii)
- 3 Neptun jak nowy. Zobacz, jak go myto (45 opinii)
- 4 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (314 opinii)
- 5 Z bastionu Żubr zniknęły lunety (49 opinii)
- 6 Pod prąd uciekał przed policją (276 opinii)
Wysokie kary za opóźnienia tramwajów. Cztery Pesy za darmo
W nocy z czwartku na piątek do Gdańska dojechał ostatni z 30 tramwajów Pesa Jazz Duo, zamówiony w dwóch transzach przez spółkę Gdańskie Autobusy i Tramwaje. Pierwotnie wszystkie tramwaje miały być dostarczone do końca 2020 r. GAiT za opóźnienia - ale tylko pierwszej transzy 15 składów - nałożył na bydgoskiego producenta kary umowne w wysokości 38 mln zł. Co ciekawe, Pesa uniknęła kar za drugą transzę, powołując się na tzw. "ustawę covidową".
Aktualizacja, piątek 19.02, godz. 7:30.
Ostatni z 15 tramwajów Pesa Jazz Duo dziś w nocy dotarł do Gdańska. Tym samym zakończyła się dostawa w sumie 30 nowych tramwajów (w dwóch transzach) dla spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje. Nad ranem tramwaj został odebrany na Nowych Ogrodach i zjechał do zajezdni. Po kilku dniach i przystosowaniu składu do obsługi pasażerów zostanie włączony do obsługi liniowej.
Znaczące opóźnienie pierwszej transzy, w ramach której GAiT wzbogacił się o 15 nowoczesnych składów, poskutkowało nałożeniem na Pesę kar umownych. Kar wysokich, bo łącznie za opóźnienia naliczono prawie 40 mln zł, co oznacza, że roszczenia pokryły koszty czterech z 15 tramwajów. Co ciekawe, obie strony - GAiT i Pesa - negocjowały ewentualne obniżenie kar, ale ostatecznie do ugody nie doszło.
- Producent występował z propozycją ugody w kwestii kar, ale strony nie doszły do porozumienia - przyznaje Anna Dobrowolska, rzecznik prasowy GAiT. - Łącznie kary za opóźnienia w dostawie 15 tramwajów z pierwszej transzy zamówienia wraz z pakietami specjalistycznymi wyniosły ponad 38 mln zł. Wszystkie zobowiązania finansowe wynikające z nałożonych kar regulowane były na bieżąco.
Dostawa składów z drugiej transzy rozpoczęła się jesienią. Do końca ubiegłego roku dostarczonych zostało 27 tramwajów (z 30 zamówionych). W tym roku przyjechały kolejne dwa. Ostatni - dojedzie dziś w nocy.
- Realizacja drugiej transzy zamówienia pierwotnie zakończyć miała się 31 grudnia 2020 r., termin ten został jednak wydłużony - podkreśla Dobrowolska. - Zmiana terminu została dokonana na wniosek producenta w oparciu o ustawę z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych.
Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska, mówi, że dzięki zakończeniu dostawy 30 tramwajów Gdańsk od piątku będzie dysponował wyłącznie pojazdami niskopodłogowymi.
- To bardzo istotne dla osób niepełnosprawnych, starszych czy rodziców z dziećmi. Nowy tabor już przyczynił się do znaczącego obniżenia liczby awarii i podniesienia niezawodności oraz komfortu podróży. Liczę, że przekona to pasażerów do powrotu do komunikacji miejskiej po okresie pandemii - mówi Borawski.
Nowe Pesy zastąpią w eksploatacji wysłużone Konstale 105Na. Popularne "stopiątki" w ostatnich latach były sukcesywnie wycofywane z obsługi liniowej i złomowane. Część z nich GAiT wystawiał też na sprzedaż.
- "105" to ważny rozdział historii gdańskiej komunikacji miejskiej i na pewno godnie je pożegnamy. Planowane jest pozostawienie jednego składu dwuwagonowego i włączenie go do floty pojazdów historycznych GAiT - dodaje Dobrowolska.
Miejsca
Opinie (212) 8 zablokowanych
-
2021-02-18 16:34
PESA - wyjątkowe dziady, ulubieńcy PiS-rządu (1)
Zawsze darcie japy "ma wygrywać polskie!" Aha, tylko że wszędzie mają kolosalne opóźnienia, a wozy usterkowe. W Warszawie jaka była heca, gdy przetarg wygrał podmiot oferujący tramwaje Hyundai. Przetarg pod naciskami PESY i z poparciem z rządu unieważniono. Ale rok później, w 2019, ponownie ogłoszony przetarg znów został wygrany przez Hyundaia - no i git!
- 4 13
-
2021-02-18 19:04
no o zobaczysz ile bedzie kosztowac serwisowanie i naprawy
- 1 1
-
2021-02-18 17:05
Ciekawe, że nikt nie powie... (2)
... Że "Gdańsk jest miastem przyjaznym biznesowi" umarzając karę. Czy to tylko dlatego, że dla decydenta rabat na tramwaj jest mniej atrakcyjny niż rabat naieszkanie?
- 5 2
-
2021-02-18 17:24
Gdyby zaplacili kare to by zbankrutowali (1)
- 1 0
-
2021-02-18 18:12
Ale kary I'm nie anulowano...
... Tak jak anulowano kary pewnemu deweloperowi.
- 1 0
-
2021-02-18 17:19
Może cztery psy?
- 2 0
-
2021-02-18 17:28
Pesa
A czy można wiedzieć kiedy będzie dostawa 4 dodatkowych tramwajów PESA jezz duo poza transzami zamówienia
- 4 1
-
2021-02-18 17:56
Kiedy kara dla władz Gdańska ? (1)
Kiedy kara za opóźnienia w przebudowie wysypiska śmieci na Szadółkach ?
- 12 1
-
2021-02-18 18:48
Za 3lata
Wybory.
- 0 0
-
2021-02-18 18:35
Typowe dla PO. PiS by szybko ściągnął karę 38 mln
i kasa by trafiła do polskich rodzin. PO pewnie poszło na ośmiorniczki z wykonawcą i magicznie kara została anulowana. Jak dla mnie to skandal.
Wanda z Zaspy- 4 5
-
2021-02-18 18:47
A jakie kary dla urzednikow?
Dziury nieodsniezone chodniki rower miejski ...?
- 13 0
-
2021-02-18 18:51
Polak Polakowi Wilkiem. (1)
Nie am to jak Polskie miasto próbujące wykończyć Polską firmę. Sami mają opóźnienia, a od innych chcą najwyższych kar!
Od Niemców to by nawet złamanego Eurasa miasto by nie brało, ale swoich to nawet do bankructwa doprowadzą. Nieważne, że inżynierowie PESY to wykładowcy i absolwenci naszej PG. Sami sobie dołek wykopiemy.- 9 8
-
2021-02-20 18:09
Prawdziwy Polak pisze po polsku.
- 2 0
-
2021-02-18 19:45
W ankiecie brakuje odpowiedzi: czas przejazdu. Nawet jak nie ma awarii i opóźnień, to wlecze sie 40 minut 10 km...
- 3 1
-
2021-02-18 19:57
co ma covid do produkcji tramwajów? (1)
??
- 3 0
-
2021-02-18 23:26
covid jest odpowiedzią na wszystko
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.